Mikä on LAPSEN kannalta paras ikä aloittaa päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !!!!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Häh? Miksi lasten on aloitettava päiväkoti jossakin iässä? Missä iässä aikuisten on mentävä päiväkotiin?

Tässä ei varmaan kysytty tuleeko aloittaa päiväkoti?ymmärtäisin kysymyksen niin että JOS tulee aloittaa.

Itse sanoisin 1,6v-2v iässä. Meill lapset tuon ikäsinä mennyt ja kaikki sujunut hyvin. Ja aina mielummin päiväkotiin kuin PPH;lle.

Minusta 1v on liian pieni, 1,5vuotias ehkä jo tarpeeksi iso. Sanoisin että 2v on siinä iässä että pärjää jo päivät ilman äitiä ja isää jos hoitaja on sellainen joka antaa kunnolla kasvuun tukea ja huomiota. Päiväkoti ei MIELESTÄNI tätä toteuta mutta voi olla toisinkin enkä halua että kukaan ottaa MIELIPIDETTÄNI tosissaan koska en ikinä arvioi toisten hoidon tarvetta, vain omieni. Itse laitoin lapset hoitoon kun esikoinen oli 3v 7kk ja toinen 2v 5kk. Hyvä ikä mielestäni. Kotona sitten paljon sylittelyä ja yhdessä oloa.

Kai se on ihan yksillöistä?
Poika aloittaa osa-aikaisena tammikuussa ja ikää silloin 4.5v, oikein oiva ikä.
Tyttönen nyt 2.5v ja uskoisin että nauttisi päiväkodin ohjelmasta ja sosiaalisesta elämästä :) (tyttö saa kyllä toisestaisksi määrämättömän ajan hapantua kotona ja käydä "vain" kerhossa)
Poika olisi 2.5v ollut vielä liian nuori, ainakin minun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja siska:
Häh? Miksi lasten on aloitettava päiväkoti jossakin iässä? Missä iässä aikuisten on mentävä päiväkotiin?

Tässä ei varmaan kysytty tuleeko aloittaa päiväkoti?ymmärtäisin kysymyksen niin että JOS tulee aloittaa.

Itse sanoisin 1,6v-2v iässä. Meill lapset tuon ikäsinä mennyt ja kaikki sujunut hyvin. Ja aina mielummin päiväkotiin kuin PPH;lle.

Miksi mielummin pk:n kuin pph:lle

Realistina sanon että ei sitä ikää kannata tuijottaa jos perheen elämäntilanteen takia lapsen on paras aloittaa päiväkoti.silloin se vaan on aloitettava ja turha syyllistää itseään jahkaamalla "täydellisyyteen pyrkivien hyvien äitien parissa".

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

päiväkodissa koulutettu hlökunta, tilat suunniteltu (välineet) eri ikäisille lapsille. päiväkoti ei ole niin haavoittuva kuin pph-esim jos pph sairas lapset kärrätään muualla.

siks kun siellä on mielettömän kivaa tekemistä pennuille.

Mutta en silti tiedä yhtään lasta, joka valitsee mieluummin päiväkodin kuin oman kodin. Omakin lapsi on ollut päiväkodissa ja ihan ok enkä ole kiihkoilija puoleen enkä toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

päiväkodissa koulutettu hlökunta, tilat suunniteltu (välineet) eri ikäisille lapsille. päiväkoti ei ole niin haavoittuva kuin pph-esim jos pph sairas lapset kärrätään muualla.

Niin nykyisin jos päiväkodin täti tai kaksi on sairaana niin loput henkilökunnasta kyllä paimentaa koko laumaa,

MUN HENKILÖKOHTAISTA mielipidettä ei kukaan kysy mutta kerron sen kuitenkin.

