Miksi halveksut lähihoitajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylpeä tulevasta ammatistaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ylpeä tulevasta ammatistaan

Vieras
Itse valmistun pian lähihoitajaksi ja pidän kovasti tuosta työstä. Työ on arvokasta enkä ymmärrä miksi sitä pitää joidenkin niin kovasti halveksua. Lähihoitajia pidetään tyhminä, eivät pysty muuhun ja ties mitä. Siis miksi ihmeessä?

Mä olen älyltäni ihan normaali ja tämä nyt vain sattuu olemaan ala jolle haluan. Olen hakenut ammattikorkeaan sairaanhoitajakoulutukseen sekä terveydenhoitajakoulutukseen. Kuitenkin tuo sairaanhoitajan työ olisi se mitä enemmän haluan kuin terveydenhoitajan työ.

Vaikka olen hakenut ylempään koulutukseen niin en silti pidä tätä nykyistä lähes valmista koulutustani huonona. Eihän ole edes varmaan, että pääsenkö ammattikorkeaan ja jos pääsen niin saatan siirtää opintoja vuodella tai parilla. Jos en pitäisi lähihoitajan työstä, niin en olisi koskaan edes aloittanut alan koulutusta.

Jotkut ihmiset eivät selvästikään tajua, että kyllä oltaisiin hätää kärsimässä jos lähihoitajia ei olisi. Kuka sitten hoitaisi teidän läheisiänne laitoksissa, palvelukodeissa yms? Ja ihan tiedoksi vain, että lähihoitajan työ on paljon muutakin kuin paskavaippojen vaihtoa.

Mä ainakin kieltäydyn häpeämästä lähihoitajan koulutusta ja työtä ja olen sen sijaan ylpeä niistä! Teen arvokasta työtä johon ei todellakaan kaikista ole. On todella yleinen harhaluulo, että kuka tahansa sopii lähihoitajaksi ja sitä työtä voi tehdä kuka vain.

• Tykkää
Reactions: papumamma
En halveksu sitä työtä enkä kaikkia lähihoitajiakaan mutta tiedän minkälaisia tapauksia sinne koulutukseen otetaan (ainakin täälläpäin) ja kyseessä on nuorer, joilla on kaikenlaisia hankaluuksia elämässään. Joskus tulee pakostikin mieleen että ottaako ne sinne koulutukseen sen takia että nämä nuoret eivät vajoisi vielä alemmas mitä sillä hetkellä ovat.

Puhut tietysti asiaa, mutta usko pois: vuosien jälkeen se glamour häviää ja duunari olet siinä missä muutkin. Tilinauha muuttuu arvostusta tärkeämmäksi eikä jaksa enää vaivata päätään muiden mielipiteillä. Harva putkimies mietii sitä, kuinka tärkeää työtä hän tekee ja pitää sitä lisäksi elämänsä suolana.

[QUOTE="Vieras";28284347]En minä ainakaan halveksu, päinvastoin! Missä olet moiseen törmännyt?[/QUOTE]

Koita joskus lukea tämän palstan ketjuja aiheesta. Todella tympeää halveksuntaa esiintyy. Joo toki tämä on netin keskustelupalsta, mutta jos ei halveksu jotakin ammattia niin ei silloin kyllä ala kirjoittamaan siitä nettiin todella rumasti. Aivan kummallisia yleistyksiä ja oletuksia on nuo keskustelut täynnä eikä uskota kun asioita yritetään oikoa.

No en tosiaankaan halveksu, ei pidä taas yleistää. Pikemminkin niin päin ajattelen, siis silloin kun lähihoitajan työ käy jollain tavalla mielessä että siinä ammatissa tarvitaan kyllä esim. semmoista kärsivällisyyttä mitä mulla itsellä ei ole ja että minusta ei olisi huolehtimaan ja ottamaan vastuuta toisista ihmisistä sillä lailla miten lähihoitaja ottaa, eli ajattelen kyllä että ne on ainakin noissa asioissa minua parempia ihmisiä.

ehkäpä siksi arvostellaan, kun ei tiedetä mitä työ pitää sisällään, monella käsityksenä on paskavaippojen vaihto ja kahvilla istuminen.. työ ei myöskään sovellu kenelle tahansa, vaatii luonnetta toimia intiimisti ihmisten kanssa päivittäin. Alalta löytyy myös niitä mätämunia, mutta niin löytyy muiltakin aloilta, on esimerkiksi lääkäreitä, jotka eivät osaa olla ihmisten kanssa ollenkaan, tekevät kyllä diagnooseja oireiden perusteella, mutta unohtavat ihmisen siinä sairauden takana, lääkäreille on onneksi otettu koulutusohjelmaan mukaan enemmän sosiaalista puolta kuin ennen.

