Miksi joku pitää seuralemmikkieläimiä (paitsi lasten vuoksi)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Maailmassa on hirveästi nälkää näkeviä lapsia, joiden kummiksi voi ryhtyä lukuisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta ja päästä sitä kautta toteuttamaan hoivaviettiään. Samoin kärsiviä ihmisiä voi tukea muilla keinoilla. Näillä avun kohteena olevilla ihmisillä ei ole usein mitään. Ei ruokaa, puhdasta vettä, ei edes säällistä kattoa päänsä päällä.

Samaan aikaan jengi syytää rahaa lemmikeiden huippukalliisiin lääkäreihin ja lääkkeisiin. Eläimen erikoisruokaan, näyttelyihin ja ties mihin tarvikkeisiin. Koska on niin ihanaa leikkiä emoa karvapallolle, joka on olemassa vain omistajansa tarpeita varten. Rahat voisi antaa vain ihmisten itsekkään hyödyn vuoksi olemassa olevien lemmikkieläinten hyysäämisen sijasta niille kärsiville ihmisille. Miksi näin ei tehdä? Mitä miettii ihminen, joka tuhlaa niukkoja terveydenhuoltoresursseja hinaamalla hauvansa lääkäriin huipputerveydenhoitoa saamaan?

Mietin tätä asiaa yksi päivä, kun iski itsekäs halu ottaa koira. En ota, otan kummilapsen Afrikasta.

Noo, nämäkään eivät ole toisensa pois sulkevia asioita. Itse näen asian niin, että AINA on hyvä, jos välittää: eläimestä, ihmisestä. Tuntemani eläinrakkaat ovat usein myös ihmisrakkaita, välittävät ihan yleisestikin. Kun taas ne "karvat pois mun valkoiselta sohvalta" -ihmiset eivät usein anna paljostaankaan.

Lemmikeistä on seuraa, niiden touhuja on hauska seurailla, kissat pyydystää hiiret nurkista, vaikka ihan lemmikeitä ovatkin. Lapsetkin oppivat vastuuta huolehtiessaan lemmikistä. Ne kun pitää hoitaa sillonkin kun ei huvittaisi... siinä muutama syy :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ehkä ihan puhtaasti sen takia, että siitä koirasta on seuraa ja siitä kummilapsesta ei.

Tämä on hyvä pointti. Ehkä joku on todellakin niin yksinäinen, että koiran seura on ihan välttämätöntä...

Mulla on kyllä kummilapsi Intiasta. Mutta näen asian niin, että ihmisille kyllä löytyy auttajia enemmän kuin eläimille. Lisäksi lainsäädäntö antaa ihmisille paremman aseman kuin eläimille. Myös maksamistani veroista menee huomattavasti suurempi osa ihmisille kuin eläimille. Siksi autan mieluummin ensin eläimiä ja sitten vasta ihmisiä.

Lisäys: Jos mä nyt luopuisin koirastani, Sudanissa olisi edelleen ihan yhtä paljon sairaita lapsia.

Sori, yksi elämä ja autan resurssien mukaan. Minä ja perheeni saadaan paljon iloa koirasta ja koira on perheenjäsen, joten sitä toki autetaan eläinlääkärissä, jos se sairastuu. Totta puhuen, vaikka koiraan menee rahaa vuodessa ehkä semmoiset 500 euroa, en siltikään laittaisi niitä minnekään afrikan köyhille, sillä emme ole suurituloisia. Avustan kuitenkin omalla tavallani, olen antanut mm. vaatteita keräyksiin ja säästän luontoa sen minkä pystyn.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Sori, yksi elämä ja autan resurssien mukaan. Minä ja perheeni saadaan paljon iloa koirasta ja koira on perheenjäsen, joten sitä toki autetaan eläinlääkärissä, jos se sairastuu. Totta puhuen, vaikka koiraan menee rahaa vuodessa ehkä semmoiset 500 euroa, en siltikään laittaisi niitä minnekään afrikan köyhille, sillä emme ole suurituloisia. Avustan kuitenkin omalla tavallani, olen antanut mm. vaatteita keräyksiin ja säästän luontoa sen minkä pystyn.

lisään vielä, että koirasta on paljon iloa, se opettaa lapsillekin huolehtimista, vie aikuiset lenkille jne.. sen sijaan moni perhe voisi vaikka sijoittaa ne viinarahat järkevämpään :).

