Mikä on mielestäsi pitkä matka synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
saako noista synnytysreissuista muuten kelasta matkakorvausta? onhan se aika pitkä jos 500km on matkaa synnyttämään.

Kyllä saa. Ambulanssikyydistä se korvaa melkein koko summan. Ja oman auton käytöstä jonkunverran. Pitääkin käydä kysymässä, että miten ne mulle korvailee, kun ambulanssilla menin ja omalla tulin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Riippuu miten kiire on synnyttämään ;) voi se kilometrikin jossaintapauksesa olla liian pitkä matka.

Niin voi!
täälläpin syntyi ihan vasta vauva autoon :D :heart:
ensimmäisestä supistuksesta oli tämä nainen lähteny kotoaan ja lapsi syntyi 25km päässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
saako noista synnytysreissuista muuten kelasta matkakorvausta? onhan se aika pitkä jos 500km on matkaa synnyttämään.

Kyllä saa. Ambulanssikyydistä se korvaa melkein koko summan. Ja oman auton käytöstä jonkunverran. Pitääkin käydä kysymässä, että miten ne mulle korvailee, kun ambulanssilla menin ja omalla tulin.
Mulle tuli lanssikyydistä vain lasku kotiin, 9?omavastuu.
matkaa alle 5km

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:

Joo, 300 km:n ambulanssikyydistä me maksettiin itse 9 euroa. Takaisin tultiin taksilla, ja sekin taisi maksaa jotain saman verran. :)

Ainakin me kuusamolaiset synnytetään yli 200km:n päässä Oulussa, jos synnytys käynnistyy viikonloppuna, kesä- tai joulusulun aikana. Oma synnäri täällä on auki vain ma-pe. Ja tämä milloin lääkäri-, millon kätilö- tai synnyttäjä pulan vuoksi.

No kyllä tämä 3km alkaa tuntua jo pitkältä matkalta kun ennen oli 300m ja silti lapsi syntyi välittömästi kun pääsin synnärin ovesta sisään. Lapsivedet meni ja sen että puin vaatteet ja keräsin kamppeet (yksi supistus ehti tulla kotona) ja mies vei autolla sairaalaan eli en todellakaan viivytellyt. Jos ois asuttu jo täällä niin autoon ois tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä tämä 3km alkaa tuntua jo pitkältä matkalta kun ennen oli 300m ja silti lapsi syntyi välittömästi kun pääsin synnärin ovesta sisään. Lapsivedet meni ja sen että puin vaatteet ja keräsin kamppeet (yksi supistus ehti tulla kotona) ja mies vei autolla sairaalaan eli en todellakaan viivytellyt. Jos ois asuttu jo täällä niin autoon ois tullut.

Niin ja jatkan että oikeasti minusta esim. 200km on jo pitkä matka. Siinä kun supparit alkaa niin kiva käyröttää jossain autossa tai ambulanssissa että parin tunnin päästä pääsee synnärille.

Nimenomaan mulla lähtö tuossa keväällä samaa matkaa huristelemaan. Sinäänsä jännittää, että miten tietää varautua tarpeeksi ajoissa lähtemään matkalle. Hyvähän se on kotiohjeissa ja kirjasissa lukea tekstillä että supistusten alkaessa voi hyvin odottaa tiettyyn hetkeen asti ja käydä suihkussa ja plääh, joka helpottaa, mutta ei näin pitkän matkan takaa voi millään odottaa kovin pitkään. Kyllähän se stressaa tavallaan ja mietityttää, että missä vaiheessa sen ambulanssin tilaa vai tietääkö lähteä omalla autolla matkalle, kuitenkin matkaa on ja pitkästi.
Mieshän tietenkin tulee perässä omalla autolla vaikka itse ambulanssiin päätyisikin, eikä se sillä hyvä oo, jos viimenen ambulanssi on tulossa taivalkoskella, niin se voi olla helposti 45 min- 1 h ennen kuin se on pihassa.
Ehkä enemmän toivois täällä sitä neuvontaa ja opastusta yleisesti terveydenhoitajilta ym. hankalien olosuhteiden vuoksi, että kun lapsi alkaa tulemaan, kuinka pitkään kuunnellaan, milloin lähdetään, soitetaanko ambulanssi, mikä synnytyssairaalan osoite, mistä sinne mennään, lapset voi syntyä aikaisemminkin kuin deadline.
Miestäni kyseinen asia huolestutti, kun ei sinäänsä OYKS:in ympäristöä tunne, kiva, jos siellä vielä eksyy ennen ku löytää kyseiselle osastolle ja missä se hän sitten yöpyy ja mitä ottaa mukaan ja näin. Onhan sitä pihalla ku lumiukko. Helpompaa olis, jos matkaa 15-20 min ja omassa kotikaupungissa sais synnyttää.. Lähinnä huomaa sen äiti-lapsi asenteen ihmisissä, että mulle ja lapselle sitä ja tätä, mutta kyllä sitä kaipais ihan yleisesti tietoa asioista.

Neuvolatädiltä viimeksi kyselin kyseisestä asiasta, että kun supistuksia tulee, niin mitästä sitten tehhään ihan tarkalleen, ku sitä matkaa ku on enemmän ku se 200 km. Vastaus tuli hymyssä suin. Sitten vaan lähette matkalle. Ens käynnillä saat sitten esitteet OYKS:istä ja voit sitten kysellä lisää.
Minä ajattelin, et huh. Muutenki ollu sellasia ennakoivia supisteluja, kivuttomia kylläkin, mutta lisäksi voimakkaita alavatsakipuja silloin tällöin. Miettiny myös, että jos nyt synnytys käynnistyy ennenaikaisesti, niin eipä siinä mitkään laput ja esitteet enää kuukauden kuluttua auta.
Mielestäni sais ihan rautalangasta vääntää, että mitä tehään ja millon ja miksi ja kuinka. Heti aluksi, ensimmäisellä neuvolakäynnillä, kiitos.

mulla oli matkaa 80km ja hyvin sen jakso istua.. joku reilu 100km alkaa sit olla jo pitkä matka.. tosin itellä kakkonen olis syntynyt matkalle jos vedet olis menny kotona.. synnärillä meni nimittäin 30min kolmesta kymmeneen senttiin kalvojen puhkasun jälkeen...

Yhteistyössä