Mikä voi miestäni vaivata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Eilen illalla nukahti elokuvaa katsellessa sohvalle ja kun herätin hänet hammaspesulle ja sänkyyn nukkumaan niin vähän hampaan pesun jälkeen ( vauva heräs eikä heti päästykään sänkyyn ) niin tuli huono olo ja oksensi. Sen jälkeen voi vallan mainiosti, oksensi vain sen kerran eikä sen jälkeen ollut ollenkaan edes huono olo tai mitään. On syönyt ja juonut normaalisti, voinut hyvin kunnes nyt äsken illalla tuossa sanoi että tuli taas vähän huono olo, ei kuitenkaan oksentamiseen asti.
Sanoi myös että on närästänyt parina päivänä taas ( joskus aikaisemminkin on kärsinyt närästyksestä, toisinaan kovastikin ).

Lisään vielä että eilen ajateltiin että paha olo johtui siitä että nousi rivakasti ylös. Kun oli tosiaan jo ihan sikeässä unessa, illalla syönyt tuhdin iltapalan ( lämpimiä voileipiä ). Että siitä olisi johtunut olotila.
Mutta nyt ei olla syöty mitään vielä iltasellakaan ja tuo paha olo tuli sen jälkeen kun oli hypyttänyt n. 15 kg painavaa lasta ilmaan...
Voisikohan olla sitten jotain verenpaineeseen liittyvää? Aika korkea verenpaine ollut hänellä aina, ei kuitenkaan lääkitystä vaativaa vielä. Suvussa korkeaa verenpainetta kyllä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Piste iin päälle:
Refluksitauti? Sappikivet?
Meneekö närästyslääkkeillä ohi?

Kipuja ei ole. Ennen närästys tuntui usein nukkumaan käydessä. Närästys lääkkeet auttoi kyllä ( rennietä söi kun minun raskausajalta oli jäänyt, itse en niitä pystynyt syömään :X ). Nyt sitä ei ole pitkään aikaan ollut.

Kyllä närästys voi tehdä hyvinkin etovan olon, ja jotkut tosiaan reagoivat närästykseen oksentamalla. Itselläni pitkään närästi aamuisin niin, että olin huonovointinen herätessä (kun vatsa oli tyhjä), aivan kuin raskauspahoinvoinnista olisin kärsinyt. Kyseessä oli kuitenkin närästys. Happosalpaajat auttavat, vaikka eivät kokonaan vaivaa pois vie.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joskus närästys voi oksettaa tai voi jopa oksentaa

Voiko se siis aiheuttaa tuollasta pahaa, vatsassa vellovaa oloa?
Minä kuvittelen aina kaikesta pahinta ja nyt pelottaa että mitä tämä on :(

Voi aiheuttaa. Ja kun närästää pahasti, ei siihen renniet tai muutkaan reseptivapaat lääkkeet auta. .

Miulla oli kanssa saman tapasia vaivoja en oksentanu mutta viikon verran kuvotti vähän väliä ja närästi lähes koko ajan. Sydänfilmi vaikutti olevan ihan ok, mut ruokatorven tulehdukseen sain lääkkeitä ja ne auttoivatkin muutamassa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin:
huomenna varaamaan aikaa. Sydän ja verenpaine tuli mieleen.

Minä en ensimmäisenä kyllä ajattelisi sydäntä tai verenpainetta, kun oksentaa. Ensimmäisenä mieleen tulisi vatsatauti/vatsapöpö ja sen jälkeen närästys tai refluksi. vieläpä jos on kertonut, että on parina päivänä närästänyt. Silloinhan vaiva on voinut pahentua niin, että on alkanut etoa ja oksettaa tai on voinut ruokatorvi tulehtua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin:
huomenna varaamaan aikaa. Sydän ja verenpaine tuli mieleen.

Minä en ensimmäisenä kyllä ajattelisi sydäntä tai verenpainetta, kun oksentaa. Ensimmäisenä mieleen tulisi vatsatauti/vatsapöpö ja sen jälkeen närästys tai refluksi. vieläpä jos on kertonut, että on parina päivänä närästänyt. Silloinhan vaiva on voinut pahentua niin, että on alkanut etoa ja oksettaa tai on voinut ruokatorvi tulehtua.

Muut oireet ei viittaa vatsapöpöön. Olo muuten oikein hyvä, syö, juo, touhuaa ihan normaalisti. Eikä vatsaan satu.
Ja kun tuo närästys ei edeltänyt oksentamista vaan vähän sen jälkeen kun nousi ylös niin oksensi.
Siitä ajattelin että olisiko voinut johtua verenpaineesta kun tuli eilen tuon ylösnousun jälkeen ja tänään sen jälkeen kun pomputteli ilmaan tuota esikoista?
Hui! :(

Mutta tuo paha olo ei ilmeisesti ole suoraan kytkäksissä närästykseen. Vaan tulee ihan yllättäen, eikä närästystä sillon edes tunnu :(

Kyllä mun käsittääkseni paha olo on suoraan kytköksissä närästykseen: se siis on närästystä. Närästys ei aina ilmene polttavana tunteena tai happamina röyhtäyksinä, vaan joillakin etovana olona, joillakin jopa rintakipuina. Itselläni oikein närästäessä tulee nielemisvaikeuksia ja palan tunne kurkkuun. Käypäs lukemassa jostain närästys/refluksitautisivuilta tietoa lisää, niin saat mielesi rauhoittumaan ja pahimmat ajatukset pois :).

Joskus sydänoireet saattavat vaikuttaa närästykseltä. Osaiskohan joku kertoa tästä enemmän? Voiko aiheuttaa oksentelua? Mieetin vaan, että jos on jo useamman päivän ollu ja onkin sydänperäistä niin musta olisi päivystysasia. Päivystykseenhän voi soittaa ja kysyä mitä mieltä ovat.

Siitä ajattelin että olisiko voinut johtua verenpaineesta kun tuli eilen tuon ylösnousun jälkeen ja tänään sen jälkeen kun pomputteli ilmaan tuota esikoista?
Hui! :(

Niin, no onhan sekin tietenkin aina mahdollista. Jos huolettaa, niin kannattaa käydä lääkärissä. Sillähän se selviää.

Etsin lisää tuosta refluksista. Minä olen ainoa joka on huolissaan. Mies tuttuun tapaan tyyni ja sanoo ettei se mitään vakavaa ole. Minä jo sanoin että ei saa saunaankaan mennä *nolo* mutta menee kuulema kuitenkin.
Kipuja ei ole. Ja koko päivän on ollut täysin normaali. Ei pahaa oloa eikä etonut ollenkaan. Eikä nytkään ole oksentanut eikä enää ole yhtään paha olokaan kuulema.

Ja närästys voi vaikuttaa sydänoireilta. Sehän on englanniksikin heartburn.
Mulla ainakin närästys aiheuttanut sellasia kipuja ja pahoinvointikohtauksia että teki mieli kyllä kalauttaa itteltä taju kankaalle niinä hetkinä. :x

Mieheni ei ole valittanut mitään vatsa tai rintakipua. Närästys tuntuu hänellä polttavana tunteena kurkussa.

Voihan se olla se korkea verenpaine, mikä pomppaa kattoon rasituksen yhteydessä. Ei sitä tarvitse pelätä, täytyy vaan jättää pois nuo turhat rasitukset ja aloittaa verenpainelääkitys. Käykäähän lääkärissä.

Yhteistyössä