Miksei lasten sisäleikkipuistoissa myydä terveellistä ruokaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";23544074]miksei voi syödä vaikka automatkalla tai välipalaa päikkäreitten jälkeen? Kovin joustamattomalta kuulostaa ap:n päivät. Mä en ikinä tekisi meidän elämästä noin hankalaa.[/QUOTE]

Näin on. Kamalan vaikean kuulosta. Meil 3,5v jonka kanssa ollaan aina reissattu, oltu hoplopissa jne ja aina on jotenkin järjestyny syötävää jos sellasta tarvii kesken reissun. En näe mitään ongelmaa siinä että kotona ei olla aina just ruoka-aikaan vaan menossa. Eikä niitä omia eväitä oo hopissa ollu mukana sitte vauva-ajan.

Näin on. Kamalan vaikean kuulosta. Meil 3,5v jonka kanssa ollaan aina reissattu, oltu hoplopissa jne ja aina on jotenkin järjestyny syötävää jos sellasta tarvii kesken reissun. En näe mitään ongelmaa siinä että kotona ei olla aina just ruoka-aikaan vaan menossa. Eikä niitä omia eväitä oo hopissa ollu mukana sitte vauva-ajan.

Jos ap:n lapsi on nälkäinen, niin miksi ihmeessä ap:n pitäisi pitää häntä nälässä. Maito- ja vilja-allergiselle lapselle ei noin vaan aina järjesty jotain syötävää, joten joskus se on vaan vähän vaikeata ja vanhemman on pakko ennakoida, jotta lapsi jolla on mahdollisesti ravitsemuksen kanssa muutenkin tarkempaa, saa ruokaa. Enkä usko, että ap:llakaan on varsinaisesti ongelmaa eväiden ottamisen kanssa, mutta jos Hoplopiin ei saa niitä ottaa, on musta aika tylyä sanoa parivuotiaalle, että ole syömättä.

Mitä sitä kyselemään. Omat ruuat vaan mukaan jos tarjolla ei ole sopivaa. Ajavat kai pihalle jos kehtaavat. Laittakaa ketjun pyörittäjäälle viestiä, sehän on surkeaa asiakaspalveua.

[QUOTE="vieras";23544340]Jos ap:n lapsi on nälkäinen, niin miksi ihmeessä ap:n pitäisi pitää häntä nälässä. Maito- ja vilja-allergiselle lapselle ei noin vaan aina järjesty jotain syötävää, joten joskus se on vaan vähän vaikeata ja vanhemman on pakko ennakoida, jotta lapsi jolla on mahdollisesti ravitsemuksen kanssa muutenkin tarkempaa, saa ruokaa. Enkä usko, että ap:llakaan on varsinaisesti ongelmaa eväiden ottamisen kanssa, mutta jos Hoplopiin ei saa niitä ottaa, on musta aika tylyä sanoa parivuotiaalle, että ole syömättä.[/QUOTE]

AP kysyy sieltä ja selittää että allerginen tarttee eväät. Mä en maksais edes lippua ennenkun kysysin onnistuuko ruokailu eväin. Ymmärrän että normiruokaset eivät saa mut erityisjutuissa kyl vaatisin joustoa. Tai ottaa mukaan ja syö lähdettyä.

AP kysyy sieltä ja selittää että allerginen tarttee eväät. Mä en maksais edes lippua ennenkun kysysin onnistuuko ruokailu eväin. Ymmärrän että normiruokaset eivät saa mut erityisjutuissa kyl vaatisin joustoa. Tai ottaa mukaan ja syö lähdettyä.

No näin siis tietenkin kannattaa tehdä. Mutta täällä moni paheksuu ja ihmettelee miten ap tekee asioista niin hirveän vaikeata, eikö voi syödä mitä sieltä sattuu saamaan (eli niitä ranskalaisia, joista lapsi ei tykkää) ja miksi lapsi ei vaan voi olla syömättä tuota reissua. Eivät normiruokaisten lasten vanhemmat taida tajuta, että allergisen lapsen kanssa asioista on vaan joskus tehtävä "vaikeita", ei voi tuosta vaan olettaa, että lapselle löytyy jotain syötävää tai jättää antamatta ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;23544072:
Erikoista. Itse olen käynyt useasti hoplopissa, ja sieltä sai kyllä juomaksi vettä, maitoa ja tuoremehua ja myös kivennäisvettä. Ruokalistalla oli myös lihapullia ja muussia, myös hamppareita, sämpylöitä jne... Niin ja sieltä sai myös hedelmiä.
Ja jos sielä hoplopissa nyt joskus käy, niin eikai se lapsi siihen yhteen hamppariin kuole?

