Miksi joku pitää seuralemmikkieläimiä (paitsi lasten vuoksi)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö ole tekopyhää kun jotkut asuvat lämpöisissä asunnoissa, käyttävät autoa, syövät terveellistä ruokaa ja käyvät lääkärillä kun maailmassa on niin paljon kärsiviä ihmisiä? Mutta onneksi ap ei tee mitään noista edellä mainituista itsekkyyksistä!

syödään kaikki tästä lähtien pelkkää halpaa kaurapuuroa niin kaiken sen rahan joka ei enää mene lauantaimakkaran ostoon, voi lähettää afrikan köyhille... :xmas:

pitäiskö länsimaalaisten lakata tekemästä lapsiakin ja kohdistaa hoivavietti sinne afrikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asiat on verrannollisia mielestäni siksi, että eläimeen puretaan hoivaviettiä. Samaa hoivaviettiä voi purkaa ihmisestä huolehtimiseen. Jos löytyy ylimääräistä hoivahalua, miksi sitä ei voi enemmin käyttää kärisiviin ihmisiin? Eikö ole roisia, että samaan aikaan kun lapsi Afrikassa ei saa rokotetta rahapulan vuoksi, joku puudeli Suomessa menee lääkärille hintaan rokote 50-100 köyhälle lapselle?
Kyllä siinä kuule alkaa tulliviranomaiset laittamaan hyvin nopeasti stopin hoivavietillesi, jos alat niitä afrikkalaisia rahdata tänne hellittäväksesi. Tällanen yh ei saa sieltä Afrikasta adoptoitua edes monivammaista lasta hoivaviettinsä tyydyttämiseen.

Kyllä mä laitan Planille ja Amnestylle joka kuukausi rahaa, vaikka pussaankin iltaisin puudeliani.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Pidämme lemmikkejä koska ne antavat meille niin paljon. Rakkautta, rakkautta ja rakkautta. Jos sä et tätä ymmärrä niin olet kyllä kylmä ihminen, kysy vaikka mun teinipojalta joka nukahti sohvalle kissa kainalossaan... Sööttiä... :)

Juu, minähän se olenkin tosi kylmä ihminen. Koska halusin koiraa, mutta tajusin sen olevan itsekästä resurssien tuhlausta. Ja päätin auttaa (lisää)köyhiä koiran ylläpitoikuluilla ja kieltäytyä itsekkään tarpeeni tyydyttämisestä.

Eikun sinähän olet niin helvetin epäitsekäs kun pidät nettiä ja roikut täällä aukomassa päätä ihmisille. Tosi ihmisrakas juu... Kukaan tollaselta mitään apua huolii/tarvitsee! Itse tarvitsisit psykiatria.

Ehkäpä ajatukseni saa muutkin ajattelemaan vaihtoehtoa hoivavietin toteuttamiselle. Aika jännä huomata, kuinka paljon vihaa nenää pidemmälle ajattelu voi saada aikaan.

Täällä on jo kaksi ihmistä sitä mieltä, että olen itsekäs hullu tekemäni valinnan + mielipiteeni vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Asiat on verrannollisia mielestäni siksi, että eläimeen puretaan hoivaviettiä. Samaa hoivaviettiä voi purkaa ihmisestä huolehtimiseen. Jos löytyy ylimääräistä hoivahalua, miksi sitä ei voi enemmin käyttää kärisiviin ihmisiin? Eikö ole roisia, että samaan aikaan kun lapsi Afrikassa ei saa rokotetta rahapulan vuoksi, joku puudeli Suomessa menee lääkärille hintaan rokote 50-100 köyhälle lapselle?
Kyllä siinä kuule alkaa tulliviranomaiset laittamaan hyvin nopeasti stopin hoivavietillesi, jos alat niitä afrikkalaisia rahdata tänne hellittäväksesi. Tällanen yh ei saa sieltä Afrikasta adoptoitua edes monivammaista lasta hoivaviettinsä tyydyttämiseen.

Kyllä mä laitan Planille ja Amnestylle joka kuukausi rahaa, vaikka pussaankin iltaisin puudeliani.

Ei niitä kummilapsia Suomeen raahata, niinkuin ihan hyvin lahjoittajana tiedät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
syödään kaikki tästä lähtien pelkkää halpaa kaurapuuroa niin kaiken sen rahan joka ei enää mene lauantaimakkaran ostoon, voi lähettää afrikan köyhille... :xmas:
Oikeastaan kaikkien suomalaisten tuloja voisi leikata yhdellä neljänneksellä ja laittaa sen rahan suoraan valtion kautta kehitysapuun.

