Miksi joku pitää seuralemmikkieläimiä (paitsi lasten vuoksi)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta mitä jos ihmiset suuntaisivat sen hoivaviettinsä + rahallisen panoksensa jalostettujen lemmikeiden sijasta köyhien auttamiseen? Eikö se parantaisi maailmaa? Eikö se olisi lisäarvoa köyhille?
Ei. Niin julmalta kuin kuullostaakin, niin onhan sinne Afrikkaan syydetty jo about 50 vuoden ajan miljardeja euroja kehitysapurahoja. Mikä siellä on muuttunut? Lisääntyvät edelleen - anteeksi nyt vaan - kuin kanit eikä tietoakaan siitä, miten pesueensa elättää. Mitä enemmän sinne rahaa annetaan, sitä pidempään siellä on nälkää näkeviä. Julmaa, mutta totta.

Ja tiedätkö mitä? Jos tänä yönä kaikki maailman varallisuus jaettaisin tasan kaikille maailman ihmisille, niin viikon päästä joku olisi jo menettänyt kaiken omaisuutensa ja toinen moninkertaistanut omaisuutensa.

Afrikka on köyhä, koska me -Länsimaat- olemme riistäneet heidän luonnonvarojaan, luoneet köyhyyden alistamalla ja hyväksikäyttämällä ko kansoja ja heittämällä heille korvauskeksi naurettavan pienen määrän kehitysapua tekemiimme tuhoihin nähden. Ajattele esimerkiksi siirtomaakautta? Mitä se teki näille valtioille?

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
Jos tarkkoja ollaan, niin ainoa tarpeettomasti maapallolla lisääntynyt eläin on ihminen. Ihminen on myös ainoa eläin, joka omalla toiminnallaan vahingoittaa maapalloa. Jos siis haluaisimme ajatella tämän planeetan tulevaisuutta, lakkaisimme välittömästi tukemasta kaikkea ihmisiin liittyviä asioita. Paitsi sterilisaatiota tai muuta ehkäisyä.

Pakko peesailla.
Ap:lla taitaa olla käsitys, että eettisyys on sitä, että autetaan vain ihmisiä. Metsään menee.

Juu, se on minun käsitykseni. Laitan tosiaan ihmiset eläinten edelle. Enkä näe ostetun jalostetun lemmikin pitoa minään eläinten auttamisena.

Vielä kerran: Eläinten auttaminen/lemmikin pitäminen EI ole ihmisiltä pois.

Mutta mitä jos ihmiset suuntaisivat sen hoivaviettinsä + rahallisen panoksensa jalostettujen lemmikeiden sijasta köyhien auttamiseen? Eikö se parantaisi maailmaa? Eikö se olisi lisäarvoa köyhille?

Mutta jos ei vain halua tehdä niin? Jos haluaa pitää lemmikkejä? Mä haluan pitää lemmikkejä, tarvitsen niitä, ne on meille perheenjäseniä. Ja mä annan rahaa ja autan muutenkin ihmisiä ja eläimiä. Lemmikit ei estä sitä, vaan pikemminkin antavat mulle syyn auttaa muita! En käy tarkemmin selittelemään miten, mutta me elämme mahdollisimman ihmis- eläin- ja luontoystävällisesti. Olisi paljon mistä voisi luopua mutta kukin päättää itse omalta kohdaltaan, eikä kukaan voi vaatia että juuri näin olisi tehtävä. Yritä ymmärtää että kaikki ihmiset eivät halua elää ilman lemmikkejä, ilman omaa rakasta "karvakerää" vieressä! Se ei ole itsekästä. Olisi itsekästä vaatia sellaisia luopumaan lemmikeistään! Sun ajattelutavallasi sitten lasten tekemisenkin täytyy olla itsekästä. Mutta mä en eläisi ilman lapsia! Mä haluan hoitaa ja hoivat omia lapsia ja omia lemmikkejä, ja mulla on siihen oikeus. Ymmärrä jo että ihmiset on erilaisia, joillakin on hellyyden tarve jota ei tyydytä vain auttaminen... Tulkaa meille niin mä halaan ja annan hellyyttä, olitpa eläin tai ihminen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja koira jos koiran haluaa:
Eihän noita asioita voi edes verrata.

Ihan samaa mieltä! Ei noita asioita voi verrata eivätkä ne sulje toisiaan pois.

Ja myös siinä olen samaa mieltä että lemmikin omistajilla riittää yleensä empatiakykyä myös muiden ihmisten kärsimyksiin. Lapsiperheellä lemmikki on hyvä siinäkin mielessä että lapset oppivat lemmikkien hoitoa, hoivaamista ja juuri sitä välittämistä ja empatiaa. Heikommista pidetään huolta, avutonta eläintä autetaan.

