Mikä mun suussa vois olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -mouth-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-mouth-

Vieras
Moi! Oon parikymppinen nuori ja mulla on taipumusta ollu pienestä pitäen ientulehduksiin eli ikeneni ovat vuotaneet jo joskus 6-vuotiaanakin ellei aiemmin harjatessa välillä verta. Mut sit se homma on kuitenkin parantunut aina ahkeralla hampaiden pesulla eli suusta huolehtimisella.

Nyt ihan joitakin päivii sitten ( alle viikko ) huomasin et mun suusta alko tulee paljon enemmän verta hampaita harjatessa ja yks hammas tuol yläpuolella (yläleuka) niin oikealla puolella, keskimmäinen iso hammas siinä rivistössä, alko vaan heilumaan... ja kun peilin kanssa kurkin niin näinkin siinä hampaan reunan ympärillä vähän punasta eli se oli todellakin irti sielt...

Nyt sit oon huomannu et yläleuassa taas mut tällä kertaa vasemmalla puolella, samanlainen hammas joka on tätä toista samanlaista heiluvaa hammasta vastapäätä on kans ruvennu lonksottaa ja vähän heilumaan...

Ikenist tuntuu nyt vuotavan verta sieltä sun täältä. Mä oon koittanu olla tarkkaavaisempi nyt hampaiden hoidon suhteen, pessy siis ne kahesti päivässä, sit käyttäny myös suuvettä jossa lukee et pitäis ikeniäkin vahvistaa, ostanu uuden paremman harjan hampaiden pesuun ja tehokkaampaa tahnaa... Silti vaivaa viel.

Ja hampaiden pesun/suuveden oton jälkeen ikenis tuntuu ihan sellanen outo tunne, kuin ne ois turvoksissa ja ehkä vähän myös polttelee.. Hampaiden pesu myös joissakin kohdissa mukavasti sattuu... ja syöminen kans välillä tekee kipeää kun tuo suu on niin kipeä...

Hammaslääkärissä oon muistaakseni ehkä käyny joskus 4-5v sitten viimeks ja hampaistani oon tähän asti huolehtinu kohtalaisesti eli pessy ainakin kerran päiväs.. joskus on kyl jääny niitä pesemättömiikin päiviä muttei oo mitään reikiä tai sellasta kipuu kuitenkaan mihinkään hampaaseen ilmestyny...

Hammaslääkärissä pitäisi käydä kerran vuodessa. Kyllä noin pitkässä ajassa on voinut jotain pahempaakin jo tapahtua, pari reikää levinnyt niin että hampaat heiluu. Ientulehdus myös.
Soita heti joku kiireaika! Ei se enää paremmalla hoidolla parane.

Hammaskivi aiheuttaa verenvuotoa ikenissä.

Ja sitä kertyy kaikille, vaikka kymmenen kertaa päivässä pesisi hampaita. Siksi säännöllinen 1-2v välein tapahtuva käynti suuhygienistillä on tarpeellinen, vaikka muuten hampaissa ei mitään vikaa olisikaan.

Okei eli mulla vois olla hammaskiveä sitten tai mitä pahempaa mulle ois voinu tapahtua sit...?

Olin joskus tyhmä ja pinnasin ne hammaslääkäri käynnit, sen jälkeen ne ei oo kutsuja tähän osotteeseen lähetellykkään kun ikinä en menny sinne. Ajattelin vaan et mikäs järki tuossa ois mennä, jos ei oo reikiäkään tai mitään et kaikki vaikuttaa ihan hyvältä, et mentävä on sitten jos ilmenee jotain ongelmia.. Vaik hyvähän se ois käydä tolleen säänöllisesti tarkistuttamassa vaikka ei mitään ongelmia oiskaan.

Tippuuks multa nyt sit jo hampaat suusta vaik oon vasta parikymppinen nuori? en käytä kamaa, en tupakoi, enkä juo ees mitään kahvia tai pahemmin kolajuomiakaan mikä ois tehny hallaa hampaille... Makeisii kyl syön aika paljon, mut oon kuitenkin pyrkiny ne hampaat ainakin kerran päiväs pesee, en tiiä sit miten hyvä oon kyllä pesee kun joskus tuntuu ettei oikeen onnistu mut tuo uus harja ainakin tuntuu hyvältä et sil on ihan hyvä pestä...

Mut aika jännä se, et aiemmin ei mitään oireita ilmottanu tuo niin aattelin et kaikki on kunnos tietenkin ja ihan yhtäkkiä alko.

