Miksi 4-vuotias ei enää leiki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riikka"

Vieras
Olen tässä miettinyt, kun meidän 4-vuotias poika on lopettanut itsenäisen leikkimisen. Huone on täynnä autoja, parkkitaloja, legoja, junarataa yms. leluja millä aina ennen leikki mielellään ja yksinkin. Nyt kun ikää tullut tuo 4-vuotta, en muista että poika olisi moneen kuukauteen enää leikkinyt. Olen kysellyt miksi ei enää leiki leluillaan, johon poika vain vastaa ettei halua tai tee nyt mieli leikkiä niillä. :O Ja tätä siis jatkunut monta kuukautta. Olen kysellyt josko rakennettaisiin yhdessä junarata tms. mutta vastaus on aina ei tai ei jaksa nyt.

En ymmärrä tätä. Ennen kun laittelin ruokaa, poika leikki automatolla ja keksi hienoja leikkejä ja oli mielikuvitusta mukana. Nyt autoihin on koskettu ehkä viimeksi huhtikuussa. Kun pojalla on käymässä kavereita, saattaa innostua esittelemään lelujaan, mutta muuten ei juuri ole edes omassa huoneessa.

Mietin, onko meillä jotenkin muka niin paljon muuta ohjelmaa, ettei pääse "tylsistymään" itsenäisen leikin tasolle, avai mikä mättää? Ollaan kesäaikaan toki oltu paljon enemmän ulkona ja uimassa yms. mutta kyllä sisälläkin muutamia tunteja aina kerrallaan ollaan.

Lapsi keksii kyllä paljon muuta tekemistä, mutta en ymmärrä minne leikkiminen on jäänyt ja varsinkin, että olisi lelut mukana touhussa. Jos ollaan kotona, haluaa pelailla lautapelejä tai tehdä puuhakirjoja. Jos minä en ehdi pelaamaan, saattaa pelata yksin korttipelejä, pelaa olohuoneessa salibandya tai hyppii splash umahyppyjä sohvalle, rakentaa wipeout radan tyynyistä tai muuta tuollaista.

Ulkona ei halua enää leikkipuistoon vaan aina pitää joko saada pelata jalkapalloa, heitellä frisbeeta yms. liikuntajuttua. Keinussa saattaa innostua olemaan kerran pariin viikkoon.

Päiväkodissa leikkii kuulema normaalisti kavereiden kanssa.

Kuulostaa varmaan aivan aasille nämä mun mietteet, mutta en voi käsittää miten 4-vuotias on jo muka yhtäkkiä niin iso, että leikkiminen on loppunut, eikä kiinnosta. Nyt haluaa talvella jääkiekkokouluun, syksyllä aloittaa salibandyn ja koko kesän on pelannut jalkapalloa. Olen koittanut sanoa, että kaikkea ei voi harrastaa, vaikka kuinka haluaisi ja lapsi on asiasta hyvin pahoillaan. Haluaisi kuulema niin kovin, että voisi harrastaa kaikkia urheiluja mitä vaan on kun leikkiminen on kuulema niin tylsää ja kaikki pelailu niin kivaa.

Muilla samaa?

Meillä esikoinen 4,5v poika ja aika tutulle kuulostaa. Paitsi että rakentelee wipeout ratojen lisäksi angrybirds torneja. Tykkää piirrellä ja pelata lautapelejä. Jos saa kaverin niin leikkii esim. kauppaa tai pikkuautoilla jotain agenttileikkejä. Meillä tosin ei ole innostunut lähtemään mihinkään harrastukseen. On sen verran arempi ettei uskalla kun ei tunne sieltä ketään -vaikka äiti tai isä menisi mukaan. Uimakoulussa oli kesällä, ainut paikka mihin on halunnut. Kaikki juokseminen ja riehuminen kiinnostaa...

Olen ymmärtänyt, että pelaaminen on leikkimistä :)

Loppujen lopuksi monella lapsella lelujen käyttö jää aika vähiin. Junaradan rakentaa kerran pari, mutta jaksaako se enempää kiinnostaa?

Minusta sinun lapsesi leikkii paljonkin: hyppii, koikkelehtii ja potkii palloa...

eli ilmeisesti huoleni on turha ja kuuluu asiaan tämän ikäisellä. Olen vain itse kovin ihmeissäni kun jotenkin luulin, että lapset tykkää leikkiä vielä noin pienenä ja lelut kiinnostaa. Tuntuu hölmölle kun huone on täynnä leluja, mutta niillä ei ole pojan elämässä tällä hetkellä mitään virkaa. Jotenkin tuli sellainen hölmö tunne, että lapsen mielikuvitus ei enää pelaa kunnolla ja nykyiset "leikit" liittyy aina vain johonkin televisiosta nähtyyn tai harrastuksessa opittuun juttuun. Kai se on sitten vain niin, että kun nuo asiat niin kiinnostaa ja on nyt mielekkäitä, ne on sivuuttaneet sen tavallisen lapsenomaisen leikin tässä vaiheessa.

[QUOTE="Kukka";28847930]Olen ymmärtänyt, että pelaaminen on leikkimistä :)

Loppujen lopuksi monella lapsella lelujen käyttö jää aika vähiin. Junaradan rakentaa kerran pari, mutta jaksaako se enempää kiinnostaa?

Minusta sinun lapsesi leikkii paljonkin: hyppii, koikkelehtii ja potkii palloa...[/QUOTE]

tämä on kyllä totta kun oikein ajattelee. :)

Yhteistyössä