Miksi et rajoita / komenna lastasi kun hän käyttäytyy huonosti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi te, ette komenna niitä lapsia jotka teillä sotkee. Itse olen hyvin tarkka kodistani ja olen kaverin lapselle topakasti sanonut suklaisista käsistä, että ne pestään ennen kun kosket mihinkään. Lapsen äiti ei olisi tajunnut niitä pestä.

Kahden eri äidin suusta kuultuna: toinen sanoo, että "ymmärrän kyllä että **** tekee väärin, mutta en vaan jaksa enää puuttua" ja toinen: "en enää halua puuttua joka tilanteeseen ja kädestä ottamiseen ja lyömiseen koska minulle ja lapselle tulee sitten vain negatiivisia kokemuksia kaikesta". Niin, että viis muiden lasten negatiivisista kokemuksista!

Kerran Hoplopissa, tuossa helvetin esikartanossa, yksi oman lapsen ikäinen poika töni omaani pois niistä potkuteltavista poliisiautoista. Omani siis istui autossa, ja tämä toinen tuli tönimään ja lyömään häntä, että saisi auton itselleen. Tämän tönijän äiti istui aivan lähellä ja katsoi hymyillen (!) lapsensa toimia. Minä kielsin hänen lastaan lyömästä, johon kuulin äidin kommentoivan jotain tyyliin "oppiipahan pitämään omistaan kiinni", siis hänen lapsensa, ei minun.

Itse olen tullut lyhyen äitiysurani aikana siihen tulokseen, että on a) vanhempia jotka oikeasti välittävät kasvattamisesta, b) vanhempia jotka yrittävät edes joskus ja c) vanhempia, joita ei voi kakan vertaa kiinnostaa. Viimeisemmän ryhmän lapsista pidän omat lapseni kaukana niin kauan kuin se on mahdollista.

:O

[QUOTE="vieras";28482865]Vähän veikkaan, että se äiti ei ollut huomannut, että lapsi on ottanut SINUN kä'rryistäsi keksipaketin. Ehkä äiti oli antanut lapselle tehtäväksi hakea keksejä ja muksu olikin ottanut ne teiltä. Äiti luuli, että sinä muuten vaan revit hänen lapseltaan keksipakettia kädestä ja tuli pitämään lapsensa puolia. Tietysti jäi suu auki tuijottamaan, kun sinä menet hänen kärryistään ottamaan tavaraa...Ihan vaan veikkauksena, että se tilanne on voinut mennä näinkin...Ja nyt siellä toisessa päässä ihmetellän, että olipa törkeä akka kun repi ensin lapselta keksit ja sitten vielä juustotkin kärryistä...[/QUOTE]

Seisoi siinä vieressä ja näki mistä lapsi ne otti.

Miksi te, ette komenna niitä lapsia jotka teillä sotkee. Itse olen hyvin tarkka kodistani ja olen kaverin lapselle topakasti sanonut suklaisista käsistä, että ne pestään ennen kun kosket mihinkään. Lapsen äiti ei olisi tajunnut niitä pestä.

Komennan, ja ohjeistan. Ja muutenkin, jos tilanne sallii. Mutta minua harmittaa ja suututtaa, että minun pitää tehdä se (ja vielä mahdollisesti saada toisen vihat päälleni) kun vanhemmat ei tee, mitä pitäisi.

Minusta ei kyllä olisi päiväkodissa työskenteleväksi, sen verran kamalia muiden lapset on :D

Ootteko huomanneet, että onko näissä kasvatustyyleissä jotain paikkakuntakohtaisia/aluekohtaisia eroja? Täällä pohjoisemmassa päin ei nimittäin hirveästi näy sitä, että lapset sais esim. kaupoissa perseillä miten sattuu. Pääkaupunkiseudulla asuva kaveri sanoi, että siellä päin se rajattomuus olis yleisempää. Itse en tiedä, mutta jäi mietityttämään.

[QUOTE="Ccc";28482756]Juuri eilen kaupassa törmäsin tälläiseen ...tekstiä...[/QUOTE]

hhhngg.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28483944:
no mä komennan omia, ja myös niitä kyläsiä, jos eivät osaa olla ihmisiksi. jotku vanhemmat vaan luulee, että lapsi menee pilalle, jos sitä komentaa ja kieltää

meneehän se, naama vääntyy rumaksi ja kuuluu rikkinäinen ääni

joillekin ihmissuhteet on vuorikiipeilyä ja toisille surffausta. yksi mokaa kerralla iäksi, toinen yrittää uudelleen kunnes alkaa sujua

Yhteistyössä