No kyllä voi kuolla jos kyse allergisesta lapsesta (esim. ap:n lapsellahan on vilja- ja maitoallergia).

[QUOTE="vieras";23544452]No näin siis tietenkin kannattaa tehdä. Mutta täällä moni paheksuu ja ihmettelee miten ap tekee asioista niin hirveän vaikeata, eikö voi syödä mitä sieltä sattuu saamaan (eli niitä ranskalaisia, joista lapsi ei tykkää) ja miksi lapsi ei vaan voi olla syömättä tuota reissua. Eivät normiruokaisten lasten vanhemmat taida tajuta, että allergisen lapsen kanssa asioista on vaan joskus tehtävä "vaikeita", ei voi tuosta vaan olettaa, että lapselle löytyy jotain syötävää tai jättää antamatta ruokaa.[/QUOTE]

Juurikin näin.

Ja kun joku sanoi noista panineista, lihapullista, pizzasta ja perunamuusista, niin ei ollut luontaisesti gluteenittomana ja maidottomana mitään. Kuin noita ranskalaisia.

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää omat eväät. Mutta kun ekaa kertaa käytiin, niin viisastuttiin sen verran että seuraavalla kerralla otetaan lapselle omat eväät. :-)

No jos mulla olisi moniallerginen lapsi, niin ihan automaattisesti kuljettaisin omia eväitä mukana, enkä edes olettaisi, että jossain hoplopissa, jossa ruokailut on järjestetty kioskitasoisesti, olis gluteenittomia ja maidottomia vaihtoehtoja tarjolla. :O Eri asia, jos menee kunnolliseen ravintolaan syömään.

Nykyään allergikot ja etenkin niiden äidit tuntuu ajattelevan, että koko maailma pyörii sen allergisen muksun navan ympärillä...

[QUOTE="huhheijaa";23544735]No jos mulla olisi moniallerginen lapsi, niin ihan automaattisesti kuljettaisin omia eväitä mukana, enkä edes olettaisi, että jossain hoplopissa, jossa ruokailut on järjestetty kioskitasoisesti, olis gluteenittomia ja maidottomia vaihtoehtoja tarjolla. :O Eri asia, jos menee kunnolliseen ravintolaan syömään.

Nykyään allergikot ja etenkin niiden äidit tuntuu ajattelevan, että koko maailma pyörii sen allergisen muksun navan ympärillä...[/QUOTE]

En mä ainakaan oleta, että mm. maito- ja vilja-allergiselle lapselleni löytyisi syötävää ja aina on omat eväät mukana. Mutta Hoplopissa on isot laput, jossa kielletään omien eväiden syönti, joten musta on ihan järkevää kysyä miten siellä sitten kuuluu toimia, jos eväitä ei saisi syödä, mutta paikanpäältäkään ei saa ruokaa. Terve järki toki sanoisi, että saa tuoda omat eväät, mutta kun ei aina voi luottaa onko Hoplopin terve järki sama kuin omansa, joten vähän pakko varmistella asia etukäteen, jotta lapsi ei jää kokonaan ilman ruokaa. Tai ikävä luvata lapsella Hoplop-reissu, mennä paikanpäälle ja kun lapsi on innoissaan juoksemassa leikkimään, todeta kassalla, etteipäs mennäkään tai lähteä kesken pois, jotta voi mennä ulos syömään eväitään.

Mä siis olen ihan vain tyytyväinen, ettei Hoplopilla ole lapselleni ruokia, voin hyvällä omalla tunnolla syöttää parempia ja terveellisempiä ruokia lapselleni kuin mitä Hoplopissa on tarjolla. Mä olen tähän saakka toiminut ihan vain omine lupineni näin, en tiedä mitä oikeasti ovat asiasta mieltä.

