Mikä on TEHOKKAIN tapa kohottaa aivan surkeata peruskuntoa? Muitakin vinkkejä...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rapakunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rapakunto

Vieras
Eli tavallinen tarina; pitkä parisuhde ja totaalinen lässähtäminen kun se loppuajan kriisi alkoi.

Mä olen viimeiset pari vuotta kulkenut kaikki autoa pidemmät matkat autolla, hengästyn ihan pienistä suoristuksista ja esim.omakotitalon pihasta lumien kolaaminen saa mun keuhkot repeämään, tähtiä näkyy silmissä, hiki virtaa ja oon ihan kuollut (en siis asu itse omakotitalossa, kerran tein vanhempieni luona lumityöt tänä talvena..) ja naapurin rouva senkun lykki omasta pihastaan lumia ihan fressinä ja näytti ettei tunnu missään.

NYT TÄÄ LUSMUILU SAA LUVAN LOPPUA!!!!!

Antakaa mulle vinkkejä mitkä liikuntamuodot nostaa tehokkaimmin kuntoa, mitä aloittelija on muistettava ja mistä tsemppihenkeä jos liikkuminen meinaa tyssätä...? Tällä kertaa olen kyllä aivan tosissani tän asian kanssa, kehtaa mitään tehdä enää kenenkään nähden kun hengästyy niin pienistä asioista...

Ja ainiin, kuntosalia ei löydy läheltä, eli jotain muuta :)
 
jätä illalla sohvalla loikoilu/tietsikka vähemmälle ja mene kävelylle. ajan mittaan vaihdat hölkäksi. mene kauppaan/kylään mihin tai mihin tahansa (alle 3km) kävellen. jätä auto kaupassa mahdollisimman kauas ovesta ja kävele. osta crosstrainer/kuntopyörä. vaihtoehtoja on vaikka kuinka, itse vain päätät sinulle parhaan liikuntamuodon.
 
Rupeet kuule lenkkeilemään. Jos satut omistamaan jonkun mp3-soittimen tai puhelimen johon saat mieleistäsi musiikkia niin latailet siihen ja kävellessäsi kuuntelet. Paljon mukavempaa kuin ilman mitään jos itsekseen lenkkeilee. Itselläni vielä lisänä Spor tracker sovellus johon lataillu kaikki juoksu-/kävelylenkit. On muutan yllättävän motivoivaa.
Toki mulla myös kuntosalit ja muuta jutut lisänä mutta tuo lenkkeily takuulla laihduttaa jo aika paljon sekä nostaa kuntoa. Vähitellen asteittain nostaa rimaa. Ekana kävellen ja siitä sitten välillä juosten sen verran kuin pystyy. Hikihän siinä pitäisi tulla jos tahtoo oikeesti että jotain tapahtuu.
 
Olennaista on asettaa tavoitteet sopivalle tasolle. Jos yrittää liikaa niin hetken päästä jo tulee tilanne jolloin ei jaksa ja luovuttaa kokonaan. Päätä vähimmäistavoite jossa ainakin pystyt pysymään, ylimääräistä voi sitten tehdä siihen pääle jos jaksaa. Esim. puoli tuntia kolme kertaa viikossa on hyvä, siinä on varaa pariin unohdukseen ja sairaspäiväänkin ja puoli tuntia päivästä pystyy aina irroittamaan.
 
Itse aloitin pari vuotta sitten ihan raa´asti sillä, että lähdin lenkille. Laitoin 15 min puhelimeen aikaa ja "juoksin" sen 15 min. Ja sit sama aika takaisin. En tietenkään juossut kovaa ja välillä otti tositosi koville. Mutta jostain sen motivaation revin. Mulla suuri motivaatio oli laihtuminen ja muistan, kun tuolla juostessani hoin itselleni: "Jokainen kalori on musta pois." 5 kertaa viikossa, puoli tuntia kerrallaan ja kunnon kohoaminen näkyi nopeasti. Kun juoksin aina sen 15 min suuntaansa,, huomasin nopeasti, että nyt ehdin jo vähän pidemmälle kuin eilen jne. Mittasin matkat alkuun Kansalaisen Karttapaikan avulla ja merkkasin ylös juostun matkan ja kulutetut kalorit.