Täytyy jonkun niistä eläimistäkin huolta pitää. Valitettavasti ihmiset eivät pidä huolta eläinten ehkäisystä ja jatkuvasti maailmaan syntyy ei haluttuja kissoja ja koiria jotka sitten jätetään oman onnensa nojaan. Lisäksi tässä epäsosiaalisessa maailmassa ainakin yksi on onnellinen siitä, että tulet töistä kotiin, koira. Itse olen ajatellut, että olisi mukavaa ryhtyä vanhusten ystäväksi. Heillä kun on oikeasti todella yksinäistä, ei ulkoiluttajaa, ei keskustelu seuraa. Sukulaiset kenties käy kerran kuussa, joillain ei koskaan.

En ole ajatellut asiaa ikinä noin, mutta kun näitä seurakoiria omistan ja kaikki olivat yhden viikonlopun jossain poissa, niin huomasi kuinka "tyhjää" oma elämä onkaan ilman niitä, vaikka omassa perheessä onkin miehen lisäksi omia pieniä lapsia.

Nuo seurakoirat tuovat ihmiselle hyvää oloa ja iloa :) Niiden touhuja on valloittavaa seurata ja touhuta niiden kanssa kaikkea mukavaa. Samoin kuin lapsienkin kanssa!
Koirat ovat perheenjäseniä ja erittäin rakkaita joillekin, kuten joillekin on toiset ihmiset erittäin rakkaita :)
Ja varsinkin jos en omia lapsia kykenisi saamaan, niin ehdottomasti ottaisin sen seurakoiran itselleni mieluummin, kuin annan rahaa jonnekin tuntemattomaan paikkaan, mistä en todellisuudessa tiedä, että menevätkö ne rahat sinne, mihin on tarkoitettu.
Sitä eläintä hoivaamalla saa tyydytettyä tosiaan sen hoivaviettinsä, toisinkuin kummilasten kanssa.
Koiraa pestään, harjataan, leikataan kynsiä, syötetään ja viedään pihalle. Mitä vastinetta siitä kummilapsesta saa?

En sano, etteikö kummilapset olisi kuitenkaan hyvä juttu :)

Lemmien pitäminen ei ole keltään ihmiseltä pois. Ja lemmien ottamatta jättäminen tai eläinten hylkääminen ei auta ketään ihmistä!

Typerää, lapsellista ja tekopyhää vertaamista. Yleensä ne jotka välittää eläimistä, välittää enemmän ihmisistäkin. Vaikkei se sulle kuulukaan, niin mä annan pienistä tuloistani erittäin ison osan muiden ihmisten auttamiseen, joka kuukausi. Jos lemmikkien pitäminen on sinusta itsekästä niin mitäs on sitten vaikka autot, omakotitalot, harrastukset ja muut ylellisyydet? Jokaisen suomalaisen elämä on ylellistä köyhien maiden huonompiosaisiin verrattuna! Pitääkö siis kaikesta luopua ja elää ninkuin he, sekö heitä auttaisi? Ei, ei auttaisi. Jokaisella on oikeus tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos haluaa käyttää niistä osan lemmikin hoitoon, niin hyvä juttu. Jos on lemmikin ottanut niin pakkohan se on hoitaa niin hyvin pystyy. Ei eläimen hoitamatta jättäminen ole epäitsekästä vaan itsekästä.

Lemmikin hoitaminen on epäitsekästä ja vastuullista, muu olisi itsekästä ja vastuutonta. Eläimen pitäminen, se voi olla mitä vain, itsekästä tai epäitsekästä, riippuu siitä miten katsoo ja millainen omistaja on ja miten hän kohtelee lemmikkiään. Jos ihmisellä riittää rakkautta myös eläimille, niin hyvähän se on!

