Miksi jotkut ajattelee että onko meillä varaa vielä yhteen lapseen????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Varaa on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
miksi kaikki ei halua enempää kuin yhden lapsen? ehkä siksi että ykkösen kanssa on jo tarpeeksi vaikeaa..? aina ei pitäisi yleistää ja toisaalta mietitkö itse miten pahalta se voi jostain muusta henkilöstä tuntua kun hehkutetaan omalla ah niin ihanalla elämällä ja kyllä kaikilla pitäisi olla monta lasta ja niin ruusuista etttä oksat pois

no jokainen tekee ja ajattelee niinkuin tahtoo. minä en ole ikinä ajatellut rahaa esteenä/mahdollisuutena lastenSAANTIIN. ei niitä muuten niin vain tehdä. epäkohteliasta ajatella nykyaikana, että pim pom vain tehdään vauva silloin, kun vanhemmille sopii.

Minusta ei olekaan kyse siitä, onko varaa etelänmatkoihin tai sisäfileeseen, vaan ihan siitä raadollisesta asiasta, että pystyykö tarjoamaan lapselle kelvolliset elinolosuhteet ja taloudellisen tilanteen, jossa ei tarvitse nälkäisenä mennä maanantaina kouluun ilman toppatakkia pakkasella.

Alkuperäinen kirjoittaja Varaa on:
Itse en ymmärrä miten jotkut haluavat vain yhden lapsen, se on väärin lasta kohtaan!!!

Itse en ymmärrä miten monilapsiset äidit vetävät itsensä kaikkien muiden yläpuolelle!?
Kyllähän sitä hedelmällinen nainen sais nopeestikin ison lauman tehtyä, mutta kun ei ole pätemisen tarvetta, vaan haluaa että se yksi ja ainoa saa laadukasta hoitoa. Ei kestäs mun pää kakaralaumaa

Alkuperäinen kirjoittaja taustalta taas:
miksi kaikki ei halua enempää kuin yhden lapsen? ehkä siksi että ykkösen kanssa on jo tarpeeksi vaikeaa..? aina ei pitäisi yleistää ja toisaalta mietitkö itse miten pahalta se voi jostain muusta henkilöstä tuntua kun hehkutetaan omalla ah niin ihanalla elämällä ja kyllä kaikilla pitäisi olla monta lasta ja niin ruusuista etttä oksat pois

Ja minäkö sitten en saa olla onnellinen siitä, että meillä on useampi lapsi?? Pitäis olla olematta onnellinen tai ei ainakaan näyttää sitä sen takia kun jollakin on vaikeeta yhden lapsen kanssa. Hmmm.

Toi lapsen vaikeus on muuten suhteellista, sanon vielä näin sinua ärsyttääkseni (heh heh). Toisilla äideillä on enemmän pinnaa, he jaksavat enemmän samoilla vähillä yöunilla jne. Ok, on hankalia lapsiakin, mutta on myös eri tavoin jaksavisa äitejä vaikka lapset olis ns. yhtä hankalia. Meillä oltu vatsavaivaisia ja nukuttu iän kaiken päin persettä mutta ovat muuten helppoja hoitaa. Perusterveitä normaaleja lapsia. Yleensä jokaisella lapsella on joku juttu missä ovat hyviä ja huonoja. Toiset esim syö tuskin muruakaa, toiset herää 10 kertaa yössä mutta syö hyvin...