Nykyään käyn 2 kertaa viikossa zumbassa ja pari kertaa viikossa juoksen n. tunnin lenkit. Kunto on hyvä ja olo on loistava. Myös painoa putosi riittävästi enkä tarvitse enää liikuntaa painonpudotukseen. Mutta hyvään oloon tarvitsen. Kannattaa todellakin aloittaa!!!
 
Rupeet kuule lenkkeilemään. Jos satut omistamaan jonkun mp3-soittimen tai puhelimen johon saat mieleistäsi musiikkia niin latailet siihen ja kävellessäsi kuuntelet. Paljon mukavempaa kuin ilman mitään jos itsekseen lenkkeilee. Itselläni vielä lisänä Spor tracker sovellus johon lataillu kaikki juoksu-/kävelylenkit. On muutan yllättävän motivoivaa.
Toki mulla myös kuntosalit ja muuta jutut lisänä mutta tuo lenkkeily takuulla laihduttaa jo aika paljon sekä nostaa kuntoa. Vähitellen asteittain nostaa rimaa. Ekana kävellen ja siitä sitten välillä juosten sen verran kuin pystyy. Hikihän siinä pitäisi tulla jos tahtoo oikeesti että jotain tapahtuu.

Minulla on puhelimessa Walkmeter, se on mukavan innostava kyllä. Ja välillä käytän askelmittaria ihan arkipuuhissa, koitan päästä päivän aikana tietyn tuhatluvun ylitse ja samalla huomaa, miten vähän askelia tulee, kun velttoilee.
 
Perusteena, jos olet tosiaan erittäin rapakunnossa..
Et jaksa tehdä mitään pitkäkestoista riittävän tehokkaasti, näinollen esim juoksulenkkisi muuttuvat jopa reipasta kävelyä tehottomammaksi, kun et vaan jaksa liikkua..
Jos olet vielä reippaasti ylipainoinen pitkät lenkit ja kävelyt aiheuttavat isomman rasituksen jaloille.
 
Intervallitreeni kehittää kuntoa kaikkein nopeimmin. Esim. kuntopyörällä poljet minuutin ajan täysillä, sit 3 minuuttia rauhoittelua ja annat sykkeen tasaantua ja taas 1 min täysillä. Tätä toistat viitisen kertaa ja sulla on koossa tehokas alle puolen tunnin treeni.
 
Mulla sama, eli vuosien saatossa päässyt kunto rapistumaan olemattomaksi. En voi edes ajatella lähteväni hikilenkille ulos, aina se menee liian hankalaksi jo ajatuksen tasolla kun pitäisi järjestää lastenhoidota ym. Niinpä hommasin viimein kuntopyörän, ajattelin että jos sillä saisin edes hiukan kuntoa nousemaan. Muutaman päivän jälkeen jo tuntuu ettei hengästy niin. En ole ottanut edes mitään kummempia hienoja tavoitteita. Olen ajatellut että vähäkin on parempi kuin ei mitään ja nyt jo kaipaa joka päivä jalat pyöräilyä.

Pääasia että löydät sen tavan joka sulle sopii parhaiten!
 
Mä aloitin aikoinani vuodelevosta päästyäni omatekoisella intervallitreenillä. Kartasta katsoin kotioveltani lähtevän kävelytien jatkeeksi noin 5km:n lenkin. Kävelin sen ja kuuntelin musaa samalla, sit muutaman kerran jälkeen aloin tekemään niin, että hölkkäsin yhden lyhtypylvään välin ja tasoitin henkeä kaks väliä, sit pikkihiljaa huomasi, että lenkkiin käytetty aika on lyhentynyt, että hölkkäänkin 3 pylvään väliä ja tasaan yhden... Siitä se lähtee.
 
muista syödä kanssa oikein!Ei sitä jaksa liikkua jos syö huonosti,tai epäterveellisesti. Jos on lemmikkejä,niiden kanssa lenkille vaikka!Tai kaveri vaikka mukaan!Ei hissiä,vaan portaat.Sitten vaikka vatsalihasliikkeitä kotona,ja kävelet vaikka kauppaan juuri tai muualle.Kaverin kanssa on kiva kuntoilla,kun eiihan yksin joudu rääkkäyksen kohteeksi.
 

Yhteistyössä