Miksi joidenkin mielestä erikoiset nimet on typeriä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MIKSI:
Miksi sitten jotkut äidit täälläkin harmittelee sitä, että nimi löytyy tulevana vuonna kalenterista, jos tarkotius ei ole ollut antaa tietentahtoen erikoista nimeä pelkän sen erikoisuuden vuoksi?

Niin mutta silti se nimi on luutlavasti tuntunut parhaalta vaihtoehdolta ja kauneimmalta omaan korvaan.Ei sitä sen takia ole annettu että se ei ole kalenterissa?

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Miksi sitten jotkut äidit täälläkin harmittelee sitä, että nimi löytyy tulevana vuonna kalenterista, jos tarkotius ei ole ollut antaa tietentahtoen erikoista nimeä pelkän sen erikoisuuden vuoksi?

Niin mutta silti se nimi on luutlavasti tuntunut parhaalta vaihtoehdolta ja kauneimmalta omaan korvaan.Ei sitä sen takia ole annettu että se ei ole kalenterissa?

Tiedän ihan tältä palstaltakin yhden äidin, joka ei missään nimessä halunnut valita mitään suom. kalenterista löytyvää nimeä lapselleen.

Se riippuu niin täysin siitä nimestä.. Erikoinen ja harvinainenkin on omalaatuinen, mutta väkisin väännetty on mun mielestä outoa.
Meillä kuopuksen toisena nimenä on Mella-Sofia ja mieslääkäri ihasteli mistä on noin hieno nimi kehitetty ;) Tuo on uniikkinimi tällä hetkellä, mut Mella kasvattaa suosiotaan.
Etunimissä tahdottiin ei-niin-tavalliset ja helposti kirjoitettavat nimet niin kuinkas kävikään: molemmat on olleet top50 joukossa parina viime vuotena :D

Sen ymmärrän, mutta JOS nimi on VAIN kauneutensa takia valittu (kuten varmasti useimmin onkin, en muuta väitä), miksi sen "yleistyminen" niin kiukuttaa? Vaikuttaa tämmösissä tapauksissa vaan tarkoituksenmukaiselta erikoisuuden tavoittelulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Meillä kun on tulevalle esikoiselle mietitty nimeä joskus niin selailin kalenterin läpi varmaan 20 kertaa enkä löytänyt sieltä pojille yhtään nimeä joka "kolahtaisi"
Sellaisia mutusteltavia ehkä nimiä kyllä, mutten mitään mikä iskisi... ärsyttävää.
Sen jälkeen sitten oon turvautunut harvinaisempien nimien selailuun ja vieläkin on nimi hakusessa.

Nyt on muutama kalenterinimikin alkanut vähän miellyttää, mutta tuppaavat olemaan jo käytössä jollain tutuilla.
Mutta jos mun lapselle tulee erikoinen nimi se johtuu ihan vaan siitä että juuri se nimi on tuntunut oikeelta, ei siitä että oisin halunnut erikoisen.

Meillä on myös sama "ongelma". On nimi valmiina jo jonkin aikaa, mutta kun siitä puhutaan, niin alkaa taas tuntuun että onkohan toi nyt kuitenkaan ihan se mitä ajateltu? Ja taas menee ettimiseksi... Jos nimi tulee olemaan jonkun mielestä "erikoinen" se ei kyllä meitä haittaa. Makuasioita kun on niin monia! :) Onneksi on vielä aikaa juupas/eipäs valita nimeä =)

Sen ymmärrän, mutta JOS nimi on VAIN kauneutensa takia valittu (kuten varmasti useimmin onkin, en muuta väitä), miksi sen "yleistyminen" niin kiukuttaa? Vaikuttaa tämmösissä tapauksissa vaan tarkoituksenmukaiselta erikoisuuden tavoittelulta.

Kyllä mua harmittaisi jos olisin antanut jonkin nimen ja yhtäkkiä se olisi niin muotinimi että niitä olisi joka paikassa. Ei se ole erikoisuuden tavoittelua ettei halua valita nimeä top kympistä.

