Mikä on vielä "normaali" määrä loukkaantumisiin päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

......

Vieras
Viime keväänä ei tät ongelmaa ollut, nyt vaihtui hoitajat (ryhmä ja pk sama) ja ei ole montaakaan päivää ollut ettei olisi jossain uusi vekki.

esim. tämä viikko:
Maantai: Joku tönäisi liukumäestä alas, kieleen syvä vekki ja 1/4 kielestä mustana
Tiistai: Toinen poski asfaltti ihottumalla, oli sisään tulossa jotain kräninää isomman lapsen kanssa ja siinä jotain tönimistä ollut
Keskiviikko: Joku tönäissyt kiipeilytelineestä alas, solisluun kohdalla vekki ja kaulassa jälkiä sekä pienempiä kraappaleita muualla yläkropassa

Ihan pelottaa tänään mennä hakemaan mitä on taas käynyt. Ja juu, samaa touhua ollut koko alku syksyn, ei ole montaa päivää ollut etteikö olisi jotain kraappaleita jossain.
Samoin jos päivällä soittaa vieras numero niin olen jo ihan varma että lapsi on loukkaantunut pahemmin ja siitä soittavat.

Alan vakaasti olla sitä mieltä että hoitajilla vähän liian hyvät keskustelut keskellä pihaa ringissä... Ja lapset turhan paljon oman onnensa nojassa..

Aika hurjalta määrälät vähinkoja kuulostaa.. Kysyppä varsin hoitajilta, sattuuko toisille lapsille yhtä paljon. Vaikea tuota kontrolloida, että vahtiiko hoitajat tarpeeksi. Mutta jospa lapsesi on vain altis tilanteille tai vaan niin vilkas että sattuu ja tapahtuu.
Tai kysy hoitajilta, onko lastasi töninyt tms sama henkilö? Meillä oli pojassa kiusaaja, joka vähän väliä aiheutti pojalle jotain "vammoja".

No kuulostaa hurjalta. Laita viestiä päiväkodin johtajalle, että voisi keskustella alaistensa kanssa "välituntien" valvonnasta. Itseäni suoraan sanoen vituttaa, kun meidänkin päiväkodissa ämmät seisovat aina siellä seinän vierustalla juoruamassa, ja lapset saavat tehdä keskenään ihan mitä lystäävät.

Onko hoitajat puhuneet siitä mitään, onko samat lapset aina olleet asialla? Siis ovatko ne samat lapset tuota sinun lastasi muiluttaneet kerta toisensa jälkeen. Kai keskustelit tuomaan sävyyn päiväkodin tätien kanssa?

[QUOTE="vieras";26974644]Aika hurjalta määrälät vähinkoja kuulostaa.. Kysyppä varsin hoitajilta, sattuuko toisille lapsille yhtä paljon. Vaikea tuota kontrolloida, että vahtiiko hoitajat tarpeeksi. Mutta jospa lapsesi on vain altis tilanteille tai vaan niin vilkas että sattuu ja tapahtuu.
Tai kysy hoitajilta, onko lastasi töninyt tms sama henkilö? Meillä oli pojassa kiusaaja, joka vähän väliä aiheutti pojalle jotain "vammoja".[/QUOTE]

Siis koulussa kiusaaja... ei pojassa

Lapsiakin on niin moneen menoon että vaikea sanoa mikä on normimäärä. Mulla esim 4v on sellanen rymyreetu ja kohelo että kolhii itteään kokoajan. Aina on vanhaa ja uutta jälkeä. Tottakai tohon täytyy puuttua lujemmin jos lapset toisilleen tekevät kiusaa.

Mä mietin viime keväänä samaa yhden mun hoitolapsen kohdalla. Olen pph ja lapselle sattui lähes joka päivä jotakin, milloin kaatui rähmälleen soraan ja vekki huulessa, milloin törmäsi puitten oksiin metsässä ja vekki silmäkulmassa, milloin putosi kiipeilytelineestä, törmäsi pöydän kulmaan, kolautti pään kaverin kanssa jne. Näitä sattui ihan alvariinsa ja aina tälle yhdelle ja samalle. Jotkut lapset ovat alttiita tällaisille. Se on aika lailla lapsen omasta käytöksestä kiinni. Ei hoitajat voi joka askeleella lapsen kintereillä kulkea. Onneksi tämän lapsen vanhemmat ymmärsivät hyvin, ettei vika ollut vahtimisen puutteessa. Nyt syksyn tullen meno on aika lailla rauhoittunut.

Lapsesi on ehkä kömpelö.
Tai ärsyttää toisia, vaikka et itse sitä huomaisikaana.
Siis ärsyttää esim. lällättelemällä, olemalla tahallaan edessä, ilmeilemällä..

