Miksi hakisit koulunkäyntiavustajaksi? Miksi et?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lh

Vieras
Jos tiedät työstä jotain, kerrotko plussia ja miinuksia, kiitos :)

Olen etsinyt pitkään päivätyötä ja nyt olisi avustajan työtä tarjolla. Eikös lh-tutkintokin ole riittävä?

Minä harkitsin opiskelemista koulunkäyntiavustajaksi mut oltuani yläasteella kouluavustajana yhden lukuvuoden en todellakaan harkitse enää. Henkisesti todella raskasta työtä todella huonolla palkalla ja ikinä et kiitosta työstäsi oppilailta saa vaan paskaa niskaan.. Ne hankalimmat tapaukset joita opettajat kieltäytyivät opettamasta pukattiin avustajien niskoille ja siinä sit kuuntelet sitä vittuilua ja tunnet huonoa omaatuntoa kun et saa oppilasta opiskelemaan..

Kuulemani mukaan on todella raskasta työtä, jos avustettavat ovat hankalia tapauksia. Yksi valitsi mielummin lähes 100 km:n työmatkan normaaliluokan parissa, jotta ei tarvinnut enää toimia koulunkäyntiavustajana erityislapsille. Entinen työpaikka oli alle kilometrin päässä kotoa.

Tämä oli vain yksi kokemus. Varmasti on myös niitä positiivisempia kokemuksia alalta.

[QUOTE="vieras";23546937]Minä harkitsin opiskelemista koulunkäyntiavustajaksi mut oltuani yläasteella kouluavustajana yhden lukuvuoden en todellakaan harkitse enää. Henkisesti todella raskasta työtä todella huonolla palkalla ja ikinä et kiitosta työstäsi oppilailta saa vaan paskaa niskaan.. Ne hankalimmat tapaukset joita opettajat kieltäytyivät opettamasta pukattiin avustajien niskoille ja siinä sit kuuntelet sitä vittuilua ja tunnet huonoa omaatuntoa kun et saa oppilasta opiskelemaan..[/QUOTE]

100% peesi! 2kk jäljellä EIKÄ KOSKAAN ENÄÄ. Pelkää miinusta--------------------------------.

Ajattelin jossakin vaiheessa seuraavan vuoden aikana tehdä avustajan sijaisuuksia. Syynä verrattain hyvä palkka ilman mitään koulutusta (varsinkin ruotsinkielisistä koulunkäyntiavustajista on huutava pula ja siksi pääsee helposti ilman mitään koulutusta...) ja lyhyet työpäivät.

Pitempiaikaiseksi duuniksi en ottaisi, syynä olemattomat etenemismahdollisuudet ja pitkällä tähtäimellä pienehkö palkka ja epävarma työllisyystilanne.

Ja jottei kukaan pidä mua kylmänä paskana :D niin työ kiinnostaa ihan oikeasti, vaikken sitä lopun elämääni tekisi. Olen tukiopettanut aikaisemmin ja tämä olisi haasteellisempi versio siitä.

Viimeksi muokattu:
No joihinkin kka;ksi haetaan vaan lähihoitajia. Itse tykkäsin kun jonkun vuoden tein, niin pk:ssa kun koulussa. Aika itsenäistä työtä varsinkin koululla. 6h/pvä ja palkkakin pienempi

Itse olen ehaluokalla avustajana lh.n papereilla. Vaikka työ on fyysisesti ja psyykkisesti raskasta en koe sitä miinuksena. Aina se kiitos jossain seisoo. Palkka ei hyvä, mutta mielummin säännöllinen päivätyö kun laitoksessa 3-vuorossa. Ei joudu pieni koululainen oleen pitkään yksin koulupäivien jälkeen.

Nuo olisi ilmeisesti vakituisia paikkoja, vakansseja.
Plussana pidän itse hyviä lomia (ei enää sumplimista omien koululaisten ja pk-ikäisen lomahoitotarpeista), koska lomailisin samaan aikaan kuin omat lapsenikin ja päivätyötä.

Palkasta minulla ei ole tietoa... kertokaa!

