Miksi ihmeessä niin kiire eroon tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä saa ihan rauhassa nukkumaan mennessä ottaa sen tutin suuhun. JA eka luopui tutista ilma sen kummempia mutinoita 2-v:nä nyt tää kakkonen on puolitosita vuotta ja nukkuman mennessä ja kun loukkaa itsensä haluaa tutin. JA MINÄ laitan tutin suuhun kun mennään leikkipuistoon.... meillä nimittäin neiti syö ihan kaikkea vielä ja kun tutti on suussa ei tule laitettua kaikkea kivaa suuhunsa maasta, kun ei sitä kokoajan voi toisessa roikkua kiinni ja kieltää....

meidän tyttö on 1v9kk ja pari päivää sitten jätettiin tutti pois. Yksi ilta vaan nukkumaan käydessä päätin, että nyt saa loppua tutin syöminen. Tyttö kyseli pari kertaa "missä tutti" ja kerroin, että nyt on kaikki tutit hävinneet. Hyvin on käynyt nukkumaan ilman tuttia, eikä mitään itkupotkuraivareita ole saanut kertaakaan. Jos olisin tiennyt tämän olevan näin helppoa, olisin jättänyt tutin pois jo paljon aikaisemmin!!

Jotkut vanhemmat eivät halua/ pysty/ jaksa/ viitsi tehdä mitään, mikä voi saada lapsen itkemään. Jollain tutti on se eka juttu, jossa vanhempien pitäisi tehdä päätös ja hoitaa tilanne mahdollisimman hyvin. Niin paljon riippuu siitä, miten ja millaisessa hengessä tutista luopuminen tehdään. Jos itse lähtee yliempaattisena itkemään tutin perään ja kauhistelee ja voivottelee sitä joka käänteessä, niin varmasti lapsikin kokee sen kauheaksi asiaksi. Joillakin tämä sama curling-asenne jatkuu kaikkeen muuhunkin, missä vanhempien pitäisi laittaa rajat ja auttaa lasta näiden "hirrveiden ja kamalien" pettymysten yli :)

Joskus tutistakin tehdään liian iso juttu. Vanhemmat voivat tehdä siitä luopumisesta isomman numeron kuin mitä se lapselle sitten loppu viimein olisikaan. Ei yksi tutti lapsen perusturvallisuutta mihinkään heiluta, ellei tilanteesta tehdä jotenkin ylistressaavaa, ja jos asiat ovat lapsella muuten kunnossa perusturvallisuutta ajatellen.

Musta ok, että pienillä on tutti, mutta tämä lähinnä isommista taaperoista joilla tutti..

Mulla hammashoitaja sanoi, että jos alle vuoden ikäinen haluaa syödä tuttia, niin antakaa syödä, mutta sitten jos tutti on vielä 3-vuotistarkastuksessa, niin sitten kuulemma tulee jo sanomista.
Meillä ei päivisin ole tuttia oikeastaan ollenkaan käytössä, päiväunetkin nukkuu pääsääntöisesti ilman tuttia, tosin unet ovat hieman lyhyempiä kuin aiemmin.
Yöllä tutti on ja ei ole aikomustakaan vielä sitä pois ottaa, kun lapsikin on vasta 10kk.

tutti on mainio kapistus. tytöllä 4v3kk syö tuttia illalla väsyneenä ja nukkuessa. tutti oli 3-vuotiaaksi suurinpiirtein kokoajan suussa. päivätutista luopuminen oli tuttinistille älyttömän vaikeaa, huutoa, kiukuttelua ja tutin kerjäämistä kesti monta viikkoa. tuttipulloa en antaisi yli 3-vuotiaalle ja rintaa yli 1-vuotiaalle.

Me emme alunperin aikoneet opettaa vauvaa tutin käyttöön. Vauva halusi kuitenkin olla jatkuvasti rinnalla, joka sekin olisi minulle sinänsä käynyt. Ongelma oli vain, että jatkuva rinnan imeminen aiheutti vatsavaivoja, joten vauva vain huusi, kun rintaa antoi usein. Ja lopulta ei rintakaan kelvannut: Napattiin nännistä kiinni, imettiin pari kertaa ja alettiin huutamaan ja yritettiin uudestaan, huudettiin jälleen. Tätä tunnista ja päivästä toiseen.

