Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

[QUOTE="vieras";23552799]Onko se suureeen ääneen sanomista ja nyrpistelyä jos sanoo vaikka, että voi en oikein pidä homejuustoista. Mutta otan mieluusti salaattia ja leipää? Tai jos ei pidä kahvista niin sanoo, että voin juoda kyllä vettä. Eikä edes ota lautaselleen mitään, sellaista mitä ei voi syödä.[/QUOTE]
No onko? Ei.:) Mä vaan aina ihmettelen niitä aikuisia ihmisiä jotka erikseen mainitsevat etteivät pidä jostakin, siis jos tarjolla on jotakin sellaista mistä ei itse välitä niin se pitää oikein erikseen mainita, se on minusta junttia ja huonoa käytöstä. "Onks tässä sieniä, en voi sietää niitä", "ei kai tossa ole fetaa" ja sitten sörkitään ja ronklataan oikein huolella. Huh!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23552817:
Mä jätän kaikessa hiljaisuudessa lautasen reunalle, jos en halua jotain lautasella olevaa syödä. Näin olen opettanut lapsenikin tekemään. Ei ole väliä, jättääkö syömättä sen vuoksi, ettei pidä siitä (esim elävät osterit), ettei voi syödä sitä (sisältää laktoosia eikä ole ripulilääkkeitä mukana) vai että ruokaa on liikaa eikä jaksa syödä kaikkea.
Sinun pöperöitäsi kun katsoo ruokakuva -ketjussa niin voin kuvitella, että kuljet jatkuvasti ripulipaskat housuissa.

Minä olen samaa mieltä, että miksi pitäisi syödä jos ei tykkää ja omalta kohdalta voin sanoa, että ne mistä en tykkää, niin minä en niitä saa kurkusta alas millään.
Sienet ovat yksi sellainen, mitä en voi syödä, ne jo haisee ihan kaamealla. Metsäsienikeittoa olen kerran syönyt ja se kermasose olikin siinä hyvää, mutta niitä sienenpaloja en voinut syödä, yritin kyllä.
Oliivit, maksa ja hapankaali ovat myös asioita joita en vain saa kurkusta alas.

Äitini ei syö ollenkaan sipulia tai siis ei syö ruokia joissa tietää olevan sipulia, se saa aikaan samantien oksennusreaktion ja johtuu siitä, että mummo aina laittoi kaikkiin ruokiin kunnon paloja sipulia ja niitä oli pakko syödä, äidilläni on kammo siitä vielä tänäänkin.

[QUOTE="vieras";23552844]Sinun pöperöitäsi kun katsoo ruokakuva -ketjussa niin voin kuvitella, että kuljet jatkuvasti ripulipaskat housuissa.[/QUOTE]
Kuin niin? Kaikki ostamani maitotaloustuotteet on laktoosittomia.

Mun mielestä saa olla tykkäämättä. Mun mielestä on vielä mukavaa jos on vieraita tulossa kylään niin että teen ruokaa niin tietäisin, jos on jotain ruokainhokkeja etten työnnä sitten juuri sellaista siihen ruokaan.

Mulle tulee hyvä mieli kun saan antaa ihmisille syötäväksi ruokaa josta he oikeasti nauttivat.

Itse olen melkeinpä kaikkiruokainen, ainoa mikä ei vaan mene jostain syystä alas, vaikka useasti olen yrittänyt, on siskonmakkara... En vaan voi sietää sitä makua ja sitä on vaikeaa niellä kun maistuu niin kamalalle..

Mä useasti tiedustelen etukäteen, onko jotain ruoka-aineita joita ei syö syystä tai toisesta. Samoin kaverini ja sukulaiseni ovat kyselleet. Näin voi tehdä ruokaa, joka sopii kaikille syöjille. :)

Mulla on käyny monien ruokalajien kanssa silleen, että joskus muinoin en tykänny yhtään ja tänään se samanen on suurta herkkua. Eli ei kantsi pitää kynsin hampain kiinni siitä, ettei tykkää jos joskus on maistanut, eikä silloin pitänyt...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23552868:
saa olla tykkäämättä, myös jättää syömättä ilman sen isompia seremonioita..

No niinpä. Vähän ihmetyttää että jos ravintolassa on isompi porukka syömässä,niin todellako joku kyttää toisten lautasia mitä he syövät ja mitä eivät ja vielä miettii mielessään syitä ja päivittelee huonoa käytöstä. Eikö ois niin paljon helpompaa keskittyä siihen omaan lautaseen.

No onko? Ei.:) Mä vaan aina ihmettelen niitä aikuisia ihmisiä jotka erikseen mainitsevat etteivät pidä jostakin, siis jos tarjolla on jotakin sellaista mistä ei itse välitä niin se pitää oikein erikseen mainita, se on minusta junttia ja huonoa käytöstä. "Onks tässä sieniä, en voi sietää niitä", "ei kai tossa ole fetaa" ja sitten sörkitään ja ronklataan oikein huolella. Huh!

