Miksi antibioottikuuria ei saa keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nekku"

Vieras
Minulla antibioottikuuri kesken. Kävin tänään lääkärissä erittäin voimakkaan ihoreaktion takia, jonka lääkäri katsoi johtuvan antibiootista. Kuulema kuitenkaan kuuria ei saa keskeyttää. Tietääkö kukaan, miksi näin on? Siis itse antibiottikuurin syy minulle ihan toissijainen tähän ihoreaktioon verrattuna.

[QUOTE="Nekku";27612382]Minulla antibioottikuuri kesken. Kävin tänään lääkärissä erittäin voimakkaan ihoreaktion takia, jonka lääkäri katsoi johtuvan antibiootista. Kuulema kuitenkaan kuuria ei saa keskeyttää. Tietääkö kukaan, miksi näin on? Siis itse antibiottikuurin syy minulle ihan toissijainen tähän ihoreaktioon verrattuna.[/QUOTE]

"jalan alle" niin sanotusti!

KYllä se sitten pitäisi keskeyttää, jos tulee ihorwaktio! Sehän tarkoitaa, että olet yliherkkä ko. antibiootille ja voit saada seuraavalla kerralla anafylaktisen shokin...

Sen takia kuureja ei saa keskeyttää, että kaikki bakteerit tulisi tapetuksi. Jos jättää kuurin kesken, jää osa henkiin ja mahdollisesti muuntuu resistenteiksi kannoiksi ennen pitkää..

Antibioottikuuri kestää aina määrätyn ajan siksi, että se oikeasti tuhoaisi kaikki bakteerit elimistöstä, joihin ko ab tehoaa. Jos ei syö kuuria loppuun, niin elimistöön voi jäädä bakteereja ja niistä voi sitten esim kehittyä resistenssejä kantoja, ja voit siten tartuttaa tauti johonkin toiseen eikä sitten enää ab toimikaan. Tässä tää nyt mahdollisimman yksinkertaisesti selitettynä.

Se lisää bakteerin vastustuskykyä kyseiselle lääkkeelle. Seuraavan kerran vaivan saadessasi sama lääke ei enää purekaan yhtä hyvin tai ei ollenkaan ja lisäksi levität kyseiselle antibiootille resistenttiä kantaa muillekin.

Mutta jos saa massiivisen ihoreaktion, se voi olla merkki yliherkkyydestä kyseiselle lääkkeelle! Tai enteillä jopa anafylaksiaa.

Omituinen ohje lääkäriltä?!

[QUOTE="kiskis";27612412]Ota allergia lääkettä ;) Ja ab-kuuri pitää syödä loppuun jotta pöpöt ei tule resistenteiksi ab:lle.[/QUOTE]

Imetys kesken, joten vielä en saanut lupaa ottaa.

KYllä se sitten pitäisi keskeyttää, jos tulee ihorwaktio! Sehän tarkoitaa, että olet yliherkkä ko. antibiootille ja voit saada seuraavalla kerralla anafylaktisen shokin...

Sen takia kuureja ei saa keskeyttää, että kaikki bakteerit tulisi tapetuksi. Jos jättää kuurin kesken, jää osa henkiin ja mahdollisesti muuntuu resistenteiksi kannoiksi ennen pitkää..
Millä seuraavalla kerralla? Tarkoitatko, että jos joskus olen samalla antibiottikuurilla?

[QUOTE="Nekku";27612449]Millä seuraavalla kerralla? Tarkoitatko, että jos joskus olen samalla antibiottikuurilla?[/QUOTE]

Seuraavan annoksen ottaessasi NYT tällä kuurilla. Tai sitten myöhemmin saman kuurin saadessasi.

Ensimmäinen annos altistaa, toinen aiheuttaa reaktion. Yleensä.

[QUOTE="Nekku";27612449]Millä seuraavalla kerralla? Tarkoitatko, että jos joskus olen samalla antibiottikuurilla?[/QUOTE]

Sitä juuri tarkoitin. Tosin tietty mainitset aina jatkossa, että tästä lääkkeestä tuli reaktio, niin sinulle ei sitä määrätä toiste.

[QUOTE="kiskis";27612412]Ota allergia lääkettä ;) Ja ab-kuuri pitää syödä loppuun jotta pöpöt ei tule resistenteiksi ab:lle.[/QUOTE]

Ei nyt menny ohjeet läpi! Resistanssi! (outo sana) Elä kokeiluta!

[QUOTE="Nekku";27612434]Imetys kesken, joten vielä en saanut lupaa ottaa.[/QUOTE]

Imetys ei ole syy olla ottamatta allergia lääkettä. itse olen käyttänyt allergialääkkeitä kaikkien lasten raskaus ja imetysaikana.

Olen usein miettinyt tätä. Jos saisin antibioottikuurin johonkin vaivaan josta menen lääkäriin. Kuuri olisi vaikka sen seitsemän päivää kestävä. Jos samaan aikaan tietämättäni sairastaisin jotain sellaista, joka vaatisi saman kuurin, mutta pitemmän, tulenko antaneeksi tälle sairauden aiheuttamalle bakteerille vastustuskyvyn kyseistä kuuria vastaan?

[QUOTE="Vieras";27612453]No kyllä imetyksen aikana voi antihistamiinia käyttää.[/QUOTE]

Vauvallani on sairaus, jonka takia lääkäri halusi, että mikään lisälääke minulle kuittautetaan vauvani lastenlääkärillä. Minulle siis määrättiin kortisoni suun kautta ja itse antibiootti amoxcilline.

Ja aina on muistettava sekin vaihtoehto, että se infektio itsessään aiheuttaa ihottumaa. Jommallekummalle meidän muksuista tuli usein infektion aikaan ihoreaktio, vaikkei abkuuriakaan ollut.

[QUOTE="Juha";27612598]Ja aina on muistettava sekin vaihtoehto, että se infektio itsessään aiheuttaa ihottumaa. Jommallekummalle meidän muksuista tuli usein infektion aikaan ihoreaktio, vaikkei abkuuriakaan ollut.[/QUOTE]

Tää on totta myös. Meilläkin on molemmilla lapsilla tullut infektion (yleensä joku kuumeinen flunssa tms) yhteydessä nokkosrokkomaista ihottumaa. Esikoisen sanoinkin pitkään olevan penisilliinille allerginen, koska tuo ihottuma sattui tulemaan juuri penisilliinikuurin aikana. Myöhemmin sai "vahingossa" samaa lääkettä eri nimellä eikä tullutkaan mitään ihottumia.

Yhteistyössä