Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

[QUOTE="niin";23552251]tai miksei aikuinen ihminen osaa kirjottaa??!! Ihmettelin hiukan että mistä ruosta on kyse.. voi kirjottaa joko ruuasta tai oikeammin kai ruoasta.[/QUOTE]

jäikö sulta sitten ihan kokonaan ymmärtämättä ap.n kysymys?
et arvannut yhtään, mitä tuo sana tarkoitti ? :O

- joskus noita oikeakielisyysjuttuja olen siis työksenikin tehnyt - - että ihan sillä.

Mutta syömisistÄ
jää kyllä jotain syömättä itselläni ainakin.
täytyy koittaa hienotunteisesti luikerrella, jos ihan jossain vaikka nyt ulkomailla jonnekin vieraisille "joutuu" :D tai muuten tukalaan paikkaan, jossa joku alkaa tivailemaan ja pahimmassa tap. jankkaamaan toisen syömisistä....

[QUOTE="mä vaan";23552271]Mun mielestä voi ja saa olla tykkäämättä.

Mutta mun mielestä aikuinen ihminen osaa myös käytöstapoja. Jos ollaan kylässä, ja tarjolla on vaikka omaa inhokkia eli maksakastiketta, sitä otetaan vähän, mutta otetaan kuitenkin, ja syödään mitä otetaan. Ei sanota että en ota, kun en tykkää. Noutopöydässä eri, jos voi ite valita mitä ottaa ja mitä ei, mutta tosiaan kylässä, jos oma inhokki on se ainoa tarjottava ruoka, niin fiksu aikuinen ei kieltäydy ruuasta, vaikka ei tykkäisi. Ja on hyvä opetella syömään niitäkin, mistä ei tykkää (just tommosten tapauksien varalle), koska on naurettavaa, jos aikuinen alkaa kakoon ruokaa, josta ei tykkää...[/QUOTE]

olen ehdottomasti samaa mieltä!! Ja lisään vielä että aikuinen ihminen osaa pitää suunsa kiinni siitä jos ei ruoasta tykkää!

Ei minulle ole koskaan huomautettu jos en jotain syö. Oliiveja en suuhuni laita,ne jää lautasen reunalle niin kotona kuin vieraiden luona. Kieltäydyn kauniisti kyläillessä jos en jostain pidä ja syön muita tarjottavia.

tässä tilanteessa alkuruoka tuotiin pöytän eikä tarjolla olut muta kuin höy´ryävän kumaa, kermamaista erittäin MAUKASTA ( olen syänyt huonakin) metsäsienikeittoa. Eikä varmasti ollut mitään pussiversiota, maku oli loistava! olis sit vaan istunut kuivin suin kun muut syö, muuta ei ollut tarjolla.

mun mielestä voi olla tykkäämättä mutta tarjolla olevaa ruokaa silti on kohteliasta syödä (jos kyse ei ole noutopöydästä) nirsoilu ja närppiminen on kamalaa, niin lapsilla kuin aikuisillakin.

Itse kieltäyydyn kyllä ihan kohteliaasti jos tiedän, etten voi kerta kaikkiaan jotain ruokaa syödä maun takia. Nolompaa se olis jauhaa minuutti tolkulla yhtä suupalaa ja sitten yrittää väkisten nielaista ruokaa alas tai kakoa vetet silmissä.

[QUOTE="vieras";23552270]ihan vapaasti saa olla tykkäämättä, mutta aikuisen ihmisen ei tarvitse juhlissa pitää esitelmää siitä kuinka "en syö tuota kun se on pahaa enkä tuotakaan kun tuokin on pahaa" tai kylään mennessään närppiä lautasella olevaa ruokaa ja kaikinpuolin tehdä eleillä ja ilmeillä selväksi kuinka ällöttävää tarjolla oleva ruoka on[/QUOTE]

No en mä ainakaan näin tee. Enemmän numeroa tekee ne jotka huomaavat, että jätän syömättä jotakin. Päivitellään sitä, että miksi en syö jotakin. Itte olen ollut hiljaa koko asiasta enkä ole mitenkään käytöksellä tuonut esille, että en pidä jostakin.