Alan vakaasti olla sitä mieltä että hoitajilla vähän liian hyvät keskustelut keskellä pihaa ringissä... Ja lapset turhan paljon oman onnensa nojassa..

Sinullekin tietoa päiväkodin arjesta: Hoitajia ei riitä ulkoilun valvontaan aina tarpeeksi. Säädöksillä ei ole merkitystä, koska ne on hienosti vesitetty, joten lapsia voi tilapäisesti olla vaikkapa 20 yhdellä hoitajalla. Joten älä kiitos syytä hoitajia siitä, jos lapsesi loukkaantuu.

Päiväkoti alkaa olla turvaton paikka ja vastuu siitä ei ole yksin hoitajilla, vaan päättäjillä ja teillä vanhemmilla. Kuinka ihmeessä suostutte jopa vapaaehtoisesti laittamaan lapsenne päivittäin paikkaan, jossa voi tapahtua aivan mitä vain.

Ja tosiaan, jotkut lapset satuttavat enemmän kuin toiset. He putoavat penkiltä vaikka hoitaja olisi vieressä ja kompastuvat omiin jalkoihinsa.... jne.

Kyllä mä ainakin niitä hoitajia syyttäisin jos mun lapseni loukkaantuis, oli niitä sitten liian vähän tai ei. Ite oon ollu vuoden töissä päiväkodissa ja se on ihan tosiasia että niitä työntekijöitä on liian vähän, mutta sitä suuremmalla syyllä niitten töissä olevien pitäis tehdä enemmän töitä, koska sitä juoruilua on ihan liikaa (myönnän itekin tähän sortuneeni) ja jos sen juoruilun jättäis pois ni pystyttäis välttämään paljon noita vahinkoja.

Kuulostaahan tuo aika isolta määrältä noin lyhyessä ajassa, mutta toisaalta joissain päiväkodeissa (tai aika useissakin) on lapsia, jotka tarvitsisivat paikan erityisryhmästä ja enemmän aikuisia ympärilleen tai ihan oman aikuisen, mutta tähän ei ole resursseja. Omassakin pk.ssa on muutama lapsi, joita pitää aina pitää silmällä, mutta kun on myös ne 20 muuta, joita pitää myös vahtia ja vanhempienkin kanssa pitää jutella niin aamulla kuin illalla (tosin juttelemaan pystyy ilman että katsoo siihen jonka kanssa juttelee, mutta kaikista vanhemmista se ei välttämättä tunnu kovin mukavalta).

Mutta vanhemmat voivat myös olla yhteydessä pk:n johtajaan, jos tuntuu siltä, että tönijä ja tuuppija on aina sama lapsi, koska kyllä jokaisella lapselle on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi päiväkodissa ja jos näin ei ole, niin asialle pitää ehdottomasti tehdä jotain.

Jaa a, riippuu vähän lapsestakin. Toi kyllä kuulostaa paljolta, onko lapsi normaalisti kohelo? Jos lapsi ei kotona ollessa koko ajan telo ihteensä niin kyllä mä ottaisin ehdottomasti puheeksi nuo päiväkodissa.

[QUOTE="äippäx2";26976489]Kyllä mä ainakin niitä hoitajia syyttäisin jos mun lapseni loukkaantuis, oli niitä sitten liian vähän tai ei. Ite oon ollu vuoden töissä päiväkodissa ja se on ihan tosiasia että niitä työntekijöitä on liian vähän, mutta sitä suuremmalla syyllä niitten töissä olevien pitäis tehdä enemmän töitä, koska sitä juoruilua on ihan liikaa (myönnän itekin tähän sortuneeni) ja jos sen juoruilun jättäis pois ni pystyttäis välttämään paljon noita vahinkoja.[/QUOTE]

Minä en syyttäisi. Ja loukkaantumiset eivät ole meidän päiväkodissamme missään yhteydessä juoruiluun, koska ajatusten vaihtoa ( huom. ei juoruilua :P) tapahtuu silloin kun sitä voi tehdä ilman että lasten turvallisuus vaarantuu.

Loukkaantumisia tapahtuu silloin kun lapsella ei ole mitään käsitystä omista taidoistaan tai he riehaantuvat. Ja todellakin silloin kun hoitajilla ei ole minkään näköistä mahdollisuutta estää tapaturmia. Kun se oma ulottuvuus on vain pari metriä suuntaansa. Kaikkia lapsia ei siihen piiriin saa mahtumaan, varsinkaan silloin kun on yksin vastuussa reilusti yli kymmenestä lapsesta.

Yhteistyössä