mikä olis hyvä aloitussose vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos imetät niin valitse joku ruoka mitä itsekin syöt, vauva on altistunut sinun syömillesi ruoille jo maidon kautta, joten ne todennäköisesti sopivt parhaiten. vauva on myös luonnostaan mieltynyt makeisiin makuihin, joten esim pirkkana voi olla hyvä. jos perunalla aloittaa niin siihen kannattaa lisätä reilusti rintamaitoa että siihen tulee makeutta eikä jää niin sakeaksi.

ehdottomasti luumu. Neuvolalääkäri suositteli samaa. Kiinteät laittaa usein mahan kovalle, luumu on hyvä mennä jo rinnalla. Lisäksi on harvoin allergisoiva. Perunalle en aloittais missään nimessä.

Mulle neuvolassa sanottiin, et ehdottomasti vihannekset/juurekset ensin ja sitten vasta hedelmät. Kun ne hedelmät on paljon makeempia, ni sit voi olla vaikee saada huoliin enää vihanneksia. Mut ohjeita on varmaan yhtä monia, ku on neuvojiakin... :)

[QUOTE="netta";24961672]Mulle neuvolassa sanottiin, et ehdottomasti vihannekset/juurekset ensin ja sitten vasta hedelmät. Kun ne hedelmät on paljon makeempia, ni sit voi olla vaikee saada huoliin enää vihanneksia. Mut ohjeita on varmaan yhtä monia, ku on neuvojiakin... :)[/QUOTE]

Mun mielestä toi on hölynpölyä. Vauva on jo tottunut makeaan, koska äidinmaito ja korvike ovat makeita. Eli hedelmien kaa ei totuta makeaan vaan vihannesten kaa totutaan ei-makeaan. Lapsi ei välttämättä alussa huoli, mutta sitä varten puhutaankin MAISTELUSTA.

Meillä esikoisella päärynä oli tosi vatsaystävällinen. Anoppi suositteli mangoa. Porkkana on ollut aluksi liian väkevän makuista, mutta kukkakaali on uponnut jo ekalla kerralla hyvin.

Mun kuopuksella alkaa naama punoittaa, rohtua ja turvota aina, kun oon syönyt sitrushedelmiä tai -juomia. Reaktion voimakkuus riippuu suoraan mun syömästä määrästä. En aio antaa sitrushedelmiä vauvalle ennen kuin sietää niitä äidinmaidossa.

[QUOTE="vieras";24961955]Mun mielestä toi on hölynpölyä. Vauva on jo tottunut makeaan, koska äidinmaito ja korvike ovat makeita. Eli hedelmien kaa ei totuta makeaan vaan vihannesten kaa totutaan ei-makeaan. Lapsi ei välttämättä alussa huoli, mutta sitä varten puhutaankin MAISTELUSTA.

Meillä esikoisella päärynä oli tosi vatsaystävällinen. Anoppi suositteli mangoa. Porkkana on ollut aluksi liian väkevän makuista, mutta kukkakaali on uponnut jo ekalla kerralla hyvin.

Mun kuopuksella alkaa naama punoittaa, rohtua ja turvota aina, kun oon syönyt sitrushedelmiä tai -juomia. Reaktion voimakkuus riippuu suoraan mun syömästä määrästä. En aio antaa sitrushedelmiä vauvalle ennen kuin sietää niitä äidinmaidossa.[/QUOTE]

Kuten sanottu, ohjeita on yhtä monia, kun on neuvojiakin... ;)

ap:lle, oon kuullu, et on alotettu niin porkkanalla, perunalla, kukkakaalilla, bataatilla kuin maissillakin tai luumulla tai päärynällä. Luulen, että mikä vaan noista on ok. Meillä ja mun kahen kaverin luona alotettiin bataatilla ja hyvin uppos.

Meillä aloitettiin perunalla, mutta peruna tarttui vauvan kurkkuun, vaikka laitoin reilusti äidinmaitoa sekaan. Edelleen vauva kakistelee perunaa, vaikka syö vaivatta esim. hedelmäraasteita.

Peruna on muutenkin viheliäinen pakastaa, joten olen tykännyt tehdä enemmän porkkanaa, kukkakaalia ja bataattia.

Isommilla aloittelin perunalla ja se oli ihan ok.

Nuorimmaisella kokeilin samaa, mutta huonolla menestyksellä. Vatsa ei sietänyt ollenkaan perunaa. Siirryimme sitten kukkakaaliin ja maissiin. Alle 2-vuotiaana ei saanut perunaa juuri lainkaan. Aina välillä kokeilimme, mutta ei sopinut. Nyt 4-vuotiaan sietää jo hieman perunaakin.

Yhteistyössä