Lapsen on paras aloittaa hoito kun perheen elämäntilanne sen vaatii. Alle 3v perhepäivähoito tai korkeintaan ryhmis (siksi että mielestäni alle 3.v tarvitsee vielä kodinomaista ympäristöä, ehtii sitä LAITOSTUA myöhemminkin)
ja yli 3v päiväkotiin, syynä se että on enemmän ikätovereita ja 4-5 v alkaa jo solmia ystävyyssuhteita mahdollisesti tuleviin koulukavereihinsa

Sopeutuminen on enemmän kiinni lapsen luonteesta.Meillä 3 lasta ja kaikki ovat sopeutuneet omalla tavallaan.Kuopus aloitti vasta päiväkodissa ja 2 viikkoa oli vaikeaa,nyt menee tosi hyvin (ikää 2v 4kk).Silti en veisi alle 2-v hoitoon,ihan pienelle paras paikka on ehdottomasti koti.

En tiedä mikä on pparas ikä, mutta meilä nuoremmat poja tovat kumopikin aloittaneet päviähoidon hiukan alle 1v:nä ja ovat siis olleet konkareita jo 6 vuotiaana, hyvin sopeutuivat pieenmpinäkin. eikähän se ole lapsestakin kiinni

siks kun siellä on mielettömän kivaa tekemistä pennuille.

Mutta en silti tiedä yhtään lasta, joka valitsee mieluummin päiväkodin kuin oman kodin. Omakin lapsi on ollut päiväkodissa ja ihan ok enkä ole kiihkoilija puoleen enkä toiseen.

Se on kyllä huolestuttavaa kun äiti sanoo että lapsi viihtyy hoidossa paremmin kuin kotonaan,täälläkin joskus saanu lukea moista!

Minun mielestäni jo 2v saisi olla osa-aikaisesti. 5v jo ehdottomasti tarvitsisi.
Tietysti se riippuu monesta tekijästä, mutta näin meidän perheen tilanteessa ajattelisin.

Sanoisin että noin 2v meillä tyttö nyt lähes 3v ja on niin kiinni minussa ettei tulisi hoidon alottamisesta kuin kauhee huuto ja tappelu, meillä alotettiin 10 kk ikäisenä pph ja ehdottomasti jos alle 3v lapsi hoitoon niin mieluummin kivalle pph kuin päiväkotiin, liikaa menoa ja meininkiä pienelle joka ei vielä kaipaa leikkikavereita ikätovereistaan.

Alle 1-vuotias näyttää sopeutuvan hoitoon hyvin, tämä johtuu kuitenkin asiantuntijoiden mielestä siitä, ettei lapsella ole käytössään keinoja osoittaa ikäväänsä vanhemmasta ja työstää eroa. Isompi lapsi joka näennäisesti sopeutuu huonommin ja protestoi onkin itse asiassa vain kypsempi osoittamaan tunteitaan...
Asiantuntijat ovat lähes poikkeuksessa sitä mieltä, että alle 3-vuotiaan paras hoitopaikka on koti. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos vanhempien on pakko mennä töihin tai opiskelemaan, on pieni ryhmä parempi kuin suuri päiväkoti ja suuri ryhmä.
Jos kotihoito on yli 3-vuotiaalle mahdollinen sopivat virikkeet löytyvät varmasti lähipiiristäkin. 5-6- vuotias, esikouluikäinen, hyötyy oikeasti ryhmätoiminnasta.
Erikseen ovat lapset, jotka esim. kehitysviiveiden tai muun lapseen liittyvän syyn vuoksi hyötyvät päiväkotihoidosta jo aiemmin ja tietysti lapset, jotka jostain vanhemmasta tai perhetilanteesta johtuvasta syystä tarvitsevat päiväkotihoitoa.

Riippunee lapsesta, mutta puolikin vuotta lisää ikää saattaa jeesata eli kun tyttö aloitti pk:ssa, niin oli n. 2vee ja jotenkin tuntu, että puol vuotta siitä pk:n meno oli aika takkuista, mut sit kesäloman jälkeen alkoi sujumaan. Poitsu lähti pk:n n. 2,5veenä ja alusta alkaen oli eri meininki, tykkäs kovasti. Mutta muutenkin nuo ovat kuin yö ja päivä. Että en tiä. Mites niin 3vee olis liian vanha?

Yhteistyössä