Muistan yhä sen hetken, kun mies sai vauvan oppimaan tutin imemisen. Yhtäkkiä asunnossa oli hiljaista ja menin ihmeissäni katsomaan mitä oli tapahtunut. Tämän jälkeen myös vatsavaivat helpottivat, vauva sai nukuttua paremmin eikä vääntänyt vatsaansa jatkuvasti ja vauva itse pidensi syöttöjen väliä järkevämmäksi. Muuten kyllä vauva on saanut roikkua rinnassa kiinni ihan niin paljon kuin haluaa.

No mistä ihmeestä voi tietää ainakaan ensimmäisen lapsen kohdalla, että mikä on oikea aika jättää tutti pois? Mielipiteitä on niin monta kuin on äitejä, lapsia ja neuvolatätejä. Jos olisin ollut viisas, olisin vierottanut taaperoni tutista silloin kun oikea imemisen tarve loppui. Nyt (1v9kk) tutista oli tosiaan ollut niin tärkeä turva, että vierotuksen jälkeen lapsi on huutanut 2 viikkoa joka yö. Muut lohdukkeet eivät kelpaa. Ikävä tilanne, sanonpa vaan! :headwall: :headwall: :headwall:

Meillä luovuttiin n. 2-vuotiaana siksi että kukaan ei nukkunut kun sitä suusta pudonnutta tuttia piti etsiä puolen tunnin välein. Sen jälkeen nukuttiin kaikki oikein hyvin ja rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmari:
No mistä ihmeestä voi tietää ainakaan ensimmäisen lapsen kohdalla, että mikä on oikea aika jättää tutti pois? Mielipiteitä on niin monta kuin on äitejä, lapsia ja neuvolatätejä. Jos olisin ollut viisas, olisin vierottanut taaperoni tutista silloin kun oikea imemisen tarve loppui. Nyt (1v9kk) tutista oli tosiaan ollut niin tärkeä turva, että vierotuksen jälkeen lapsi on huutanut 2 viikkoa joka yö. Muut lohdukkeet eivät kelpaa. Ikävä tilanne, sanonpa vaan! :headwall: :headwall: :headwall:

Meidän ainokaiselta annettiin tutit hiirivauvoille nyt 3-vuotiaana. Mä perustelen näinkin ison lapsen tutin luputusta sillä, että imemistarve tuntui tällä lapsosella olevan todella kova. Nyt tutin kanssa päästiin tosi helpoolla; eka yö oli luonnollisesti vaikea, mutta ei ole enää sen jälkeen tutin perään kysellyt!
Olen itse sitä mieltä, että jokainen lapsi kypsyy ajallaan ja äiti kyllä näkee, milloin on aika esim. luopua tutista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä en haluais että mun lapsi alunperinkään hakis lohtua esineistä, varsinkin töäysin tarpeettomista sellasista. Tissiä ja mun seuraa tyttö saa niin pitkään ku tarttee, tuttia on pureskellu joskus kun on lattialta löytäny serkkujensa jäljiltä.

Taas sinun pitäisi opetella ajattelemaan asioita hiukan laajemmin. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun, toisilla se imemisen tarve saattaa olla todella kova. Vaikka minä kannata pitkää imetystä, kantoliinaa jne., niin on se vain helpotus kun lapsen saa laskettua sylistä pois vaikkapa suihkun ajaksi ja hän on tyytyväinen kun saa imeä sitä tuttia. Ja niissä perheissä joissa se isäkin on läsnä, isäkin mielellään ehkä hoitaisi vauvaa yhden syöttövälin. Onko se sitten kiva tilanne kun se ei onnistu vauvan kovan imemisentarpeen vuoksi, ja äiti on niin fanaattinen ettei tuttia hyväksy?

Puhumattakaan siitä että lapsi alkaa imeä peukaloaan, minusta sekin oli kamalan näköistä kun kuusivuotias imee päiväkodin juhlassa peukkua silloin luulee ettei kukaan näe :/

Kyllä sinäkin vielä saat elämänkokemusta ja toivottavasti ymmärrät etteivät asiat ole ihan niin yksioikoisia.

Eli kun mä kirjoitan, että MINÄ en halua, että MINUN lapseni syö tuttia niin minä yleistän? Anna mun kaikki kestää :laugh:

Siis tuttihan voi olla oiva työkalu. Sitä voi tarvita pienellä jota ei imetetä, edistää ruoansulatusta ja äidin sylissä ollessa tutti tuo turvaa, mutta jos tuttia aletaan käyttää ihmisen korvikkeena, eli tutti on suussa vaikka äiti/isä ei ole lähelläkään, niin sitten turva ja tuki tulee väärästä paikasta. Tutti on ihmisen työkalu, eikä sitä pitäis käyttää ihmisen korvikkeena...

