Mikä teidän kodin siisteystaso on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras123"

Vieras
Mä olen vähän ollu suuauki nyt ihan pari kertaa ku lasten kaverit on kommenttoineet että meillä on sikasta tai likasta tai sekasta tai jotain.
Mielestäni meillä on ihan perussiistiä ja järjestys.
Luutuan keittiön joka toinen päivä. Lakasen moneta kertaa päivässä tai imuroin. Kerään leluja pitkin päivää,viimestään illalla.
Mut tässä on kuus lasta ja kaks on alle 3vuotiasta. Ja koululaisetko tulee koulusta niin ei ne kengät niin suorassa rivissä ole koskaan.

Et kuinka fiinejä koteja teillä on ku meillä on likasta ja sekasta :o

Kieltämättä minua pikkusen ärsytti nuo kommenttit.

Ja yks näistä sanojista 7vuotias tytöt sano vielä et tuossakin on roska ja tuossa on likasta ja tuossa sitä ja tätä... ok.

Ja on minulle muutama aikuinenki sanonu. Kait meillä on sitten niin saastasta ja kuvottavaa. Pysykää poissa.

Tällä hetkellä likasta, alakerta hiukkasen sotkunenkin, kun en oo järkänny eilisiä sotkujani pois (oon niin laiska tänään, että huh!).

Likasta, kun piti jo eilen siivota, mutten ehtinytkään. Ja tänään ei vaan ole nyt huvitus iskenyt päälle. Roska poikineen varmasti lattialla.

Mut niin. Ehkäpä voisi lapselle hiukkasen opettaa tapoja. Olkoon kuinka likasta tahansa, minusta ei kylässä aleta arvostella, millasta siellä on... Äitille voi sitten kotona höpistä jne. mutta ei siellä. 7 v. pitäs jo tuon verran osata, nuoremmat on eri asia. Mun kummipoikakin tuli meille viime kesänä rempan keskelle (kun oli matotkin keskellä lattiaa mytyssä) ja totesi, että tartteis varmaan imuroida. :D

Niin ja kummipoika oli kolme, joten ikään sopii. =)

Meillä taitaa olla turhankin siistiä ollakseen lapsiperheen koti.
Syy siihen tosin se, että miehellä paha pölyallergia ja pölyjen pois pitäminen helpompaa jos pitää muutenkin kamat paikoillaan...

Toisaalta hyvin ahrvoin minä missään kylässä siisteystasoon mitenkään reagoin.
Jokainen omassa kodissaan oman viihtymisensä mukaan.

:)

Meillä on aina kauhean siistiä, olen siivousintoilija. Outoa että viihdyn itse kylässä sellaisessa paikassa jossa on vähän sotkua... voisin istua tuntikausia ja katsella tavarapaljoutta, pölyä ja läikkiä lattiassa... onkohan kyse siitä että osaan rentoutua sellaisissa paikoissa :)

Syy siihen tosin se, että miehellä paha pölyallergia ja pölyjen pois pitäminen helpompaa jos pitää muutenkin kamat paikoillaan...

On meilläkin kamat paikoillaan. Mitä nyt välillä tiskit pöydällä odottamassa koneeseen pääsyä. Ja vaatteita meillä ei loju koskaan lattioilla/sohvilla. Lasten huoneet ai aina niin tip top ole mut pirtti on. Korinhoitohuoneessa nyt väkisinkin on välillä kaaos.

Musta tuntuu, että vaikka kuinka yritän pitää siisteyttä yllä, meillä on aina vähän sotkuista. Tavarat hujan hajan ja pölyäkin saattaa jossain nurkissa piileskellä. Mutta ajattelen positiivisesti: Lapseni saa todennäköisesti hyvän vastustuskyvyn, kun ei liikaa puunata. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24474540:
Tällä hetkellä likasta, alakerta hiukkasen sotkunenkin, kun en oo järkänny eilisiä sotkujani pois (oon niin laiska tänään, että huh!).

Likasta, kun piti jo eilen siivota, mutten ehtinytkään. Ja tänään ei vaan ole nyt huvitus iskenyt päälle. Roska poikineen varmasti lattialla.

Mut niin. Ehkäpä voisi lapselle hiukkasen opettaa tapoja. Olkoon kuinka likasta tahansa, minusta ei kylässä aleta arvostella, millasta siellä on... Äitille voi sitten kotona höpistä jne. mutta ei siellä. 7 v. pitäs jo tuon verran osata, nuoremmat on eri asia. Mun kummipoikakin tuli meille viime kesänä rempan keskelle (kun oli matotkin keskellä lattiaa mytyssä) ja totesi, että tartteis varmaan imuroida. :D

Niin ja kummipoika oli kolme, joten ikään sopii. =)

Tai sitten oppia minun sulkemaan korvat lasten tyhmitä kommentteilta. En tiedä miksi tuo niin kolahti. Tämä viimesin kommentti. Varmaan siksi että nykyään meillä on ihan perussiistiä verrattuna vuosientakaisiin aikoihin.