Ei sitä voi tietää mitä siellä on, hammaslääkäri kertoo sitten. Kerran vuodessa hammaslääkäri on hyvä sen takia, että se aina poistaa hammaskiven. Vaikka pesis kuinka hyvin, niin sitä silti saattaa kertyä.

jos suussa on joku kipeä hammas, niin koko suu tuntUu kyl helposti kipeeltä ku se kipu heijastelee. lisäksi joskus kun on nuhaa, poskiontelokipua on vaikee erottaa hammaskivuista. nyt vaan hamppilääkärille aika, vois yrittää johonkin päivystykseenkin päästÄ mahd. nopeesti.

[QUOTE="vieras";28890589]Hampaat tippuu suusta vasta vuosia tartuntahetken jälkeen.[/QUOTE]

Plöäh. Oon käyny testeissä, eikä mulla pitäis mitään hiv:tä olla...

jos suussa on joku kipeä hammas, niin koko suu tuntUu kyl helposti kipeeltä ku se kipu heijastelee. lisäksi joskus kun on nuhaa, poskiontelokipua on vaikee erottaa hammaskivuista. nyt vaan hamppilääkärille aika, vois yrittää johonkin päivystykseenkin päästÄ mahd. nopeesti.

No varmaan perjantaihin asti yritän viel kotikonstein hoitaa ja jos ei onnistu niin varata se aika...

No varmaan perjantaihin asti yritän viel kotikonstein hoitaa ja jos ei onnistu niin varata se aika...

ei ku varaa nyt se aika, ei perjantaina pääse kumminkaan mihinkään. Nytkin jos varaat ajan, menee varmaan viikonlopun yli et pääset hoitoon, ellei satu hyvä tuuri ja joku suostuu ottamaan tyyliin heti. Jos siellä sit onkin joku pahakin juttu, niin ei sen takia mikään tuhoutuis, että aattelit olevas teeseitselääkäri. äkkiä nyt varaat sen ajan. Vaikka suu paranis itsestään, tarviit hammaslääkäriä silti, että se tarkastaa, eikä sun tartte olla huolissas.

Nyt otat nätisti puhelimen kauniiseen käteesi ja varaat ajan hammaslääkärille sukkelasti. Silloin pääset tuosta epätietoisuudestasi sekä -varmuudesta eroon ja saat täsmähoito- ohjeet sekä suunhoidon aikaiseksi.

Yritä saada oireisiisi vedoten - heiluvia hampaita - kiireaikaa itsellesi.

Asiat järjestyvät kyllä :).

mietis jos nyt oikeesti sulla onkin siellä joku ihan hirveä bakteeritulehdus ja annat sen vaan muhistella siellä vielä huomiseen ja sit viikonlopun yli... niin siis sehän voi mennä leukaluuhun asti ja voi tulla verenmyrkytys ja sit on lähtö lähellä.

varasithan jo ajan? nyt on just hyvä aika päivästä varailla aikaa.:)

Kipua suussa ja heiluvia hampaita? Nyt ihan samantien soitto hammaslääkäriin, päivystykseen tai yksityiselle, ihan mihin vaan. Se hammassärky sitten jos/kun se kunnolla alkaa on jotain ihan hirveää kuitenkin. Ja jos niistä hampaista lohkee tai irtoo kokonaan tmv. niin aina vaikeampi on korjata sitten tilannetta.

Nimimerkillä lintsasin myös hammaslääkäristä 5 vuotta joskus parikymppisenä, menin sitten kun särki niin etten voinut olla enää. Kaksi poskihammasta meni poistoon ja kaksi juurihoitoa, muistaakseni 5 reikää oli vielä kaupan päälle.. Aion vahtia ja kytätä kuin haukka että omat lapset todellakin käyvät siellä hammaslääkärissä kerran vuodessa aikuisinakin, soitan itse niille ajat ja kuskaan ne sinne henkilökohtaisesti jos ei muu auta. :D

Ja sitä, onko hampaissa reikiä ei välttämättä nää itse, se reikä muuttuu mustaksi vasta kun on ns. pysähtynyt jo. Sitä ennen se on valkoista, voi olla hampaiden väleissä, hampaan sisällä jne. jonne ei nää kuin röntgenillä. Eli pelkkä toteamus, että ei näy mustia laikkuja ei takaa sitä, etteikö reikiä voisi olla.