Minulla on myös kummilapsi Ugandasta, jonka otin silloin kun olin tosi tiukoilla ja yh. Mutta ajattelin että jos mulla on varaa tilata joku juttu vaikka hobbyhallista jota maksan kuukausittain pois, niin ihan yhtä hyvin voin ottaa kummilapsen jota autan kuukausittaisella maksulla.

Autan myös muuten jos vain on mahdollista. En jättäisi pulaan edes vierasta ihmistä jos sellainen tapaus tulisi vastaan. Kukaan ei voi pelastaa koko maailmaa, mutta jokainen voi tehdä jotain pientä.

Samaa mieltä! Näin meilläkin!

Hienoa! Nut ollaan asian ytimessä:)! Jokainen voi omalla valinnallaan vaikuttaa siihen, että pentuja ei tehtailla enää niin paljon. Kun kysyntä laskee, myös tarjonta pienenee. Siksi ei kannata itse ostaa pentutehtailijalta lemmikkiä. jos lemmikin välttämättä haluaa, sen kai voi ottaa myös löytöeläintalosta?

Ei se jalostaja varmasti niitä eläimiään tapa. Ehkä lahjoittaa/ myy pilkkahintaan pois ja lopettaa lopulta kannattamattoman bisneksen.

Mutta mutta:
Ottaessasi sen koiran sieltä löytöeläintalosta, kyseisen koiran tilalle tulee uusi koira, joka voi olla "tehtaasta"
Aina kun on olemassa kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät eläinten hyvinvoinnista välitä, löytyy näitä tehtaita ja ostajia. "ostetaan sieltä mistä helpolla ja halvalla saadaan" Ei välitetä miten se lemmikki on saanut alkunsa eikä jakseta huolehtiakaan siitä lemmikistä, koska "se ei ole sen arvoista".
Kohta otetaan kuitenkin taas ihana pieni söpö pentu, joka vuoden päästä joutaa taasen löytöeläintaloon.
Nämä ihmistyypit ovat juuri kaltaisiasi ihmisiä. Ei välitetä niistä lemmikeistä.
Niin kauan, kuin tällä pallolla löytyy tuota ihmistyyppiä, löytyy myös niitä eläimiä. Niin kauan niitä myös tehdään.
Voi kuinka ihanteellista olisikaan, että olisi vain se muutama kasvattaja, joka rakastaisi rotuaan ja eivät myisi pentujaan tuolle veemäiselle ihmistyypille lainkaan!

Lemmikkejä olisi vähän ja heillä olisi mitä parhaimmat kodit, kun he pääsisivät siihen perheeseen, missä heitä oikeasti rakastetaan ja pidetään hyvänä elämänsä loppuun saakka!

Mutta riisutaan nyt kuitenkin ne vaaleanpunaiset lasit.
Tuo ei ikinä tule olemaan totta.
Siksi onkin hyvä pitää huoli niistä lemmikeistä niin paljon kuin mahdollista!

Vau. Nyt olen jo eläinvauvojen hylkääjä, hih! On siinä meillä oikein ajatusten Tonava. En edes viitsi vastata tuohon viestiin mitään, se on niin absurdi:)

Jos sinulla on lukihäiriö, niin suosittelen lukemaan viestini vaikkapa sitten useampaan kertaan.
Puhuin ihmistyypistä.

Naurettavaa on mainostaa omaa eettisyyttään, mutta kuitenkin olla sitä mieltä, että lemmikkejä ei pitäisi pitää.
Niistä pitäisi päästä eroon jne.

Hyvä olet puhumaan. Ristiin ainakin, jos et muuta ;)

Mutta mitäpä ajattelit saada irti tästä keskustelusta?

Miksi puhut asiasta tällaisella perhe-palstalla, etkä vie asioita eteenpäin?
Kuvittelitko oikeasti, että täältä saat kaltaisiasi mielipiteitä paljonkin?

Jos et kuvitellut, ymmärtänet varmaan, mitä "provoilu" tarkoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Jos tarkkoja ollaan, niin ainoa tarpeettomasti maapallolla lisääntynyt eläin on ihminen. Ihminen on myös ainoa eläin, joka omalla toiminnallaan vahingoittaa maapalloa. Jos siis haluaisimme ajatella tämän planeetan tulevaisuutta, lakkaisimme välittömästi tukemasta kaikkea ihmisiin liittyviä asioita. Paitsi sterilisaatiota tai muuta ehkäisyä.