No vähän riippuu aina ihmisestä, kuka kattoo.. miehen mielestä meillä on ihan ylisiistiä, eikä mun tarttis niin paljoa siivota ja mun mielestä meillä useimmiten on sekaista, kun lasten lelut on sikinsokin(luonnollisesti) ja likasta on päivää ennen kuin saan tarpeekseni sotkusta ja siivoan. Äitini mielestä meillä on ihan sairaan saastaista..

Olen yrittänyt minimoida roinan määrää, joten meillä ei ole paljoa huonekaluja, koristehärpäkkeitä jne. Lasten lelut on laatikoissa (legot omassa, palikat omassa, astiat omassa jne.) olohuoneessa ja niillä saa leikkiä halutessaan ja sit kerätään pois ja laitetaan hyllyyn ja seuraava looda.. eli kaikki lelut ei ole koko ajan lattialla. Lapsilla ei siis ole omaa huonetta, vielä.

Ei meillä ole koskaan siistiä... HUOH....

Mutta meillä on silleen yleisesti ottaen aika vähän tavaraa tässä asunnossa, auttaa siihen ettei ole välttämättä niin sotkuisen näköinen ulkopuolisen silmiin :D Ja puhtaudesta nyt yritän pitää aina kiinni, tosin esimerkiksi hiekkalaatikkoleikkien jälkeen sitä hiekkaa tuntuu löytyvän joka ikisestä paikasta, ja ruokailun jälkeen en aina jaksa hinkata lattioita myöten kaikkia tahroja vaan pyyhkäsen vaan isommat murut ja mössöt pois. Varmaan joka toinen päivä tulee pestyä toi keittiön lattia ja eteisen lattia ehkä neljän-seitsemän päivän välein. Vessan yritän pitää siinä kunnossa että jos itse menisin vieraille, niin missä kunnossa olevalle pöntölle haluaisin istua ja millaisessa käsienpesualtaassa haluaisin pestä käteni..

Meillä oli ennen ihan kamala sotku koko ajan, tiskit tiskaamatta, imuroida saatettiin ehkä parin viikon välein ja kaikkialla oli sinne kuulumattomia tavaroita, mainoslehtiä pinossa varmaan kymmenessä paikassa ja lapsen lelut hujan hajan. Nyt muutettiin hetki sitten isompaan asuntoon, ja täällä oon saanut tavarat pysymään paikoillaan kun on enemmän tilaa + oon ottanu itseäni niskasta kiinni. Ei meillä silti mitään supersiistiä ole kun poika on vasta reilu vuoden ja sotkee tietenkin paljon, mutta koitan pitää tavarat oikeilla paikoillaan ja imuroin pari kertaa viikossa. Tiskiä löytyy altaasta melkeen aina mutta muuten perussiistiä.

Meillä on käytännössä aina likaista, kiitos koiran ja pojan..Koira käy kerran ulkona = tassun jälkiä lattialla, imuroinnista n.30min ja taas on karvaa lattialla, keräät tavarat kasaan 15min ja poika on levittänyt ne ja vielä pari kaapillista päälle takas lattialle jne jne jne jne...Eli meillä on perus sekaista, ainoa hetki millon saan tän huushollin edes hetkeks siistiks on ilta kun koira ja muksu pistää maate.. :D

Minun mielestäni meillä on melko siistiä. Kyllä tiskipöydällä välillä lojuu astioita odottamassa, että joku laittaisi koneeseen. Parikahvikuppia saattaa olla takkahuoneessa ja usein työhuoneisiinkin tuppaa jäädä lojumaan niitä. Muuten tavarat ovan yleensä paikallaan. Tosin minulla on paha tapa jättää työhuoneessa papereita levälleen. Miehellä ei ole tätäkään vikaa.
Ainut huone jota en vieraille kehtaa näyttää on mieheni ja minun makuuhuone. Siellä lojuu vaatteita aina lattialla ja syy siihen on, että siellä ei ole mitään mihin laittaa näitä päällä pidettyjä, mutta ei vielä likaisia vaatteita.

en voi sietää sotkua. en ymmärrä miten joku voi elää sotkujen seassa. mua hävettäis silmät päästä jos tulisi vieraita ja kämppä olisi sotkuinen. ymmärrän kyllä että varsinkin kun on pieniä lapsia tai lapsia on monta ettei aina ehi tai jaksa siivoa mutta ettei se häiritse..sitä en ymmärrä.

olen käynyt niin saastaisessa kodissa että oon oksentanut.

muoks. meillä ei aina ole lelut lelulaatikoissa ja tiskipöydällä on astioita jonossa koneeseen mutta likaista harvemmin on.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Meillä on aina enempi ja vähempi sekaista. Yritän pitää kuitenkin puhtaustasoa yllä. Nyt mies lomalla ja yritän, että hän siivoaisi myös, joten nyt on osassa kämppää myös likaista:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24474730:
en voi sietää sotkua. en ymmärrä miten joku voi elää sotkujen seassa. mua hävettäis silmät päästä jos tulisi vieraita ja kämppä olisi sotkuinen. ymmärrän kyllä että varsinkin kun on pieniä lapsia tai lapsia on monta ettei aina ehi tai jaksa siivoa mutta ettei se häiritse..sitä en ymmärrä.

