Miksi huutoa nukkumaan mennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!!!!

Vieras
Voisiko joku valaista mulle, mikä voi olla niin kamala juttu maate menemisessä, että 1v huutaa kuin henkeä vietäisiin?

Unikoulua ollaan kokeiltu 1,5vkoa. Alkuun oli tosi, tosi helppoa, mutta ei ole enää. Rinnalle nukuttaminen on jätetty pois ja nyt yritetään siis mennä nukkumaan tassuttelun, hiljaisen juttelun jne avulla. Kerron tässä viimeisen vuorokauden tapahtumat, ne kertonevat tarpeeksi.

Eilen illalla päätin, että mennään sänkyyn hassutellen ja hyvällä mielellä, siellä sitten väsähdetään lopullisesti ja mennään maate. Homma sujui kuin rasvattu siihen asti, että muksu väsyi niin paljon, että laitoin hänet pitkäkseen. Voi jestas sitä huutoa!!! Nukahti lopulta, mutta ei ollut onnistunein mahdollinen kokemus. Ennen aamuviittä lapsi heräsi taas karjumaan, ei auttanut hyssyttely, vesihuikka, syli eikä mikään. Lopulta käytin hikisen lapsen ulko-ovella viilenemässä jolloin tämä hiljeni, mutta kun kannoin näköetäisyydelle sängystä, alkoi taas huuto. Mikäs siinä, ei kun sänkyyn ja silittelyä vaan niin kauan, että nukahti kesken huuutamisen. Kurjaa. :(

Jäppinen hiljenisi takuuvarmasti maidolla, mutta minusta olisi epäreilua huudattaa, sitten antaa maitoa ja taas huomenna antaa huutaa maidoitta. Huudattaminen ei kuitenkaan ole mulla tarkoitus, vältän sitä parhaani mukaan, mutta minkä voin?

Tänään päikkäreitä varten vaunuteltiin vähän. Vaunuissa on aina tullut uni, mutta kun lähdetään liikkeelle, vaunujen on oltava rattaina eli selkänoja pystyssä tai ipana ottaa kauheat pultit joutuessaan kyytiin. Sitten, kun väsymys alkaa voittaa, lasken vauhdissa selkänojan ensin kallelleen ja lopulta pitkälleen jolloin muksu nukahtaa. Jos lasken kerralla nojan alas, ei tule kuin iso huuto ja se unista. Tänään homma sujui kuten kaikkina muinakin päivinä viimeksi kuluneiden kuukausien ajan, paitsi että kun laskin nojan makuuasentoon, alkoi helvetillinen paniikkihuuto ja yritys irrottautua valjaista. Se ei mennyt ohitse ennen kuin otin hikisen pojan syliin ja kannoin kotiin.

Kotona käytiin suihkussa viilentymässä, muksu kitisi sielläkin, kun oli aivan kauhean väsynyt jo. Sitten nukutin sänkyyn, toivossa, että patja hiostaa vaunuja vähemmän, mutta taas saatiin ainakin 15 minuutin hillitön huuto niin että hyvä, kun pojalla taju säilyi. Syliin ottaminen, tassuttelu yms oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Nukahtihan tuo lopulta, mutta mulla on paska fiilis. :(

Onko tämä jokin protesti imetyksen lopettamisen takia, kuumuudesta johtuvaako vai onko jotain muuta hyvää selitystä? En mä raaski pientä kiusata enää kauaa, jotakin on pakko tapahtua, että nukkumaan pääsee levollisin mielin.

Mikä siinä vaakatasoon joutumisessa on noin kauheaa?

Jaa en tiedä. Meidän esikoinen teki tuota huutorumbaa ollessaan n. 1,5v. En mitään ratkaisua siihen keksinyt, olin vaan läsnä enkä antanut makuuhuoneestan poistua. Joskus otin sitten sohvalle nukkumaan, se tuntui, että se makuuhuone/oma sänky vaan oli se mörkö. :ashamed: Kyllä, myönnän, että jonkun aikaa lapset nukahtivat ja nukkuivat olohuoneen sohvalla. Nukahtivat siihen seuratessaan minun iltatouhujani. Periaatteessa sama onnistui heidän huoneessakin jos jäin sinne esim. pyykkiä viikkaamaan.

Eli en osaa antaa ratkaisua, vain sanoa, että moisesta meilläkin on kärsitty ja siitä on selvitty. Nyt lapset ovat jo pitkään nukahtaneet omaan sänkyynsä ilman nukuttamista.

Mä itse asiassa nukun pojan vieressä edelleen, isä on evakossa toisaalla kun pitää jaksaa nousta aamulla töihin. Yritin unikoulun yhteydessä alkaa heti nukuttaa sänkyni viereen pinneriin, mutta auta armias, mikä äläkkä siitä nousi, kun yöllä heräsi pinniksestä. Sinne siis siirrytään ajallaan...

