mikään ei auta, 6 ja 7 vuotiaat hyppii silmille, en saa niitä kuriin, ei tottele, ei kunnioita yhtään tai mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epäonnistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisään vielä, vaikka moni olikin sen jo kirjoittanut. Erittäin tärkeää on myös kehua lapsia paljon, muistaa antaa heille riittävästi huomiota, halauksia, hellyyttä. Minimoi myös säännöt, mutta pidä kiinni tiukasti ja johdonmukaisesti niistä joita on. Ja minimoi myös "ei" ja "älä", mieti miten asiat voi ilmaista kehotuksen kautta.

Rutiinit on huiman tärkeitä. Meillä huomaa lasten käytöksestä jo vartin unien viivästymisen.

Jakaisen illan pitää olla samanlainen. Meillä tehdään näin: Leikitään puuhastellaan yhdessä, sitten laitan iltapalan. Sen jälkeen kylpyyn, 5 vuotiaskin töröttää ammeessa ja leikkii kaikenmaailman kipoilla ja kupeilla, aikaa menee 30-45 min. Rauhoittaa lasta ihan hulluna. Sen jälkeen iltapesut ja katsotaan telkkarista jokin lyhyt ohjelma tai luetaan satu. Sitten peittelyt, iltalaulut ja hyvät yöt. Lapset saattaa hetken jutella keskenään mutta eivät tuskin koskaan enää nouse tai sinne tarvitse mennä uudestaan.
Meidän iltatoimet on aina olleet samat, lapset ei koskaan oikuttele niillä eikä mitään. Ei ne tiedä muunlaista tapaa.

Minä näytän tunteeni muutoinkin herkästi, lapsille ei todellakaan jää epselväksi mitä mieltä olen asioista. Jokaisesta tyhmyydestä seuraa rangaistus, se mikä se on arvoitus. Viimeksi poika pelasi ja huitaisi siskoa samlla, peli lähti jäähylle. Jos ei syö, ruoka odottaa pöydässä niin kauan kuin tarvitsee.

Joka ilta lapset raivaa lelunsa ja vievät pyykkinsä. Aamulla hoitoon meno on aina samalla kaavalla, ei yhtenäkään aamuna ole ollut kiukkua.

Rutiinit, ne on tärkeitä ja turvallisia lapsille.

Pakko sanoa että muutamassa perheessä välinpitämättömyys saa lapset ihan hurjiksi. Vanhemmat mieluummin teeskentelee etteivät nähneet tapahtunutta kuin puuttuisivat asiaan. Sisarukset saa tehdä toisilleen mitä vain ja vanhemmat huokailee.

Minä olen aina pyrkinyt puuttumaan joka asiaan, on oikeasti helpompaa kun lapset kunnioittaa toisiaan eivätkä ärsytä, yllytä, kiusaa. Leikit sujuu hyvin ja heti selvitetään reilusti jos tulee tilanne.

Lapset ei ole tyhmiä. Lapsille pitää puhua ja näyttää tunteet. Olen sanonut monesti että nyt äiti ei tykkää sinusta koska käyttäydyt noin, ei lapsi siihen säry. Lapset tietää että niitä rakastetaan, tykätä vaan ei aina tarvitse. Kehuja ja reiluutta myös peliin, hyvästä käytöksestä seuraa aina jotain kivaa. Ja tottahan toki sellaisten lapsien kanssa on kiva touhutakkin joten se menee ihan automaattisesti.

Muista myös että aina ne isoimmat lapset ei voi joustaa joka asiassa. Eli kun nyt alat tekemään muutoksia niihin iltatoimiin tai muihinkin, mieti kaikki valmiiksi. Ja aloita hyvissä ajoin, jopa 2 tuntia ennen varsinaista h-hetkeä. Ja pidä kiinni niistä joka ilta, ihan joka. Lapset on fiksuja, jo viikossa ne on oppineet uudet jutut jos vaan jaksat sen aikaa.
Muista se että lasten kanssa iltapuuhat voi olla oikeastikkin tosi mukavia, vaatii toki sitoutumista ja kiireetöntä aikaa mutta ainakin näin töissäkäyvälle äidille ne on kullanarvoisia. Miten ihana onkaan jättää hymyilevät ja tyytyäiset lapset nukahtamaan. Kaikille jää hyvä mieli.

Yhteistyössä