olen käynyt niin saastaisessa kodissa että oon oksentanut.

muoks. meillä ei aina ole lelut lelulaatikoissa ja tiskipöydällä on astioita jonossa koneeseen mutta likaista harvemmin on.
Meille ei tulekaan kutsumattomia vieraita. Mulla sotku johtuu useimmiten siitä, että harrastukseni ovat kotona ja jos päätänkin tänään töiden jälkeen siivota, tuleekin jokin suunnitelman muutos enkä edes ole töiden jälkeen kotona ennekuin vasta myöhään illalla.

riippuu kuka kattoo. yksi kaveri saa mut aina tuntemaan et on paskaa joka puolella vaikka harvalla lapsiperheellä on yhtä siisti koti kun meillä.
kunhan ite nyt tietää että on perussiistiä ja itseä miellyttävää niin ei kuulu muille!

Sama juttu meillä. Pakko on pitää siistinä paikat. Itselläni on astma ja paha allerginen nuha. Mutta meillä saattaa olla tavarat välillä sikin sokin. Mutta pölyt on pyyhittävä ja luuttuttava pois.

Harvoin minua haittaa toisten kodin sotkuisuus. Ellei sitten ole eläimestä tulleita karvapalloja joka paikassa. Silloin on haittaa enemmänkin astman kannalta. Ei haittaa muuten.

Meillä ei oo ketään (paitsi toi 2v poika) siivousintoilijaa, en minä, eikä mies.
Meillä on robotti-imuri, joka pyörii, kun muistan sen laittaa päälle, ja lattiat sattuu sopivasti olemaan tyhjät, että se pääsee kulkemaan. Kerran viikossa, joskus jopa 2 perättäistä päivää. Tavallinen imuri meillä tulee kaapista ulos ehkä kerran kuussa, sitä mä en käytä kun sillon, kun paremmin siivoon, ja pesen sen jälkeen lattiat.
Keittiössä on yleensä aina jotain tiskiä, ja leluja vähän joka puolella. Tiskit kyllä koitan joka ilta laittaa koneeseen, ja kone päälle. Joskus ne silti jää, ei aina jaksa. Tai sitten ei tuu kone täyteen.
Puhdasta pyykkiä meillä on aina olkkarin nojatuolilla. Meillä kuivataan pyykit olkkarin nurkassa, joten viikkaan ne tohon tuolille. Tyhjennän kaappeihin, kun joku on tulossa, eli kerran viikossa-kuussa. Vaippoja on siellä sun täällä, toi lapsi niitä kuskailee (siis puhtaita) pitkin kotia. Pissavaippa voi löytyä sohvan vierestä, missä se yleensä vaihdetaan.
Vessan pesen pari-kolme kertaa viikossa, samalla kun käyn suihkussa.
Pölyjä pyyhin, kun saan aikaseksi/muistan/on pakko. Kerran viikkoon suurin piirtein.
Lattiat pesen kerran-kaks kuussa. Jos jotain isompia lika/tahmalänttejä on, ni pyyhin sen kohdan.
Kengät on yleensä hujan hajan eteisessä, ja joku roskapussi ovennurkalla, lähdössä ulos, kun joku sen muistaa viedä.
Petejä meillä ei pedata koskaan. Mä oon kerran tainnut pedata meen sängyn sinä aikana, kun on yhdessä asuttu 7 vuotta...
Joku lasi / lautanen saattaa hyvinkin löytyä olkkarinkin pöydältä.
Likapyykit laitetaan suoraan koneeseen.
Keittiön työtasot ja ruokapöydän pyyhin kun siinä on jotain pyyhittävää.
Mutta siis, aina täällä on suht siistiä, vaikka tulis yllätysvieraitakin (mitä mä inhoan!). Ja jos pitää siivota ennen vieraitten tuloa, siitä selvii ihan muutamassa minuutissa; tiskit koneeseen, roskat ulos, lelut lattialta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24474730:
en voi sietää sotkua. en ymmärrä miten joku voi elää sotkujen seassa. mua hävettäis silmät päästä jos tulisi vieraita ja kämppä olisi sotkuinen.

Tuo ominaisuus minulta puuttuu kokonaan eli en siivoa vieraita varten oikeastaan koskaan (ellei sitten ajattele, että on vieraita varten, jos esim viikonlopuksi lapsia vahtimaan tulevien appivanhempien urakkaa haluaa helpottaa sillä, että tekee kotityöt alta pois) ja se taitaa olla melkoinen onni, koska meillä käy melkein päivittäin ennalta ilmoittamatta edes joku...

Olisi varmaan aika stressaavaa, jos jokaista kulkijaa varten pitäisi olla paikat paraatikunnossa.