mikä näitä äitejä nykyään vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samoilla linjoilla olen sun kanssa.

Enemmän kuin vanhempien baarissakäyminen minua ihmetyttää vanhemmat, joiden elämä "ei saa muuttua mitenkään" lapsen synnyttyä (koskee sekä isää että äitiä!). Se kun oikeasti muuttaa ihan kaiken! Hyvällä vai huonolla tavalla - se on jokaisen omasta suhtautumisesta kiinni.

Jotkut pitävät jopa halveksittavana tavallista perhe-elämää. Vauvan kanssa on mentävä ja tultava kuin ennenkin vaikka per**le mikä olisi. Oma itse on nähtävä täsmälleen samanlaisena kuin ennen vanhemmuuttakin. Tätä minä en kertakaikkiaan käsitä.

Me vietetään ihan tavallista perhe-elämää ilman lastakin, ei käydä ravintoloissa jne. Jotkut vaan tykkää liikkua lapsen kanssakin. Kyllähän lapsi muuttaa kaiken mutta eniten se koskee niitä jotka eivät ole olleet vastuussa muista aiemmin. Jos on ollut vaikka omaishoitaja niin tietää mitä on olla vastuussa toisesta ihmisestä 24 h/vrk.

Tunnen minäkin sellaisia vanhempia, joista on Ok lähteä viikon ulkomaanreissulle lapsen ollessa puolivuotias. Siis miehen kanssa kahdestaan. Tai viikonlopuksi kylpylälomalle. Sehän ei ole ollenkaan paha, kun viinaa ei oteta. Ihan kun sillä lapsen kannalta olisi merkitystä, onko vanhemmat baarissa vai kylpylässä. Se baari-ilta kuitenkin on pois lapsen elämästä pois vaan muutaman tunnin ja niistäkin se nukkuu leijonan osan.

heti kun vauva on syntynyt niin kiire baariin, kiire saada se pieni hoitoon..

Lähipiirissä ainakin 4 äitiä, jotka on lähtenyt "juhlimaan" vauvan ollessa ihan oikeasti 2 - 4 viikon ikäinen.. Eikö siinä vaiheessa pitäisi viä parannella ja toipua synnytyksestä sekä ihastella sitä ihmettä mitä oma kroppa on saanut aikaan?

Olenko mä sit ihan kummallinen ja friikki nykyajan standardien mukaan kun ei olisi tullut mieleenkään jättää pientä vaivaa, tai edes vähän isompaakaan hoitoon? ei mulla oo ainakaan ollut ikinä kiire pois vauvan tyköä. Kyllä sitä on sit sen jälkeen kerinnyt vallan mainiosti..

Mikä siinä sit on, onko se niin rankkaa olla vauvan kanssa, vai miksi? kertokaa te, viisaammat?

Mä en vois ajatellakkaan jättäväni vauvaa hoitoon (jos mulla vielä noin pieni olisi) ja nykyään kauheella morkkiksella jättäisin vanhempiakaan lapsiani. Viimeksi kun olivat mummolassa, näin kamalia painajaisia, että en enää löytänyt lapsiani koskaan ja aamullakin oli niin paha olla että melkein oksensin. :( Mä en ymmärrä näitä ihmisiä jotka vauvan jättää minnekkään, mutta kai naisellakin on lapsen syntymää oikeus juhlia tai mitä nyt ikään tekevätkin.

Tunnen pari sellaistakin äitiä, jotka ovat päättäneet että toista/kolmatta lasta ei imetetä ollenkaan, että he pääsevät itse menemään ja vauvan voi jättää jo pienenä vaikka isälle hoitoon.
Baarissa käymisen ymmärrän jos siellä käy tanssimassa ja kavereita tapaamassa, mutta miksi juoda itsensä humalaan ja hankkia krapula? Miten se auttaa omaa jaksamista?

[QUOTE="Kökkö";22257009]Tunnen minäkin sellaisia vanhempia, joista on Ok lähteä viikon ulkomaanreissulle lapsen ollessa puolivuotias. Siis miehen kanssa kahdestaan. Tai viikonlopuksi kylpylälomalle. Sehän ei ole ollenkaan paha, kun viinaa ei oteta. Ihan kun sillä lapsen kannalta olisi merkitystä, onko vanhemmat baarissa vai kylpylässä. Se baari-ilta kuitenkin on pois lapsen elämästä pois vaan muutaman tunnin ja niistäkin se nukkuu leijonan osan.[/QUOTE]

Kyse oli siis ylipäätänsä pienen heivaamisesta hoitoon heti syntymän jälkeen.. Ihan ku se "oma elämä" karkais sieltä.. Se sun oma elämä kuuluis olla ekojen kk ajan siä pienen kanssa.

