Mikähän mahtaa olla päiväkotiapulaisen palkka? Tekeekö joku teistä tuota työtä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakeako töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hakeako töihin

Vieras
Olen työtön ja mietin, että haen tuota työtä vaikka lasten parissa työskentely ei oikein ole sitä mitä haluan tehdä. Apulainen kuitenkin ilmoituksen mukaan vastaisi mm. ruuasta ja vaatehuollosta. Toki varmasti joutuu lasten kanssa olemaan tekemisissä, mutta ei se nyt mikään suuri ongelma mulle ole.

Mietin vain, että mikään mahtaa olla palkka. Palkkaus on kvtes ja kun asiaa tutkin, niin saattaisi olla 1701,27€/kk, mutta en ole varma katsonko oikeasta kohdasta. Sen tiedän ettei palkka mikään hyvä ole eikä se verojen yms. jälkeen taida olla isompi kuin mun päiväraha nyt, mutta kyse olisi vakityöstä kuitenkin. Voisihan siinä samalla sitten hakea muita töitä jos sopivia paikkoja tulee.
 
Kyllä katsoit oikeasta kohdasta sen palkan suhteen. Päiväkotiapulaisilla (tai aika monessa paikassa titteli on päiväkotityöntekijä) ei muuten yleisesti ottaen sisälly palkkaan aterioita, mikä on yleensä päiväkotihenkilökunnalle aika merkittävä palkanlisä.

Poikkeuksiakin on, mutta erittäin todennäköisesti siihen työhön sisältyy ruuan esillepanon ja vaatehuollon (pyykkäys ja ompelutyöt) lisäksi avustamista lapsiryhmissä suuren tai suurimman osan aikaa. Ainakin niissä tilanteissa, missä henkilökunnan tarve on suurin, eli pukemisessa ja vessakäynneissä, mutta luultavimmin myös muuten sisällä ja uilkona.
 
Kyllä katsoit oikeasta kohdasta sen palkan suhteen. Päiväkotiapulaisilla (tai aika monessa paikassa titteli on päiväkotityöntekijä) ei muuten yleisesti ottaen sisälly palkkaan aterioita, mikä on yleensä päiväkotihenkilökunnalle aika merkittävä palkanlisä.

Poikkeuksiakin on, mutta erittäin todennäköisesti siihen työhön sisältyy ruuan esillepanon ja vaatehuollon (pyykkäys ja ompelutyöt) lisäksi avustamista lapsiryhmissä suuren tai suurimman osan aikaa. Ainakin niissä tilanteissa, missä henkilökunnan tarve on suurin, eli pukemisessa ja vessakäynneissä, mutta luultavimmin myös muuten sisällä ja uilkona.

Työ olisi yhdistetyssä eskari ja päivähoitoyksikössä eli lapset ovat jo 6-vuotiaita joten avustamisen tarve pukemisessa ja vessakäynneillä ei ole niin suurta kuin pienempien kanssa.
 
Jos ei työ lasten kanssa kiinnosta, olen oikeassa. Se on tärkeintä pk työssä. Ja lasten kanssa ne pk-apulaiset on, käsistä aina pula. Meillä ainakin siivoja erikseen.
 
Jos ei työ lasten kanssa kiinnosta, olen oikeassa. Se on tärkeintä pk työssä. Ja lasten kanssa ne pk-apulaiset on, käsistä aina pula. Meillä ainakin siivoja erikseen.

Miten sä voit olla oikeassa jos et tunne mua etkä tiedä yhtään miten teen töitä. :D Kyllä mä lasten kanssa pärjään. Lapset on pientä verrattuna joihinkin tilanteisiin mitä on töissä tullut vastaan.

Aina yhtä huvittavia nämä palstan "tietäjät". :D
 
"lasten parissa työskentely ei ole sitä mitä haluan". No tuosta voi päätellä ettet lasten kanssa halua työskennellä ja sitähän pk:ssa työ on. Että mieti haetko. Sitä ajoin takaa. En työntekoasi ole arvioinut, asennettasi vaan...
 
Meillä ainakin pomo pudotti hakijoista ne joilla ei lasten pariin ollu intoa. Se sai paikan joka tykkää myös lasten kanssa olemisesta ja sellasesta työstä oikeasti. Koska se työ on myös paljon lasten kanssa olemista.
 
"lasten parissa työskentely ei ole sitä mitä haluan". No tuosta voi päätellä ettet lasten kanssa halua työskennellä ja sitähän pk:ssa työ on. Että mieti haetko. Sitä ajoin takaa. En työntekoasi ole arvioinut, asennettasi vaan...

Mä haen sitä paikkaa, että ihan turhaan kiukuttelet. En mä sitä aio haastattelussa kertoa ja mainostaa, että tekisin mielummin vaikkapa vanhusten parissa töitä. Kyllä mä osaan lastenkin kanssa työskennellä vaikka se ei ole se mitä eniten haluan tehdä.

Sä muuten jätit tuosta sun lainauksesta pois sanan oikein. Sillä on kuitenkin merkityksensä tuossa kohtaa. Mä kun en kirjoittanut noin kuinka sä väität mun kirjoittaneen, mä en missään kirjoittanut että lasten parissa työskentely on ehdoton ei. Et myöskään huomannut sitä, että mulle ei ole suuri ongelma työskennellä lasten parissa. Mutta jatka toki tuota kiukutteluasi.
 
Niin ja tuohon työhön oli toivomuksena keittiö- ja/tai lastenhoitoalan koulutus ja/tai työkokemus. Eli voihan tuohon paikkaan hakea vaikka kokki. :D

Kaikenlaisia koulutustoivomuksia saa esittää, mutta käytännössä päiväkotiapulaisen sekä ryhmäavustajan ja henkilökohtaisen avustajan töitä päiväkodeissa tekevät lähinnä kouluttamattomat sekä osa alalle vasta valmistuneista.

Keittiöalan koulutus on päiväkotiapulaiselle aika pitkälti turha, kun hän ei kuitenkaan varsinaisesti laita ruokaa (sen tekee keittäjä).
 
Hei! Päivitetään vähän, paljonko on nyt pk- apulaisen palkka?

Eipä se ole 2 vuodessa merkittävästi noussut siitä, mitä aloitusviestissä mainitaan...

Tuntuvan pienipalkkainen olet, jos olet päiväkotiapulainen tai ryhmäavustaja tai henkilökohtainen avustaja päiväkodissa.

Asiaa ei myöskään auta se, jos vaihdat päiväkodista koulun puolelle ja olet siellä koulunkäyntiavustaja ja/tai iltapäiväkerhonohjaaja. Samaa luokkaa se palkka on silloinkin.

Perhepäivähoitajana sitten taas ansaitsisit vielä vähemmän siinäkin tapauksessa, jos sinulla on 4 lasta hoidossa.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä