Miksi äidit vauvan saatuaan hylkäävät vanhemman, vielä taaperoikäisen lapsensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja +:
no miksi viet päiväkotipaikan?miksei lapsesi voi käydä kerhossa?

ai niijoo ku tuon ikäisen taaperon paikka on yleensä kotona äidin kanssa kun siitä kerran vielä maksetaankin äidille.et voi tosissas väittää et 1.5v lapsi osaa nauttia äidistä erossa olemisesta.

No ensinnäkin kerhoon ei ole täällä kovin helppo päästä, kun ei kuulu kirkkoon eikä mulla ole tarjota tässä lapselle muuta leikkiseuraa (säännöllistä ). Miksi myöskään hoidon lapsiseura olis jotenkin vähempiarvoista kuin muualla? Lapselle ne on kavereita yhtä kaikki. =) Toisekseen mun lapsi on nyt 1,5 v. ja pph:lla hoidossa, koska mä olen töissä. Maksan hoidosta täyden hoitomaksun, vaikkei lapsi siellä täyttä päivää ole nytkään. Kun jään äitiyslomalle ja vauva syntyy, esikoinen on kaksivuotias.

Ja todellakin voin väittää, että mun lapsi tykkää tällä hetkellä siitä, että pääsee hoitoon leikkimään. :) Mä sen sinne vien joka päivä ja haen pois ja näen, miten se asiaan suhtautuu. Katsotaan sitten keväällä, jos tyttö sanoo, ettei halua mennä hoitoon, sitten mietitään asia uudestaan ja jos sikseen tulee, niin ei mennä hoitoon, vaan saa jäädä kotiin. Mutta enpä usko, että noin käy. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mirkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia:
minun mielestä yli 2 vuotias kaipaa ehdottomasti leikkikavereita..

no miksi ihmeessä kotona oleva äiti ei järjestä itse virikkeitä ja kavereita???vaan lapsi pitää hoidattaa muualla kun suoraansanoen ei äiti jaksa.paskapuhetta.toivon niiiin sydämestäni että tuohon tulee lakimuutos lähiaikoina.huh

jos ei oikeasti jaksa,jos äiti valvoo yöt ja valvoo päivät,onko hän silloin hyvä äiti? imettää pitäisi tottakai koko ajan ja myös samaan aikaan leikkiä hiekkalaatikolla! jos äitiltä loppuvat voimat ja alkaa masentua,pitäisikö hänen silti olla mahtava superäiti, ja ei missään nimessä laittaa esikoista hoitoon? missä menee raja sinun mielestäsi? jos sinulla on mennyt mahtavsti kahden pienen kanssa,se ei tarkoita että kaikilla muilla menisi!

Tuliko sulle yllätyksenä, et vauvan kanssa joutuu valvomaan? Mä tiesin sen jo ennen lasten syntymää ja selvisin hengissä kahden pienen lapsen kanssa, vaikka molemmat oli kotihoidossa. Toki oli raskasta välillä ja väsytti, mutta mulla on kuitenkin mies, lasteni isä, joka osallistui myös lasten hoitamiseen iltaisin työpäivänsä jälkeen.

Miten voi olla elämä sulla noin mustavalkoinen? etkö ymmärrä että kaikilla ei ole samanlaista kuin sinulla? jos masennus menee niin pitkälle että äiti joutuu osastolle lepäämään tai lääkitykseen, onko sekin sun mielestä laiskuutta? sinulla ei tunnu olevan suvaitsevaisuutta muita ihmisiä kohtaan, luulet että kaikki ovat kaltaisiasi!

ne psykologit sanoo myöskin että 2,5-vuotias ja siitä vanhempi tarvitsee jo sekä ikäistensä että eri ikäisten lasten seuraa. ja lapsen pitää oppia siihen että ollaan jossain muualla kuin kotona arkisesti ja opitaan ymmärtämään että eri paikoissa eri säännöt yms.
vaikuttaa vahvasti sosiaaliseen kehitykseen.
tällä hetkellä yhdellä tutulla on 5-vuotias lapsi kotona kun on itse äitiyslomalla. ja mulla kyllä melkeen sääliksi käy sitä lasta. eikä äiti ole huono, mutta kyllä huomaa että ei ole ihan toi sosiaalinen kanssakäyminen hanskassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
enemmän mä säälin lapsia, joilla ei ole äitiä, joka haluaisi olla myös heidän kanssaan eikä vain "tuoreen" vauvan