Aika jännä et monelle sana baari on synonyymi ryyppäämiselle. Baarissa ei ole pakko juoda ollenkaan, siellä voi tavata tuttuja ja tanssia tai vaikka kuunnella solistin keikan.. ja ihan ilman alkoholia. Tuskin kukaan siellä baarissa on paria hassua tuntia kauempaa.

minä lähdin baariin kun esikoinen oli parin viikon ikäinen. Olin poissa jopa huikeat 4-5 tuntia .Enempää ei tissit ois antaneetkaan periksi- jo tuosta ajasta ne meinasi räjähtää.

en mä ymmärrä mikä tuossa nyt on ongelma ? jollekin se on ihan ok ja isä pärjää vauvan kanssa mainiosti sen ajan, joku toinen taas tykkää että jo se tunnin parin poissaolo tekee huonoksi äidiksi.
palstan klise : kukin tavallaan sopii minusta tähän.

erikseen sitten ne äidit jotka eivät yksinkertaisesti välitä lapsestaan lainkaan ,eivätkä tunne laisinkaan mitään läheisyyttä/hoivaviettiä tms. mutta silloin se ongelma on jo paljon pahempi kuin se muutaman tunnin erossaolo lapsesta.

[QUOTE="vieras";22257473]mä en ymmärrä sitä että joku ei voi ymmärtää toisella olevan toisenlaisia tarpeita kuin itsellä.[/QUOTE]

Samaa mieltä: miksi ihmeessä ihmiset jaksavat arvostella muiden äitiyttä? Itse olen valmis heittämään ensimmäisen kiven jos vauvaa kohdellaan huonosti, mutta oletan että nämä "baariäidit" kuitenkin varmistavat että vauva saa hyvää huolenpitoa äidin poissaolon aikana.

[QUOTE="vieras";22257645]Aika jännä et monelle sana baari on synonyymi ryyppäämiselle. Baarissa ei ole pakko juoda ollenkaan, siellä voi tavata tuttuja ja tanssia tai vaikka kuunnella solistin keikan.. ja ihan ilman alkoholia. Tuskin kukaan siellä baarissa on paria hassua tuntia kauempaa.[/QUOTE]

jep. tai ylipäänsä, että viihteelle lähtö on yhtäkuin baariin menoa.
ja joskus mietin, että käykö jotkut lainkaan pitämässä hauskaa missään muodossa ( keilaamassa, shoppailemassa, vesijumppailemassa... jne jne ) , sen jälkeen kun ovat lapsen saaneet ? :confused:

Ihme jeesustelijoita tää palsta täynnä. Mä en ymmärrä mitä ihmeen kamalaa siinä baarissa käymisessä on joidenkin mielestä. Itse oon sinkkuäiti ollut alusta asti, erottiin miehen kanssa jo raskausaikana, ja mä olin ekaa kertaa baarissa keikkaa katsomassa ja kyllä, ryyppäsin myös, ku vauva oli kaksi kuukautta (oli isällään hoidossa) eikä se musta tee huonoa äitiä millään tavalla.

musta on ihanaa olla vaan kotona vauvan kanssa ja nauttia vauvasta ja muista lapsistamme. se on niin ohikiitävän lyhyt hetki kun ne on pieniä, en halua menettää siitä yhtäkään hetkeä. mutta mä oonkin jo 35v kalkkis joten óon ehtiny mennä menoni ennen lasten syntymää. ainaki mmun tuttavpiirissä ne, jotka lähtee menoihinsa jo kun vauva on pieni, on vähä yli parikymppisiä äitejä. ehkä he kokevat tämän asian eri tavalla kuin minä 15v vanhempana.

no mulla ei ole ollut mitään tarvetta päästä mihinkään, kun tykkään olla kotona, mutta ei kaiva mun persettä, jos joku toinen nainen haluaa käydä. Mikä noita isiä vaivaa kun pitää päästä pois?

Mua oksettaa se ääitityyppi, joka juoruaa ja kyttää muita. On helvetin saatanan köyhä elämä, kun pitää toisia tahallisesti kiusata ja kytätä ja jauhaa paskaa niistä, jotka tekevät eri tavalla

Minä taas ymmärän paljon paremmin tuon baariin lähtemisen kuin sen että ihmiset puhuu lapsen hoitoon laittamisesta kun lapsi jää isän kanssa kotiin. Siitä näen kyllä punaista. Yököttää äidit jotka omii lapsensa ja oikeasti puhuu milloinka lapsen uskaltais jättää hoitoon (ISÄLLEEN!) Silloin sitä lähinnä miettii että kannattais ensin kasvaa aikuiseksi, toiseks luoda oikeasti terve parisuhde ja sitten vasta miettiä sitä lapsen hankintaa.

