Miksi jotkut dissaa duunareita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28018310]duunarien dissaaminen osoittaa suurta typeryyttä ja suppeakatseisuutta. kermaperseet ei yhtään ajattele sitä että duunareita on kiittäminen heidän viihtyvyydestään jokapäiväisessä elämässä.[/QUOTE]

Haha, vaikka et selkeästi koulunkäynnistä pidäkään, niin joku logiikan peruskurssi voisi kyllä olla paikallaan... :laugh:

Mun mielestä siinä ei ole mitään outoa jos haluaa työn jossa ei joudu olemaan vastuussa muista ihmisistä (=alaisista), ei tekemään siinä määrin vastuullista työtä että jos oma osuus jää hoitamatta, kaatuu katastrofi päälle, että on tiukkoja aikatauluja, vaativia projekteja, paljon kotiin tuotavia töitä.. Ymmärrän myös hyvin niitä jotka haluavat tämänkaltaisen työn ja edetä urallaan mahdollisimman korkealle.

Itse olen ilmeisesti jotain akateemisen ja duunarin väliltä, koska tuntuu että molemmista suunnista tulee vähän sellaista "ai sä oot tollanen" -asennetta kun kertoo mitä tekee. Sinänsä ihan sama. Tykkään työstäni enkä tunne tarvetta lokeroitua johonkin tiettyyn ryhmään, mielellään kyllä ottaisin välillä sellaisen työn jossa ei juuri vastuita ole..

Mä arvostan suuresti niitä ihmisiä jotka tekevät sitä mitä haluavat tehdä, jotka hoitavat hommansa vaikkeivät välttämättä työstään aina niin kovasti pitäisi, ja sellaisia jotka eivät silti katso toisia kieroon heidän valintojensa takia. Dissaus puolin ja toisin on idioottimaista.

Mun mielestä siinä ei ole mitään outoa jos haluaa työn jossa ei joudu olemaan vastuussa muista ihmisistä (=alaisista), ei tekemään siinä määrin vastuullista työtä että jos oma osuus jää hoitamatta, kaatuu katastrofi päälle, että on tiukkoja aikatauluja, vaativia projekteja, paljon kotiin tuotavia töitä.. Ymmärrän myös hyvin niitä jotka haluavat tämänkaltaisen työn ja edetä urallaan mahdollisimman korkealle.

Itse olen ilmeisesti jotain akateemisen ja duunarin väliltä, koska tuntuu että molemmista suunnista tulee vähän sellaista "ai sä oot tollanen" -asennetta kun kertoo mitä tekee. Sinänsä ihan sama. Tykkään työstäni enkä tunne tarvetta lokeroitua johonkin tiettyyn ryhmään, mielellään kyllä ottaisin välillä sellaisen työn jossa ei juuri vastuita ole..

Mä arvostan suuresti niitä ihmisiä jotka tekevät sitä mitä haluavat tehdä, jotka hoitavat hommansa vaikkeivät välttämättä työstään aina niin kovasti pitäisi, ja sellaisia jotka eivät silti katso toisia kieroon heidän valintojensa takia. Dissaus puolin ja toisin on idioottimaista.

Miksi aina ajatellaan, että duunari on jonkun alainen? Moni yksityisyrittäjä on duunari, eikä siinä voi ajatella, että ei haittaa, jos ei saakaan hommaansa tehtyä.

huvittaa aina nämä duunareiden "ilman duunareita ei yhteiskunta pyörisi!" jutut... Joo o, ei pyörisikään, mutta ei pyörisi kyllä ilman akateemisiakaan. Molempia tarvitaan, myös niitä akateemisia. Vai mitä meinasitte, kuka teidän lapsianne opettaa, akateeminen vai duunari? Kuka teidät ottaa vastaan lääkärissä, akateeminen vai duunari? Kuka ajaa teidän oikeuksianne, akateeminen vai duunari? Kuka on todennäköisesti teidän ylin pomonne, akateeminen vai duunari? jne jne jne. melkein kaikkien alojen pyörimiseen tarvitaan sekä akateemisia että duunareita.

Tuo pätee jossain määrin minuunkin. Olen akateeminen siinä vanhassa merkityksessä (eli siis tohtori, ennenhän kandidaatit (siis nyk. maisterit) eivät olleet akateemisia), mutta esim. vapaa-aikana käsissäni on kyllä useammin vaseliinia ja moottoriöljyä, kuin Derridaa tai Lacania. :D

Tottakai on selviö, että kaikkia ammatteja tarvitaan. On kuitenkin aivan eri asia vaatia arvostusta. Monet työt ovat niin yksinkertaisia, etten ymmärrä miksi ihmeessä pitäisi arvostaa.

Ylipäätänsä on syytä tähdentää, että ihmisen ja ammatin arvostus ovat kaksi eri asiaa. Minä arvostan kyllä duunareita ihmisenä ja pidän heidän työtänsä tarpeellisena, mutten kerta kaikkiaan pidä heidän työtään kovin arvostettavana. Minulta arvostusta saa sellainen työ, joka vaatii tekijältään erikoistaitoja tai erityisen kovia ponnisteluja. Palkka on merkityksellinen arvostuksen mittari vain niille, joilla rahaa on liian vähän.