Siis miten voisin purkaa hoivaviettiäni Afrikassa asuviin lapsiin? Lähettämällä rahaa, enkä voi koskaan olla varma meneekö apu edes perille? Ei mun hoivavietti kyllä täyty sillä että klikkaan netissä jotain "ota kummiksi"- palkkia. Ei mun hoiva koiraa tai lapsiani kohtaan ole pois Afrikan lapsilta tms..

Ap voisi nyt vaikka samantien myös itse auttaa niitä nälkää näkeviä lapsia, sulkea nettiyhteydenja luopua kaikesta "turhasta" ja laittaa rahat sinne kehitysmaihin...
Ihmeellinen ajatusmaailma sulla..

Mutta ei mulla ainakaan ole niin pitkät kädet, että ylettyisin niitä siellä kehitysmaassa halaamaan tai hoivaamaankaan. Pelkkä tilisiirto ei tyydytä mun hoivaviettiäni =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Oikeastaan kaikkien suomalaisten tuloja voisi leikata yhdellä neljänneksellä ja laittaa sen rahan suoraan valtion kautta kehitysapuun.

mun rahoihin ei kosketa |O
kehitysapurahojen käyttö on ihan tasan liian hyvin tiedossa :kieh:

Tämä vaikuttaa joltain teini-ikäisen "maailmanparantajan" lapselliselta jutulta, mutta olkoon... Oikeasti, aikuisten oikeesti, itsekästä on ihan muut asiat kuin eläimestä huolehtiminen! Ylenpalttinen kuluttaminen, kaikki turhat tavarat... Mutta antaa lapsen, sori ap:n uhota. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Niin...:
Eikö ole tekopyhää kun jotkut asuvat lämpöisissä asunnoissa, käyttävät autoa, syövät terveellistä ruokaa ja käyvät lääkärillä kun maailmassa on niin paljon kärsiviä ihmisiä? Mutta onneksi ap ei tee mitään noista edellä mainituista itsekkyyksistä!

Ihan oikeassa olet siinä, että on olemassa muitakin asioita, joissa voi säästää ja ajatella ympäristöä/ muita ihmisiä. En kuitenkaan itse ole valmis menemään niin pitkälle, että luopuisin asunnostan ja ruoasta. Olisiko se edes järkevää? Silloin menettäisin työni ja kykyni auttaa palkallani sen minkä autan muita.

Kysessä on hoivavietin suuntaaminen tiettyyn kohteeseen. Minusta vain se olisi jäkevämpää suunnata kärsiviin ihmisiin huvieläinten sijasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lemmien pitäminen ei ole keltään ihmiseltä pois. Ja lemmien ottamatta jättäminen tai eläinten hylkääminen ei auta ketään ihmistä!

Typerää, lapsellista ja tekopyhää vertaamista. Yleensä ne jotka välittää eläimistä, välittää enemmän ihmisistäkin. Vaikkei se sulle kuulukaan, niin mä annan pienistä tuloistani erittäin ison osan muiden ihmisten auttamiseen, joka kuukausi. Jos lemmikkien pitäminen on sinusta itsekästä niin mitäs on sitten vaikka autot, omakotitalot, harrastukset ja muut ylellisyydet? Jokaisen suomalaisen elämä on ylellistä köyhien maiden huonompiosaisiin verrattuna! Pitääkö siis kaikesta luopua ja elää ninkuin he, sekö heitä auttaisi? Ei, ei auttaisi. Jokaisella on oikeus tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos haluaa käyttää niistä osan lemmikin hoitoon, niin hyvä juttu. Jos on lemmikin ottanut niin pakkohan se on hoitaa niin hyvin pystyy. Ei eläimen hoitamatta jättäminen ole epäitsekästä vaan itsekästä.

Lemmikin hoitaminen on epäitsekästä ja vastuullista, muu olisi itsekästä ja vastuutonta. Eläimen pitäminen, se voi olla mitä vain, itsekästä tai epäitsekästä, riippuu siitä miten katsoo ja millainen omistaja on ja miten hän kohtelee lemmikkiään. Jos ihmisellä riittää rakkautta myös eläimille, niin hyvähän se on!

Ota myös huomioon että joillekin ihmisille lemmikki on ainut Ystävä, ainut joka rakastaa ja kuuntelee, ainut jolle saa osoittaa hellyyttä (kun ihmiset ovat hyljänneet tai ovat julmia). Jotkut ihmiset tarvitsevat lemmikkiään että jaksavat elää. Senkö haluaisit riistää heiltä? Lemmikit ovat auttaneet monia, monia ihmisiä, lapsista vanhuksiin. Tuttuni käy lemmikkinsä kanssa yksinäisten vanhusten luona, säännöllisesti, ja tämä eläin on heille todellista terapiaa. Ilo syttyy vanhan ihmiset kasvoille, kun hän saa pitää taas lemmikkiä sylissään ja se näyttää välittämistään tälle ihmiselle. Tuttavani juttelee ja kuuntelee vanhuksia, välittää heistä mutta hänen lemmikki tekee siinä vierailuissa suuremman "työn," tuo enemmän iloa vanhuksille kuin tämä ihminen. Usein vanhukset jopa liikuttavat kyyneliin kun eläin istuu sylissä ja katsoo silmiin... Olen nähnyt sen ja se koskettaa.

Niitä ulkomaalaisia apua tervitsevia ihmisiä ei pääse täältä Suomesta käsin juuri hoivaamaan joten tunteelliset ihmiset "joutuvat" purkamaan hellyysviettiään lähellä olevien ihmisten lisäksi lemmikkeihinsä, ja onneksi monet lähtevät vapaaehtoistyöhön. Eivätkä vain puhu (kirjoita) asiasta ja yritä syyllistää muita. Toivottavasti kellekään lemmikin omistajalle, tuntevalle ja herkälle ihmiselle ei tullut kamalan paha mieli sun julman, itsekkään, loukkaavan ja tuomitsevan kirjoituksen vuoksi. Hyvää yötä lemmikin omistajat ja muutkin! :) Meen nukkumaan...

Hyvä kirjoitus!

Alkuperäinen kirjoittaja eivoikuihmetellä:
Ap voisi nyt vaikka samantien myös itse auttaa niitä nälkää näkeviä lapsia, sulkea nettiyhteydenja luopua kaikesta "turhasta" ja laittaa rahat sinne kehitysmaihin...

Minkälainen sitten oma ajatusmaailmasi on? Nämä vastaukset kyllä puhuu ihan omaa kieltään taas...

Kysessä on hoivavietin suuntaaminen tiettyyn kohteeseen. Minusta vain se olisi jäkevämpää suunnata kärsiviin ihmisiin huvieläinten sijasta.
Musta toi on ihan kunnioitettava ajattelutapa. Mä suuntaan molempiin - siis sekä ihmisiin että eläimiin- ja vielä mieluiten niin, että suurin osa vuosittaisesta avustani menee kotimaahan. Valintoja, valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo-o:
Tämä vaikuttaa joltain teini-ikäisen "maailmanparantajan" lapselliselta jutulta, mutta olkoon... Oikeasti, aikuisten oikeesti, itsekästä on ihan muut asiat kuin eläimestä huolehtiminen! Ylenpalttinen kuluttaminen, kaikki turhat tavarat... Mutta antaa lapsen, sori ap:n uhota. :D

Olen kolmekymppinen. Maailmanparantaja kyllä, mutta porvarisammatissa.

Ne eläimet ovat olemassa vain siksi, että ihmiset niitä haluavat seurakseen. Niitä on jalostettu tarkoitusta varten. Turhien lemmikkien pitäminen on samanlaista resurssien säästämistä/ kulutuksen karsimista kuin esimerkiksi kierrättäminenkin jos asiaa tosissasi ajattelet.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin...:

Ihan oikeassa olet siinä, että on olemassa muitakin asioita, joissa voi säästää ja ajatella ympäristöä/ muita ihmisiä. En kuitenkaan itse ole valmis menemään niin pitkälle, että luopuisin asunnostan ja ruoasta. Olisiko se edes järkevää? Silloin menettäisin työni ja kykyni auttaa palkallani sen minkä autan muita.

Sitten sä et voi vaatia muita luopumaan mistään kun et itsekään ole valmis luopumaan mistään mistä et halua! Sä et voi sanoa toiselle mikä on turhaa ja mikä ei. Jos sä kieltäydyt lemmikistä niin se ei oikeuta sua vaatimaan samaa muilta. Ei kukaan usko sua, että haluat pitää asunnon ja ruoan toisten auttamisen takia, naurettavaa! Itseäsi sä ajattelet. Me lemmikin omistajat pystytään rakastamaan eläintäkin, meillä on tunteet. Sulla on vain uhoa ja esittämistä. Älä yritä esittää jeesusta, et onnistu!

Se että mihin mä omat, itse tienaamani rahat kulutan, ei kuulu kenellekään muulle (siis myöskään tälle ap:lle). Mainittakoon nyt kuitenkin, että meilläkin on koira, jonka ruokaan menee kuussa n. 70 euroa + kaikki kalliit rokotukset ja mikrosirutukset jne. . Ja lisäksi meillä on akvaariokin, jonka hankkimiseen laitoin äskettäin 500 euroa. Ja nyt katselen netistä gerbiilien kasvattajia, koska aion OMAKSI ILOKSI hankkia pari gerbua. Toinen koirakin on haaveissa, sekin maksaa varmaan 1300 euroa, niinkuin tää meidän 7 kk ikäinen pentu, jonka hankimme 5kk sitten. Ja en tosiaan aatellu laittaa rahaa Afrikkaan ;)

Turhien lemmikkien pitäminen on samanlaista resurssien säästämistä/ kulutuksen karsimista kuin esimerkiksi kierrättäminenkin jos asiaa tosissasi ajattelet.
Vastaavasti voisi ajatella, että ei ole maapallon tai edes kehitysmaiden kannalta järkevää tukea holtitonta lisääntymistä. Yhden kummilapsen hinnalla saisi luultavasti aika monta sterilisaatiota, vai mitä?

Ne eläimet ovat olemassa vain siksi, että ihmiset niitä haluavat seurakseen. Niitä on jalostettu tarkoitusta varten. Turhien lemmikkien pitäminen on samanlaista resurssien säästämistä/ kulutuksen karsimista kuin esimerkiksi kierrättäminenkin jos asiaa tosissasi ajattelet.

Jos haluat parantaa maailmaa, aloita itsestäsi. Muille räyhääminen on turhaa. Elä ja anna muiden elää.

Mutta ei mulla ainakaan ole niin pitkät kädet, että ylettyisin niitä siellä kehitysmaassa halaamaan tai hoivaamaankaan. Pelkkä tilisiirto ei tyydytä mun hoivaviettiäni =)

Ihmiset on erilaisia! Joillekin ne kirjeet ja tilisiirrot riittää, toisille ei. On kuitenkin hyvä, että me kaikki teemme edes joitain valintoja elämässämme, jotka parantavat maailmaa. Sinä olet hankkinut kummilapsen (niin kuin vissiin edellä kirjoitit), mutta tykkäät myös seurana pidettävistä lemmikeistä. Valinta on paaaaljon parempi kuin monella muulla!!

Alkuperäinen kirjoittaja eivoikuihmetellä:

Minkälainen sitten oma ajatusmaailmasi on? Nämä vastaukset kyllä puhuu ihan omaa kieltään taas...

Mun ajatusmaailma on ihan erilainen sun kanssa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Jos haluat parantaa maailmaa, aloita itsestäsi. Muille räyhääminen on turhaa. Elä ja anna muiden elää.

En räyhää, vaan esitin näkemyksen, joka saa ehkä toisiakin ajattelemaan.

Ihmiset on erilaisia! Joillekin ne kirjeet ja tilisiirrot riittää, toisille ei. On kuitenkin hyvä, että me kaikki teemme edes joitain valintoja elämässämme, jotka parantavat maailmaa. Sinä olet hankkinut kummilapsen (niin kuin vissiin edellä kirjoitit), mutta tykkäät myös seurana pidettävistä lemmikeistä. Valinta on paaaaljon parempi kuin monella muulla!!
Ihmiset on erilaisia =) Mä kaipaan hoivaviettini tyydyttämiseen jotain konkreettista, käsillä kosketeltavaa. Tilisiirto ei riitä mulle siihen. JOS mulla ei olisi ollut lemmikkieläimiä, en luultavasti olisi koskaan myöskään ottanut Plan -kummilasta, osallistunut Amnestyn toimintaan tai avustanut suomalaisia vähävaraisia lapsiperheitä.

Yhteistyössä