[QUOTE="vieras";28284359]Puhut tietysti asiaa, mutta usko pois: vuosien jälkeen se glamour häviää ja duunari olet siinä missä muutkin. Tilinauha muuttuu arvostusta tärkeämmäksi eikä jaksa enää vaivata päätään muiden mielipiteillä. Harva putkimies mietii sitä, kuinka tärkeää työtä hän tekee ja pitää sitä lisäksi elämänsä suolana.[/QUOTE]

Harva putkimies joo, mutta on niitäkin. Mun mies hyppäsi hyväpalkkaisesta ja arvostetusta duunistaan pois ja hakeutui kouluttautumaan putkimieheksi. Ei jaksa enää valkokaulushommia ja istumista 8-16 näytön ääressä ja palavereissa, haluaa tehdä käsillään jotain kun muutenkin tykkää kaikkea näprätä. Palkka tulee tippumaan puoleen, mutta mieluummin kattelen onnellista miestä pienemmällä palkalla, kuin onnetonta miestä, jonka palkkaa porukka kadehtii.

Onneksi ehti parikymmentä vuotta tienata tässä välissä, nyt saa sitten tehdä sitä mitä oikeasti haluaa :)

[QUOTE="a p";28284365]Koita joskus lukea tämän palstan ketjuja aiheesta. Todella tympeää halveksuntaa esiintyy. Joo toki tämä on netin keskustelupalsta, mutta jos ei halveksu jotakin ammattia niin ei silloin kyllä ala kirjoittamaan siitä nettiin todella rumasti. Aivan kummallisia yleistyksiä ja oletuksia on nuo keskustelut täynnä eikä uskota kun asioita yritetään oikoa.[/QUOTE]

Jaa no ehkä joskus olen huomannut jotakin, mutta en ole vaivautunut perehtymään moisiiin mielipiteisiin.

Kaipa ne ovat yleistyksiä ja ihmisillä nyt on keskustelupalstoilla muutenkin tapana arvostella muita, syynä lienee joko oman paremmuuden korostamisen halu tai toisaalta oman "huonommuuden" peittäminen.

Älä välitä, opiskelet ja teet tärkeää työtä ja kuten tiedät, tarvetta kaltaisillesi on tulevaisuudessa yhä enemmän. Oma sukulaistyttönikin valmistui viime vuonna ja on pitänyt kovasti työstään vanhusten parissa.

Ole siis ylpeä valinnastasi :)

No tuntemani lähärit sattuu vaan olemaan vähän yksinkertaisia toisista selän takana pahaa puhuvia joka paikassa röökaavia muijia.

En itse ammattia halveksu, mutta useita sen edustajia kyllä halveksun.

en halveksu ollenkaan työkamujani :) mut tiedän myös ihmisiä jokka luulee, et lähihoitajat on uunoja eikä pääse elämässään "pidemmälle". Kukaan korkeasti lukenut ei tajua perushommia eikä niistä mitään. On varmasti monia mun lisäksi, jotka haluaa oikeesti olla ihmisten kans tekemisissä ja lähihoitajan työ on mun mielestä kaikkein enemmän antavaa ja saa käyttää aikaa ihmiseen enemmän kun vastaanottoajan. Se on niin kokonaisvaltaista hommaa ja siitä saa paljon kiitosta :) asiakkailta siis ;) Arvostan suuresti, että o ihmisiä jotka tekee lähihoitajan hommia. Kukahan ne vaipat vaihtas ja syöttäs jne. PERUSELÄMÄNTARPEET tyydyttäs teidänki "korkeasti koulutettujen" ja läheistenne, kun pua tarvitsette? on hyvä muistaa, että koska vaan ja kuka vaan voi joutua toisten ihmisten armoille 24/7, myös ne korkeasti koulutetut ovat joskus hoidettavina. On se kiva miten huomaa potilaissa, kun on lääkäreitä, niin apua nekin vaan vanhana tarvii ja samalla viivalla ovat ;)

En halveksi.
Muutamassa työpaikassa olen huomannut että kuka tahansa lähihoitajan hommiin pääsee, olematta edes lähihoitaja! Paljon on nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajia ja sosionomeja samoissa hommissa, ihan perushoidonkin parissa ;) Ja uskallanpa väittää ettei kummankaan koulutukseen se edes kuulu kuten ei lääkehoitokaan...No, työnantajahan sen päättää ;)

En ollut ymmärtänyt että lähäreitä halveksutaan, mutta jos nyt haluat että analysoin asiaa, niin johtuisko siitä, että ala on niin iso, sinne mahtuu monta mätää omenaa. Ja ne mädät omenat ovat sitten ikävine ominaisuusineen melkoisesa ristiriidassa valitsemansa työn kanssa....?

Jaa-has. Arvostetaanko sairaanhoitajia mielestäsi enemmän? Oma työpaikkani on niin pitkälle "erikoistunut", ettäsiellä ei ole lähohoitajia, vain meitä sairaanhoitajia, lääkäreitä, vakseja (heillä voi muuten ollakin lähihoitajakoulutus), laitoshuoltajia ja sihteeri. En nyt huomaa erityistä arvostusta sielläkään meille hoitajille.