Ja te jotka ette kestä otsikon PIENTÄ kirjootusvirhettä niin hankkikaa elämä.

en minäkään pidä esim kaalilatikosta tai veriletuista, silti teen niitä joskus ruuaksikin, kun haluan opettaa lapsille aettä kaikkea pitää maitaa. en myöskään tykkää kesäkeitosta, mutta jso sitä jossain tarjotaan syön kiltisti loppuun , otan niin vähän että voin syödä. TOsiaankaan EN kuole jos niitä maistan. Kokkina olen joutunut jos jonkinmoista maistamaan, ainkin sen lusikallisen.

[QUOTE="noo";23552358]Taisi jo joku vastata, että tekotapoja on erilaisia, ja kannattaa olla avoimin mielin, että jospa se samainen yökki maistuukin hyvältä muualla[/QUOTE]

Jotkut maut vain on sellaasia, että en niistä pidä. Esim. kookos, jo pelkkä haju on kamala.

En syö silliä,lipeäkalaa,röstiperunoita enkä homejuustoja. Pelkkä haju saa jo kuvotuksen aikaan. Jos kylässä tarjotaan,niin kieltäydyn kohteliaasti ja siihen mun mielestä jokaisella on oikeus. En mäkään oleta että jos kokkaan isolle juhlaporukalle naposteltavaa,niin kaikki tykkää kaikesta.

Minusta on kyllä niinkin, että jos sanoo, että ei tykkää vaikka sienikeitosta, niin onhan niitäkin vaikka minkämakuisia ja eritapaan tehtyjä, että jos on vaikka paria maistanut eikä pitänyt, niin voiko vielä sanoa, että kaikki sienikeitot ovat pahoja. En väitä, että olisit niin sanonut, mutta kuitenkin. Minä en pidä sellaisista suolaisista sienisalaateista ollenkaan, mutta jossain muussa sieni voi olla oikein hyvää.

Oon syöny ihan taivaallisen hyvää karjalanpaistia, ja miettiny ku kyseistä ruokaa haukutaan niin kovin tällä palstalla.
Siihen loppui ihmettely, ku söin tätini valmistamaa karjalanpaistia.Se opli aivan uskomattoman kamalaa,,jos ne haukkujatkin ovat syöneet sellaista ni en enää yhtään ihmettele miks se iänikuinen hyi!

Ja ompa sattunut toistekki päi. Hyi kamala sienipiiras onki muuttunut aivan järkyttävän hyväksi sienipiirakaksi:)

Maistaminen kannattaa.
Paitsi sisäelinmössöjen kohdalla,,kuvotus..!

No en mä ainakaan näin tee. Enemmän numeroa tekee ne jotka huomaavat, että jätän syömättä jotakin. Päivitellään sitä, että miksi en syö jotakin. Itte olen ollut hiljaa koko asiasta enkä ole mitenkään käytöksellä tuonut esille, että en pidä jostakin.

Ja te jotka ette kestä otsikon PIENTÄ kirjootusvirhettä niin hankkikaa elämä.

mä vaittäisin että jos sienet on leikattu oikin pieneksi silpuksi aj sekoitettu esimm jauhelihan joukkoon et huomasi niitä. näin mullekkin opetettiin syämään. Ja oli MAAILMAN parasta jauhelihakastiketta. Ei mulle kerrotttu etukäteen että siinä on sieniäkin seassa, vasta kun olin syönyt ja ylistänyt ruokaa maasta taivaaseen.

Mä olen nirso, olen aina ollut. Viimeiseen asti vältän ruokailutilanteita muualla kuin kotioloissa, koska en jaksa selitellä miksen syö sitä tai tätä tai tota. Se on mielestäni noloa, mutten voi sille mitään. Mulle ei niinkään ruoan maku oo kynnyskysymys vaan se koostumus ja miltä se tuntuu suussa ja näihin kun lisää herkän oksennusrefleksin niin paketti on kasassa. Mä en koe sitä mitenkään miellyttävänä mennä kakomaan vieraaseen ruokapöytään... Ravintolaan mennessä yleensä tutkin ruokalistan etukäteen ettei tuu kovia yllätyksiä.

