MIkä siin on kun lapsi ei saa sairastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas on sairas sairaanakin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeks jo etukäteen ... Kantsis ap:n mennä "oikeisiin töihin" niin tietäs miten helppo sieltä on olla pois yks kaks yllättäen. Päivät voi olla buukattuna ihan täyteen eikä työkavereilla oo sen helpompaa että ehtisvät peruutella tapaamisia tai kokouksia saati hoitaa niitä. Meillä saa päiväkotiin viedä nuhaisen lapsen, kysyin oikein sitä. En tarkota etteikö pph:n homma ois raskasta, mut ei välttämättä tiedä mitä on olla esim bisnesmaailmassa jos ei oo siellä ite ollu.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohhoi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mutta miksei kukaan ole vastannut tähän: Jos sieltä hoidosta soitetaan kesken päivän että lapsi on sairas niin miten ihmeessä te pystytte hakemaan hänet kotiin jos ette kerran voi olla pois työstä?
. Ja tämä aiheuttaisi firmalle helposti vähintään satojen eurojen kustannukset. Joten onnistuu periaatteessa, mutta käytännössä on parasta olla hyvä syy.

Eli viis lapsesta kunhan firma saa rahaa?????????

Kuvitellaan tilanne, jossa lapsi ei ole mitenkään kuoleman sairas, mutta nuutunut. Ja hoidosta soitetaan klo 13. Tyyppi tekee hirveällä sählingillä työt siihen pisteeseen, mihin ne voi jättää, työpari joutuu lopettamaan myös työt ja ulkopuolinen vuokrattu kone ja sen käyttäjä. Ajetaan jostain huitsin nevadasta takaisin jne. Hoidosta ollaan lapsi hakemassa klo 14:30. Seuraavana päivänä jonkun kokonainen työpäivä menee siihen, että käydään tekemässä työt loppuun hankitaan jälleen koneet jne. Äkkiä kustannus ei ole ihan vain muutamassa sadassa eurossa vaan helposti tonnissa tai enemmänkin.

Jos työt olisi tehnyt loppuun, lapsen olisi päässyt hakemaan klo 16. Onko esim. puolentoistatunnin vuoksi tuollainen sählinki sen arvoista? Tottakai lapsi on tärkeä, mutta joskus jossain menee raja miten kannattaa toimia.

Hoitopaikassa ei välttämättä resurssit riitä yhdelle sairaalle lapselle (siis valvomaan häntä sisälle kun muut ovat ulkona) kun kaksikymmentä muuta pitäisi pukea ja lähteä heidän kanssa ulos. Hoitajilla on myös työajat ja vuorot miten ovat töissä. On törkeää että esim. aamuvuorolainen joutuu kyttäämään lapsen äitiä tai isää vain siksi ettei tämän firma menettäisi rahaa.

Kaikista työpaikoista ei voi lähteä pois noin vain kesken työpäivän kuin sormea napsauttamalla. Varsinkin kun olet vastuussa koko osastosta!

no kannattais varmaan miettiä työpäikan vaihtoa? jos työ menee lapsen edelle.
Maailma ei varmasti pysähsy jos yksi on poissa. Maailma menee eteenpäin.
nyt onkin kyse siitä mikä elämässä on tärkeintä ja minkä kuvan annat lapsellesi käytöksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili harmailee:
Anteeks jo etukäteen ... Kantsis ap:n mennä "oikeisiin töihin" niin tietäs miten helppo sieltä on olla pois yks kaks yllättäen. Päivät voi olla buukattuna ihan täyteen eikä työkavereilla oo sen helpompaa että ehtisvät peruutella tapaamisia tai kokouksia saati hoitaa niitä. Meillä saa päiväkotiin viedä nuhaisen lapsen, kysyin oikein sitä. En tarkota etteikö pph:n homma ois raskasta, mut ei välttämättä tiedä mitä on olla esim bisnesmaailmassa jos ei oo siellä ite ollu.

no onhan se bisnes tietysti lapsen hoitoa tärkeämpää.
Että älänyt jauha mistään oikeista töistä.
Mites jos joutuisit itse sairaaksi/sairaalaan?
kaatuisiko koko firma?
Tuskin. Eli kannattaa sitten ennen lapsen tekoa miettiä onko valmis siihen kaikkeen mitä se tuo mukanaan.

ihan turhaa pulinaa jostain oikeista töistä jne.
Sit jos työ menee aina sen lapsen edelle niin vaihtakaa alaa.

Mä olen yksityisellä töissä ja mä EN SAA olla pois päivääkään ilman todistusta. En siis yhtä, kahta enkä todellakaan kolmea. Mä joudun korvamaan työnantajalle poissaolevat päiväni, aka mennä töihin viikonlopuiksi tai illoiksi.

Työpaikanvaihto ei tule kuuloonkaan kun kerran ukkokin tekee pätkätöitä, projektiluontoisia eikä hänkään voi olla töistä pois juurikaan, kukas hänen hommat sitten hoitaa? Anoppi tekee todella pitkää päivää ja mun mutsi on juoppo. Kukas siinä lasta sitten hoitaa jos ei hoitoon saa viedä - varsinkin jos ei ole kuumetta?

Kettu että pistää vihaksi mustavalkoiset ihmiset. Tulkaa maksamaan mun vuokra ja tarjotkaa mulle elinkeino, niin voinhan mä olla kotona lapseni kanssa vaikka 24/7, oli sairas tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili harmailee:

kaatuisiko koko firma?
Tuskin. Eli kannattaa sitten ennen lapsen tekoa miettiä onko valmis siihen kaikkeen mitä se tuo mukanaan.

