Mikä teillä on laukassu paniikkihäiriön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kia

Vieras
Mä en tiedä onko mulla, alkaa ahistaan kovasti aina tietyissä virastoissa ja välillä kaupassakin, pumppu hakkaa miljoonaa ja tuntuu ettei siitä pääse mihinkää.

onko teillä lääkityksiä? kuinka lääkärissä on suhtauduttu? onko se aina ollut vai puhjennut jostain?

Mulla puhkes, kun ajoin kolarin ja sen jälkeen autolla ajaminen maantiellä laukaisee sen. Siitä syystä en ajamista enää harrastakaan muuta kuin taajamassa. Lääkitystä ei ole, enkä oo puhunut asiasta lääkärissä.

Aina ollut, ekat paniikkikohtaukseni muistan ala-asteajoilta, ja muistan myös suhtatuneeni niihin jo silloin kuin vanha tekijä... :/

Mitään lääkitystä ei ole ollut, oireet pahenevat kun elämässä kasautuu muutakin stressiä ja helpottavat taas kun tunnelma tasaantuu.
Ovat kyllä muuttuneet tässä 15 vuoden aikana voimakkaista ohimenevistä kohtauksista pitkäkestoisempaan ahdistuksen tunteeseen.

mulla paniikkihäiriön laukaisi liian kauan jatkunut väsymys. lääkärissä suhtauduttii ihan ok, sain lääkityksen. ei siis sosiaalisten tilanteiden pelkoa. voithan kysäistä lääkäriltäsi, osaa varmasti auttaa kun kerrot oireesi. älä ainakaan pitkitä tilannetta liian kauaa ettei pääse pahaksi. itse en enää lääkkeitä tarvitse! =)

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla paniikkihäiriön laukaisi liian kauan jatkunut väsymys. lääkärissä suhtauduttii ihan ok, sain lääkityksen. ei siis sosiaalisten tilanteiden pelkoa. voithan kysäistä lääkäriltäsi, osaa varmasti auttaa kun kerrot oireesi. älä ainakaan pitkitä tilannetta liian kauaa ettei pääse pahaksi. itse en enää lääkkeitä tarvitse! =)

kun muista syistä joudun sillä käymän usein, niin en tätäkän vielä lisäksi kehtais kertoa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kia:

kun muista syistä joudun sillä käymän usein, niin en tätäkän vielä lisäksi kehtais kertoa. :/

Kerro vaan rohkesasti.Mistä muuten luulet apua saavasi siihen vaivaan?

Alkuperäinen kirjoittaja täysin viritetty:

Kerro vaan rohkesasti.Mistä muuten luulet apua saavasi siihen vaivaan?

joo täytyy yrittää. mut nyt unelle. =)

Muista että paniikkihäiriö on aina hälytysmerkki, kehosi ja psyykkeesi ylikuormittuu sinänsä normaalissa tilanteessa esim. kauppajonot, virastot tms. Mikä sinua kuormittaa, mikä aiheuttaa ahdistusta? voisitko jotenkin itse keventää tai helpottaa elämääsi tai pyytää apua joltakulta? Jos oireet vaivaavat pitkään eivätkä ole seurausta jostain kuormittavasta elämäntilanteesta (vaikka työpaikan vaihto tms.9 niin puhu ihmeessä lääkärillle. Mutta muista lääkkeet eivät poist syytä, vain oireet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko tuo olla sosiaalisten tilanteiden pelkoa?? Kun eikös paniikkihäiriö ole sellainen että se kohtaus ei katso missä olet.

niin, en tiedä, se tulee yhtäkkiä.

Minulla oli joskus tuollaista kanssa ja en mitään diagnoosia koskaan saanut, mutta itse tulkitsin sosiaalisten tilanteiden peloksi. Minä käytin siihen beetasalpaajia, ne vei tosi hyvin pois jännitysoireita (sydämen tykytys jne). Kannattaa hakea apua ennen kuin menee pahemmaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko tuo olla sosiaalisten tilanteiden pelkoa?? Kun eikös paniikkihäiriö ole sellainen että se kohtaus ei katso missä olet.

No ei kyllä välttämättä.
Mulla paniikkikohtaukset ja ahdistus yleensä kärjistyy juuri tietynlaisiin tilanteisiin, joissa pakka sitten leviää. Mutta varmasti on monia kokemuksia.

Veli yritti vahingossa tappaa. Ei ole lääkkeitä, kun ratkaisin ongelman sillä, että katkasin välit häneen, enää ikinä ei tulla näkemään, välimatkaakin melkein 600km joten helppoa. Sain kohtauksen aina kun näin häntä ja ajattelin häntä. Nykyään kestän jo vähän ajatella, eikä niin häiritse jos muut sisarukset tai äiti mainitsee veljen nimen, mutta silti se hieman ahdistaa. Tosin yks päivä sain lievän kohtauksen, kun näin samanlaisen pyörän kuin mitä veljellä on.

hmm, mä olen epäillyt oliko mulla paniikkikohtaus vai joku muu.. aika nolosta tilanteesta se joutui. nimittäin kännykän rikkoontuminen. kun laitoin vahingossa kännyn pesukoneeseen ja etsittyäni koko päivän kännykkää ja löysin lopulta niin siinä vaiheessa olin jo kauhean ahdistunut ja luullut kuolevani ja etten saa kenenkään soittaa apua. :P nyt jo nauran koko jutulle mutta.. aika riippuvainen kännystäni olin.

mulla paniikkikohtaus voi tulla ihan milloin vain.. yleensä en tiedä syytä mikä sen laukaisee. nyt niitä on vähemmän kuin aikaisemmin,mutta kokonaan eivät ole loppuneet.. hengitys kiihtyy,kädet tärisee,henki meinaa loppua vaikkei lopukaan.. ala-asteella kohtaukset alkoi,taukoa pari vuotta,ylä-asteella jatkui melko säännöllisesti,yläasteen jälkeen jatkuivat todella usein,isän hautajaisista jatkui
ehkä vuoden verran TODELLA säännöllisesti. vieläkään en ole keksinyt syytä mikä sen laukaisee enkä kyllä lääkäriinkään aio mennä.. sen kanssa on vaan elettävä.

Yhteistyössä