MIkä siin on kun lapsi ei saa sairastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas on sairas sairaanakin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairas on sairas sairaanakin

Vieras
Eli kun lapselle tulee nuha, lykätään reppana silti hoitoon. Sanotaan vaan jotta "kun ei oo kuumetta". Vanhemmat ei ymmärrä että kun he vievät pilttinsä nuhaisena hoitoon, saattaa tämä tartuttaa muita lapsia ja hoitajia, ja se taaskuormittaa hoitoväkeä. Itse olen pph ja oma lapseni sairastui kun hoitoon tuotiin sairas lapsi. Tulos: KAIKKI lapset varahoitoon jotta omani saa sairastaa rauhassa.

Ei voi olla niin kiire töihin etteikö ehtisi sen kolme päivää olla sairaan lapsen kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja sairas on sairas sairaanakin:
Eli kun lapselle tulee nuha, lykätään reppana silti hoitoon. Sanotaan vaan jotta "kun ei oo kuumetta". Vanhemmat ei ymmärrä että kun he vievät pilttinsä nuhaisena hoitoon, saattaa tämä tartuttaa muita lapsia ja hoitajia, ja se taaskuormittaa hoitoväkeä. Itse olen pph ja oma lapseni sairastui kun hoitoon tuotiin sairas lapsi. Tulos: KAIKKI lapset varahoitoon jotta omani saa sairastaa rauhassa.

Ei voi olla niin kiire töihin etteikö ehtisi sen kolme päivää olla sairaan lapsen kanssa kotona.

Ei lääkäri välttis kirjoita sitä sairaslomaa, jos ei ole kuumetta. Nuhaa nyt on joskus koko talven lapsilla, ei koko talvea voi kuitenkaan kotona olla ilman lääkärin todistusta.

Ja miten vanhempien pitäisi toimia. Kotiin eivät voi jäädä lapsen kanssa töistä, kun ei saa sairaslomaa, kun lapsella on "vain nuha", joitoon ei saa tuoda. Pitäisi varmaan sitten jättää lapsi yksin kotiin vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Ei lääkäri välttis kirjoita sitä sairaslomaa, jos ei ole kuumetta. Nuhaa nyt on joskus koko talven lapsilla, ei koko talvea voi kuitenkaan kotona olla ilman lääkärin todistusta.

Kolme päivää saa hoitaa sairasta lasta kotona. Ja tuo nuhakierre kyllä johtuu juuri siitä kun lapset ei ehdi tervehtyä kunnolla, sitten tauti vaan pyörii ja pyörii. Hoidossa on kamala katsella puolikuntoisia lapsia, heidän on kuitenkin osallistuttava esim. ulkoiluun, retkille jne....

Niin no oikeasti sairaita lapsia ei tietenkään hoitoon ja sen olotilan määrittää toki moni muukin jutttu kuin kuume, kipeä voi olla ilmankin.... mutta jos pelkästä räkäisestä nenästä passitetaan laspet kotiin sairastamaan, niin meilläkään ei käytäis töissä ikinä, aina jollain useammasta nenä vuotaa syys/talviaikaan kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja miten vanhempien pitäisi toimia. Kotiin eivät voi jäädä lapsen kanssa töistä, kun ei saa sairaslomaa, kun lapsella on "vain nuha", joitoon ei saa tuoda. Pitäisi varmaan sitten jättää lapsi yksin kotiin vai?

Mutta lopputulos on kuitenkin se että sitten kun hoitohenkilökuntakin sairastuu, lapsi joutuu kotiin TERVEENÄ. Onko se sitten parempi? Ja hoidosta kyllä ollaan usein soitettu kotiin että "tulkaa hakemaan, lapsi on vielä liian sairas hoitoon".

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Kolme päivää saa hoitaa sairasta lasta kotona. Ja tuo nuhakierre kyllä johtuu juuri siitä kun lapset ei ehdi tervehtyä kunnolla, sitten tauti vaan pyörii ja pyörii. Hoidossa on kamala katsella puolikuntoisia lapsia, heidän on kuitenkin osallistuttava esim. ulkoiluun, retkille jne....

Kyllä meillä ainakin piti olla lääkärin todistus. Eikä ne nuhat aina parane kolmessa päivässä vaan sama räkänokka tulee sinne hoitoon joka tapauksessa.

Niin saa, mutta moni (kuten minä) tarvitse ihan siitä ensimmäisestäkin päivästä todistuksen. En voi olla omalla ilmoituksellani pois sairastamassa edes tuntia. Eli saa olla, kunhan on todistus. Ja sitä todistusta taas ei saa flunssasta...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Niin no oikeasti sairaita lapsia ei tietenkään hoitoon ja sen olotilan määrittää toki moni muukin jutttu kuin kuume, kipeä voi olla ilmankin.... mutta jos pelkästä räkäisestä nenästä passitetaan laspet kotiin sairastamaan, niin meilläkään ei käytäis töissä ikinä, aina jollain useammasta nenä vuotaa syys/talviaikaan kuitenkin..

Kyse ei olekkaan vain SINUN lapsestasi vaan kaikista jotka ovat hoidossa ja kaikista jotka sairas lapsi tartuttaa.

Mutta lopputulos on kuitenkin se että sitten kun hoitohenkilökuntakin sairastuu, lapsi joutuu kotiin TERVEENÄ. Onko se sitten parempi? Ja hoidosta kyllä ollaan usein soitettu kotiin että "tulkaa hakemaan, lapsi on vielä liian sairas hoitoon".

Ehkei se ole parempi vaihtoehto, mutta kun tuo kotiin jääminen ei ole vaihtoehto vanhemmille lapsen nuhan vuoksi. Eli ei ole muita vaihtoehtoja.