Pakko peesailla.
Ap:lla taitaa olla käsitys, että eettisyys on sitä, että autetaan vain ihmisiä. Metsään menee.

Juu, se on minun käsitykseni. Laitan tosiaan ihmiset eläinten edelle. Enkä näe ostetun jalostetun lemmikin pitoa minään eläinten auttamisena.

Entäpä jos ihmiset hillitsisivät materiaalista himoaan ja kaiken hienon uuden ostamisen sijaan, satsaisivat johonkin hyväntekeväisyyteen. Olisko se hiukan parempi vaihtoehto kuin se että lemmikkejä ei saisi pitää?

Kyllä kyllä! Lemmikit ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Ajatukseni on se, että hoivaviettiä kai voi suunnata kokonaisuuden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla? Eli enemmin köyhiin ihmisiin kuin ihmistä varten jalostettuihin seuraeläimiin!

On tosi hienoa, että sinulla on kummilapsi. Kuten keittiönoitakin, myös sinä olet tehnyt todella paljon isomman uhrauksen yhteisen hyvän eteen kuin niiiin moni muu. Eikä yhden ihmisen toki tarvitse luopua kaikesta. Sinä luovuit jostakin vähävaraisten hyväksi ja lemmikin pidit. Se on jo hienosti tehty se!

Voi, sä kuulostat joltain papilta, opettajalta tai rippi-isältä. Ihan kuin kukaan tarvitsisi tai kaipaisi SUN hyväksyntää ja neuvoja siihen mikä on oikein!

Kyllä kyllä! Lemmikit ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Ajatukseni on se, että hoivaviettiä kai voi suunnata kokonaisuuden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla? Eli enemmin köyhiin ihmisiin kuin ihmistä varten jalostettuihin seuraeläimiin!

On tosi hienoa, että sinulla on kummilapsi. Kuten keittiönoitakin, myös sinä olet tehnyt todella paljon isomman uhrauksen yhteisen hyvän eteen kuin niiiin moni muu. Eikä yhden ihmisen toki tarvitse luopua kaikesta. Sinä luovuit jostakin vähävaraisten hyväksi ja lemmikin pidit. Se on jo hienosti tehty se!
Mä kuulun edelleen niihin ihmisiin, jotka eivät saa minkäänlaista mielihyvää rutistaessaan tiliotettaan. Siksi karsastan näkemystäsi siitä, että hoivavietti pitäisi tyydyttää paperilla. Tai virtuaalisesti. Mä kaipaan hoivaviettini tyydyttämiseen konkreettista elollisen olennon koskettamista. Halaamista, rutistamista. Turkin tai hiusten silittämistä. Tilisiirto ja se kirje on kylmä ja eloton. En mä saa tyydytettyä hoivaviettiäni kiviäkään halaamalla. Mulla tosin ei ole mitään suurta hoivaviettiä ikinä ollutkaan, mutta mieluummin mä meidän pöperöpäätä rutistan kuin esim Visa-korttiani :D

Olen myös sikäli realisti, että tiedän olevani voimaton maailman kurjuuden edessä. Vaikka lahjoittaisin kaiken palkkani maailman köyhille, niin 99,9999% köyhistä ei saisi sillä rahalla edes lasillista juomakelpoista vettä. On siis tehdävä valintoja. Mun valintani on kummilapsi Intiassa, Amnesty ja sitten vuosittain 10-20 vähävaraista perhettä Suomessa. No nyt oon kutonut lapasia lähetettäväksi itärajan taakse lastenkoteihin, mutta se on tää mun uusin vouhotus. Jos mulla ei olisi koskaan ollut lemmikkejä, en varmasti laittaisi nyt euroakaan rahaa noihin edellä mainitsemiini kohteisiin. Mutta mulla voisi olla auto ja ajokortti =) Ja paljon vähemmän asuntolainaa.

Jos mä joskus riitaannun lasteni kanssa niin pahasti, että päätän ne perinnöttömiksi tehdä, niin en mä omaisuuttani testamenttaa Afrikan lapsille. Mä testamenttaan omaisuuteni Helsingin Eläinsuojeluyhdistykselle. Maailmassa on monia mua rikkaampia, niitä oikeita rikkaita - filmitähtiä ja muita - jotka lahjoittavat rahaa kehitysmaihin enemmän kuin mä ehtisin koko elinaikanani edes tienaamaan. Joten maailman köyhät eivät tarvitse mun rahojani, mutta eläimet tarvitsevat.

Miksi ap ei ymmärrä tätä?