Riippuu paikasta ja kunnasta riittääkö lh:n tutkinto. Tiedän tapauksen jossa nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja (perustutkinnolta) joutu suorittaa vielä erikseen koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon. Itse työskentelen yhteisöpedagogin amk-tutkinnolla koulunkäyntiavustajana alakoulussa. Yksikkömme on pieni, normaali perusopetuksen koulu. Jonkin verran meillä on perusopetukseen integroituja erityisoppilaita, mutta ei montaa. Tykkään työstäni, koska en milloinkaan aamulla tiedä mitä päivä tuo tullessaan, vaikka oma lukujärjestys minullekin on laadittu. En toimi suoranaisesti kenenkään oppilaan henk.koht. avustajana vaan olen aina jonkun luokan käytettävissä riippuen siitä mille luokalle minut on varattu. Koska yksikkömme on kovin haavoittuvainen (yhdenkin työntekijän poissaolo tuntuu), niin tarpeen vaatiessa teen myös opettajan sijaisuuksia. Omien kokemuksieni puolesta voin alaa suositella, mutta mielipiteitä on varmasti yhtä monia kuin on työntekijöitäkin. :)

Jos pääsisin ilman koulutusta koulunkäyntiavustajaksi niin menisin mielelläni, mutta niin huonosti palkatun työn takia en vaivautuisi koulunpenkkejä kuluttamaan. Siis palkkaus ongelma, ei se etten arvostaisi ko. hommaa, arvostan suuresti.

Ajattelin jossakin vaiheessa seuraavan vuoden aikana tehdä avustajan sijaisuuksia. Syynä verrattain hyvä palkka ilman mitään koulutusta (varsinkin ruotsinkielisistä koulunkäyntiavustajista on huutava pula ja siksi pääsee helposti ilman mitään koulutusta...) ja lyhyet työpäivät.

Pitempiaikaiseksi duuniksi en ottaisi, syynä olemattomat etenemismahdollisuudet ja pitkällä tähtäimellä pienehkö palkka ja epävarma työllisyystilanne.

Ilman mitään koulutusta? Kuulostaa aika oudolta. Meillä kyllä syynätiin niin opiskelut kuin työtodistuksetkin tosi tarkkaan, haastattelu oli pitkä ja perusteellinen. Paikalla oli opettajia, opoa, reksiä ja psykologia.
Ehkä tuo kertoo koulun tasosta aika paljon.

[QUOTE="vieras";23547022]Riippuu paikasta ja kunnasta riittääkö lh:n tutkinto. Tiedän tapauksen jossa nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja (perustutkinnolta) joutu suorittaa vielä erikseen koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon. Itse työskentelen yhteisöpedagogin amk-tutkinnolla koulunkäyntiavustajana alakoulussa. Yksikkömme on pieni, normaali perusopetuksen koulu. Jonkin verran meillä on perusopetukseen integroituja erityisoppilaita, mutta ei montaa. Tykkään työstäni, koska en milloinkaan aamulla tiedä mitä päivä tuo tullessaan, vaikka oma lukujärjestys minullekin on laadittu. En toimi suoranaisesti kenenkään oppilaan henk.koht. avustajana vaan olen aina jonkun luokan käytettävissä riippuen siitä mille luokalle minut on varattu. Koska yksikkömme on kovin haavoittuvainen (yhdenkin työntekijän poissaolo tuntuu), niin tarpeen vaatiessa teen myös opettajan sijaisuuksia. Omien kokemuksieni puolesta voin alaa suositella, mutta mielipiteitä on varmasti yhtä monia kuin on työntekijöitäkin. :)[/QUOTE]

Lisäyksenä vielä; palkka ennen veroja pikkasen alle 2000e/kk eli käteenkin jää ihan kivasti. :)

Nuo olisi ilmeisesti vakituisia paikkoja, vakansseja.
Plussana pidän itse hyviä lomia (ei enää sumplimista omien koululaisten ja pk-ikäisen lomahoitotarpeista), koska lomailisin samaan aikaan kuin omat lapsenikin ja päivätyötä.

Palkasta minulla ei ole tietoa... kertokaa!

Avustajillahan ei ole samat lomaedut kuin opettajilla eli koulujen lomaajoilla käytät ensin lomapäivät ja sit kun ne on käytetty niin olet joka palkattomalla tai sit meet tekeen kunnan/kaupungin sulle osoittamis muita töitä esim. tuuraamaan siivoojia.