Kyse ei olekkaan vain SINUN lapsestasi vaan kaikista jotka ovat hoidossa ja kaikista jotka sairas lapsi tartuttaa.

Mun lapset saa myös vapaasti saada nuhapöpöjä kaikilta muilta hoitoon tuoduilta nuhaneniltä. :) Ja saakin.

Ehkei se ole parempi vaihtoehto, mutta kun tuo kotiin jääminen ei ole vaihtoehto vanhemmille lapsen nuhan vuoksi. Eli ei ole muita vaihtoehtoja.

Entä sitten kun puhelin soi ja päiväkodista soitetaan että lapsi on sairas, hakekaa kotiin? Miten se aika sitten järjestyy? Eikö helpompaa olisi jäädä samantien kotiin? Meiltä ollaan (edellsiesä työpaikastani) kyllä usein soiteltu vanhemmille että lapsenne on aivan liian heikko osallistuakseen päiväkodin toimintaan, voitteko tulla hakemaan kotiin. Jonkunhan täytyy lastakin puolustaa!

Nyt kaikki ovat lähteneet hirveästi puolustuskannalle, eikö kukaan nyt oikeasti ymmärrä mistä kirjoitan?

Minä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minun ymmärtämiseni ei auta siihen, että työnantaja ei ymmärrä eikä työterveyslääkäri ymmärrä. Vaikka ymmärtäisin kuinka hyvin, ei se tee yhtään mahdollisemmaksi toimia kuten haluaisit.

Tai sitten pitäisi lopettaa työt kokonaan, kun tulisi potkut luvattomien poissaolojen vuoksi. Ja sitähän nuo siis olisivat. Oli se kuinka ikävää tahansa.

Kun olin vielä työelämässä,niin piti olla aina mustaa valkoisella,ennenkuin sai jäädä sairastamaan,ja sittenkin kytättiin kävikö kaupassa tai apteekissa ,kun oli sairaslomalla.Kuuli ,että eihän tuo ole kipeä kun näin siellä ja siellä.Sairautta on monenlaista.Poikkesin vähän aiheesta. :snotty:

Mun lapset saa myös vapaasti saada nuhapöpöjä kaikilta muilta hoitoon tuoduilta nuhaneniltä. :) Ja saakin.

Kaikki eivät noin halua. Jollain saattaa olla esim. tärkeä meno (juhlat tms) tulevana viikonloppuna ja kun sitten sairastuu jonkun ajattelemattomuuden vuoksi niin kyllä harmittaa. Kuten kirjoitin: Kyse ei ole vain SINUN LAPSESTASI.

Nyt kaikki ovat lähteneet hirveästi puolustuskannalle, eikö kukaan nyt oikeasti ymmärrä mistä kirjoitan?

Kyllä mä ymmärrän mitä tarkoitat, vähän sama kuin toi kihomatojuttu, että lapsen saa viedä hoitoon, mutta muita ajatellen se on parempi pitää lääkkeen ottamiseen asti kotona. Mä olisin oikein mielelläni ollut aikoinaan lapseni kanssa kotona oli se terve tai sairas, mutta meillä se ei pelkällä ilmoituksella onnistunut ja päikystä ei edes mua kutsunut hakemaan lasta vaan sanoivat töiden jälkeen, että A:lla on vähän lämpöä :o . Päivän ehkä sai nuhasta sairaslomaa, eikä se tietenkään päivässä ohi ole.

Niin mutta miten me voidaan olla pois töistä jos lääkäri ei anna sairaslomaa? Luvattomasta poissa oloista tuskin hyvää seuraa ja kohta ei oo sitten enään töitä. Meillä ei ainakaan voi olla pois ilman sairasloma lappua ja eikä oo mitään pekkaspäiviä.

Minä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minun ymmärtämiseni ei auta siihen, että työnantaja ei ymmärrä eikä työterveyslääkäri ymmärrä. Vaikka ymmärtäisin kuinka hyvin, ei se tee yhtään mahdollisemmaksi toimia kuten haluaisit.

Tai sitten pitäisi lopettaa työt kokonaan, kun tulisi potkut luvattomien poissaolojen vuoksi. Ja sitähän nuo siis olisivat. Oli se kuinka ikävää tahansa.

Ok, mutta tuli sellainen tunne että kaikki väheksyisivät lapsen sairautta ja hoitoon viemättä jättämistä. Eikö asialle pitäisi sitten tehdä jotain? Ei sota yhtä miestä kaipaa...

Ehkä ymmärtää, ehkä ei. Varmasti joskus tuodaan vielä ihan puolikuntoisia toipulaita hoitoon, vaikkei tietienkään pitäisi jne, siitä voi ihan aiheesta kritisoida.
Sun määritelmä sairaana ololle oli kuitenkin vain nuha, ja sitä tässä ei moni ymmärrä, en minäkään. Juu, nuhiakin on monenlaisia. Silti.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Niin mutta miten me voidaan olla pois töistä jos lääkäri ei anna sairaslomaa? Luvattomasta poissa oloista tuskin hyvää seuraa ja kohta ei oo sitten enään töitä. Meillä ei ainakaan voi olla pois ilman sairasloma lappua ja eikä oo mitään pekkaspäiviä.

Meillä on se kolme päivää ja sen jälkeen PALKATONTA VIRKAVAPAATA. Asiat kyllä järjestyy jos haluaa että ne järjestyy. Entä jos lapsi pitää hakea kesken päivän pois? Miten sitten toimitte?

Kyse ei olekkaan ajattelemattomuudesta vaan siitä että sairaslomaa et saa jos lapsella ei ole kuumetta.
Sanoppas nyt mikä on vaihtoehto sille että lapsella on nuha, töihin pitää mennä kun et saa saikkua, mutta lastakaan et voisi hoitoon viedä.

Yhteistyössä