Mikä siinä täysimetyksessä on niin ihmeellistä ja mikä korvikkeessa on niin kamalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äidinmaito on tarkoitettu ihmislapselle ja lehmänmaito vasikoille! Siinä se ero on noin niinkun lyhyesti sanottuna.Muokattua lehmänmaitoahan se vastike on.Imetyksen edut on kiistattomat,mutta en sitä väitä etteikö lapsi muullakin toimeen tule tarpeen vaatiessa.Itse vakuutuin imetyksen paremmuudesta lopullisesti luettuani tutkimustulokset lehmänmaidon vaikutuksesta lapsuusiän diabeteksen puhkeamiseen!

Eihän nämä mustavalkoisia ole. Mutta korvike on lehmänmaitoa ja rintamaito on ihmisen maitoa. Vauvan ruuansulatus on suunniteltu käsittelemään tuota jälkimmäistä. Rintamaito on, syystä, helposti ja nopeasti sulavaa ja siksi vauva tankkaa sitä usein, myös, ja usein etenkin öisin. Nimenomaan yöimetys pitää maidontuotantoa yllä. Imetys myös muuttaa äidin hormonitasapainoa siten, että yleensä imettävän äidin on helppo havahtua imettämään ja vaipua takaisin uneen heti imetyksen jälkeen (näin etenkin, jos vauva nukkuu vieressä).
Jokainen saa valita tiensä, mutta se tulee valita tietoisena tosiasioista. Luulen, että usein esim. maidontulo "loppuu" juuri siksi, ettei faktoja imetyksestä tiedetä.

Täysimetys ja imetys ylipäätään on ihan järjettömän helppoa.

Meillä esikoinen oli osittaisimetyksellä 2kk ja sen jälkeen pelkällä korvikkeella. Aina pällistelin, että miten helppoa tämä on kun vaan lätkäsee korvikkeet pulloon ja antaa vauvalle. Ei tarvi välttämättä edes lämmittää ja 2kk ikäisestä poika nukkui yöt heräämättä. Isäkin pystyi syöttämään, vaikka en minä silti missään oikeastaan käynyt ilman vauvaa. Kaverit, jotka imetti niin tuntui, että se vauva on aina tississä kiinni ja se tuntui niin vieraalta ajatukselta minulle.

No sitten syntyi keskimmäisemme ja minulla tuttelit kaapissa varuilta odottamassa ja pullot keitettynä. Vaan kuinkas kävi. Ei tarvittu pulloja eikä tarvittu tutteleita, kun neiti söi niin hanakasti tissiä eikä yhtään sen enempää roikkinut tissillä kuin esikoinen pullolla. Ja 7 viikkoisena alkoi nukkua yöt syömättä. Ja minä pällistelin, että miten olin kuvitellut sitä pullorallia muka helpommaksi kuin imetystä. :laugh: :laugh:

Lopulta täysimetin 7kk ja kaikenkaikkiaan 2v4kk ikäiseksi jolloin odotin jo rv17 tätä kolmatta.

Nyt tämä kolmas pian 7kk ja täysimetin tasan 6kk ja edelleen tietysti imetellään.

Että niin se on maailma ihmeitä täynnä. Itse olen onnellinen, että sain kokea sen miten helppoa se imetys todellakin on siihen pulloralliin verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja de facto:
Eihän nämä mustavalkoisia ole. Mutta korvike on lehmänmaitoa ja rintamaito on ihmisen maitoa. Vauvan ruuansulatus on suunniteltu käsittelemään tuota jälkimmäistä. Rintamaito on, syystä, helposti ja nopeasti sulavaa ja siksi vauva tankkaa sitä usein, myös, ja usein etenkin öisin. Nimenomaan yöimetys pitää maidontuotantoa yllä. Imetys myös muuttaa äidin hormonitasapainoa siten, että yleensä imettävän äidin on helppo havahtua imettämään ja vaipua takaisin uneen heti imetyksen jälkeen (näin etenkin, jos vauva nukkuu vieressä).
Jokainen saa valita tiensä, mutta se tulee valita tietoisena tosiasioista. Luulen, että usein esim. maidontulo "loppuu" juuri siksi, ettei faktoja imetyksestä tiedetä.

juuri näin!