Hmm, entä jos ei tiedä kysymättä onko ruuassa juuri sitä ainesosaa? Silloinhan ruoka voi jäädä yhden maistolusikallisen jälkeen lautaselle, kun huomaiskin et tässä ruuassahan on sieniä. Tai sitten yrittäis syödä sitä ruokaa sieniä sivuun tökkimällä.

Mulla on käyny monien ruokalajien kanssa silleen, että joskus muinoin en tykänny yhtään ja tänään se samanen on suurta herkkua. Eli ei kantsi pitää kynsin hampain kiinni siitä, ettei tykkää jos joskus on maistanut, eikä silloin pitänyt...

Tämän olen huomannut myös. Kuten jo kypsennetyistä porkkanoista mainitsin. Muutaman muunkin ruoka-aineen kohdalla näin on käynyt.

Kaikkien kohdalla näin ei toki käy, ja tietyt ruoka-aineet eivät ole edelleenkään herkkuani. Voi myös käydä toisinpäin eli joku lapsuuden lempiherkku maistuukin aikuisena äklömakealle ym.

kyllä väittäisin että kannattaa ainakin maistaa, puhun kokemuksen syvällä rinta-äänellä.
Olin pienestä pitäen inhonnut lihakeittoa, ilmeisesti saanut jossain ei niin onnistunutta soppaa, mutta kun olin ekaa kertaa nuorena miniä-ehdokkaana anoppilassa syömässä, ruokana oli lihakeittoa.
No ei tullut mieleenkään olla ottamatta, otin vähäsen ja jumankekkuli kun oli hyvää, meni kepeästi pari lautasellista. Tosin ihan niin erinomaista lihasoppaa kun ex-anoppi teki en ole enää missään saanut, mutta ihan hyvää kumminkin.

[QUOTE="vieras";23552902]No siksi niin, että ne evääsi ovat syömäkelvottoman näköisiä.[/QUOTE]
No se on sitten jo toinen juttu :D Onneksi oma ja kuopuksen vatsa kestää ne.

Jotkut sitten näköjään luulee, että kaikki tekee numeron siitä mistä ei tykkää. No ei tarvitte tehdä numeroa kun ne jotka syö kaikkia tekee siitä numeron. Itte on yrittänyt olla asian suhteen hissuksiin.

Minä olen vähän eri mieltä, minusta Suomessa aika paljolti ruoka on vaan monelle "mättöä". Mutta ollaan erimieltä sovussa:)

Minun mielestäni asia on enemmänkin, että suomalainen ruoka on mättöä. Perinteisesti ylikypsennettyä pitkän säilytysajan tuotteista ja rasvalla koitettu muuttaa syötäväksi. Sellaista, joka ei suuria tunteita herätä, mutta olemme tottuneet sitä syömään paremman puutteessa. Onneksi nykyään on hyvääkin ruokaa. Lihavuusongelma johtuu ihan muista syistä, kuten esimerkisi fyysisen työn vähenemisestä ja laiskuudesta (autolla 500m lähikauppaan)

Minun mielestäni asia on enemmänkin, että suomalainen ruoka on mättöä. Perinteisesti ylikypsennettyä pitkän säilytysajan tuotteista ja rasvalla koitettu muuttaa syötäväksi. Sellaista, joka ei suuria tunteita herätä, mutta olemme tottuneet sitä syömään paremman puutteessa. Onneksi nykyään on hyvääkin ruokaa. Lihavuusongelma johtuu ihan muista syistä, kuten esimerkisi fyysisen työn vähenemisestä ja laiskuudesta (autolla 500m lähikauppaan)
Niin, tarkoitin aikalailla tätä juuri.

Jotkut sitten näköjään luulee, että kaikki tekee numeron siitä mistä ei tykkää. No ei tarvitte tehdä numeroa kun ne jotka syö kaikkia tekee siitä numeron. Itte on yrittänyt olla asian suhteen hissuksiin.
Ehkä se virheellinen käsitys tuli siitä, että kävit siellä toisessa ketjussa, joka käsitteli mukavaa juhlailtaa ja sen tarjoilua, kertomassa, ettet tykkää sienikeitosta.

en luullut mitään, avasin viimesen sivun suoraan ja vastasin otsikon perusteella :ashamed:

Kyllä aikuisten tulisi kyllä minun mielestäni edes maistaa kaikkia ruokia, vaikka uskoisikin olevansa pitämättä siitä. Ottaa vain sitä sitten sen verran vähän. Harvemmin kukaan tarjoilee sellaista mikä aiheuttaa välittömän oksennusrefleksin. :)

Kyllä aikuisten tulisi kyllä minun mielestäni edes maistaa kaikkia ruokia, vaikka uskoisikin olevansa pitämättä siitä. Ottaa vain sitä sitten sen verran vähän. Harvemmin kukaan tarjoilee sellaista mikä aiheuttaa välittömän oksennusrefleksin. :)

Tääkin on pari kertaa koettu. :(
Niin omalla kuin lasteni kohdalla. "Kun on pakko maistaa". Sadismia tuollainen, sanon minä.

Yhteistyössä