Mikä tämä on? endemetrioosiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa

Vieras
Eli itselläni on ollut nyt noin kaksi vuotta todella epäsäännölliset kuukautiset. Suurinpiirtein vuoto tulee kahden viikon välein. Olen 22-vuotias ja kuukautiseni alkoivat 14-vuotiaina ja olivat heti säännölliset, ihan päivälleen säännölliset.

Nyt vuodan kokoajan ja välissä on vielä tiputteluvuotoakin. Lisäksi esiintynyt kaksi kertaa erittäin kovat kivut vasemmassa munasarjassa, niin kovat, ettei ole pystynyt kävelemään itse. Kipu on sellaista repivää ja tuntuu, että jos yhtään yskäisee, niin munasarja räjähtää kokonaan, eli tuntuu voimakasta painetta. Kaksi kertaa olen siis joutunut menemään TK:n asian takia, siellä tehty sisätutkimus ja mahan päältä on tunnusteltu, että vasemmalla puolella tuntuu jonkinlainen patti, sanottiin, että ilmeisesti kysta. Toisella kerralla sama juttu, mutta laitettiin lähte myös koko vatsan ultraan. Siellä ei näkynyt mitään muuta kuin suurentunut imusolmuke vasemmassa nivusessa. Lääkäri epäili, että minulla on ollut kystä joka on puhjennut ja siksi imulmuke oli suuri.

Siihen se sitten jäi, muuta tutkimusta ei ole tehty. Suositeltu vain syömään e-pillereitä, että saisin takaisin normaalit kuukautiseni, mutta en halua sen takia niitä syödä, sillä suvussani on paljon aivoinfarkteja ja tukoksia.

Lisäksi oireina esiintyy alaselkäkipuja, etenkin aamuisin on vaikea nousta, koska selkä on niin kipeä. Kuukautisten aikaan selkä kipu kovenee ja tuntuu, että selkä on kokonaan puuduksissa. Alavatsa on myös todella kipeä, paine on niin kova, että tuntee taas sen räjähtävän tunteen. Paine kasvaa jos käy esim. vessassa tarpeillaan, pistää valtavasti munasarjoihin.

Joskus taas on ihan oireetonta pari viikkoa, mutta aina oireet alkavat uudestaan. Ja melkeinpä kokoajan tunnen munasarjani, mutta kun kaikki oli hyvin, en niitä tuntenut tai tiedostanut mitenkään.

Olen 165/50kg jos sillä nyt on mitään merkitystä. Olen hieman alipainoinen, mutta eikai siitä voi tuollainen johtua. Omaan vielä suhteellisen korkean kipukynnyksen, enkä turhasta ole koskaan valittanut, mutta tämä todella koskee aika kovaa. Lisäksi juuri vasen nivusen imusolmuke on usein turvoksissa ja sen voi tuntea käsin koskemalla.

Sukupuolitauteja ei ole, enkä ole raskaana.

Uudestaan lääkäriin. Ihmetelköön lääkäri oireiden perusteella, mikä on vikana.
Sinun olisi aika päästä gynekologille.
Painosi on ihan ok sinun ikäisellesi, jos et ole rajusti laihduttanut.

En ole laihduttanut, olen jopa lihottanut hieman. Olen aina ollut sellainen kirppu:( Ihmeellisä nuo lääkärit kun eivät yhtään tutki. Miltä nuo oireet teistä kuulostaa? Tuleeko mitään mieleen kellekkään?

Nyt järki päähän ja aikaa tilaamaan! Älä lietso hysteriaa, vaan mene tutkimuksiin. Jos kipu on juuri nyt päällä, se olisi helpointa paikallistaa ja verrata kuukautiskiertoon. Niistä lääkärikin saa jo paljon viitettä siihen, mitä etsii. Vaikka nyt sitä endometrioosia, josta kyselet tai ovulaation aikaista munarakkulan irtoamiskipua, jota joillakin on, tai jotain muuta.

Lykkäämällä asiaa se ei paremmaksi muutu eikä häviä. Hyvä gynekologi olisi nyt paikallaan, tilaa yksityiselle, niin saat riittävästi aikaa myös kysymyksille ja niiden vastauksille. Paitsi kunnon tutkimuksia, tunnut tarvitsevan asiantuntijan neuvoja. Naisena oleminen ja eläminen on moninaista. Tietopankki omasta itsestä kasvaa vähitellen, mutta emme me vanhemmatkaan naiset uskalla luottaa omiin arvailuihin terveysasioissa.

Yhteistyössä