Anyway, ei se ruusuista oo aina kellään, mutta yleensä plussat pieksää miinukset ja siksi niitä lapsia halutaan lisää. Ja kyllä sisaruus on jotain mitä rahalla ei saa. Me ite eletään aika "leveetä elämää" mutta siis sisaruus on jotakin niin arvokasta, ettei me voitais sitä mitenkään korvata. Tosin jos sitä, että omilla lapsilla on sisaria, ei oo kokenut niin sitä ei tiedä silloin mitä se onkaan ja mitä patsi lapsi jää, jos on perheen ainokainen. Eli sen tajuaa vasta sitten kun sen näkee ja kokee. Vähän niin kuin äitiyskin. Eli äitinä olon merkityksellisyyttä ei voi ymmärtää muu kuin toinen äiti. Se, joka siitä ei henkilökohtaisesti tiedä, ei voi asiaa ihan täysin ymmärtää. Voi vain kuvutella millaista se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mmmmmm:
Ja kyllä sisaruus on jotain mitä rahalla ei saa. Me ite eletään aika "leveetä elämää" mutta siis sisaruus on jotakin niin arvokasta, ettei me voitais sitä mitenkään korvata. Tosin jos sitä, että omilla lapsilla on sisaria, ei oo kokenut niin sitä ei tiedä silloin mitä se onkaan ja mitä patsi lapsi jää, jos on perheen ainokainen. Eli sen tajuaa vasta sitten kun sen näkee ja kokee.

Eipä ole pelkkää ruusuilla tanssimista sisaruuskaan... Mikään riita vaikka parhaan ystävän kanssa ei ole mitään verrattuna riitaa sisarukseen.
Ja miten vaikeaa ja surullista on seurata vierestä kun sisarukset vihaavat toisiaan ja muuttavat sen takia eri paikkakunnille.
Että turha sitä sisaruutta on hehkuttaa ihan ehdoitta, toki siitäkään nurjasta puolesta ei tiedä sellainen jolla sisaruussuhteet on kuin sadusta.
Itse ainakin säästän lapseni niiltä kivuilta, hänellä on toistakymmentä läheistä serkkua, joten yksin ei joudu olemaan.

Meillä on kaks lasta ja enempää ei tuu.Tuntuu jo nyt siltä että nää kaks nielee kiitettävän määrän pätäkkää kun pitää ostella kaikenlaista.Toisekseen ei tarvi miettiä mahdutaanko millaseen autoon ja asuntoon.Eikä musta edes olis ison lapsikatraan kaitsijaksi.

[quote
Itse en ymmärrä miten jotkut haluavat vain yhden lapsen, se on väärin lasta kohtaan!!![/quote]

Ihan älytön väite. Me ainakin pyritään lapsiluvussa siihen, että jaksetaan ja pystytään huolehtimaan lapsistamme. Musta huolenpidon laiminlyöminen on väärin lasta kohtaan, ei se, onko lapsia yksi vai viisi. Ja erittäin tervettä on myöntää ja tunnistaa, jos voimavarat/ rahat eivät riitä isoon lapsikatraaseen. Tietysti elämä voi järjestää yllätyksiä, ehkäisy voi pettää tai tulee sairastumisia tms eli kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan.

Ja oletko miettinyt, että ehkä näissä lapsiluku-asioissa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua- tosiille suurperhe on sopiva, toisille yksilapsisuus tai jopa lapsettomuus!!

ikinä' en moista ole ajatellut vaikka meillä 4 lasta!!! Lapset ovat tärkeimpiä ja menevät rahan edelle, etelään tuskin koskaan päästään mutta ei todellakaan haittaa meitä! Me nautitaan yhdessä olosta muutenkin kuin kalliilla matkoilla. Eikä ajatella tulevaisuutta etukäteen, koska kaikki voi muuttua vaan elämme päivän kerrallaan ja nautitaan kun lapset ovat pieniä ja terveitä=) Lapset kun kasvavat niin nopeasti isoiksi. Heistä sitten iloa toivottavasti meille kun vanhoja olemme. Itse en ymmärrä miten jotkut haluavat vain yhden lapsen, se on väärin lasta kohtaan!!!

Mä olen ainoa lapsi enkä koe joutuneeni hirveän vääryyden kohteeksi. Onnellinen ja tasapainoinen lapsuus mulla ainakin oli, ihanat vanhemmat ja turvallinen koti. Seuraakin muista lapsista riitti.