En näe pahaa siinä vaikka lähtis baariin. Itse en baareissa käy, mutta omat koirani ja hevoseni olen hoitanut kuten ennenkin siitä päivästä lähtien kun sairaalasta kotiuduin eli kun vauva oli 3vrk vanha. Tämä tarkoittaa että olin kyllä joka ikinen päivä kotoa poissa 2-3 tuntia. Siltikin meidän lapsi oli kyllä hoidossa ekaa kertaa yli 1-vuotiaana. Mutta meillä onkin aina kelvannut isi yhtä hyvin yölohdukkeeksi kuin pyllyä pyyhkimään kuin surusyliksikin, ei ole tarvinnut koskaan itkeä lapsien rankkuutta tai univelkaa kun on yhteinen perhe. Kumma kun minua ei ole kukaan koskaan pystyyn haukkunut vaikka vauvani olen heti hyljännyt. Erikoisissa baareissa ihmiset käy jos baarissa käyminen = alkoholisti/narkkari, siltä nää mielipiteet vähän kuulostaa.

Minä taas en ymmärrä, mikä tarve nykyäideillä on olla niin kärkkäästi kyttäämässä, tuomitsemassa ja arvostelemassa taputellen samalla itseään päähän. Kyseessä lienee samat henkilöt, joiden näkemys vanhempien rooleista on niinkin moderni, kuin että lapsi jää "hoitoon" ollessaan isänsä kanssa ;) Moinen tarve arvostella ja kauhistella toisten ratkaisuja päästäkseen nuolemaan itseään tyytyväisenä kuin kissa, ei osoita myöskään kovin suurta henkistä kypsyyttä.

[QUOTE="Huh huh";22256986]Miehellä ei ole tarvetta olla lapsen luona? Miksi sitten isäksi ryhtyy? Ei äidit ole kaikki samanlaisia. Jos äiti on koko ajan vauvan kanssa käy helposti niin että alkaa pitää itseään parempana hoitajana lapselle kuin isää, ja isän ja lapsen suhde ei kehity.[/QUOTE]

Joo mä en kans ymmärrä tätä että isä ois jotenkin eriarvoisessa asemassa. En ymmärrä kyllä sitäkään että naiset tosiaan lähtee ryypylle vauvan ollessa pieni,mutta emmä ymmärrä sitä isienkään kohdalla. Eikö niille miehille sit ole tärkeää olla kotona perheensä kanssa,oman vastasyntyneen vauvansa kanssa,vaikka ei niistä tisseistä maitoa tulekaan? Vai onko tää nyt se pojat on poikia -juttu?

Mun miehen kaveri ei edes ilmestynyt omiin varpajaisiinsa,koska ei nähnyt mitään tolkkua juhlia lapsen syntymää vetämällä kännit vaimonsa ja vauvansa odottaessa kotona. Hyvässä parisuhteessa molemmat saa mennä ja tulla tasavertaisesti,mutta onko sen aina kummallekaan silloin kun vauva on pieni?

Mun mies on ainakin ihan tasavertaisesti vastuussa perheestä ja lastenhoidosta,eikä mikään siittäjä ja elättäjä. Jotkut pyytää kotiin apua tutuilta tai sukulaisilta että mies pääsee ryyppäämään varpajaisiaan. Eikö se tuoreen äidin auttaminen ja isommista huolehtiminen ole sen perheen isän tehtävä jos äiti ei siihen kuntonsa puolesta vielä kykene..

miks tänäpäivänä pitäis olla samanlainen tyyli kuin ennenkin on ollut? Okei, en mäkään ihan ymmärrä sitä että pitää päästä vetään perseet olalle, ja varsinkaan kun sitä tehdään jatkossakin kerran viikosssa. Mut toi varpajaispointti oli hyvä, jos joku, niin nainen sen juhlan ansaitsee.

Nykyään ollaan vapaampia asian suhteen, kun on huomattu ettei se vauva siitä muutaman tunnin erosta mene rikki. Toisella on se tarve päästä ulos, jollakin toisella taas ei. Ei pitäis olla mitään ongelmaa.

Oma lukunsa on todellakin ne joilla se tarve on päästä vauvasta eroon, ja vähintään kerran viikossa..

Mä satun tietämään yhden äidin joka käy kerran viikossa baarissa, on itse sanonut ettei muuten jaksa. Eikä kyllä jaksa muutenkaan omia lapsiaan; huutaa vaan, hermoilee eikä käytä lapsia missään, ei edes pihalla. Siksi tuohon aikaisempaan kommenttiin laitoin tuon. Ja onhan noita muitakin, veljeni on portsari ja sanoo että surullisia tapauksia on moni lähiön baarin asukas. Siellä on yh-äitejä joka v-loppu etsimässä yhden yön toivoja. Ja monilla lapset kotona, siellä sitten aamulla on leikit käynnissä kun mies poistuu paikalta.