[QUOTE="vieras";23544763]En mä ainakaan oleta, että mm. maito- ja vilja-allergiselle lapselleni löytyisi syötävää ja aina on omat eväät mukana. Mutta Hoplopissa on isot laput, jossa kielletään omien eväiden syönti, joten musta on ihan järkevää kysyä miten siellä sitten kuuluu toimia, jos eväitä ei saisi syödä, mutta paikanpäältäkään ei saa ruokaa. Terve järki toki sanoisi, että saa tuoda omat eväät, mutta kun ei aina voi luottaa onko Hoplopin terve järki sama kuin omansa, joten vähän pakko varmistella asia etukäteen, jotta lapsi ei jää kokonaan ilman ruokaa. Tai ikävä luvata lapsella Hoplop-reissu, mennä paikanpäälle ja kun lapsi on innoissaan juoksemassa leikkimään, todeta kassalla, etteipäs mennäkään tai lähteä kesken pois, jotta voi mennä ulos syömään eväitään.

Mä siis olen ihan vain tyytyväinen, ettei Hoplopilla ole lapselleni ruokia, voin hyvällä omalla tunnolla syöttää parempia ja terveellisempiä ruokia lapselleni kuin mitä Hoplopissa on tarjolla. Mä olen tähän saakka toiminut ihan vain omine lupineni näin, en tiedä mitä oikeasti ovat asiasta mieltä.[/QUOTE]

Tosiaan siellä on isot laput. Ja jokuhan kirjoitti tässä aiemmin että oli soittanut ja kysynyt että saako esim. synttärijuhlissa tuoda omat ruuat allergisille, niin oli sanottu ettei saa, ja ettei heillä ole mitään.

Täytyy tosiaan seuraavalla kerralla etukäteen soittaa ja kysyä vielä itse, ja sitten jos ei käy, niin ottaa omat eväät ja syödä vaikka ulkona.

Oli meillä kivaa siellä nälästä huolimatta, nälkä unohtui vähäksi aikaa siellä telmiessä. :-)

En mäkään nyt aja luomuruokaa näihin paikkoihin, mutta saisi edes kunnon juustosämpylää tai ruoka-annoksia, jotka ovat tavallisista raaka-aineista tehty (ei siis perunamuusia kymmenellä lisäaineella). Monet ovat näköjään sokeutuneet, miten kuraksi ruoka on monissa paikoissa mennyt ihan huomaamattaamme. Ja mekin kyllä joskus syödään hamppeja ja muuta, mutta olisi silti hirveän kivaa, että edes jotain "tavallista" olisi mahdollista ostaa myös - voileipiä, täytettyjä sämpylöitä, pasteijoita (ei nitä kamalan makusia lisäainetransrasvakökköjä), jotain kunnon tuoremehua jne. Ei mitään gourmeta, vaan rehellistä, normaaleista raaka-aineista valmistettuja välipaloja/ ruokaa.

Minusta on järkkyä, miten suomalaisetkin ovat menneet tähän jenkkitouhuun ihan sokeina tuolla ABC-asemilla, Hop Lopeissa ja ostareissa hengaillessaan. Kyllähän vuosikymmen, pari sitten tällaisista paikoista sai normaaleista aineksista tehtyjä välipaloja. Nyt kaikki tarjolla olevat on uskomatonta kuraa eikä useimmat edes kyseenalaista sitä.

Suomalaiselle syöminen on tekninen vatsantäyttö, joka tehdään tehokkaasti ja ruuan laatu on hyvää kun se ei ole suorastaan Vaarallista. Minusta rima voisi olla vähän korkeammalla näissäkin paikoissa, missä lapset käyvät. Suomalaiset jakaantuvat nyt tyhmiin jenkkimeininkiin meneviin ja sitten niihin, jotka tekevät kaiken ruuan kotona, koska harvasta julkisesta paikasta saa muuta kuin roskaruokaa. Esim Ruotsi, Saksa ja monet muut Euroopan maat ovat paljon pidemmällä aidon, kunnon, rehellisen ruuan arvostamisessa.