No totta helvetissä jokaisen pitäisi tarkkaan miettiä, onko varaa tehdä lapsia!! Ihan älytöntä pukata lapsia maailmaan ja sitten hoksata että hei, ei mulla olekaan varaa maksaa asumisesta, ruuasta ja muista pakollisesta + vielä ostaa lapsille toppapukuja, talvikenkiä ja vaippoja. Eli siis ihan perusjuttuja, ei mitään luksusta. Musta on vastuutonta tehdä lapsia miettimättä omaa rahatilannetta, ja luottaa vain siihen, että kyllä joku maksaa ja elättää jos minä itse en pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minusta ei olekaan kyse siitä, onko varaa etelänmatkoihin tai sisäfileeseen, vaan ihan siitä raadollisesta asiasta, että pystyykö tarjoamaan lapselle kelvolliset elinolosuhteet ja taloudellisen tilanteen, jossa ei tarvitse nälkäisenä mennä maanantaina kouluun ilman toppatakkia pakkasella.

Samaa mieltä.
Minust on vain viisasta ajatella MYÖS (ei siis pelkästään) raha-asioita. Tokihan siinä on paljon muutakin.

Meillä ainaskin perus asiat kunnossa. omakotitalo ja tila-auto löytyy. Ei eletä sossun rahoilla vaan ansaitulla. En kiertele kirppareita, vaan haluan pukea lapseni viimeisen muodin mukaan, että rahaa palaa vaatteisiin kyllä todella paljon. mut isommalta jää sit aina pienemmälle. Ja isovanhemmat sponsoroi urheilu harrastuksia mielellään=) Että meillä ainaskin hyvin menee!

Just sen takia pitää ajatella onko varaa, että on mahdollisuus taata katto päälle sekä releet niskaa, ruokaa sekä harrastuksia. Ei meillä ole varaa ostella tila-autoja ja uusia muotivaatteita (riittää pienempi auto ja tykkään kierrellä kirppareita). Haluan antaa lapsille (isommille) harrasmahdollisuuksia, kun ei meillä isovanhemmat niitä maksele. Myöskin on mukavaa, jos on varaa matkustaa isovanhempia tapaamaan. Pakko on miettiä mihin on varaa.

no kuuleppa, sä olet hirveän huono äiti, näin mulle sano yksi palstan erittäin suosittu tietotoimisto palstailija, jos teen lapsia, niin että et paperin ja kynän kanssa räknää, että onko mulla nyt vara tehdä lapsia, ja että paljonko lapsille tulee ikä eroa. tällaisen vastauksen suurin piirtein sain, kun vitsillä sanoin kysymykseen, että onko jollakin vahinko lapsia vai suunniteltua ja mä sanoin, että mulla on neljä vahinko lasta ja kaksi suunniteltua, näillä vahingoilla tarkoitin sitä, ja vitsinä laitoin ton vahingon, että nuo neljä on tullu sen enempiä suunnittelematta ja loput kaksi on sitten pitänyt ihan tekemällä tehdä, kun raskaus ei niin vain onnistunutkaan. niin tää äiti sanoi, ettei ymmärrä, miten joku voi olla niin huono ja vastuuton, että antaa vain lapsia tulla, eikä tarkkaan suunnittele niiden tekemistä. ei siin ihan näillä sanoilla sanonut, mutta tätä kuitenkin tarkoitti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
No totta helvetissä jokaisen pitäisi tarkkaan miettiä, onko varaa tehdä lapsia!! Ihan älytöntä pukata lapsia maailmaan ja sitten hoksata että hei, ei mulla olekaan varaa maksaa asumisesta, ruuasta ja muista pakollisesta + vielä ostaa lapsille toppapukuja, talvikenkiä ja vaippoja. Eli siis ihan perusjuttuja, ei mitään luksusta. Musta on vastuutonta tehdä lapsia miettimättä omaa rahatilannetta, ja luottaa vain siihen, että kyllä joku maksaa ja elättää jos minä itse en pysty.
Asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
no kuuleppa, sä olet hirveän huono äiti, näin mulle sano yksi palstan erittäin suosittu tietotoimisto palstailija, jos teen lapsia, niin että et paperin ja kynän kanssa räknää, että onko mulla nyt vara tehdä lapsia, ja että paljonko lapsille tulee ikä eroa. tällaisen vastauksen suurin piirtein sain, kun vitsillä sanoin kysymykseen, että onko jollakin vahinko lapsia vai suunniteltua ja mä sanoin, että mulla on neljä vahinko lasta ja kaksi suunniteltua, näillä vahingoilla tarkoitin sitä, ja vitsinä laitoin ton vahingon, että nuo neljä on tullu sen enempiä suunnittelematta ja loput kaksi on sitten pitänyt ihan tekemällä tehdä, kun raskaus ei niin vain onnistunutkaan. niin tää äiti sanoi, ettei ymmärrä, miten joku voi olla niin huono ja vastuuton, että antaa vain lapsia tulla, eikä tarkkaan suunnittele niiden tekemistä. ei siin ihan näillä sanoilla sanonut, mutta tätä kuitenkin tarkoitti.