Mä haluan olla lapseni kanssa, mutta mulla on riittävästi älyä ymmärtää myös, mitä mun lapseni haluaa ja pistää lapseni etu oman haluni edelle. ;)

Jauhat paskaa ja tiedät sen itsekin, sanahelinää=)

Joo niin teen. Usko sä vaan niin, niin helpottaa sun oloa. :hug:

Meillä on tyttö melkein 6 v. kun tämä meidän toinen tyttö syntyy. Lapsonen sai viettää taaperoajat kotona ja meni hoitoon 3,5 vuotiaana. Jouduin oleen saikulla puolivuotta tytön täytettyä 3, joten siinä tuli vähän bonuksena tuo ½ vuotta. Nyt kun jäin kesäloman jälkeen äitiyslomalle, typsy jäi mun kanssa kotiin ja ensi syksynä aloittelee eskarin. Kiva kun saa itsekin olla kotona tytön eskarin ja koulunaloitukset. Pointtina siis se, että miksi useat tekee lapsensa ihan peräjälkeen että vanhempi on pidettävä hoidossa, kun on tämäkin vaihtoehto olemassa?

En mä väitäkään vaan lastenpsykologit väittää. Niin kuin sanoin, lapsi sopeutuu, ikävä kyllä. Jotenkin mietin, että kuinka köyhää ajattelu ja elämää pitää olla, että lapsi ei haluais olla kotona äidin kanssa. Tuskin teilläkään käytetääne huumeita tai on alko-ongelmaa, että lapsen tosiaan on parempi olla hoidossa.

Ei käytetä, mutta enemmän mua tässä mietityttää, miks susta on niin vaikea uskoa, et jotkut lapset voi tykätä hoidosta? Ihan oikeasti kaikkia ei sinne tarvitse viedä hampaat irvessä itkun kera (tosin mun lapsi ei ole koskaan hoidossa yli kuutta tuntia päivässä, se voi vaikuttaa asiaan).

Huomaa myös se, et en ole hylkäämässä (sun sana) lastani hoitoon vauvan synnyttyä koko päiväksi vaan muutamaksi tunniksi per päivä. Haen todennäköisesti usein kotiin jo ennen päikkyjä (tai sitten päikkyjen jälkeen, riippuu siitä, mitä tyttö haluaa). Toisin sanoen hoitopaikka on vähän kuin leikkitreffit kavereiden kanssa. =) Tyttö on nyt 1,5 v. ja ihan oikeasti siitä näkee nyt jo, että se todella tykkää niistä muista hoitolapsista (ja hoitotädistä ). Enemmän mä säälisin kyllä niitä lapsia, joilla ei ole ikäistänsä leikkiseuraa...

Sitä mä en ymmärrä, että mitä järkeä on maksaa kalliita päivähoitomaksuja saadakseen lapselle leikkipaikan, kun ihan ilmaseksi voi käydä puistoissa, avoimissa päiväkodeissa, seurakunnan perhekerhoissa, uimarannalla, kyläilemässä ym. saadakseen lapselle virikkeitä. Ei meillä ainakaan raha kasva puussa hoitovapaan aikana, muitakin menoja riittää.

mutta katsoppas kun nämä äidit jotka hoidattavat pienokaisensa toisaalla kun ei itse jaksa..niin eivät maksa hoitomaksuja lainkaan tai sitten minimaalisen...kertoopi aika paljon äipästä eikös?

Eikö ne mene isän tulojen mukaan ne maksut? Vai tosissaanko nää äidit istuu p*rse homeessa kotona ja hoidattaa lapsensa ilmaiseksi valtiolla? Huh huh, tota en oo tajunnutkaan... Hyvinvointivaltio tosiaan...

