Mikä on harvinainen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Jonttu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Mun isoäidilläni on harvinainen sukunimi: Kaarna.

Sitä ei kuulemma saa vaihtaa sukunimekseen, ellei suvussa esiinny kyseistä nimeä.

Luin äsken netistä noista sukunimien suojista, ja sukunimeään ei voi vaihtaa olemassaolevaan sukunimeen, ellei sitä esiinny suvussa. Ilmeisesti itse voi keksiä uusia nimiä, mutta käytössä olevia ei saa omaan käyttöönsä.

Ahaa. Eli kaikki nimet ovat tavallaan suojattuja nykyään.

Mulle on vaan joskus sanottu, että nimi on suojattu, mutta siitä on jo kauan.

Me olemme miettineet että otamme anoppini tyttönimen käyttöön. Anopin sukunimellä kun on 23 hlöä ja miehen (eli minunkin nykyisellä) sukunimellä lähes 1000. Tähän mennessä esteenä on ollut se että se on ns. suojattu sukunimi, mutta tätä ketjua lukiessa olen valaistunut ja jos olen ymmärtänyt oikein, voimme hakea muutosta vaikka samantien?

isän puoleisen iso-äidin tyttönimi on harvinainen, löytyy 24 sen nimistä :) sen ajattelin ottaa käyttöön kun vaihdoin nimeä, mutta päädyinkin tyttönimeeni, joka ei ole ihan niin harvinainen, 152 kappaletta tämän nimisiä löytyy

muoks sorry, 210 kappaletta saman nimisiä kuin minä, muistin väärin

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No höh.. Käyttäisin sitä nimipalvelua, jos tietäisin edes hitusen noita harvinaisia nimiä...

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ne harvinaiset nimet ovat.. Ovatko ne kaksiosaisia, ulkomaankielisiä, onko niissä harvinaisempia kirjaimia (c,x,z,w), jne...

No tuttavapiiristäni löytyy ainakin Eivola ja Eintola, jotka ovat tosi harvinaisia. Vesamaa taitaa kanssa olla ja siitä jos lähtee muokkaamaan, niin Vesama on näköjään vielä harvinaisempi... Sammatti on varmaan vähän yleisempi, mutta sen niminen tuttavakin on. Hmmm... Mitähän muita? Noh, en nyt keksi, mutta ei niissä tarvi mitään harvinaisempia kirjaimia olla.

Omaa sukunimeäni omaavia on elossa 174 ja en ole koskaan törmännyt toiseen sukunimikaimaani (jos sukulaisia ei lasketa), joten laskisin oman nimeni harvinaiseksi vaikka sitä onkin yli sata.

Mun nimisiä on sentään 402, mutta suvussa löytyy melko harvinaisia muutama, äiti 15, täti 13, täti 7, sisko 36, eno 18, varsinkin enoni sukunimi ihmetyttää, äitini tyttönimi siis, ihan tavallisenkuuloinen tuokin...

Meitä on kolme, aivan tavallinen suomalainen nimi, ei erikoiskirjaimia, paljon a:ta, kaksiosainen (ei siis väliviivalla, vaan niinkuin Lehmuskallio), mutta en todellakaan kirjoita sitä nimeä tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me olemme miettineet että otamme anoppini tyttönimen käyttöön. Anopin sukunimellä kun on 23 hlöä ja miehen (eli minunkin nykyisellä) sukunimellä lähes 1000. Tähän mennessä esteenä on ollut se että se on ns. suojattu sukunimi, mutta tätä ketjua lukiessa olen valaistunut ja jos olen ymmärtänyt oikein, voimme hakea muutosta vaikka samantien?

Kaikki nimet on suojattuja. Mutta jos nimi on ollut suvussa, niin sittenhän sitä muutosta voi hakea.

Yhteistyössä