Mikä olisi hyvä kevyempi suolasen piirakan pohja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Meille olisi tulossa vieraita joista yhdellä on diabetes. Ajattelin tehdä jonkuin suolasen piirakan. Olisko kellään hyvää pohjan ohjetta (saa toki olla koko ohjekkin ), joka olisi vähän kevyempi vaihtoehto?

Mä en tiedä kevyemmästä, mutta mä korvaan aina puolet vehnäjauhoista ruisjauhoilla. Tulee jotenkin ruokaisampi ja terveellisemmän oloinen siitä pohjasta :) Rascvan määrää jos paljon vähentää, niin pohja hajoaa helposti. Täytyisi sitten tehdä sellainen pullapohja tai pannarimainen pohja...Mitäs jos tekisit pizzan tai suolaisen apnnarin?

Piirakkapohjassa osan rasvasta voi korvata esim. porkkana-, peruna- tai palsternakkasoseella. Tällä ohjeella teen jonkin verran.

pohja:
200 g perunamuusia
100 g pehmeää margariinia/voi
0,5 tl suolaa
1 dl grahamjauhoja
1,5 dl vehnäjauhoja
1 muna

Sekoita muusin joukkoon margariini, suola ja muna. Lisää jauhot. Sekoita hyvin kevyesti. Levitä voidellun/leivinpaperoidun vuoan pohjalle ja reunoille. Laita hetkeksi kylmään.

Mä käytän suolaisiin piirakoihin rahkavoitaikinaa, on mun mielestä parhaan makuinen. Eli 100-150 g voita ja puolikas maitorahka, voi käyttää rasvatonta, sitten lisään suolaa ja vehnäjauhoja. Voisin itsekin koittaa noita ruisjauhoja laittaa osan ens kerralla :)

Yhteistyössä