Lapsihan oppii sopeutumaan, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi lapselle parasta.

:D Sä oot ihanan yksioikoinen. :D Kuule. Mun lapsi ei TODELLAKAAN inhoa hoitoon menemistä. Se tykkää siitä, sen näkee ihan koko tytön käytöksestä ja olemuksesta. Asia olis eri, jos sen sinne joka aamu veisin ja tyttö vääntäis itkua.

Mutta kun ei. Tyttö tykkää siitä ja niin pitkään kuin niin on, kotiinjääminen ens keväänä olis enemmän rangaistus kuin pelastus.

Onko lapselle rangaistus olla äidin kanssa?

Lapselle on rangaistus, jos tuttu rutiini menee rikki, ei pääse aamuisin leikkimään omien kavereiden kanssa pihalle, kuten on tottunut jne. vaan pitää jäädä äidin kanssa kotiin. Ihan pienen talvivauvan kanssa en pääse edes pihalle kovin helposti.

sä olet kovin ehdoton :/

Niinpä meilläkin oli talvivauva ja vielä hurjimpana pakkasaikana syntynyt. Sittenpähän oleiltiin sisällä pari viikkoa. Isosisarelle on oikeasti tärkeää päästä myös tutustumaan uuteen perheenjäseneen.

Niin meilläkin esikoinen tykkäs hoitopaikastaan, kivat kaverit ja ihana hoitotäti. Nää ei kuitenkaan vedä vertoja äidille, omalle kodille ja pikkusisarukselle.

Sä itse tiedät mikä sopii sun lapselle, mutta MIETI todella tarkkaan mitä teet... Älä selittele hoidon ylivertaisuutta vaan tee ratkaisu lapsen parasta ajatellen.

Pieni lapsi joutuu jokatapauksessa opettelemaan uutta arkea kun pieni sisko/veli syntyy. Pelkät rutiinit eivät riitä perusteeksi lapsen hoitoonviemiselle...

En minä ainakaan mitään hyljännyt vaikka 1v10kk ikäinen esikoinen aloitti kuntouttavan päivähoidon 3h/pv minun ollessa pikkusiskon kanssa kotona. 7kk ajan kerkesin kokeilla sitä arkea kahden "vauvan" kanssa ja tykkäsin kyllä että se sujui helpommin kun nuo hoitoonviemiset. Mutta lapsen takia sitä joutuu joskus tinkimään omastakin mukavuudesta. :D

Nämä nyt on niitä ikuisia riidan aiheita... mutta mitä se kellekkään muulle kuuluu,onko lapsi hoidossa vaiko ei. Jokainen varmasti tekee niin kun itse parhaaksi näkee. Mun mielestä on vähän liikaa käyttää termiä "hylätä lapsi" jos sen laittaa hoitoon, ei se ole HYLKÄÄMISTÄ. Hylkääminen on sitä että se lapsi jätetään kokonaan vaille vanhempia,tyyliin jonnekkin kadulle.

Meillä esikoinen meni tarhaan 11kk ikäsenä kun menin töihin ja nyt kun meille tuli toinen lapsi,niin esikoinen jatkoi tarhassa 3pv/vk, välillä on vaan 2pv. Kesän lomaili kokonaan. Mun mielestä tämä on meille paras ratkaisu,esikoisen hoitopaikka säilyy ja toivonmukaan kuopus pääsee samaan paikkaan sit aikanaan. Kaverit säilyy myös, saa erilaisia virikkeitä kun kotona,saan hoidettua välillä joitakin asioita mihin ei mielellään lapsia oteta mukaan vähän helpommin kun toinen on hoidossa,saan olla myös kuopuksen kanssa hetkiä ihan kahden (olen myös esikoisen kanssa kahdestaan välillä) ja ihan vaikka nukkua sillon kun pieni on päikkärillä,eikä oo ketään muuta siinä jolle pitäis keksiä tekemistä.

Sillon en laittais hoitoon jos ois toisen syntymään asti ollu kotona,se tuntuis mun mielestä hölmöltä, mutta kukin tyylillään!

