Miksi aina toitotetaan siitä, jääkö lapselle traumoja jostain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jokin kokemus voi olla lapselle JUURI SILLÄ HETKELLÄ ikävä/kamala/huono ja tuntua vauvasta/lapsesta pahalta, jäi siitä traumoja tai ei. Suuri osa traumoista/henkisistä jäljistä on kyllä tiedostamattomia, mutta en puutu nyt siihen. Sen sijaan hämmästyttää, miksi aina toitotetaan sitä, että ei siitä ja siitä jää traumoja, miksi? Eikö kokemus voi olla negatiivinen ilman, että se jättäisi sen suurempaa traumaa?

Älä tee toiselle sitä mitä et itse haluiaisi itsellesi tehtävän ja tee toiselle se, minkä haluaisit itsellesi tehtävän.
Tuon mukaan kun kaikki ihmiset eläisivät, ei kenelläkään pitäisi olla mitään negatiivista kokemusta :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Koska trauma sanana ja äitien syyllistäminen ovat juuri nyt in. Muutaman vuoden kuluttua järki voittaa taas, ja lapsia saa kieltää sekä äitikin saa olla ihminen.

Toivon, että näin käy.

Tietenkin siinä voi sitten käydä niinkin että äideillä on traumoja syyllistämisestä ja pehmennetyt hiljaiset huoneet täyttyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Koska trauma sanana ja äitien syyllistäminen ovat juuri nyt in. Muutaman vuoden kuluttua järki voittaa taas, ja lapsia saa kieltää sekä äitikin saa olla ihminen.

Toivon, että näin käy.

Tietenkin siinä voi sitten käydä niinkin että äideillä on traumoja syyllistämisestä ja pehmennetyt hiljaiset huoneet täyttyvät.

:D

Esim. jos mietitään, voiko pienen vauvan jättää yökylään niin joku sanoo, että ei se siitä traumatisoidu. Ehkä ei, mutta voi se yökyläily silti tuntua vauvasta pelottavalta ja hän voi ikävöidä yms. Ei siihen traumoja tarvitse sotkea. Enkä nyt ota kantaa siihen, minkä ikäisen voi jättää yökylään.

Kyllä tälläkin hetkellä lapsia saa kieltää ja äiti olla ihminen. Minä ainakin pidän aika tiukkaa kuria, enkä ole koskaan saanut siitä negatiivista palautetta muilta kuin lapsilta. Päinvastoin, minulta kysyvät kaveritkin neuvoa. En tiedä mistä alemmuudentunteesta tai hyväksynnän tarpeesta johtuu, että ei uskalleta kasvattaa lapsia omien kasvatusarvojen mukaisesti. Ehkä tärkeintä olisi, että äidit ja isät pohtisivat omia kasvatusperiaatteitaan ja pysyisivät niissä.

Mitä noihin traumoihin tulee, niin traumatisoituneita lapsia on melko paljon, mutta suurin osa aikuisista ei niistä sen kummemmin kärsi. Se on vaan muotisana mitä käytetään ja kuten ap sanoikin, kokemus voi lapselle olla pelottava tai negatiivinen, vaikka siitä ei traumatisoidukaan. Tämä ei tarkoita, että asia olisi hyväksyttävää tai ok vain siksi, että lapsi ei siitä traumatisoidu. s

Tässä se syy:Kausaliteetti (lat. causalitas < causa 'syy') on syy-seuraussuhde eli kahden tapahtuman suhde, jossa toinen aiheuttaa toisen. Toinen tapahtuma on tällöin syy ja toinen seuraus. Syy esiintyy ennen seurausta.

Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Älä tee toiselle sitä mitä et itse haluiaisi itsellesi tehtävän ja tee toiselle se, minkä haluaisit itsellesi tehtävän.
Tuon mukaan kun kaikki ihmiset eläisivät, ei kenelläkään pitäisi olla mitään negatiivista kokemusta :heart:

Ja se ois sitten ihanaa, kun kellään ei ois mitään negatiivista kokemusta?

"kokemus voi lapselle olla pelottava tai negatiivinen, vaikka siitä ei traumatisoidukaan. Tämä ei tarkoita, että asia olisi hyväksyttävää tai ok vain siksi, että lapsi ei siitä traumatisoidu."

Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Elämä jakaa negatiivisia kokemuksia ilmankin, että ihmiset niitä toisilleen tahallaan aiheuttaisivat. On onnettomuuksia, kuolemia, pettymyksiä jne. jne.

Niin, olisiko se ihanaa? :saint:

Niin, olisiko se ihanaa? :saint:

Mä elän juuri noin.

Juu lapset on kasvatettu pumpulissa, ei kielletä, annetaan kaikki mitä pyytää jne. Sitten kun nämä epäsosiaaliset raukat joskus joutuvatkin ihan itse, yksin, hylättyinä selvittämään ongelmia ja kohtaamaan elämän tosiasioita, käyttäytyvät sitten kuin parhaaksi näkevät ja ovat "oppineet" ja ihmetellään miten meidän pikku Jussi-Afragabriel nyt noin toimi.

Ja trauma syntyy vasta silloin kun tilanteessa, jossa ihminen on ollut, on ollut hengenlähtö lähellä tai selviytynyt henkeä uhkaavasta tilanteesta :'( Trau,ma on oikeasti vakava asia ja normaalissa elämässä ei vanhempien pitäisi saada lapselle traumaa aikaiseksi. Huom. siis normaalissa elämässä....

Yhteistyössä