Tulee vaan mieleen, olenko mä tehnyt jotakin hirmukamalaa, mutta kun en ymmärrä, mikä se juttu olisi voinut olla. Toivon kovasti, että tuo on ikäkausikysymys.

En ole edes ajatellut, että tuollainen johtuisi siitä, että äiti on tehnyt jotain hirmukamalaa. Ainakin meillä kuumuus tekee tuota, lisäksi tuntuu, että sitä unentarvetta pitää vaan protestoida. Maailma olisi yksivuotiaan mielestä niin paljon kivempi paikka, jos ei tarvitsisi nukkua, vaan voisi vuorokaudet ympäriinsä tehdä tärkeitä tutkimuksiaan. Mutta kun ihminen on hänen surukseen rakennettu niin, että unta tarvitaan, täytyy kai siitä asiasta vähän raivota. En pidä "huudattamisena" niin kauan kuin turvallinen vanhempi on lähellä, tosin meillä nukkumaanmennessä spedeillään muutenkin kuin huutamalla, ja silloin olen joskus mennyt hetkeksi jäähdyttelemään huoneen ulkopuolelle, niin että lapsen huoneen ovi on kuitenkin auki ja kuulee minut. Pitkistä taisteluista tulee mukaan vain se vääntömomentti, ja unta vastustetaan entistä enemmän.

Surkeaa, kun toinen on ihan lopen uupunut, mutta ikään kuin periaatteesta pitää jaksaa vain huutaa. Lopulta ipanalla on hiki ja paha olla, kumma että ääntä on jäljellä. Jossakin vaiheessa sitten tulee äänettömiä, hengenvedon mittaisia taukoja ja sitten alkaa olla tehoa sillä mun silittelyllä ja juttelullanikin. Sitten ei mene minuuttiakaan varmaan kun uni jo tulee.

Onneksi lapsi herää hyvällä mielellä, mua surettaisi, jos paha mieli säilyisi unien yli.

Juuh, se unohtui sanoa, että pahimpina huutokertoina multa on jäänyt iltatyöt kaikki tekemättä, sillä lapsi huomaa silloin heti, jos poistun sängystä. Sen sijaan jos on sellainen ilta, että maate päästään hyvillä mielin, saan vaikka muuttaa Timbuktuun eikä lapsi kaipaa minua viereensä sen ihmeemmin. Pääsen hyvin vielä nousemaan nukuttamisen jälkeen ja tekemään iltatoimeni rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttuahuttua:
lisäksi tuntuu, että sitä unentarvetta pitää vaan protestoida. Maailma olisi yksivuotiaan mielestä niin paljon kivempi paikka, jos ei tarvitsisi nukkua, vaan voisi vuorokaudet ympäriinsä tehdä tärkeitä tutkimuksiaan. Mutta kun ihminen on hänen surukseen rakennettu niin, että unta tarvitaan, täytyy kai siitä asiasta vähän raivota.

Tämä on mullakin käynyt mielessä.

On se sentään hyvä, että on palsta, hysteerisen äitimuorin ei tarvitse hautoa asioita päässään yksin :)

meillä ei kyllä ole ollut tuommoista ongelmaa mutta jotenkin siitä nukutustilanteesta pitäisi varmaan yrittää tehrä kivempi tilanne? Olisiko unisadut hyvä juttu? Unilaulut? Onko pojalla unileluja?

Tietysti tuo vaikuttaa, että olet antanut nukahtaa rinnalle, etkä enää annakaan. Suosittelisin tuttia, ja pepulle taputusta, juuri tuota tassuttelua siis. Jotkut lapset vaan nukahtaa pitemmän kaavan mukaan, ja tarvivat sitä nukuttamista. Jos olisin sinä nukuttaisin viereen, ja antaisin olla siinä, kunnes nukahtaa, ja siirtäisin takaisin omaan sänkyyn, mieluusti niin, että havahtuu huomaamaan, että on omassa sängyssä. Uni tulee helpommin takaisin, kun on jo kerran nukahtanut eikä tarvi "hakea" unta enää. Mutta kokeile mikä sopii teille....

Unilelu ei kelpaa, samoin tutti lentää kaaressa kauas.

Toissailtana sain laulamalla pojan nukahtamaan, mutta paha kurki kylläkin, poika nukahti puoliski päälleni ja kun liikahdin siirtääkseni hänet patjalle parempaan asentoon ja päästäkseni itse liikkeelle, alkoi se hillitön parku.

Nukkumaanmeno tietää eroa vanhemmista. Pieni lapsi ei halua olla erossa vanhemmista. Siksi hän huutaa.