Sitä mä en ymmärrä, että mitä järkeä on maksaa kalliita päivähoitomaksuja saadakseen lapselle leikkipaikan, kun ihan ilmaseksi voi käydä puistoissa, avoimissa päiväkodeissa, seurakunnan perhekerhoissa, uimarannalla, kyläilemässä ym. saadakseen lapselle virikkeitä. Ei meillä ainakaan raha kasva puussa hoitovapaan aikana, muitakin menoja riittää.

mutta katsoppas kun nämä äidit jotka hoidattavat pienokaisensa toisaalla kun ei itse jaksa..niin eivät maksa hoitomaksuja lainkaan tai sitten minimaalisen...kertoopi aika paljon äipästä eikös?

Eikö ne mene isän tulojen mukaan ne maksut? Vai tosissaanko nää äidit istuu p*rse homeessa kotona ja hoidattaa lapsensa ilmaiseksi valtiolla? Huh huh, tota en oo tajunnutkaan... Hyvinvointivaltio tosiaan...

Ai että! Mulla on melkein ollu ikävä jo tätä palstan stereotypisointia. :D

Joo ei makseta hoidosta pätkääkään. :xmas:

Haha. Maksan siitä täyden hoitomaksun. Hoitomaksu määräytyy talouden tulojen ja lapsimäärän mukaan. ;) Ja arvaa mitä. Mulla riittää rahat siihen hoitovapaallakin. :xmas: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En minä ainakaan mitään hyljännyt vaikka 1v10kk ikäinen esikoinen aloitti kuntouttavan päivähoidon 3h/pv minun ollessa pikkusiskon kanssa kotona. 7kk ajan kerkesin kokeilla sitä arkea kahden "vauvan" kanssa ja tykkäsin kyllä että se sujui helpommin kun nuo hoitoonviemiset. Mutta lapsen takia sitä joutuu joskus tinkimään omastakin mukavuudesta. :D

juu mutta kuntouttavassa on ihan selkeä syy mikä on lapselle parasta,sen kyllä ymmärrän todella hyvin.

Ai että! Mulla on melkeiin ollu ikävä jo tätä palstan stereotypisointia. :D

Haha. Maksan siitä täyden hoitomaksun. Hoitomaksu määräytyy talouden tulojen ja lapsimäärän mukaan. ;) Ja arvaa mitä. Mulla riittää rahat siihen hoitovapaallakin. :xmas: :xmas:

Hoitovapaalla? Etkös sä ole sitten äitiyslomalla kuitenki? Ethän sä voi olla hoitovapaalla mikäli se lapsi on tarhassa vai jäätkö sä hoitovapaalle sen pienemmän kanssa ja isompi on tarhassa? :xmas:

Ai että! Mulla on melkeiin ollu ikävä jo tätä palstan stereotypisointia. :D

Just...täys hoitomaksu on 254e ja kotihoidon tuki n.300e, eli koko sun kuukauden tulosi menee esikoisen viihdyttämiseen? No, mikäs siinä jos mies tykkää elättää teiät täysin yksin.

Meidän kylällä ei ole kerhoja, ei puistoa, ei mitään muuta kuin päiväkoti. Joka ilta poika (nyt 4v) kysyy joka ikinen ilta että mitä me huomenna tehdään.

Pitäiskö mun joka päivä, sen lisäksi että valvon yöt, kuskata vauvaa milloin kenenki kylässä että esikoinen pääsee leikkimään ikäistensä kanssa. Kotona kyllä tietty ilmojen salliessa touhutaan ulkona, jos sataa niin sit sisällä.

Lisäksi lapsen isä on viikot pois kotoa. Eli ei ole auttamassa vauvan hoidossa, ei vie esikoista ulos iltaisin, ei mitään. En minä vie esikoista hoitoon että "saan olla rauhassa uuden vauvan kanssa", vaan että esikoisella on yhä edelleen se oma juttu. Nyt kun vauva jo isompi, on meillä paljon helpompaa silloin kun esikko on kotona. Joskus vaan mukava että isompi leikkii isompienkin kanssa.

