Miksi ihmiset kastavat lapsensa jos eivät tiedä mikä kaste on????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihq:
Siis tämä "sai kasteessa nimen". Ärsyttävää.

no pitääkö se sanoa: "sai kasteen yhtedessä nimen"? kastepuheessahan pappi puhuu kasteen sakramentista, joka on hyvän oman tunnon liitto ihmisen ja jumalan välillä. sekä puhuu myös, että lapselle annetaan nyt nimi ja jumala voi kutsua lasta henkilökohtaisella nimellä...

Sai kasteen ja nimen.

Kumpikin voidaan antaa ilman toista.

Ja kyllä, minua jurppii se, että käytetään vääriä termejä tai suoritetaan rituaaleja vain tavan vuoksi.

hmmm... tuo on muuten totta. Kuitenkin aina pappisväki teroittaa, että kaste ei ole nimenantojuhla vaan juhla, jossa jumala ottaa lapsen omakseen ja lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Sai kasteen ja nimen.

Ja kyllä, minua jurppii se, että käytetään vääriä termejä tai suoritetaan rituaaleja vain tavan vuoksi.

Just tää jurppii mua jostain syystä. Samoin Suomalainen tapa, jolla ei ole mitään kristillistä perustetta, että nimi salataan kastejuhlaan asti. Haloo.

Kyllä moni lapsi saa kasteessa nimen. Silloin kyllä lapsi saa kasteessa nimen, kun pappi häntä ensimmäistä kertaa kutsuu nimellä. Moni vanhempi ei kutsu lasta nimeltä ennen kastetta. Muutenhan kasteella ja nimellä ei ole keskenään tekemistä.

hmmm... tuo on muuten totta. Kuitenkin aina pappisväki teroittaa, että kaste ei ole nimenantojuhla vaan juhla, jossa jumala ottaa lapsen omakseen ja lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.

Ihan vilpitön ja tyhmä kysymys kastamattomien lasten äidiltä: Eivätkö lapset ole vauvana viattomia ja "Jumalan omia / kuvia" ilman kastetta?

Just tää jurppii mua jostain syystä. Samoin Suomalainen tapa, jolla ei ole mitään kristillistä perustetta, että nimi salataan kastejuhlaan asti. Haloo.

Vanhaa taikauskoa... Sitä sitten sopii sekoittaa kristillisiin sakramentteihin.

Taidan olla puritisti ja idealisti pohjimmiltani.

kyllä kait se lapsi on jumalan oma, vaikkei olisi kastettukaan vielä....

Alkuperäinen kirjoittaja ulkopuolinen:

Ihan vilpitön ja tyhmä kysymys kastamattomien lasten äidiltä: Eivätkö lapset ole vauvana viattomia ja "Jumalan omia / kuvia" ilman kastetta?

Lue Danten Jumalainen näytelmä... Sen mukaan kastamattomat pääsevät kuoltuaan Helvetin esikartanoihin, jotka ovat hämyisiä, surullisia paikkoja. Ja toiset kristilliset suuntaukset eivät hyväksy lapsikastetta. Että otapa siitä sitten selkoa...

ovat. kasteessa lapset otetaan seurakunnan yhteyteen ja kaste on hyvän oman tunnon liitto jumalan ja ihmisen välillä. mutta kuten sanotaan isossa kirjassa: jo idussa (kohdussa) jumala tunsi ihmisen...

Sanoppa muuta kato. Yritin anopille vääntää rautalangasta, että niin kamalaa jumalaa ei varmasti ole, joka lähettää lapsen helvettiin vanhempien tyhmyyden takia. Oli siis paniikissa kun lapsenlasta ei kastettu. Ärsytti suunnattomasti se, että ihminen saarnaa uskostaan muttei tiedä siitä mitään.

Oli siis kauhuissaan myös siitä, että lapsella oli nimi jo sairaalassa. "Se ei varmasti ole oikea nimi?"

Sai kasteen ja nimen.

Ei paljon inspaa käydä ristiäisissä, jos ei ole edes sitä nimen paljastamista mitä odottaa. Tympeää kuunnella papin jorinoita, jos tietää jo sen nimenkin.

Kyllä, olen kauhea ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kastettiin koska tykkään perinteistä :D Kivittäkää.

En kivitä, sillä siitä perinteestä en pidä. :saint:

Toinen perinne josta olisin pitänyt olis liittynyt sielunlintuun, mut valitettavasti suvun sielunlinnuilla on niin kaameat nimet että sivuutin sen :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja jonsku:

ovat. kasteessa lapset otetaan seurakunnan yhteyteen ja kaste on hyvän oman tunnon liitto jumalan ja ihmisen välillä. mutta kuten sanotaan isossa kirjassa: jo idussa (kohdussa) jumala tunsi ihmisen...

Niin, kun minä olen tosiaan aina ajatellut, että paha tulee ihmiseen vasta, kun oppii erottamaan oikean ja väärän - tai jotain sellaista. Ja että kyky hyvään ja pahaan on ihmisessä olemassa, mutta virheetöntä ihmistä ei olekaan.

Meillä sunnuntaina vauvan ristiäiset eikä olla paljastettu nimeä etukäteen... ja ihan vaan anopin kiusaksi :D

Mutta perinteisesti sitä nimeä ei ole paljastettu, ettei saatana ehtisi kutsua nimeltä kastamatonta lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sai kasteen ja nimen.

Ei paljon inspaa käydä ristiäisissä, jos ei ole edes sitä nimen paljastamista mitä odottaa. Tympeää kuunnella papin jorinoita, jos tietää jo sen nimenkin.

Kyllä, olen kauhea ihminen.

Hei, kiitos! Mä otan tuolta kannalta jatkossa. Viimeksi vaan oli hiukan vaikeeta suhtautua kun pariskunta oli sitten antanut meidän koiran lempinimen lapselleen. Puristettiin toisiamme kädestä ja yritettiin naamoida naurunpyrkähdykset liikutukseksi. Eli jos paljastaa niemen vasta siellä voi saada moninaisia reaktioita.

Mikä ihme siinä jurppii? Kyllä minä ainakin tiedän mikä kaste on, mutta miksi sitä nimeä ei saisi julkistaa siinä kasteen yhteydessä ja kastejuhlassa. Älkääkä sanoko, että se on vanhanaikaista, ei ole mielestäni hyvä syy jurppimiseen. Joskus ennenkin olen tällaisessa ketjussa kertonut anopistani, joka julkisti kihlauksensa jouluna. En kuitenkaan paasannut hänelle, että ei jouluna voi kihlausta julkistaa ja juhlia, etkö tiedä, miksi joulua juhlitaan.

Yhteistyössä