Sullakin taitaa olla vähän paha päivä tänään.
Kaatuisko firma? Vois kaatua, en onneks oo sairastellu.

Ja miettiminen ennen lapsen tekoa on vähän myöhäistä nyt.
No huumorilla molemmat vastaukset mut löysennä säkin vähän pipoa =) .

mites niissä tapauksissa kun jompi kumpi vanhemmista sairastuu mutta muussa perheessä ei ole merkkiäkään siitä että olisivat kipeitä,otetaanko silloin lapset pois hoidosta varmuuden vuoksi esim viikoksi että voidaan seurata tuleeko sama tauti heihinkin?
entä kun joku tulee kylään esim illalla ja vieraalla on räkätauti,jäädäänkö silloinkin lasten kanssa kotiin varmuuden vuoksi?mahdollisen tartunnan takia?

meilläpäin (ainakin) tuli nyt se käytäntö että lapsen ja vanhemman kädet desinfioidaan hoitoon tullessa ja lähtiessä..kyllähän sekin hieman säästää.

ps: mietin itse että kun on tällästä pientä nuhaa ollu tässä pari päivää että pitäsköhän jättää huomenna viemättä hoitoon ettei muut saa samaa nuhaa..

kaatuisiko koko firma?

Millainen työpaikka sulla itselläsi on? Kuullostaa ihanteelliselta, kun voi olla niin oman kuin lapsenkin siarauden takia poissa ihan niin paljon kuin tykkää. Taviskansalaista kuitenkin säätelee laki. Ja se laki valitettavasti takaa sille työntekijälle enemmän sairaspäivöäoikeuksia kuin sen työntekijän lapselle. Kela katsos kun ei maksa työnantajalle siitä, että työntekijän lapsi sairastaa, mutta maksaa siitä, että se työntekijä sairastaa.

Jos lapsella on pelkkä nuha ja on muuten ihan virkeä ja jaksaa hyvin niin miksi ei voisi viedä hoitoon?

samaa minäkin mietin... toisekseen meidän keskimmäinen lapsi olisi pelkän nuhan takia ympäri vuoden kotona, koska on allergiaa ja ei aina välttämättä tiedä onko flussaa vai johtuuko jostain muusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
kaatuisiko koko firma?

Millainen työpaikka sulla itselläsi on? Kuullostaa ihanteelliselta, kun voi olla niin oman kuin lapsenkin siarauden takia poissa ihan niin paljon kuin tykkää. Taviskansalaista kuitenkin säätelee laki. Ja se laki valitettavasti takaa sille työntekijälle enemmän sairaspäivöäoikeuksia kuin sen työntekijän lapselle. Kela katsos kun ei maksa työnantajalle siitä, että työntekijän lapsi sairastaa, mutta maksaa siitä, että se työntekijä sairastaa.

Oisko Netskuli pph? Oisko tässä yks syy siihen miks pph:lla olevat lapset on usein varahoidossa? Tai siis ne pph:lla olevat lapset jotka mä tunnen.

Minä olen sitten sellainen kauhuvanhempi, lapset ovat olleet nuhaisina hoidossa. Ja meillä on takana yksi talvi, jolloin keskimmäisellä oli 5 kk sairasteluputki. Sinä aikana hänellä oli 4 kertaa korvatulehdus, kaksi kertaa angiina, kaksi oksennustautia ja myös influessa. Noista minulle itselleni tarttui influenssa, vatsataudit ja angiina. Puolet kuukaudesta lapsi oli kotona, ja hoidimme puolison kanssa vuorotellen. Tuossa tilanteessa, kun poissa olopäiviä omankin sairastelun vuoksi saattoi olla enemmän, kuin työpäiviä, lapsi meni tasan pelkästään nuhaisena hoitoon. Tai työpaikka olisi ollut entinen. Ja jossain muussa työpaikassa, esim. vaikkapa myymälässä, jossa olet ainoana ihmisenä vuorossa, ei sieltä olisi mitenkään voinut olla noin paljon pois.

Ja kun hoidosta soitetaan, me menemme hakemaan lapsen hoidosta. Me olemme myös siitä onnellisessa asemassa, että emme tällä hetkellä tarvitse sairaslomatodistusta lapsen sairastelusta. Mies on yhdessä aiemmassa työpaikassaan tarvinnut, ja silloin oli sanomattakin selvää, että ensisijaisesti minä jäin hoitamaan sairasta lasta. Sekään ei ole reilua ja aiheuttaa sitten näitä miesten ja naisten palkkojen eroja.

Ja vielä, kun joku kehoitti vaihtamaan työpaikkaa. Mitäs kun olet unelma-ammatissasi, eikä sen alan työpaikkoja ole tarjolla? Eikö vanhemmalla ole oikeutta nauttia työstään, onko työn ainoa arvo se, että sillä elätät itsesi? Itselleni työssäkäyminen on tärkeä osa persoonallisuuttani, ja todellakin minulle on tärkeää, että tykkään työstäni ja että se tarjoaa minulle haasteita. Ja jonkun mielestä minun olisi siis oltava pois töistä joka ikisen flunssan takia. Tuona kertomanani sairasteluputkitalvena se olisi tarkoittanut 5 kk poissaoloa, ja ihan takuulla sitä, että minulla ei olisi enää ollut työpaikkaa!

Yhteistyössä