Ihmisiä pitää auttaa. Eläimiä pitää auttaa. Miten siinä voisi olla jokin ristiriita, ongelma? Lemmikin omistaminen ei haittaa ketään ihmistä. Ei ne rahat ihmisten auttamiseen menisi... Törkeää syyllistää muita lemmikin pitämisestä! Jos et itse ottanut koiraa, niin ei sulla ole oikeutta purkaa katkeruuttasi lemmikin omistajiin. Kun mä en saanut niin ei muutkaan saa saada... Et voi vaatia samaa muilta. Ei sun elämän tapasi käy kaikille! Mähän voisin tolla perusteella kirjoittaa että auton pitäminen on itsekästä, luopukaa autoista ja antakaa rahat köyhille. Joopa joo... Älä kuvittele että juuri sinun mielipiteesi on ehdoton totuus. Sä et voi tietää miten paljon hyvää lemmikit on tehneet ihmisille! Oikeasti! Mun elämä olisi ihan toisenlaista... En varmasti auttaisi ihmisiä ellei eläin olisi opettanut mulle rakkautta... Siis todella, lemmikit ei ole keltään pois, sultakaan. Opettele kestämään se että muilla on lemmikkejä ja tulee aina olemaan! Ja me hoidamme ja autamme (myös) eläimiä. Jos ap ei välitä auttaa eläimiä, niin onneksi jotkut välittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Maailmassa on hirveästi nälkää näkeviä lapsia, joiden kummiksi voi ryhtyä lukuisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta ja päästä sitä kautta toteuttamaan hoivaviettiään. Samoin kärsiviä ihmisiä voi tukea muilla keinoilla. Näillä avun kohteena olevilla ihmisillä ei ole usein mitään. Ei ruokaa, puhdasta vettä, ei edes säällistä kattoa päänsä päällä.

Samaan aikaan jengi syytää rahaa lemmikeiden huippukalliisiin lääkäreihin ja lääkkeisiin. Eläimen erikoisruokaan, näyttelyihin ja ties mihin tarvikkeisiin. Koska on niin ihanaa leikkiä emoa karvapallolle, joka on olemassa vain omistajansa tarpeita varten. Rahat voisi antaa vain ihmisten itsekkään hyödyn vuoksi olemassa olevien lemmikkieläinten hyysäämisen sijasta niille kärsiville ihmisille. Miksi näin ei tehdä? Mitä miettii ihminen, joka tuhlaa niukkoja terveydenhuoltoresursseja hinaamalla hauvansa lääkäriin huipputerveydenhoitoa saamaan?

Mietin tätä asiaa yksi päivä, kun iski itsekäs halu ottaa koira. En ota, otan kummilapsen Afrikasta.

Hohhoijaa, en edes ymmärrä miksi tälläiseen ketjuun vastaan mitään, mut eipä tässä muutakaan tekemistä ole kuumeen kourissa...
Meillä ei ole yksikään eläin lapsia varten, ei yksikään. Tosin eipä meidän koirat ikipäivänä sopisi koiriksi, jotka otetaan lasten takia, syystä että lapset haluaa elävän pehmolelun.

Ja totta puhuakseni, itsekästä tai ei, niin tuhlaan rahani just siihen mihin itse haluan. Toisekseen, mitä enemmän seuraan uutisia maailmalta ja kotimaasta, sekä tutustun ihmisiin, en voi olla unohtamatta miksi rakastan koiriani ja eläimiä aina vain enemmän.
Mulla ei ole mitään tarvetta suojella taloudellisesti niinkään sairasta eläinlajia kuin ihminen on. Lapset toki on asia erikseen, mutta riittäköön, että huolehdin omista lapsistani niin hyvin kuin suinkin pystyn, sukulaislapsia unohtamatta.

En kyllä ymmärrä yhtään miten voi edes verrata Afrikasta otettua kummilasta (jota et edes välttämättä ikinä näe, saat vain valokuvan toimistolta) koiraan. Väitänpä että koira (tai muu lemmikki) parantaa _tässä ja nyt_omistajansa elämänlaatua, kuin täysin tuntematon kummilapsi.

Outo aloitus kyllä ja vaikuttaa todella katkeralta tekstiltä... :/

Näinpä =) Voinpa pistää melkein pääni pantiksi, että sitten, kun tuosta puudelista aika jättää, käytän koiraan aiemmin menneet rahat omiin huvituksiini. Matkusteluun, teatteriin, elokuviin..... Ainoa, keneltä ne koiraan nyt menevät rahat on pois, olen minä itse.

Eikä oo, sä autat muitakin.

Yhteistyössä