Ota myös huomioon että joillekin ihmisille lemmikki on ainut Ystävä, ainut joka rakastaa ja kuuntelee, ainut jolle saa osoittaa hellyyttä (kun ihmiset ovat hyljänneet tai ovat julmia). Jotkut ihmiset tarvitsevat lemmikkiään että jaksavat elää. Senkö haluaisit riistää heiltä? Lemmikit ovat auttaneet monia, monia ihmisiä, lapsista vanhuksiin. Tuttuni käy lemmikkinsä kanssa yksinäisten vanhusten luona, säännöllisesti, ja tämä eläin on heille todellista terapiaa. Ilo syttyy vanhan ihmiset kasvoille, kun hän saa pitää taas lemmikkiä sylissään ja se näyttää välittämistään tälle ihmiselle. Tuttavani juttelee ja kuuntelee vanhuksia, välittää heistä mutta hänen lemmikki tekee siinä vierailuissa suuremman "työn," tuo enemmän iloa vanhuksille kuin tämä ihminen. Usein vanhukset jopa liikuttavat kyyneliin kun eläin istuu sylissä ja katsoo silmiin... Olen nähnyt sen ja se koskettaa.

Niitä ulkomaalaisia apua tervitsevia ihmisiä ei pääse täältä Suomesta käsin juuri hoivaamaan joten tunteelliset ihmiset "joutuvat" purkamaan hellyysviettiään lähellä olevien ihmisten lisäksi lemmikkeihinsä, ja onneksi monet lähtevät vapaaehtoistyöhön. Eivätkä vain puhu (kirjoita) asiasta ja yritä syyllistää muita. Toivottavasti kellekään lemmikin omistajalle, tuntevalle ja herkälle ihmiselle ei tullut kamalan paha mieli sun julman, itsekkään, loukkaavan ja tuomitsevan kirjoituksen vuoksi. Hyvää yötä lemmikin omistajat ja muutkin! :) Meen nukkumaan...

Pidämme lemmikkejä koska ne antavat meille niin paljon. Rakkautta, rakkautta ja rakkautta. Jos sä et tätä ymmärrä niin olet kyllä kylmä ihminen, kysy vaikka mun teinipojalta joka nukahti sohvalle kissa kainalossaan... Sööttiä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lemmien pitäminen ei ole keltään ihmiseltä pois. Ja lemmien ottamatta jättäminen tai eläinten hylkääminen ei auta ketään ihmistä!

Typerää, lapsellista ja tekopyhää vertaamista. Yleensä ne jotka välittää eläimistä, välittää enemmän ihmisistäkin. Vaikkei se sulle kuulukaan, niin mä annan pienistä tuloistani erittäin ison osan muiden ihmisten auttamiseen, joka kuukausi. Jos lemmikkien pitäminen on sinusta itsekästä niin mitäs on sitten vaikka autot, omakotitalot, harrastukset ja muut ylellisyydet? Jokaisen suomalaisen elämä on ylellistä köyhien maiden huonompiosaisiin verrattuna! Pitääkö siis kaikesta luopua ja elää ninkuin he, sekö heitä auttaisi? Ei, ei auttaisi. Jokaisella on oikeus tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos haluaa käyttää niistä osan lemmikin hoitoon, niin hyvä juttu. Jos on lemmikin ottanut niin pakkohan se on hoitaa niin hyvin pystyy. Ei eläimen hoitamatta jättäminen ole epäitsekästä vaan itsekästä.

Lemmikin hoitaminen on epäitsekästä ja vastuullista, muu olisi itsekästä ja vastuutonta. Eläimen pitäminen, se voi olla mitä vain, itsekästä tai epäitsekästä, riippuu siitä miten katsoo ja millainen omistaja on ja miten hän kohtelee lemmikkiään. Jos ihmisellä riittää rakkautta myös eläimille, niin hyvähän se on!

Ota myös huomioon että joillekin ihmisille lemmikki on ainut Ystävä, ainut joka rakastaa ja kuuntelee, ainut jolle saa osoittaa hellyyttä (kun ihmiset ovat hyljänneet tai ovat julmia). Jotkut ihmiset tarvitsevat lemmikkiään että jaksavat elää. Senkö haluaisit riistää heiltä? Lemmikit ovat auttaneet monia, monia ihmisiä, lapsista vanhuksiin. Tuttuni käy lemmikkinsä kanssa yksinäisten vanhusten luona, säännöllisesti, ja tämä eläin on heille todellista terapiaa. Ilo syttyy vanhan ihmiset kasvoille, kun hän saa pitää taas lemmikkiä sylissään ja se näyttää välittämistään tälle ihmiselle. Tuttavani juttelee ja kuuntelee vanhuksia, välittää heistä mutta hänen lemmikki tekee siinä vierailuissa suuremman "työn," tuo enemmän iloa vanhuksille kuin tämä ihminen. Usein vanhukset jopa liikuttavat kyyneliin kun eläin istuu sylissä ja katsoo silmiin... Olen nähnyt sen ja se koskettaa.