Näin olen kuullut :)

Meillä se meni ohi nopeasti, vaan eipä se tieto ehkä sinua tällä hetkellä konkreettisesti auta :/

Alkuperäinen kirjoittaja korvatulehdus?:
Niin tuo kannattaa aina varmistaa, 1 vuotiailla on paljon korvatulehduksia. Myöskin hampaita voi tehdä.

Korvia itsekin epäilin, mutta toisaalta luulisin, että poika ei vänkäisi isää leikkimään kanssaan ylösalaisin-leikkiä. Jäppisen suurinta huvia on meinaan se, kun isänsä kääntää hänet pää alaspäin. Siinä ei itketä yhtään.

Suuhun katsottuani totesin kyllä, että hammas nro 9 tekee tuloaan, poskihamas näkyy olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Nukkumaanmeno tietää eroa vanhemmista. Pieni lapsi ei halua olla erossa vanhemmista. Siksi hän huutaa.

Näin olen kuullut :)

Meillä se meni ohi nopeasti, vaan eipä se tieto ehkä sinua tällä hetkellä konkreettisesti auta :/

Kunhan auttaa edes henkisesti, sillä pääsee jo pitkälle! Ja se auttaakin, kun on jotakin toivoa, että tämä menee mahdollisesti pian ohitse!

Meillä lapsi teki tuota vauvana, vastusti nukahtamista viimeiseen saakka. Nykyisin (3 v) saattaa joskus vaikka läpsiä itseään ettei nukahtaisi, tai huutelee. On vain sellaisista puista rakennettu hän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Lainaanpa tätä uudelleen, kun tuli mieleen toinen juttu. Tuolla perusteella se tämän päivän päikkäriongelma olisi voinut juontua siitä, että poika oli mummolassa hoidossa lähes aamuherätyksestä päikkäreihin asti. Näin siis lapsesta kaksi pikku vilahdusta koko aamupäivänä. Yleensä hoidan lapsen itse, mutta tänään oli pakko saada poju jaloista, että pääsin tapetoimaan.

Huhuilen vielä :D

Äidin asennesäädöt saatiin ehkä asentoon "rauhallinen" ja lapsi nukahti 23 minuutissa, joista korkeintaan 3 min oli huutoa, eikä sekään äitynyt missään vaiheessa hysteriaksi. Ainoa ongelma oli keksiä tarpeeksi laulettavaa. ;)

Kaikkea sitä. Eilen mentiin taas illalla nukkumaan huutojen kanssa ja tänäään päikkäreille meneminen oli oikein ennätyskamalaa. Oli tietysti kamalan kuumakin, ehkä se vaikuttaa.

MUTTA: nyt illalla mentiin sänkyyn, pötköttelin pojan vieressä ja hyräilin aikani. Kun en enää viitsinyt, makasin hiljaa enkä tehnyt _yhtään_mitään_ ja poika nukahti ihan omia aikojaan :o Ei edes kitinää tullut yhtään. Mä täällä ihmettelen, että miten tuo onnistui. Ehkä tämä tosiaan tästä vielä joskus alkaa lutviutua!

Tarkistakaa korvat! Tai ainakin mittaa kuume ja tarkkaile aristaako korvia, hierooko niitä onko nuhaa jne. Meillä korvat aiheuttaa kauheen huudon makuullaan, vaikka muuten vaikuttaisi terveeltä. Lääkärissä käyntihän ei ole iso juttu ja saisitte sen suljettua pois...

Meillä poika on aina nukahtanut yksin omaan sänkyyn ilman maitoa. Unirätti on aina ollut. Tuo turvaa ja läheisyyttä kun vanhempi on pois. Ihan siis harso käytössä jota ajan kanssa oppi käyttämmän ja nyt ei siitä luovu, mutta helpottaa monia tilanteita.
Nyt poika on kuitenkin vaatinut 2 kuukautta läsnäolon huoneessa kun käy nukkumaan. Tarkistaa katseella vähän väliä, että äiti tai isä on pinniksen vieressä. Jos lähtee pois, alkaa itku. Kai nää on jotain vaiheita jotka kuuluu asiaan. Teillä varmaan imetyksen lopetus vaikuttaa paljon jos olet antanut aiemmin nukahtaa rinnalle.

Mitä tulee siihen, että nukutat lapsen viereen ja siirrät pinnikseen, niin itse en sitä tekisi. Lapsi vain turhaan hätääntyy herätessään yöllä eri paikasta.

Tsemppiä! :hug:

muoks: poika siis 1,3 vuotta nyt

Pari korvatulehdusta on ollutkin vuoden mittaan, joten ei sekään tosiaan ihan olematon mahdollisuus ole..

Unilelu voisi tuoda apua, mutta toistaiseksi se on tosiaan pojan mielestä vain sitä varten olemassa, että sen voi heittää mahdollisimman kauas pois :whistle:

Yhteistyössä