Olikoan se nyt ihan noin?

jos mä olisin ajatellu rahaa sillo ku lapsia halusin ni meil ei ois ainuttakaa!nyt 2 ja nää saa riittää!vaatteet saa kirpparilt ja rahaa ei oo yhtää säästössä ja mitää ei kuukaudessa jää kätee!mutta silti lapset(lapsi)saa leluja melkee aina ku haluu ja karkkiaki meil syödää...käydää loppukuu anopilla syömässä =)

Meillä ei ainakaan ole nyt varaa kolmanteen, vaikka se toiveissa olisikin. Mutta ei ole voimiakaan, että ei se raha ole ainoa syy. Sitten kun(toivottavasti)/jos meillä on omakotitalo(tai isompi asunto) ja mahdollisesti parempi tukiverkosto niin mietimme kolmatta, onneksi olemme vielä nuoria. :)

Olen Keittiönoidan kanssa samaa mieltä, että täytyy ajatella tulevaakin, eikä vain tätä hetkeä tai sitä kun lapset on pieniä.

Olikoan se nyt ihan noin?
kuten sanoin, ei nuilla sanoilla sitä sanonut, mutta paskan maku jäi kovasti suuhun, koska tollanen tunne mulle jäi, että ihan sama vaikka olis sanonut sen suoralla suomen kielellä mitä sanoi, eikä kiertäen ja kaartaen.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi lapsi eikä lisää tule:
Alkuperäinen kirjoittaja Mmmmmm:
Ja kyllä sisaruus on jotain mitä rahalla ei saa. Me ite eletään aika "leveetä elämää" mutta siis sisaruus on jotakin niin arvokasta, ettei me voitais sitä mitenkään korvata. Tosin jos sitä, että omilla lapsilla on sisaria, ei oo kokenut niin sitä ei tiedä silloin mitä se onkaan ja mitä patsi lapsi jää, jos on perheen ainokainen. Eli sen tajuaa vasta sitten kun sen näkee ja kokee.

Eipä ole pelkkää ruusuilla tanssimista sisaruuskaan... Mikään riita vaikka parhaan ystävän kanssa ei ole mitään verrattuna riitaa sisarukseen.
Ja miten vaikeaa ja surullista on seurata vierestä kun sisarukset vihaavat toisiaan ja muuttavat sen takia eri paikkakunnille.
Että turha sitä sisaruutta on hehkuttaa ihan ehdoitta, toki siitäkään nurjasta puolesta ei tiedä sellainen jolla sisaruussuhteet on kuin sadusta.
Itse ainakin säästän lapseni niiltä kivuilta, hänellä on toistakymmentä läheistä serkkua, joten yksin ei joudu olemaan.