Niitä ulkomaalaisia apua tervitsevia ihmisiä ei pääse täältä Suomesta käsin juuri hoivaamaan joten tunteelliset ihmiset "joutuvat" purkamaan hellyysviettiään lähellä olevien ihmisten lisäksi lemmikkeihinsä, ja onneksi monet lähtevät vapaaehtoistyöhön. Eivätkä vain puhu (kirjoita) asiasta ja yritä syyllistää muita. Toivottavasti kellekään lemmikin omistajalle, tuntevalle ja herkälle ihmiselle ei tullut kamalan paha mieli sun julman, itsekkään, loukkaavan ja tuomitsevan kirjoituksen vuoksi. Hyvää yötä lemmikin omistajat ja muutkin! :) Meen nukkumaan...

Kirjoitukseni ei todellakaan ollut julma, itsekäs ja loukkaava. Tuomitseva kyllä. Olen aika yllättynyt aggressiivisesta viestistäsi. Mikseivät yksinäiset ihmiset pidä enemmän seuraa toisilleen ja hoivaa toisaan (esim. vapaaehtoisjärjestöjen kautta löytyvin kontakstein)? Se antaisi tasan tarkkaan enemmän kuin kuin lemmikinpito!

Olen kyllä yleisesti ottaen sitä mieltä, että tuo yksinäisyysnäkökulma on hyvä ja jarkevä. Eli joillekin se lemmikki voi olla ainut ystävä. SEN OLEN JO AIEMMIN MAININNUT.

Ajatukseni koskevat enemmän muita kuin näitä yksinäisiä/ lemmikkiä terveydellisistä syistä tarvitsevia ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Pidämme lemmikkejä koska ne antavat meille niin paljon. Rakkautta, rakkautta ja rakkautta. Jos sä et tätä ymmärrä niin olet kyllä kylmä ihminen, kysy vaikka mun teinipojalta joka nukahti sohvalle kissa kainalossaan... Sööttiä... :)

Juu, minähän se olenkin tosi kylmä ihminen. Koska halusin koiraa, mutta tajusin sen olevan itsekästä resurssien tuhlausta. Ja päätin auttaa (lisää)köyhiä koiran ylläpitoikuluilla ja kieltäytyä itsekkään tarpeeni tyydyttämisestä.

Kamalan tekopyhää tekstiä. Jos sä oikeesti välittäisit ihmisistä niin tekisit jotain etkä kirjoittaisi tänne tollasia loukkaavia ja ilkeitä juttuja! Ne jotka välittää eläimistä välittää kyllä ihmisistäkin, paljon enemmän kuin sinä! Olet tunteeton ja paha ihminen.

Kerropas miksi juuri koira olisi jotenkin pois "kehitysmaiden kärsiviltä lapsilta"? Kuulostaa jotenkin niin tekopyhältä että hymyilyttää. Koirasta on paljon iloa, sen sijaan ihmiset ostaa paljon materiaa, vaikka vähemmälläkin pärjäisi. Ja eniten katsoisin suurituloisten suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Kamalan tekopyhää tekstiä. Jos sä oikeesti välittäisit ihmisistä niin tekisit jotain etkä kirjoittaisi tänne tollasia loukkaavia ja ilkeitä juttuja! Ne jotka välittää eläimistä välittää kyllä ihmisistäkin, paljon enemmän kuin sinä! Olet tunteeton ja paha ihminen.