Eli kun mä kirjoitan, että MINÄ en halua, että MINUN lapseni syö tuttia niin minä yleistän? Anna mun kaikki kestää :laugh:

Ja heti seuraavassa viestissä kirjoitit näin:

"Mä en ymmärrä, miks meidän kulttuurissa on niin hyväksyttyä opettaa pienikin lapsi hakemaan turvaa ja tukea esineistä. Mua etoo ajatus siitä, että tyttö roikkuis jossain muovinpalasessa ihan ku henki olisi siitä kiinni. Jostain syystä muiden perheiden lasten tehdessä näin mua ei haittaa samalla tavalla, kun ei ole oma lapsi kyseessä, mutta käy mielessä, että eikö nuo näe kuinka outoa koko touhu on? Opetetaan uninalleille, -rievuille ja tutille. Sitten näkee 2-3 v lapsen joka kiljuu ja huutaa ihan ku tekis kipeää olla ilman sitä rakasta esinettään nukahtamisaikaan. Mieluummin mä olen itse läsnä lapselleni, tiivisti tietenkin ensimmäisinä vuosina, sittemin ei niin tiiviisti. Oppii lapsi hakemaan turvaa perheeltään, hyvistä ja luottavaisista ihmissuhteista."

Siinä sitä yleistämistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Ja heti seuraavassa viestissä kirjoitit näin:

"Mä en ymmärrä, miks meidän kulttuurissa on niin hyväksyttyä opettaa pienikin lapsi hakemaan turvaa ja tukea esineistä. Mua etoo ajatus siitä, että tyttö roikkuis jossain muovinpalasessa ihan ku henki olisi siitä kiinni. Jostain syystä muiden perheiden lasten tehdessä näin mua ei haittaa samalla tavalla, kun ei ole oma lapsi kyseessä, mutta käy mielessä, että eikö nuo näe kuinka outoa koko touhu on? Opetetaan uninalleille, -rievuille ja tutille. Sitten näkee 2-3 v lapsen joka kiljuu ja huutaa ihan ku tekis kipeää olla ilman sitä rakasta esinettään nukahtamisaikaan. Mieluummin mä olen itse läsnä lapselleni, tiivisti tietenkin ensimmäisinä vuosina, sittemin ei niin tiiviisti. Oppii lapsi hakemaan turvaa perheeltään, hyvistä ja luottavaisista ihmissuhteista."

Siinä sitä yleistämistä...

En mä tuossakaan näe yleistämistä. Puhun siitä, miltä musta tuntuu oman lapseni kohdalla, ja kyseenalaistan meidän kulttuurin, mutta en tuomitse tutteja ehdottomasti.

Meillä lähti tytöiltä tutit&tuttipullot roskiin kun täyttivät vuoden. Pari iltaa meni heillä tuttia ikävöidessä ja se oli sit siinä. Jotkut vanhemmat tosiaan eivät viitsi oman mukavuutensa tähden vierottaa lapsiaan ajoissa kun hermo ei kestä huutoa.On todella tyhmän näköistä kun joku 2-4v lutkuttaa tuttia tai juo vielä tuttipullosta.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
tutti on mainio kapistus. tytöllä 4v3kk syö tuttia illalla väsyneenä ja nukkuessa. tutti oli 3-vuotiaaksi suurinpiirtein kokoajan suussa. päivätutista luopuminen oli tuttinistille älyttömän vaikeaa, huutoa, kiukuttelua ja tutin kerjäämistä kesti monta viikkoa. tuttipulloa en antaisi yli 3-vuotiaalle ja rintaa yli 1-vuotiaalle.

Sairasta. Tutit ja tuttipullot ovat vauvojen juttuja, ei leikki-ikäisten.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Et kai ole tosissasi? Kai se lapsi on "tuttinisti", kun olet antanut tilanteen ajautua tuollaiseen pisteeseen. En voi käsittää, että joku pitää keinotekoista kuminpalasta jotenkin hyväksytympänä isolle lapselle kuin rintaa, joka sentään on ihan luonnostaan olemassa sitä vauvaa varten :-O

miksi ei tuttia pois.miksi ei anneta lapsen mennä eteenpäin kehityksessä.kun ei sitä tuttia tarvitse oikeasti enää kun ei ole imeväinen.totta että monelle se on tuki ja turva,mutta mielummin vieroitin tutin ennen hoitoon menemistä,kuin samaan aikaan.lapsi oli siis 1v 10kk kun jätti tutin pois.yöt helpottuivat,huudot loppuivat kuin seinään ja kaikille suotiin rauha nukkua öisin =)

Uusimmat

Yhteistyössä