Mikä on mielestäsi hyväksyttävä ikä hankkia lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Täällä kun haukutaan lyttyyn, niin "mummoäidit" kuin "teiniäiditkin". Niin mikä on sinun mielestäsi hyväksyttävä ikähaarukka lapsen hankinnalle?

Toisena kysymyksenä: miksi on niin vaikea hyväksyä kun toiset tekevät eri tavalla kun sinä itse? Eli mikä on se ydinasia mikä "mummoäitejä" kaihertaa "teiniäideissä" ja toisin päin?

Mun mielestä hyvä aika on juuri silloin kun siltä itsestä tuntuu.
Varmasti minäkin olen nuorten mielestä vanha äidiksi (34), mutta eipä niitä aikaisemmin ole tullut. Olisin mä lapsen nuorempana jo halunnut. Kannattaa muistaa näissäkin asioissa, että kaikilla se ei ole niin helppoa.

20-45. Sittehän se sikiäminen luonnollisesti loppuukin kun alkaa vaihdevuodet. Harva enää tekee viiskymppisenä lapsia vaikka olisikin vielä mahdollista. Helpompi on kuitenkin hyväksyä ns. mummomammat kun teinimammat, vanhempana on kuitenkin elämänkokemusta ja kypsyyttä. Itse sain esikoiseni parikymppisenä ja ja paljon olis jääny elämättä asioita jos olisin tullut äidiksi jo 16 vuotiaana. Vaikka alaikäisenäkin tuntee olevansa kypsä niin ei silloin vielä ole. Toki voi olla hyvä äiti , en sitä kiellä, mutta paljon on niitä ketkä ei ole, koska oma kasvu on vielä kesken. Liian aikaisin liian paljon vastuuta. 16 vuotias on vielä lapsi ja lapsen pitäisi saada olla lapsi. 18 vuotta täyttänyt on jo aikuinen virallisesti ja on jo hyväksyttävämpää saada lapsia, mutta silloin kuitenkin aukeaa ihan uusi maailma ja ehkä pitäisi ensin tutustua siihen ja sitten miettiä vauvoja.

Lapsia ei hankita, ne saadaan lahjana :)

Ei sitä asiaa tarvita keneltäkään muulta kysyä kuin omalta mieheltä.

Monesti täälläkin lukenut kun joku raskautunut että esim. omat vanhemmat kauhuissaan yms. ihmeellistä, eihän asia omille vanhemmille kuulu kun kyseessä yleensä kuitenkin täysi-ikäinen ihminen.

n. 20v - reilu 40v.
Mä jotenkin ajattelisin että olis joku koulu, lukio tai ammattikoulu käyty ennenkuin lapsia hankkii. Voihan lasten kanssa opiskella, mut helpompaa se on ilman. Ja kestäähän jotkut opiskelut (yliopisto) mionta vuotta että voi siinä välillä lapsia hankkia. Mut että kerkiäis vähän elämään sitä nuoruuttaan, ennen lapsia, ettei käy niin että alkaa menojalka vipattamaan liikaa teiniäidillä. Se mua teiniäideissä monesti ottaa päähän että sit ne lapset sysätään hoitoon että itse pääsee baariin/kavereiden kanssa menenään. Kun saa lapsen vähän vanhempana niin on kerinnyt jo omat menonsa menemään, ainakin mä itse. Nuorena menin eikä mulla enää lasten aikaan ole tarvetta "juhlia", se vaihe on jo eletty.

Ja kyllä tuollainen vähän päälle 40v voi ihan hyvin vielä lapsen saada, itse ainakin voisin, mut yli 45v... sitä ajattelee että kun lapsi pääsee ripille niin äiti on jo 60v. Mut silti ajattelen että isäksi voi ehkä tulla vielä muutama vuosi vanhempanakin, mut että isäksi yli 50v, sitä mä en enää ymmärrä.

Itse parikymppisenä haaveilin että mulla on kaks tai kolme lasta kun täytän 30. No ensin ei ollut sopivaa isää ja sit lasta ei kuulunutkaan, niin mulla oli yks lapsi 30 vuotiaana. Sen olen oppinut että lapsia saadaan, ei tehdä.

