Miksi imetys lopetetaan 1-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarzaniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tarzaniina

Vieras
ihan vain siksi, että "niin kuuluu tehdä"? Kun kuulee näitä juttuja, että jaa, kohta lapsi täyttää vuoden, pitää kohta ruveta totuttelemaan eroon imetyksestä.

Se suomalainen suositus on, että jos mahdollista imetettäisiin 1-vuotiaaksi asti - ja sen jälkeen niin pitkään kuin äiti ja vauva yhdessä haluavat.

Onko siitä tullut joku kumma käsitys, että yli 1v. ei enää kuulu tai pidä tai peräti saa imettää?

WHO suosittelee kahden vuoden imetystä. Ja monessa maassa on ihan tavallista imettää pitkään senkin jälkeen, esim. 4-vuotiaaksi.

Suomessa on jotain ihan kummallista imettää taaperoa. Täältä olen lukenut keskusteluja, joiden mukaan se on outoa, ällöä tai sairasta.

Jos vain sekä äidistä että lapsesta imetys on mukavaa ja maitoa riittää, miksi ihmeessä pitää lopettaa kesken? Vaikkei äidinmaito enää paljon yli 1-vuotiaalle olekaan enää välttämätöntä, on se kuitenkin terveellistä ravintoa ja luonnollista ruokaa lapselle.

Eri asiahan on, jos ei pysty imettämään tai itsestä tuntuu, ettei enää jaksa tai halua. Mutta tässä ihmettelen nyt näitä keinotekoisia ikärajakäsityksiä.

Ei kannata kuunnella muiden höpinöitä vaan tehdä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Itse imetin ekaa lähes 3 vuotta ja olisin imettänyt pidenpäänkin mutta maidon tulo loppi kun tulin raskaaksi. Nyt tämä toinenkin saa kyllä omaa maitoani niin pitkään kuin haluaa. En ymmärrä mitä järkeä on yksivuotiaana vaihtaa oma maito vieraan nisäkkään maitoon. Ei kai luoja ole sitä niin suunnitellut tehtäväksi? :)

Itsekin imetin esikoista 2v 2kk ja lopetin loppuraskaudessa. Nyt lopetin kuopuksen imettämisen 1v 7kk iässä, kun yöt menivät levottomiksi...olisi halunnut vaan tissillä nukkua...ja mä en todellakaan saanut nukkua;) 2v suositus on hyvä ja tarpeellinen;)

WHO suositus pitkälle imetykselle perustellaan sillä, että on maita jossa ruokahygienia ja säilytyskäytännöt eivät ole hyviä ja pienet lapset saavat helposti likaisesta ruuasta ripulin. Rintamaidon kanssa ei ole säilyvyysongelmia.

no ei se mun mielestä ole mitenkään ihmeellistä.. Jokainen tehköön miten haluaa, omaani imetin 4kk, toivottavasti seuraavan kanssa sujuu paremmin!! eräs tuttava imetti vielä 4 vuoden ikäistäkin, mikäs siinä!!

Joko tää taas alkoi. Syyllistäminen ja syytteleminen tällä aiheella. Onko täällä näitä ammatti-imettäjiä, jotka viikosta toiseen tätä juttua aloittelevat ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joko tää taas alkoi. Syyllistäminen ja syytteleminen tällä aiheella. Onko täällä näitä ammatti-imettäjiä, jotka viikosta toiseen tätä juttua aloittelevat ?

Kaikki imetyksestä puhuminen tulkitaan täällä syyllistämiseksi. Jos luit kirjoitukseni, ihmettelin vain, luullaanko että imetys PITÄÄ lopettaa silloin 1-vuotiaana, ja kerroin, ettei ole pakko.

"Jos vain sekä äidistä että lapsesta imetys on mukavaa ja maitoa riittää, miksi ihmeessä pitää lopettaa kesken?" oli kysymykseni.

Alkuperäinen kirjoittaja r:
No töissä ollessa hankala imettää! Tosin aamu- ja iltatissi saa mun puolesta vielä olla n. 1,5 vee asti.

No en mäkään imetä töissä, mutta aamulla ennen töihinlähtöä, täiden jälkeen ja illalla. päivällä hörppii sitten vettä tai lehmänmaitoa. Pumppaamaan en ton ikäiselle enää ala.

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
no kaipa se on luontevaa lopettaa imetys silloin kun voi siirtyä tavalliseen maitoon...

Niin, kun voi, mutta joidenkin mielestä se näyttää olevan pakollista.
Eipä tuossa lehmänmaidossa ole mitään, joka olisi parempaa, kuin äidinmaito. Mun ekoteko on imetys, kun en ihan kaikessa jaksa noita ekohommia noudattaa, niin hyvähän se on edes jossain.

Lopetin, kun lääkitys ei salli imettämistä. Muuten olisin imettänyt pidempäänkin. Tosin luulen, että lapsi ei olisi enää kovin pitkään rintaa edes enää tahtonut.

No ite lopetin esikoisen imettämisen hänen ollessaan vuoden, samoin aion tehdä myös tämän kuopuksen kanssa. Ja yksinkertaisesti siitä syystä, että lapsi siirtyy silloin normimaitoon eikä korvikkeiden kanssa tarvitse enää pelata. Ja tää ei ole mulle mikään pakko vaan ihan oma valinta =)

Oli helppo siirtyä silloin tavalliseen maitoon ja sai taas ottaa migreenilääkkeet käyttöön. Minusta vuosi oli jo ihan tarpeeksi pitkä aika ja en olisi jaksanut enää imettää pitempään. Muut tehkööt kuten haluavat.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi syy:
WHO suositus pitkälle imetykselle perustellaan sillä, että on maita jossa ruokahygienia ja säilytyskäytännöt eivät ole hyviä ja pienet lapset saavat helposti likaisesta ruuasta ripulin. Rintamaidon kanssa ei ole säilyvyysongelmia.

tuo suositus on länsimaihin, ei niinkään kehitysmaihin...

Yhteistyössä