Minä olen oppimassa nyt sinihomejuuston makuun. Pitkään olin siinä luulossa (vaikka olisihan se pitänyt ymmärtää) että vaikka Aura on pahanmakuista, on maailmassa vaikka kuinka monta hyvää sinihomejuustoa. =) Ihan piakkoin pystynen myöntämään, että jotkut niistä eivät ole kauhean pahoja:D

muokkaus, sana kun vaihdettu sanaksi vaikka

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23552378]En syö silliä,lipeäkalaa,röstiperunoita enkä homejuustoja. Pelkkä haju saa jo kuvotuksen aikaan. Jos kylässä tarjotaan,niin kieltäydyn kohteliaasti ja siihen mun mielestä jokaisella on oikeus. En mäkään oleta että jos kokkaan isolle juhlaporukalle naposteltavaa,niin kaikki tykkää kaikesta.[/QUOTE]

ideaali tilanne onkin se että pöydässä on vaihtareita, ja esim salaattiin saa ottaa itse niitä "erikoisempia" juttuja kipoista (hillosipulit, oliivit,valkosipuli,feta, aurinko kuivatut tomaatit jne)
mutta ne ainekset mitä on ruuassa niin on epäkohteliasta ruveta närppimään tai jättää ruokaa lautaselle

mä vaittäisin että jos sienet on leikattu oikin pieneksi silpuksi aj sekoitettu esimm jauhelihan joukkoon et huomasi niitä. näin mullekkin opetettiin syämään. Ja oli MAAILMAN parasta jauhelihakastiketta. Ei mulle kerrotttu etukäteen että siinä on sieniäkin seassa, vasta kun olin syönyt ja ylistänyt ruokaa maasta taivaaseen.

Miksi sulle kokkina on noin suuri ihmetys, että kaikki ei tykkää kaikesta?

en minäkään pidä esim kaalilatikosta tai veriletuista, silti teen niitä joskus ruuaksikin, kun haluan opettaa lapsille aettä kaikkea pitää maitaa. en myöskään tykkää kesäkeitosta, mutta jso sitä jossain tarjotaan syön kiltisti loppuun , otan niin vähän että voin syödä. TOsiaankaan EN kuole jos niitä maistan. Kokkina olen joutunut jos jonkinmoista maistamaan, ainkin sen lusikallisen.

Meillä on pointtina se,että semmosesta ei voi sanoa hyi,mitä ei ole maistanut. Jos lapsi on kerran maistanut vaikka pinaattikeittoa eikä siitä pidä,niin toi maistamaan kehottamisen tarkoitus on lähinnä totuttaa siihen makuun. Aikuinen ja lapsi on mun mielestä eri asioita. Mä olen kerran maistanut vuohenjuustoa ja totesin että en siitä pidä,niin miksi mun pitäisi maistella sitä uudestaan ja uudestaan? Ja eiköhän lapsikin osaa muutaman kerran jälkeen sanoa että pitääkö jostain mausta vai ei.

[QUOTE="iemel";23552396]Mä olen nirso, olen aina ollut. Viimeiseen asti vältän ruokailutilanteita muualla kuin kotioloissa, koska en jaksa selitellä miksen syö sitä tai tätä tai tota. Se on mielestäni noloa, mutten voi sille mitään. Mulle ei niinkään ruoan maku oo kynnyskysymys vaan se koostumus ja miltä se tuntuu suussa ja näihin kun lisää herkän oksennusrefleksin niin paketti on kasassa. Mä en koe sitä mitenkään miellyttävänä mennä kakomaan vieraaseen ruokapöytään... Ravintolaan mennessä yleensä tutkin ruokalistan etukäteen ettei tuu kovia yllätyksiä.[/QUOTE]

Jos et tiedä mitä on tarjolla? ei meillkään kerrottu etukäteen.

Jos jostain ei tykkää niin voihan sitä aina valehdella, että on allerginen tai saa ko.ruuasta muuten vain vatsavaivoja. Itse oon ronkeli, mut kylässä syön mitä tarjotaan...jopa saarioisten maksalaatikkoa ja maitoon tehtyä kalasoppaa. Anoppi on ainut joka on päivitellyt mun nirsouttani. Siitäkään huolimatta en syö veripalttua, enkä päineen keitettyjä muikkuja. Paitsi kylässä.

Yhteistyössä