No mulla on tukku sisaria, joista toiset läheisiä, toiset ei, ja yhden kanssa ilmi riidoissa. Mutta ei se sitä sano etteikö iältään lähellä olevat ehdi kokemaan juotain ainutlaatuistakin yhdessä. Kuten mä lähimpien sisarusteni kanssa. Aina leikittiin yhdessä. Tapeltiinkin, mutta koskaan ei tarvinnu olla yksin, leikkiä yksin, surra yksin, laulaa yksin, ullkoilla yksin, askarrella yksin, olla lomamatkoill ayksin vanhemoien kanssa . Meän muksut on vielä aika pieniä, mutta vuorovaikutusta on todella paljon. Välillä ollaan mustiksia mutta silti toisen läsnäolo on selkeästi mieletön juttu. Katseet, eleet, ihan kaikki sen kertoo, että me ollaan yhtenäinen paketti isomman mielestä. Pienemmälle käydään antamassa hyvän yön suukot, aamulla eka asia mikä tulee mieleen on mennä antamaan aamuhali pikkusiskolle. Yhdessä tutkitaan leluja, yhdessä istutaan vierekkäin autossa, ruokapöydässä, lennoilla jne. Yhdessä ulkoillaan. Jos toisella on paha mieli, toinen lohduttaa. Kun pienempi itkee menee isompi lukemaan hälle kirjoja ja näyttämään leluja, koettaa saada toisen paremmalle mielelle. Kun ovesta lähdetään isompi varmistaa, että pienempi on matkassa. Katseet, eleet jne ilmentää, että isompi aistii pienemmän läsnäoloa. Ja pienempi seuraa katsellaan isompaa ja koettaa tehdä perässä sen minkä kerkeää. Isompi ottaa oienempää usein ukaan leikkihin, kuten että eikkiessään leikkikeittiössään tekee ruokaa pienemmälle ja vie kokkauksiaan sitten pienemmälle maistettavaksi.

kuten sanoin, ei nuilla sanoilla sitä sanonut, mutta paskan maku jäi kovasti suuhun, koska tollanen tunne mulle jäi, että ihan sama vaikka olis sanonut sen suoralla suomen kielellä mitä sanoi, eikä kiertäen ja kaartaen.

No ehkä muistan väärin. Muistan kyllä sen keskustelun, enkä ymmärtänyt sitä samalla tavalla, mutta eihän se minua koskettanutkaan. Muuten, joko olet alkanut käydä uimassa? =) *asiasta toiseen* Ihanaa vettä jo!

No ehkä muistan väärin. Muistan kyllä sen keskustelun, enkä ymmärtänyt sitä samalla tavalla, mutta eihän se minua koskettanutkaan. Muuten, joko olet alkanut käydä uimassa? =) *asiasta toiseen* Ihanaa vettä jo!
olen käynyt jo monta viikkoa, tai en mä ole taukoa edes pitänyt, vaan uinut ihan läpi vuoden. vesi on nyt tosi ihanaa. eilen illallaki oli jo ihan pimeää kun kävin pulikoimassa, ja meidän viisi ja kymmenvuotiaatkin ui

olen käynyt jo monta viikkoa, tai en mä ole taukoa edes pitänyt, vaan uinut ihan läpi vuoden. vesi on nyt tosi ihanaa. eilen illallaki oli jo ihan pimeää kun kävin pulikoimassa, ja meidän viisi ja kymmenvuotiaatkin ui

Minäkin jo yli kuukauden olen käynyt. Pimeällä en oikein tykkää, vesi on niin mustaa. Meillä kuopus käy myös joskus, 11-vuotias =)

Minäkin jo yli kuukauden olen käynyt. Pimeällä en oikein tykkää, vesi on niin mustaa. Meillä kuopus käy myös joskus, 11-vuotias =)
mä taas tykkään käydä pimeällä, talvellakin kun tähdet tuikkii ja kuu loistaa, mikäs sen romanttisempaa :D tai sit kevät talvella kun on ihana auringonpaiste, niin sillo on myös ihanaa

Alkuperäinen kirjoittaja yksi lapsi eikä lisää tule:
Itse en ymmärrä miten jotkut haluavat vain yhden lapsen, se on väärin lasta kohtaan!!!

Miten kenelläkään on oikeus tulla täällä sanomaan, että teen väärin lastani kohtaan koska hän on ainokaiseni ?
Miten kukaan kehtaa edes väittää moista ?