Ooh mutta olkaa mitä olette, minä menen nukkumaan, että pääsen taas tänäkin yönä heräämään tunnin välein.

meillä esikoinen jäi kotiin kun jäin toista odottamaan äitiyslomalle, tuolloin 2v2kk oli. tämä oli minulle selvä ratkasu, mutta mielestäni on ihan oikein jatkaa hoitoa jos se perheelle ja lapselle paremmin sopii. turha kai tästä on aikuisten ihmisten vääntää? hoitoa saavat lapset varmasti kotona ja myös siellä hoidossa.
nyt mietityttää kun olen hoitovapaalla kunnes nuorempi täyttää 3, tuolloin vanhempi on jo 5v ja 3kk. ja jos vauvakuume kasvaa niin olen kotona pitempäänkin. minulle on ok että esikoinen olisi kotona kanssamme mutta mietin kovasti joko hän tarvitsisi enemmän seuraa ja oppia sosiaalisiin tilanteisiin, vaikka näemme kavereita ja käymme kerhoissa ja muskareissa. tämä tässä mietityttää. ei niinkään naapureitten, kylänmiesten tai palstalaisten lasten hoito :D !!!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

juu mutta kuntouttavassa on ihan selkeä syy mikä on lapselle parasta,sen kyllä ymmärrän todella hyvin.

Kieltämättä se olikin kova paikka alkuun kun oltiin ajateltu lyhyen ikäeron positiivisiksi puoliksi sitä että esikoinenkin saisi olla kotona kunnes kuopus aloittaa päivähoidon. Uskon silti että tuo oli meille siinä tilanteessa paras ratkaisu.

Nyt nämä isommat lapset ovat 4v ja 5v ja molemmat jatkavat hoidossa vielä loppuvuodesta kun uusi vauva syntyy. Kuntoutukselliset syyt löytyy kummaltakin mutta vaikkei niitä olisikaan pitäisin päivähoidon jatkamista silti heille järkevimpänä ratkaisuna.

Alkuperäinen kirjoittaja popo:
meillä esikoinen jäi kotiin kun jäin toista odottamaan äitiyslomalle, tuolloin 2v2kk oli. tämä oli minulle selvä ratkasu, mutta mielestäni on ihan oikein jatkaa hoitoa jos se perheelle ja lapselle paremmin sopii. turha kai tästä on aikuisten ihmisten vääntää? hoitoa saavat lapset varmasti kotona ja myös siellä hoidossa.
nyt mietityttää kun olen hoitovapaalla kunnes nuorempi täyttää 3, tuolloin vanhempi on jo 5v ja 3kk. ja jos vauvakuume kasvaa niin olen kotona pitempäänkin. minulle on ok että esikoinen olisi kotona kanssamme mutta mietin kovasti joko hän tarvitsisi enemmän seuraa ja oppia sosiaalisiin tilanteisiin, vaikka näemme kavereita ja käymme kerhoissa ja muskareissa. tämä tässä mietityttää. ei niinkään naapureitten, kylänmiesten tai palstalaisten lasten hoito :D !!!

Mä laittaisin isomman 3-4 v. iässä kerhoon parina päivänä viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

Niinpä meilläkin oli talvivauva ja vielä hurjimpana pakkasaikana syntynyt. Sittenpähän oleiltiin sisällä pari viikkoa. Isosisarelle on oikeasti tärkeää päästä myös tutustumaan uuteen perheenjäseneen.

Niin meilläkin esikoinen tykkäs hoitopaikastaan, kivat kaverit ja ihana hoitotäti. Nää ei kuitenkaan vedä vertoja äidille, omalle kodille ja pikkusisarukselle.

Sä itse tiedät mikä sopii sun lapselle, mutta MIETI todella tarkkaan mitä teet... Älä selittele hoidon ylivertaisuutta vaan tee ratkaisu lapsen parasta ajatellen.

Pieni lapsi joutuu jokatapauksessa opettelemaan uutta arkea kun pieni sisko/veli syntyy. Pelkät rutiinit eivät riitä perusteeksi lapsen hoitoonviemiselle...