Hampurilaisenhan voi ottaa ilman sämpylää ja jos valitsee kunnon kokoisen niin siinä on pihvin lisäksi salaattia, tomaattia, kastiketta... ja eiköhän laukusta voi kaivaa riisikakkuja vaikka lisäksi. Ja banaanin, jos hedelmiä ei myynnissä. Ottakaa rennosti. Tollasissa paikoissa ei vaan ole aina mahdollista tarjota "ravitsevaa kotiruokaa" --ja moni kaipaa sitä mättöä kun huvittelemassa... (itse ei käydää noissa, kun lapset aina sairastuu uusiin pöpöihin)

Mä en tajua muuten sitäkään, että joku pitää tuota kuraa herkkuna, mitä noissa paikoissa on myynnissä. On se helppoa ja halpaa joo, mutta en mitenkään tajua, että se olisi Herkuttelua. Ehkä olen nirso, kun myös käytän makuaistiani, joka minulle on suotu. Tosin, jos on pienestä asti tottunut syömään noita simppelejä lisäaineilla tehtyjä makuja, niin kai se sitten on herkkua.

[QUOTE="Kananen";23544846]Hampurilaisenhan voi ottaa ilman sämpylää ja jos valitsee kunnon kokoisen niin siinä on pihvin lisäksi salaattia, tomaattia, kastiketta... ja eiköhän laukusta voi kaivaa riisikakkuja vaikka lisäksi. Ja banaanin, jos hedelmiä ei myynnissä. Ottakaa rennosti. Tollasissa paikoissa ei vaan ole aina mahdollista tarjota "ravitsevaa kotiruokaa" --ja moni kaipaa sitä mättöä kun huvittelemassa... (itse ei käydää noissa, kun lapset aina sairastuu uusiin pöpöihin)[/QUOTE]

Meillä kun ei ole edes sitä Heseä siellä Hoplopissa, niin ei ole hampurilaistakaan. Edes pihviä.

Ja vaikka olisikin, pikkaisen ärsyttäisi, jos joutuu maksamaan hampurilaisen hinnan pelkästä pihvistä ja kantamaan loput ruoat kuitenkin mukanaan, kun niistä hampparin muistakaan aineksista ei käy meille muistaakseni kuin lehtisalaatti. Eikä niitä banaaneja, riisikakkuja yms. saa Hoplopin politiikan mukaan kantaa kaivaa sieltä laukusta vaikka ostaisi viisi hampparin pihviä.

Jenkkimeininki on mielestäni ihan oikeassa. Mä olen havahtunut lapsen allergioiden myötä paremmin siiihen, mitä oikeasti monissa paikoissa ruoka on. Ja kuinka omat ennakkoluulot eivät aina ihan pidä paikkaansa. Mäkkiä pidetään hirveänä roskaruokana, mutta todellisuudessa se on usein paremmista raaka-aineista tehty ja sisältää paljon vähemmän lisäaineita kuin esim. Hoplopin ruoat. Tai edes Hesen. Ei toki Mäkkikään mitään terveysruokaa ole, mutta allergisen kanssa siellä saa sentään ruokaa aika helposti ja esim. pihvien valmistusainelista on tosi lyhyt ja ranskikset pelkkää perunaa ja öljyä, kun Hesessä vastaavien raaka-aineita on pitkä lista sisältäen mm. lisäaineita.

Jenkkimeininkiä peesaan mäkin. Hoplopin ruoka oli mielestäni jopa roskaruoaksi ala-arvoista. Jo pari kurkun ja tomaatin palaa lautasen reunalla olisi luonut paremman mielikuvan ateriasta, jossa on edes jotain ravintoaineita, mutta ilmeisesti se ei kuulu paikan imagoon. Joku ihmetteli, eivätkö lihapullat kelpaa. Yleensä en ruokaa hauku, mutta niissä pullissa oli varmaan 20 prossaa lihaa ja loput jotain halpaa täyteainetta. Eli nekin olivat lihapulliksi todella kehnoja.

Kun paikassa joka tapauksessa on keittiö, en ymmärrä, eikö sinne saa rasvakeittimen lisäksi mahtumaan paikkaa, jossa voisi tehdä vaikka täytettyjä reissumiehiä. Sellaisen syötyään jaksaisi kunnolla leikkiäkin, eikä nälkä tulisi heti ensimmäisestä pierusta, kuten ranskalaisannoksen jälkeen.