Äidinmaito on aitoa. Korvike on ... no, korviketta.

Joisitteko itse korvikekahvia jos tarjolla myös oikeaa kahvia?

Korvike siis käyttöön vasta kun omaa ei tule tai ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Äidinmaito on tietysti ensisijainen (ja parempi) vaihtoehto, mutta silti se on jokaisen oma asia mihin ratkaisuun päätyy. Syystä huolimatta. Onneksi on korvikkeet ja vielä ihan hyvät sellaiset!

Kyllä sekä korvike- että imetetyistä lapsista todistetusti tulee kummistakin ihan tervepäisiä ja ihania lapsia :heart:

no eikös tässä lähinnä olekin kyse siitä, että tuota maitoa ei enää illaksi rinnasta riitä ja se korvataan sitten korvikkeella... ?

Mie olisin iloinen jos vauva huolisi muutakin kuin tissiä :o

Ei muuten, kyllä olen ihan asennoitunut tähän täysimetykseen ja siihen että se sitoo aikalailla, mutta olisihan se toki mukavaa jos voisi joskus levollisin mielin käydä vaikka itsekseen edes jossain, niin että ei tarvitsisi murehtia vauvan mahdollista nälkää.

Itse kuitenkin ajattelen asiaa niin, että miksi tyytyä mikroateriaan kun tarjolla on a'la carte- annos :D

Ehkäpä sitä riittäis jos äidit tajuais sen tosiasian että vauvat yleensä tankkaa iltayöstä tai silloin kun haluavat että maidontulo lisääntyy! Mutta jos se äiti sitten haluaa vaan ensi sijaisesti yhtenäiset yöunet ja pitkään nukkuvan vauvan niin vähentyyhän se maidontulo eikä suinkaan lisäänny.Ja sitten lipitetään sitä korviketta ja ihan turhaan!

On muakin, 5 lapsen äitiä, syyllistetty imetyksestä, kun oon anatanut varsinkin illalla lisämaitoa. Kun kyllä rintamaito riittää lapselle..
Joo, istu siinä sitten koko ilta tissi suussa, kun neljä muuta odottaa, että josko äiti tulisi sanomaan hyvät yöt..
Joo, onhan vauva-aika lyhyt, mutta niin pitkä pienen isosisaruksen mielestä, joka turhaan odottaa äidin edes hetken seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On muakin, 5 lapsen äitiä, syyllistetty imetyksestä, kun oon anatanut varsinkin illalla lisämaitoa. Kun kyllä rintamaito riittää lapselle..
Joo, istu siinä sitten koko ilta tissi suussa, kun neljä muuta odottaa, että josko äiti tulisi sanomaan hyvät yöt..
Joo, onhan vauva-aika lyhyt, mutta niin pitkä pienen isosisaruksen mielestä, joka turhaan odottaa äidin edes hetken seuraa.

Miksi on istuttava ja imetettävä? Käyhän se kävellessäkin ja isompien iltatoimia ohjatessa.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ehkäpä sitä riittäis jos äidit tajuais sen tosiasian että vauvat yleensä tankkaa iltayöstä tai silloin kun haluavat että maidontulo lisääntyy! Mutta jos se äiti sitten haluaa vaan ensi sijaisesti yhtenäiset yöunet ja pitkään nukkuvan vauvan niin vähentyyhän se maidontulo eikä suinkaan lisäänny.Ja sitten lipitetään sitä korviketta ja ihan turhaan!

Näin.

Ihan oikeasti yöimetys voi olla hävettävän helppoa, jos asennoituu siihen niin. Itse olen aina pitänyt vauvan vieressä, syötän sen siinä melkein unissani. Paljon väsyttävämpää on muista syistä (sairastelu, mahavaivat, uuden oppimisesta johtuva levottomuus, hampaidentulo, joku muu tuntematon häiriötekijä) johtuva heräily. Tällaista heräilyä on jokaisella vauvalla / lapsella, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Ei voi mitenkään lähteä siitä, että haluaa olla hyvä ja reipas äiti ja tän edellytyksenä sitten olisivat pitkät ja levolliset yöunet :o

Olin muuten positiivisesti yllättynyt, kun nuorimman lapsemme kohdalla neuvolasta alettiin huolestua, kun vaavi söi vain kerran yössä reilun kuukauden ikäisenä. Ja nimenomaan siksi huolehdittiin, että sen maidontulon kannalta yöimetys on olennaista. Itse en ollut huolissani, koska tiesin tuon olleen vain ohimenevä ilmiö - niin kuin olikin. Pian taas tankattiin tunnin välein hetken aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
näyttää siltä, että ne keillä on täysimetys onnistunut tuomitsevat korvikkeen antamisen...

Minä en tuomitse. Tottahan toki tärkeintä on varmistaa henkiinjääminen.

Ja kaikki sen lisäksi on kivaa plussaa.

mä en koe yöimetystä hankalana tms. helppoahan se on, tissi suuhun jne. Mutta tuo ILTAsyöminen juuri ennen unille laittoa on yhtä taistelua. Maitoa tulee, mutta vauva ei suostu imasemaan kuin pari kertaa ja kauhea huuto. sitten on annettu joko lypsettyä maitoa tai korviketta. usein meillä menee illalla niin, että mies syöttää pullosta ja ite pumppaan maitoa talteen. Yksinkertasesti meillä ei jostain syystä tuo iltaimetys onnistu ilman huutoa ja taisteluita.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
mä en koe yöimetystä hankalana tms. helppoahan se on, tissi suuhun jne. Mutta tuo ILTAsyöminen juuri ennen unille laittoa on yhtä taistelua. Maitoa tulee, mutta vauva ei suostu imasemaan kuin pari kertaa ja kauhea huuto. sitten on annettu joko lypsettyä maitoa tai korviketta. usein meillä menee illalla niin, että mies syöttää pullosta ja ite pumppaan maitoa talteen. Yksinkertasesti meillä ei jostain syystä tuo iltaimetys onnistu ilman huutoa ja taisteluita.

No kokemukseni mukaan monilla vauvoilla on tuota iltataistelua tissillä. Johtunee siitä, että toinen on nälkäinen, mutta toisaalta (liian) väsynyt syödäkseen. Se on kuitenkin vain vaihe ja menee ohi. Meillä vauvat ovat sitten nukahtaneet varmaan vähän nälkäisinä, mutta pian heränneet innolla tankkaamaan lisää ja vasta sitten nukkuneet sen pidemmän unipätkän. Tämä on ihan tavallinen kuvio. Korvike- / pulloruokinta helposti aiheuttaa negatiivisen kierteen. Se kai siinä se suurin riski on. Vaikka itse kyllä vältän myös tuon suoran lehmänmaitoproteiinin antamista pikkuvauvalle.

Meillä onnistuu imettäminen kyllä päivällä ja jätkä syö erittäin hyvin, mutta illalla takkuaa, ensin syö molemmista rinnoista ja sitten vielä korviketta päälle, kun ei rinnoista tule tarpeeksi. Yöllä kun herää syömään niin silloin kyllä imetän ja ei ongelmia.