Kuule, menehän nyt itseesi! On aika törkeää tekstiä. Mielipiteeni ja ajatukseni on hyvä + järkevä. Pistää ehkä muitakin ajattelemaan asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kirjoitukseni ei todellakaan ollut julma, itsekäs ja loukkaava. Tuomitseva kyllä. Olen aika yllättynyt aggressiivisesta viestistäsi. Mikseivät yksinäiset ihmiset pidä enemmän seuraa toisilleen ja hoivaa toisaan (esim. vapaaehtoisjärjestöjen kautta löytyvin kontakstein)? Se antaisi tasan tarkkaan enemmän kuin kuin lemmikinpito!

Olen kyllä yleisesti ottaen sitä mieltä, että tuo yksinäisyysnäkökulma on hyvä ja jarkevä. Eli joillekin se lemmikki voi olla ainut ystävä. SEN OLEN JO AIEMMIN MAININNUT.

Ajatukseni koskevat enemmän muita kuin näitä yksinäisiä/ lemmikkiä terveydellisistä syistä tarvitsevia ihmisiä.
Eläin on aina luotettavampi ystävä kuin yksikään ihminen. Vaikka lemmikkinä olisi sitten käärme. Eläimet eivät ole kieroja kuten ihmiset. Ihmiset ovat myös huomattavasti rumempia ja siten vähemmän hellyttäviä kuin eläimet. Joku Paavo Lipponen ei herätä mussa minkäänlaisia hellyyden tunteita, mutta buldoggi herättää. Sitäpaitsi ihmiset saavat apua enemmän kuin eläimet ihan jo meidän taviskansalaisten veroeurojen myötä. Ja on muuten ihan oikeasti hyvin paljon ihmisiä, jotka mieluummin halipusirutistaa Paavo Lipposta kuin buldoggia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Juu, minähän se olenkin tosi kylmä ihminen. Koska halusin koiraa, mutta tajusin sen olevan itsekästä resurssien tuhlausta. Ja päätin auttaa (lisää)köyhiä koiran ylläpitoikuluilla ja kieltäytyä itsekkään tarpeeni tyydyttämisestä.

Eikun sinähän olet niin helvetin epäitsekäs kun pidät nettiä ja roikut täällä aukomassa päätä ihmisille. Tosi ihmisrakas juu... Kukaan tollaselta mitään apua huolii/tarvitsee! Itse tarvitsisit psykiatria.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kerropas miksi juuri koira olisi jotenkin pois "kehitysmaiden kärsiviltä lapsilta"? Kuulostaa jotenkin niin tekopyhältä että hymyilyttää. Koirasta on paljon iloa, sen sijaan ihmiset ostaa paljon materiaa, vaikka vähemmälläkin pärjäisi. Ja eniten katsoisin suurituloisten suuntaan.

Juuri niin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Asiat on verrannollisia mielestäni siksi, että eläimeen puretaan hoivaviettiä. Samaa hoivaviettiä voi purkaa ihmisestä huolehtimiseen. Jos löytyy ylimääräistä hoivahalua, miksi sitä ei voi enemmin käyttää kärisiviin ihmisiin? Eikö ole roisia, että samaan aikaan kun lapsi Afrikassa ei saa rokotetta rahapulan vuoksi, joku puudeli Suomessa menee lääkärille hintaan rokote 50-100 köyhälle lapselle?

Mä olen ruvennut viime aikoina miettimään, onko oikeastaan jotain itsekästä ja oman egoni pönkittelyä se, että lahjoitan säännöllisesti rahaa kummilapselleni kehitysmaahan. Pidennän siis kummilapseni elämää, jotta hän säilyisi niissä olosuhteissa hengissä ja kärsisi mahdollisimman pitkään. Onkohan sekään oikeasti niin oikein ja hyvää?

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Kuule, menehän nyt itseesi! On aika törkeää tekstiä. Mielipiteeni ja ajatukseni on hyvä + järkevä. Pistää ehkä muitakin ajattelemaan asiaa.

Et voi olla tosissasi?! Itse kirjoitat todella loukkaavan ja agressiivisen (sanojasi lainatakseni) jutun ja väität edelleen kirjoituksiasi järkeviksi ja syytät muita kun he AIHEELLISESTI reagoivat sinun ärsytykseesi. Mä en kylä jaksa suuttua kun naurattaa.... Mä taidankin hankkia kaks koiraa! Ja ostan niille vaikka mitä hyvää...

Yhteistyössä