Siinä iässä, kun se on biologisesti luonnollisesti mahdollista. Toki henkinen puolikin on tärkeä, ei esim. 15-vuotias ole automaattisesti kypsä äidiksi, vaikka raskaaksi voisi tullakin. Kylläpä noita lapsia hankkii monet "sallitulla" iällä kolmekymppisinäkin eivätkä silti kykene jälkikasvustaan huolehtimaan.

Ikä kun on mun mielestä vaan numeroita, niin se ei ole niin tärkeä asia. Kun itse kokee lapsen olevat tervetullut elämään on se varmasti se oikein ikä.

Mie en vaan tähän pysty uskomaan. Moni nuori voi kokea olevansa valmis vaikka mihin. Niin paljon on joutunut seuraamaan vierestä kun nuoret saa lapsia eikä loppujen lopuksi pysty ottamaankaan sitä vastuuta mitä lapsi tuo tullessaan. Toki on aikuisiakin tälläisiä, mutta paremat mahdollisuudet aikuisella on silti kasvattaa lapsi kuin nuorella. Peesaan mummeliisaa siinä että vaatii todellakin eritysiominaisuuksia haitarin molemmissa päissä jaksamaan lapsen jos se suodaan niin nuorella tai vanhalla iällä.

[QUOTE="sone";23501541]Mie en vaan tähän pysty uskomaan. Moni nuori voi kokea olevansa valmis vaikka mihin. Niin paljon on joutunut seuraamaan vierestä kun nuoret saa lapsia eikä loppujen lopuksi pysty ottamaankaan sitä vastuuta mitä lapsi tuo tullessaan. Toki on aikuisiakin tälläisiä, mutta paremat mahdollisuudet aikuisella on silti kasvattaa lapsi kuin nuorella. Peesaan mummeliisaa siinä että vaatii todellakin eritysiominaisuuksia haitarin molemmissa päissä jaksamaan lapsen jos se suodaan niin nuorella tai vanhalla iällä.[/QUOTE]

Näitä jotka ovat ikähaarukan päissä on hyvin vähän ja heistä kuitenkin vain osa eivät jaksakaan lapsensa kanssa. Siksi ite ajattelen näin yleisesti että ihminen itse tietää varmasti parhaiten, koska on valmis kantamaan vastuun lapsesta

Yksilöllistä. Siinä vaiheessa kun itse oikeasti haluaa lapsia, ymmärtää niihin liittyvän vastuun ja on todella valmis kantamaan sen.

Tietty vaikka 15v olisikin tätä niin silti omassa mielessäni tykkään ettei varmasti olisi pahitteeksi jos kuitenkin pari vuotta odottelisi.

Kyllä kaikki vähänkin ajattelevat ihmiset ovat sitä mieltä, että ainakin hyvä ikä saada lapsia on juuri silloin, kun niitä ylipäänsä voi luomuna saada. Huom. tarkoituksenani ei ole jättää apukeinoja tartvitsevia tämän ulkopuolelle, mutta toi vastaus on siis vain perustellakseni ikähaitaria. Täällä nettipalstoilla saa vaan aina ihan väärän kuvan ihmisten mielipiteistä, kun se joku 1 prosentti innostuu pölisemään mitä sylki suuhun tuo... Täytyy nyt tähän vielä lisätä, että vaikka sitä monet tulevatkin sukukypsiksi jo esiteini-iässä, niin eiköhän heistäkin suurin osa tiedä, että ihan silloin ei kyllä vielä ole oikea aika perheenlisäykselle... Onneksi lain mukaan vanhemmat päättävätkin asioista 18 ikävuoteen asti, ja minun puolestani saisi päättää kauemminkin. :)

Olen saanut esikoiseni 30-vuotiaana ja nyt 35-vuotiaana alkaa omalta kohdaltani ilmeisesti olla mahdotonta tulla raskaaksi enää luomusti, vaikka vasta sain kuulla saman ikäisen tuttavuuden odottavan toista lastaan. Pitäisikö minun siis ajatella olevani jo liian vanha???

Yhteistyössä