[QUOTE="vieras";28284549]En halveksi.
Muutamassa työpaikassa olen huomannut että kuka tahansa lähihoitajan hommiin pääsee, olematta edes lähihoitaja! Paljon on nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajia ja sosionomeja samoissa hommissa, ihan perushoidonkin parissa ;) Ja uskallanpa väittää ettei kummankaan koulutukseen se edes kuulu kuten ei lääkehoitokaan...No, työnantajahan sen päättää ;)[/QUOTE]

No sosionomi tai nuoriso-ohjaaja EI voi olla lähihoitaja-nimikkeellä töissä kun ne nimike on suojattu eli täytyy olla kyseisen ammatin paperit että voi olla sen nimisessä toimessa. Niillä täytyy olla joku toinen ammattinimike sitten sielä töissä.

Sijaisuuksia tekemään oisin kuvitella, että voidaan ottaa muunkin sosiaalialan koulutuksen saaneita, näitä ainakin omassa työpaikassa on ollut. Lähihoitajan ammatin arvostuksen vähyys voisi johtua monestakin syystä, esimerkiksi siitä, että alalle kouluttautuu paljon ihmisiä erilaisia opintopolkuja käyttäen, niin joukkoon varmaan mahtuu monenelaista ihmistä. Itse olen valmistunut ammattiin -96, tällähetkellä tosin muualla töissä. Mutta ammattiani arvostan, ja pidän sitä tarpeellisena ja hyödyllisenä työnä, itse olen ollut töissä vammaisten ja vanhusten parissa.

Minulle on ihan sama, mitä muut ajattelevat ammatistani. Sen tiedän, että kuka tahansa ei pärjäisi autistien kanssa yhtä hyvin kuin minä, jos ollenkaan, vaikka olisi kuinka hieno koulutus. Minulle riittää, että palautteen työstäni näen useimmiten suoraan asiakkaasta. Lisäksi olen saanut kehuja toiminnastani mm. lääkäreiltä palavereissa, mikä on tietysti mukavaa myös. Olen alalla ollut vuosikausia, eivätkä aiemmat työni ole olleet lähimainkaan samalla tavalla palkitsevia ja haastavia, vaikka koulutus on ollut niihin tehtäviin korkeampi :)
Eli menkäämme eteenpäin lippu korkealla! Moni ajattelee, että lähärit "vain syöttävät ja vaipattavat vanhuksia", mistä lienee peräisin se "aivottomuuden" leima. Mutta ei niitä vanhuksia voi päiviltäkään päästää, ettei kukaan heitä "joutuisi" hoitamaan ja kyllä siinäkin hommassa vaaditaan jos vaikka mitä! Kiire on kova vanhuspuolella, joten hatun nosto heidän hoitajilleen! Lähihoitajan koulutuksessa minua viehättivät nimenomaan niin monet mahdollisuudet työskennellä eri ikäisten ja eri asioiden parissa. Mm. kriminaalihuollossa työskentelee lähihoitajia, päihdeongelmaisten vankilasta vapautuneiden parissa. Mutta sekin on varmaan ihan aivotonta hommaa....

[QUOTE="mies";28287996]Lähäreiltä saa helpoiten pillua![/QUOTE]

Hahhhah! In your dreams! Minulta et ainakaan nimittäin saa, vaikka olen vielä yksinhulotajakin kaiken kukkuraksi! Haistatan aika hätäiseen pitkät tuollaisille itsestään liikoja luuleville ääliöille!

Muutamassa työpaikassa olen huomannut että kuka tahansa lähihoitajan hommiin pääsee, olematta edes lähihoitaja! Paljon on nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajia ja sosionomeja samoissa hommissa, ihan perushoidonkin parissa ;) Ja uskallanpa väittää ettei kummankaan koulutukseen se edes kuulu kuten ei lääkehoitokaan...No, työnantajahan sen päättää ;)[/QUOTE]

Täällä hoitotyötä tekevä sosionomi. Perushoidon olen oppinut koulutuksen, työharjoitteluiden ja työkokemuksen myötä ja lähihoitajille kuuluvat lääkehoidonopinnot olen opiskellut työnohessa. Väitän, että minulla on motivaatiota ja osaamista työtäni kohtaa enemmän kuin monella työtoverillani.

tähän vastauksena sellainen asia, et jos lähihoitajia ei ole sijaisiksi niin silloin on pakko ottaa edes joku. Meil ei saa edes koske lääkkeisiin ellei ole koulutuksia käyny työnantaja kautta ja antanut sairaanhoitajille näyttöä (tämä toteutuu vaikka olisi valmis lähihoitaja!!!). sen lisäksi aina joku koulutettu tarkistaa lääkejaon ennen kuin se menee asiakkaalle.
Muutenkin meillä sijaiset saa hyvän perehdutyksen ja heille opetetaan mitä tehdään ja miten tehdään!!

Yhteistyössä