Minusta on tärkeämpää, että nautitaan tästä vauva-ajasta, sillä kaveri, jonka lapsi oli vauvana koko ajan tissillä, ei muista kuulemma vauva-ajasta oikeastaan mitään, kaikki on kuulemma sellaisen sumun peitossa.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:

no eikös tässä lähinnä olekin kyse siitä, että tuota maitoa ei enää illaksi rinnasta riitä ja se korvataan sitten korvikkeella... ?
eikä riitä jatkossakaan kun se maidon määrä lisääntyy juuri noilla iltaimetyksillä ja tiheän imun kausilla -äidinmaito on sitä oikeaa ravintoa koostumukseltaan ja siksi se kulkee läpi suoliston nopeammin ja vauva tahtoo lisää rintaa silloin kun se sitä tarvitsee. korvike on lehmänmaitoa ja ravintopitoisuus jotain muuta kuin ihmislapselle tarkoitettua -eli vauva saa enemmän ravintoa kuin tarvitsee, oma säätelysysteemi häriintyy -mutta pääasia että laiska äiti saa nukkua kunnolla että jaksaa taas päivän hiekkiksellä juoruta muiden äitien kans...

Tehkää kuulkaan jokainen just niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja mikä kullekin on mahdollista. Nää imetys/korvike keskustelut on niiiiiiiiiiiiin puuduttavia ja samaa jankataan joka kerta, puolesta ja vastaan. Niinhän se on, kenenkään ei tule kantaa syyllisyyttä ja tehdä itsestään huonoa äitiä imetyksen takia. Ja jos onnistuu ja maitoo tulee niin ok. Pääasia et rakastetaan niitä lapsiamme ja se imetys/korvike ei ole sen mittari !

mun täytyy oman kokemuksen perusteella sanoa, ettei mikään. Meillä rintataistelut alkoivat jo sairaalassa, lopulta otettiin rintakumi avuksi, imi hieman paremmin. Sit joutui sinivaloon, eikä jaksanut imeä. No päästiin kotiin ja maito nousi kotona, vauva imikin aika hyvin. Täysimetin alkuun ja vauva oli tyytyväinen. No, sit ei ollut noussut paino ja oli edelleen keltaisuutta. Sit annettiin vaaka kotiin ja piti syöttöpunnita. Voi luoja sitä stressin määrää synnyttäneen hormoneihin yhdistettynä. Paino nousi huonosti, join kuin hullu, lypsin, mut kun ei niin ei, sit piti antaa korviketta ja rintataistelut oli ihan käsittämättömiä. Itkettiin molemmat. 2 kk jaksoin ja sit riitti. Täytyy sanoa, että meidän kotona on asunut sen jälkeen paljon onnellisempi perhe. Totta kai päätös itketti ja harmitti, minäkin haaveilin siitä tunteestä kun puoli vuotias nukahtaa tissille. Sitä en saanut ainakaan tämän lapsen kanssa kokea, mutta onneksi saan kokea selväpäisenä monta muuta ihanaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

täällä "vain" kolmen äiti. tosiaan oli ihan helppo nakki täysimettää esikoista, kun ei ollut keltään toiselta pois vaikka vauva oli tissillä koko ajan/vähän välillä/jatkuvasti, mutta jo kun lapsia on 2, puhumattakaan 3 (tai enemmän), niin kyllä se vaan niin on että imetys liimaa äidin peffan sohvaan, ja vaikea siitä on sekunnissa irrottautua kun isommat lapset tarvitset apua. myöskin isompien kanssa harrastaminen (tai ihan vaikka vaan puistossa käynti) voi ihan oikeasti olla hankalaa jos vauva ei suostu syömään pullosta (oli sitten korvike tai lypsetty maito). kivat niille jotka viittii tissinsä pakkasessa esiin vetästä, mutta mä en heihin kuulu.
aikamoinen sattuma varmaan, mutta meidän kolmesta lapsesta ainoa korvasäryistä kärsiny nimenomaan esikoinen, eli täysimettety. ainut allergiton on tuo vauva, jonka kohdalla lopetin imetyksen hänen ollessaan 3,5 kk.
sinänsä uskon että rintamaito on vauvan parasta ravintoa, MUTTA se ei poissulje sitä faktaa, että jossain perheissä korvike on parempi ratkaisu - eli kokonaisuus ratkaisee.

Yhteistyössä