Kyllä mua harmittaisi jos olisin antanut jonkin nimen ja yhtäkkiä se olisi niin muotinimi että niitä olisi joka paikassa. Ei se ole erikoisuuden tavoittelua ettei halua valita nimeä top kympistä.

Nimipäivälistaan kuuluminen ja TOP-10 on ehkä hieman eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:

Nimipäivälistaan kuuluminen ja TOP-10 on ehkä hieman eri asia.

Juu on toki, mutta silloin kun joku nimi nopeasti yleistyy niin usein seurauksena on se että esim. samasta tarharyhmästä löytyy saman niminen. Ajatellaan vaikka nimeä Miko, joka oli tosi erikoinen nimi vielä hetki sitten, nyt meidän pihatarhassa on neljä Mikoa, yksi tosin on c:llä.
Eikä sekään TOP10 nimi ole. Itse oon tuolle allerginen kun luokallani oli 4 muuta saman nimistä kuin minä ja mua sitten kutsuttiin sukunimellä, yök.
En sano että nimen pitää olla erikoinen mutta itse en em. syystä valkkaisi hittinimeäkään, kalenterinimi saa kuitenkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No musta se on typerää, jos pitää vain erikoisuudentavoittelun vuoksi vääntää mahdollisimman outo ja huomiotaherättävä nimi lapselle.

Luuleksä oikeasti että joku vääntää väkisin oudon nimen lapselle siksi että olisi erikoinen?

Joo, tiedän että näin on.

sä oot pihalla kuin tampoonin naru.

Kyllä mun tuttavapiirissä olevat ovat antaneet sen erikoisen nimen juuri sen erikoisyyden takia! Ettei muilla olisi.
Mä en lapsen kuullen hauku muiden nimiä, mutta tuota yhtä ketjua lukiessa tuli kyllä välillä ihan myötähäpeä. Enkä nyt tosiaankaan puhu mistään vähän erikoisista vaan niistä todella kummallisista..

jos ei halua mielipiteitä kuulla ni ei niitä nimiä kannata mainostaa tällasessa paikassa vaan tehdä niinku suurin osa suomalaisista että valitsee nimen ja ilmoittaa sen ääneen sitten siellä ristiäisissä eikä täällä nettipalstoilla, täällä kun jostain kumman syystä ihmiset saa sanoa mielipiteensä ihan vapaasti...

Alkuperäinen kirjoittaja vermutti:
jos ei halua mielipiteitä kuulla ni ei niitä nimiä kannata mainostaa tällasessa paikassa vaan tehdä niinku suurin osa suomalaisista että valitsee nimen ja ilmoittaa sen ääneen sitten siellä ristiäisissä eikä täällä nettipalstoilla, täällä kun jostain kumman syystä ihmiset saa sanoa mielipiteensä ihan vapaasti...

Ne mielipiteetkin voi sanoa hyvän maun rajoissa, eikä aina niin, että "Hyi hel*etti mikä nimi?!? Ootkö sä joku vammanen, kun tommosen nimen oot lapsellesi antanut?!?" tms vastaavaa. Aikuisiahan tässä (luutavasti) kaikki ollaan.
Kyllä minäkin mielipiteeni sanon, mutta osan sanoa sen loukkaamatta toisia.

Kyllä tosiaan kokonaisuus ratkaisee. Jos on vaikka Brooke Alexandria Järvinen tai Hibiscus Basilucum Lahtinen, niin kyllä vaikuttaa HITUSEN keksityiltä. Monikin tuntuu ottavan sen erikoisen nimen ihan erikoisuuden vuoksi. Vastahan oli tutkimus, että häiriköillä on koulussa usein aika erikoisia nimiä... Se oli musta mielenkiintoista, itsekin koulussa työskentelevänä on pakko yhtyä tähän. Mutta en silti ihan ymmärrä mikä se juttu on... Onko erikoisuutta hakevat vanhemmat jotenkin lepsuja, erilaisia kasvattajia, vai hä?

Yhteistyössä