Minä toimin koulunkäyntiavustajana alakoulun eskariryhmässä. Kyseessä siis "normaalit" lapset. Tykkään työstäni valtavasti (nyt siis vajaat 2 vuotta sitä tehnyt), enkä vaihtaisi muualle. :) Rankkaa on välillä kyllä, henkisesti varsinkin, mutta lapsilta saan niin paljon takaisin, että palkitsee tekemäni työn moninkertaisesti.
Palkka on valitettavan surkea, mutta mulle työn mielekkyys menee palkan ohi, joten en valita. Itselläni toki se hyvä puoli (palkkaa ajatellen), että toimin eskaripäivän lisäksi ap-/ip-hoidossa, joten saan täydet työtunnit.
Tällä alalla työskennellessä pitää aidosti ja vilpittömästi tykätä lapsista. Joustavuus ja empaattisuus on ehkä tärkeimmät asiat ja pitää olla kykyä sopeutua nopeasti vaihteleviin tilanteisiin.

[QUOTE="vieras";23547054]Avustajillahan ei ole samat lomaedut kuin opettajilla eli koulujen lomaajoilla käytät ensin lomapäivät ja sit kun ne on käytetty niin olet joka palkattomalla tai sit meet tekeen kunnan/kaupungin sulle osoittamis muita töitä esim. tuuraamaan siivoojia.[/QUOTE]

Oikeesti?? :(

[QUOTE="vieras";23547054]Avustajillahan ei ole samat lomaedut kuin opettajilla eli koulujen lomaajoilla käytät ensin lomapäivät ja sit kun ne on käytetty niin olet joka palkattomalla tai sit meet tekeen kunnan/kaupungin sulle osoittamis muita töitä esim. tuuraamaan siivoojia.[/QUOTE]

Toi on kyllä ihan totta. Meillä on kyllä mahdollista tienata palkallista lomaa tekemällä opesijaisuuksia. Saadaan valita otetaan sijaisuus rahana vai vapaana (ei mene tunti tunnista periaatteella vaan laskentakaavan kautta) ja jos vapaana niin ne on sitten ylitunteja joita voi käyttää loma-aikoina. Tällä menettelyllä oon onnistunu saamaan itelleni kaikki lomat palkallisena.

[QUOTE="vesimeloni";23547071]Joustavuus ja empaattisuus on ehkä tärkeimmät asiat ja pitää olla kykyä sopeutua nopeasti vaihteleviin tilanteisiin.[/QUOTE]

Ilman noita taitoja en kyllä nykyisessäkään työssäni pärjäisi :)

ite olen kka ja olen ollu esy luokilla 7-9luokien kans ja voin sanoa että parempaa duunia en ole tehny työ on antoisaa ja siinä näkyy työn tulos!!! nuoret on ihania ja ovat aitoja. Kyllä myönnän että työ on raskasta ja oppilaat osaavat olla haastavia.. mutta silti ite pidän todella paljon siitä työstä. Ja kiitosta saa kyllä olen monesti saanu viime vuoden 9lk oppilailta kiitosta siitä että jaksoin kuunnella, kannustaa ja olla tukena kun sitä tarvittiin. nuoria on vaan pidettävä ihmisinä ja muistettava että heilläkin on syynsä siihen miksi ovat välillä veemäisii..

palkka on todellakin sureka viimevuoden vuosi tulot noin 11 000€ että jaa se sitten 12kk tietty siin on 2,5kk työttömänä jos ei ole vaki virkaa..

Mä olen koulunkäyntiavustaja-ammatiltani ja töissä ollut 3 vuotta pienryhmässä. Palkka on tosiaan surkea, reilulla 30 h n.1300e käteen. Tosin tykkäsin tehdä lyhyttä päivää kun lapsi oli vajaa 3 v, joten hälläkään tarhapäivät ei olleet pitkiä. En kuitenkaan jaksanut sitä hommaa sen pitempään vaan vaihdoin paikkaa.
Nyt toimin erityisohjaajana kahdessa eri päiväkodissa ja työaika on täysi ja vakituinen paikka! Palkka vajaa 1900kk. !

Nuo lomaedut ei tosiaan ole samanlaiset, kuin opettajilla. Itse esim. viime kesänä olin kesäkuun töissä päivähoidon puolella, sitten käytin lomapäiväni ja lopun ajan olin lomautettuna. (Kannattaa kuulua liittoon, jotta saa sieltä sitten rahaa.)
Tulevana kesänä olen taas lupautunut olemaan kesäkuun töissä päivähoidossa, loppu kesään riittää lomapäivät ja ylityövapaat.
Minäkin siis teen välillä opettajan sijaisuuksia ja myös ylitöihin on pitänyt joustaa, kun on ollut paljon sairaslomia. Niistä on kertynyt sitten sen verran kivasti vapaata, jonka voin käyttää kesällä. :)

Ja palkkauksesta vielä, että mulla palkka on bruttona n. 1700e/kk.