Et vissiin ite ainakaan yh ole... Joka viestissä yh sitä ja yh tätä :D

[QUOTE="heh";22258103]Et vissiin ite ainakaan yh ole... Joka viestissä yh sitä ja yh tätä :D[/QUOTE]

No nämä mun esimerkit sattu nyt olemaan yh-äideistä, ei sinällään mitään heitä vastaan.

No niin meitähän on moneksi.. mä oon justiin semmoinen jeesustelija, en juurikaan parinkympin jälkeen ole käynyt baareissa ja tuskinpa käyn lapsen saatuanikaan. Mulle baarit eivät tarjoa sellaista viihdykettä, joka auttaa jaksamaan/virkistäytymään/tuulettumaan arjesta, vaan sitä tarjoaa mulle moni muu asia. En ymmärrä sitä viehätystä. Mutta kukin tyylillään..

heti kun vauva on syntynyt niin kiire baariin, kiire saada se pieni hoitoon..

Lähipiirissä ainakin 4 äitiä, jotka on lähtenyt "juhlimaan" vauvan ollessa ihan oikeasti 2 - 4 viikon ikäinen.. Eikö siinä vaiheessa pitäisi viä parannella ja toipua synnytyksestä sekä ihastella sitä ihmettä mitä oma kroppa on saanut aikaan?

Olenko mä sit ihan kummallinen ja friikki nykyajan standardien mukaan kun ei olisi tullut mieleenkään jättää pientä vaivaa, tai edes vähän isompaakaan hoitoon? ei mulla oo ainakaan ollut ikinä kiire pois vauvan tyköä. Kyllä sitä on sit sen jälkeen kerinnyt vallan mainiosti..

Mikä siinä sit on, onko se niin rankkaa olla vauvan kanssa, vai miksi? kertokaa te, viisaammat?

Eikös tuo ole jo liian vanha juttu? Tottahan se äidin elämä jatkuu, kun lapsi syntyy. Näin on ollut ennen, on nyt ja tulee olemaan vastaisuudessakin. Siinä ei ole mitään pahaa, jos lähtee vaikka suoraan synnäriltä baariin. Se vika on ainoastaan näiden ihmisten päässä, jotka olettavat, että äidillä ei saa olla kodin ulkopuolista elämää, kun lapsi syntyy. Kaikki eivät ole samanlaisia. Se, ei tee sinusta yhtään parempaa ihmistä, jos moitit muita heidän valinnoistaan. Ainoastaan tekee sinulle jossain vaiheessa pahan mielen.

Kyse ei välttämättä ole mistään vauvan hoidon rankkuudesta tms. vaan yksinkertaisesti siitä, että miksi elämän pitäisi loppua kodin ulkopuolella, kun vauva syntyy? Eikö se ole vähän tyhmä ajattelutapa?

Jos Elämä tarkoittaa ryyppäämistä ja baarissa juoksemista, ni onko se ihme että haluaa mennä pian...

Ite en semmosta ymmärrä ku en baareilua muutenkaan ymmärrä, en varsinkaan jos tarkoituksena päästä rentoutumaan ja tuulettumaan.

Eikös tuo ole jo liian vanha juttu? Tottahan se äidin elämä jatkuu, kun lapsi syntyy. Näin on ollut ennen, on nyt ja tulee olemaan vastaisuudessakin. Siinä ei ole mitään pahaa, jos lähtee vaikka suoraan synnäriltä baariin. Se vika on ainoastaan näiden ihmisten päässä, jotka olettavat, että äidillä ei saa olla kodin ulkopuolista elämää, kun lapsi syntyy. Kaikki eivät ole samanlaisia. Se, ei tee sinusta yhtään parempaa ihmistä, jos moitit muita heidän valinnoistaan. Ainoastaan tekee sinulle jossain vaiheessa pahan mielen.

Kyse ei välttämättä ole mistään vauvan hoidon rankkuudesta tms. vaan yksinkertaisesti siitä, että miksi elämän pitäisi loppua kodin ulkopuolella, kun vauva syntyy? Eikö se ole vähän tyhmä ajattelutapa?

Eikö ole vähän tyhmää ajatella että vauva ei tarvitsisi äitiään sen jälkeen kun sairaalan ovet sulkeutuu? Todellakin saa ja pitääkin olla vanhemmilla omaa aikaa ja omia harrastuksia,mutta onko niiden aika just sillon kun sulla on pari päivää vanha nyytti sylissä? Eiks se pääasia oo kuitenkin siinä vaiheessa hoitaa sitä pientä ja avutonta ihmistä jonka on itse halunnu tänne maailmaan hankkia,sinne baariin pääsee ihan varmasti myöhemminkin.

Tosta saa sen kuvan että hoitakoon vauvaa kuka tahansa,mutta vanhempien elämää se ei saa missään tapauksessa rajoittaa.

Yhteistyössä