Minä? Ehdoton? En koe olevani. Päinvastoin musta ehdoton tässä on joku ihan muu... :whistle: Kuten sanottu, mä kuuntelen lastani koko ajan. Ihan koko ajan. Myös ensi keväänä. Jos hän haluaa jäädä kotiin silloin, jääköön kotiin. Sanoin tämän kyllä jo aiemmin. ;) Itse asiassa oletan, että saattaakin haluta olla kotona jonkin aikaa vauvan synnyttyä. Mut epäilenpä vahvasti, että kohta jo pyytää päästä leikkimään kavereiden kanssa. Niiden hoitokavereiden. =) Jotkut lapset tykkää hoidosta olemisesta. Mun kummilapsella just tuli itku, kun yhtenä sunnuntaina kysyi, pääseekö jo huomenna hoitoon leikkimään ja kuuli, että vielä viikko on lomaa hoidosta. :xmas:

On tää hauskaa palstalla, kun tuiki tuntemattomat tuntee meidän perheen ja meidän elämän paremmin kuin me itse. :D Oikeesti sitä ei voi kuin nauraa.

Ja p.s. ei nuo rutiinit olleetkaan ainoat perustelut. ;)

Minä? Ehdoton? En koe olevani. Päinvastoin musta ehdoton tässä on joku ihan muu... :whistle: Kuten sanottu, mä kuuntelen lastani koko ajan. Ihan koko ajan. Myös ensi keväänä. Jos hän haluaa jäädä kotiin silloin, jääköön kotiin. Sanoin tämän kyllä jo aiemmin. ;) Itse asiassa oletan, että saattaakin haluta olla kotona jonkin aikaa vauvan synnyttyä. Mut epäilenpä vahvasti, että kohta jo pyytää päästä leikkimään kavereiden kanssa. Niiden hoitokavereiden. =) Jotkut lapset tykkää hoidosta olemisesta. Mun kummilapsella just tuli itku, kun yhtenä sunnuntaina kysyi, pääseekö jo huomenna hoitoon leikkimään ja kuuli, että vielä viikko on lomaa hoidosta. :xmas:

On tää hauskaa palstalla, kun tuiki tuntemattomat tuntee meidän perheen ja meidän elämän paremmin kuin me itse. :D Oikeesti sitä ei voi kuin nauraa.

EIkä sitä voi kuin nauraa, eikun anteeksi säälien miettiä millasia äitejä ja isiä on, kun lapsi oikein pyytää päästä hoitoon....

Just...täys hoitomaksu on 254e ja kotihoidon tuki n.300e, eli koko sun kuukauden tulosi menee esikoisen viihdyttämiseen? No, mikäs siinä jos mies tykkää elättää teiät täysin yksin.

Ainiin. Mun muu varallisuus ja omaisuushan vissiin jää sinne synnärille. En tietenkään voi tienata mitään esimerkiksi NYT, kun olen töissä eikä mulla tietenkään voi jäädä mitään sukanvarteen tai olla siellä mitään jo valmiiksi... :headwall:

Kuule niin se vaan on. Meidän perhe pystyy elättämään itsensä vallan mainiosti vaikka minä jäisin äitiyslomalle ja siitä kotihoidon tuelle (en aio viedä toistakaan hoitoon ennen kuin on 1,5 v.) vaikka esikoinen kävisi hoidossa ja maksaisin siitä edelleen täyden hoitomaksun. :)

Mutta nyt kiitos keskusteluseurasta, mä lähden nukkumaan. Huomenna on työpäivä. ;)

Mä tuun varmaan olemaan tommonen lapseni hylkääjä. B) Hyi minua. :D

Ja ihan lasta rangaistakseni joo ajattelin, etten ota ens keväänä pois päivähoidosta, vaan saa olla vauvan synnyttyä siellä edelleen päivisin. =) :saint: Ei tosin täyttä päivää, mutta joo, oon ajatellu, että kevät menee vanhemman osalta normaalisti (hoito jatkuu).