[QUOTE="vieras";23544220]Ihan varmasti tämä valittaja olisikin ostanut Hesessä lapsilleen salaatit... :D[/QUOTE]

Minä olen ostanut Hesestä salaattia ja syönyt sitä yhdessä lapsen kanssa. Juomaksi tuoremehua.

Olisipa täällä Hoplopissa edes se Hese, jossa voisi valita juomaksi maidon, ja lisukkeeksi porkkanoita tai omenia, ja sitten se hiton hampurilainen. Mutta ei. Aika köyhä valikoima on muuallakin lasten paikoissa. Eikä sen luomua tarvitse välttämättä olla, mutta ihanko totta kaikki tykkää niistä känttypizzoista ja sokerimehuista?

Ja en ymmärrä, miksi ei saisi vaatia parempaa ruokaa paikkoihin, jossa suurin käyttäjäkunta on lapsiperheet? Ja miksi saan hysteerikon maineen, jos haluan tarjota lapselleni parempaa ruokaa? Noissa paikoissa se syöminen on osa sitä juttua, ja omien eväiden kieltäminen on naurettavaa. Eikö sillöin paikan oma tarjonta menisi kaupaksi? Hmm, miksiköhän? :D

Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Teistä jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja alkaa vääntämään "terveysruokaa", jota myydä hoploppeihin tai perustaa ravintola hopparin yhteyteen.

Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Teistä jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja alkaa vääntämään "terveysruokaa", jota myydä hoploppeihin tai perustaa ravintola hopparin yhteyteen.

Sepä se. Mutta toimii se kysyntä ja tarjonta niinkin päin, että ei tule usein lähdettyä Hoplopiin, kun ruokailu on siellä hankalaa. Jää siis käymättä. Ja kun käymme, lähdemme syömään muualle, emmekä syö Hoplopissa.

No ei kyllä kukaan käsittääkseni ole puhunut terveysruuasta, vaan tavallisesta ruuasta, jossa olisi otettu huomioon myös allergikot. Voisi olla vaikka paria erilaista sämpylää täytteineen, ja isompaan nälkään ihan tavallista ruokaa, vaikkapa niitä lihapullia ja perunamuusia tms., ja allergikoille myös omansa.

Onko niin oikeesti, että monet ajattelee että tavallinen ruoka on terveysruokaa? :-O

ravintola hoituu multa juu ja teen mitä tahdotte ostaa... mutta mitä se saa maksaa? laatua kun vaan ei saa halvalla.

No jos puhutaan ihan tavallisesta ruuasta, niin sämpylät voisivat maksaa sen verran kuin kahviloissa, 3-5 e koosta ja täytteistä riippuen, niitä voisi olla muutamaa erilaista, myös luontaisesti gluteeniton vaihtoehto. Sitten voisi olla jotain muuta suolaista, vaikka jotain piirakkaa, kinkku-tms. ja hyviä, tuoreita pasteijoita, croissanteja. Sitten voisi olla muutama erilainen lämmin ruoka, joku keitto ehkä, esim. sosekeitto, tomaattikeitto tms. muu kevyt ja neutraalin makuinen. Sitten ihan vaikka pari erilaista lämmintä ruokaa joista toinen voisi soveltua esim. maito-ja/tai vilja/kananmuna/soihja-allergisille. Paria erilaista salaattia voisi olla myös, toinen kevyempi ja toinen ruokaisampi.

Mielestäni nuo eivät olisi mitään terveysruokaa, mutta ainakin meillä vastaanotto olisi paljon parempi kuin nykyiselle höttöruualle.

On se oikeasti aika karua se Hoplopin tarjonta - sekä synttäreillä että ihan tiskistä. Ja joku tossa peräänkuulutti sitä, mitä ruoka saa maksaa - entä jos sen Hesen tilalla ois ees Subway? Ihan yhtä nopeaa ja halpaa, mutta kuitenkin täysjyvää ja tuoreita kasviksia tarjolla...

Yhteistyössä