Ja miksi? Koska mun mielestä se on parempi vaihtoehto. :) Tyttö viihtyy siellä tosi hyvin ainakin nyt (ja oletan, että sama jatkuu), kun näkee oman ikäisiään leikkitovereita ja on enemmän virikkeitä kuin kotona. Mä tunnen lapseni ja tiedän mielestäni paremmin kuin joku ulkopuolinen, mikä meille on parasta. ;)

aika kuivaa elämää, jos et pysty olemaan lapselles läsnä, se ei kato sen enempää virikkeitä tarvitse kuin äidin ja jotain tekemistä. Että sä tunnet lapses ja höpön höpö. Kysys joltain kasvatusalan ammattilaiselta, mitä sen lapsen päässä pyörii. Vai ootko lastenpsykologi...

Mun mielestä kanssa ihan käsittämätöntä. Kyllä minunkin lapset "viihtyy" päiväkodissa, jäävät sinne ihan mielellään ja tykkäävät siellä leikkiä, mutta kyllä jos olisi vaihtoehtoja niin varmasti olisivat mieluummin kotona, ja en voisi kuvitellakaan että lapseni olisivat hoidossa päivisin muusta syystä kuin että me vanhemmat ollaan töissä! :/

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja riidankylväjä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
mä laitoin siksi, että halusin edes päivät keskittyä siihen ihanaan, uuteen vauvaan. :) enkä kadu.

niin uuteen, kun ei vanha kelvannut. Siis tää on ihan hirveetä luettavaa. Toivottavasti et ole sanonut tätä vanhemman lapsen aikana ikinä ääneen. Sietäisit hävetä ja kunnolla.

no tää tuli mullekkin ekana mieleen.. :(

No voi jestas tätä palstaa taas :D
Elikkä, sanoinko että tämä minun "vanha ihana vauvani", reilu 3vee on sitten jotenkin vähempi arvoisempi tms. kuin uusi vauva? Ihan vaan vahingossa ymmärrätte asiat just niinkuin tykkäätte. :)
Meillä tämä reilu 3v laitettiin n. puoli vuotta ennen vauvan syntymää hoitoon, tuskin yhdisti siis sitä vauvan tuloon.

..

Kärppänä heinälatoon, taidat olla liian fiksu tälle palstalle! Keskiverto palstamamma ei voi millään ymmärtää, että toiset elävät toisella tavalla...

Mun lapset ovat käyneet naapurissa kysymässä, milloin heidän vauvansa pääsee päiväkotiin. Ja ovat olleet kovasti harmissaan kuultuaan, että vasta vuoden päästä ehkä pääsee. Meidän lasten maailmassa kun se vaan on se normaali vaihtoehto, että käydään siellä päiväkodissa. Siinä ei ole mitään pahaa eikä outoa, se on elämää.

Ainiin. Mun muu varallisuus ja omaisuushan vissiin jää sinne synnärille. En tietenkään voi tienata mitään esimerkiksi NYT, kun olen töissä eikä mulla tietenkään voi jäädä mitään sukanvarteen tai olla siellä mitään jo valmiiksi... :headwall:

Kuule niin se vaan on. Meidän perhe pystyy elättämään itsensä vallan mainiosti vaikka minä jäisin äitiyslomalle ja siitä kotihoidon tuelle (en aio viedä toistakaan hoitoon ennen kuin on 1,5 v.) vaikka esikoinen kävisi hoidossa ja maksaisin siitä edelleen täyden hoitomaksun. :)

Mutta nyt kiitos keskusteluseurasta, mä lähden nukkumaan. Huomenna on työpäivä. ;)

Mä en ny ihan ymmärrä, en halua olla ilkeä mutta miten niin sä et aio viedä TOISTAKAAN hoitoon ennen kuin on 1,5v? Onko sun eka menny sit sillo? Ja profiilin mukaan se on just NYT sen ikäinen... Joten miten se osaa kaivata sinne jos se on just nyt menny ja mistä sä tiedät mikä on tilanne kun se toinen tulee VASTA ens helmikuussa? oon tyhmä :xmas:

Yhteistyössä