Kuka duunareita dissaa ja missä? En koe minkään ammattiryhmän väheksymiseen tarvetta, mutta tällä palstalla jos edes yrittäisi sanoa jotain vähättelevää duunareista, tulee heti kakkaa niskaan. Sen sijaan akateemisille saa nyrpistellä nenää ja väheksyä heidän tietojaan ja taitojaan. Kuten ap:kin heti toisessa kappaleessa tekee yleistyksiä siitä millaisia akateemiset kaupassa ovat ja mitä duunareista ajattelevat.

Totta on se, että erilaisia ammatteja tarvitaan. Eihän niitä muuten olisikaan.

Miksi aina ajatellaan, että duunari on jonkun alainen? Moni yksityisyrittäjä on duunari, eikä siinä voi ajatella, että ei haittaa, jos ei saakaan hommaansa tehtyä.

Mä en miellä yrittäjiä duunareiksi. Sori. Ne on yrittäjiä. Se on ihan eri juttu kuin olla ns. tavallinen duunari, yrittäjänä joutuu tekemään ihan helvetisti muutakin kuin vain sen perustyön.

Tottakai on selviö, että kaikkia ammatteja tarvitaan. On kuitenkin aivan eri asia vaatia arvostusta. Monet työt ovat niin yksinkertaisia, etten ymmärrä miksi ihmeessä pitäisi arvostaa.

Ylipäätänsä on syytä tähdentää, että ihmisen ja ammatin arvostus ovat kaksi eri asiaa. Minä arvostan kyllä duunareita ihmisenä ja pidän heidän työtänsä tarpeellisena, mutten kerta kaikkiaan pidä heidän työtään kovin arvostettavana. Minulta arvostusta saa sellainen työ, joka vaatii tekijältään erikoistaitoja tai erityisen kovia ponnisteluja. Palkka on merkityksellinen arvostuksen mittari vain niille, joilla rahaa on liian vähän.

Miksi työ jonka voisi tehdä hyvin vaikka ilman koulutusta, esim. monet duunit vanhainkodeissa, eivät ole itse työnä arvostettavia? Lähtisin väittämään että aika harvasta nirppanokkaisemmasta akateemisesta (heitäkin kun löytyy jokunen) olisi vaihtelemaan vanhusten vaippoja ja seurustelemaan potilaiden kanssa jotka eivät enää selkeästi edes pysty puhumaan mutta kaipaavat silti niin kovasti sosiaalista kanssakäymistä. Veikkaan että siinä vaiheessa muuttuisi myös ääni kellotapulissa sen palkan suhteen..

Mä en jotenkin näe että on arvokasta työtä vaikkapa tehdä nollatutkimuksia, vaati se miten paljon erityisosaamista tahansa, mä näen sen enemmänkin varojen ja mahdollisen kyvyn tuhlauksena. Näen paljon arvokkaampana tehdä jotain mitä liian harva arvostaa ja mistä myös palkitaan rahallisesti aivan liian heikosti.

Tämä on aivan totta. Yksityisyrittäjä on useimmiten oman firmansa toimitusjohtaja eli jotain muuta kuin duunari.

Jep. Omat tutut yrittäjät ovat tehneet/tekevät niin älyttömän laajasti kaikkea jotta omaa bisnestä pystyy pyörittämään ettei ole verrattavissa mihinkään kovin helpolla. Paljon enemmän ne pienyrittäjät varsinkin yleensä tekee kuin moni akateeminen vaikka olisi millainen työ..

Lähtisin väittämään että aika harvasta nirppanokkaisemmasta akateemisesta (heitäkin kun löytyy jokunen) olisi vaihtelemaan vanhusten vaippoja ja seurustelemaan potilaiden kanssa jotka eivät enää selkeästi edes pysty puhumaan mutta kaipaavat silti niin kovasti sosiaalista kanssakäymistä. Veikkaan että siinä vaiheessa muuttuisi myös ääni kellotapulissa sen palkan suhteen..

Tai sitten ne ei haluu vaihtaa kenenkään paskasia vaippoa mitättömällä palkalla. Ehkä ne vaan haluu ajaa uudella autolla uuteen kivaan ravintolaan bisness lounaalle?

Jep. Omat tutut yrittäjät ovat tehneet/tekevät niin älyttömän laajasti kaikkea jotta omaa bisnestä pystyy pyörittämään ettei ole verrattavissa mihinkään kovin helpolla. Paljon enemmän ne pienyrittäjät varsinkin yleensä tekee kuin moni akateeminen vaikka olisi millainen työ..

Herää kysmys että kuinka paljon sinulla on niitä yrittäjä tuttavia, kymmeniä vai satoja?

Duunareitahan ne ei tietenkään ole olleet eikä ole niin miksi ne sitten luet kun aloitteli sitä yritystoimintaansa?

Jaa-a, varmaan samasta syystä kuin jotkut dissaavat akateemisiakin. Eli ei siihen mitään järkevää syytä ole, kunhan soittavat suutaan turhanpäiväisistä asioista.

[QUOTE="vieras";28023058]Herää kysmys että kuinka paljon sinulla on niitä yrittäjä tuttavia, kymmeniä vai satoja?

Duunareitahan ne ei tietenkään ole olleet eikä ole niin miksi ne sitten luet kun aloitteli sitä yritystoimintaansa?[/QUOTE]

Ovat ennen yritystoiminnan aloitusta olleet duunareita, opiskelijoita, akateemisiksikin laskettavia, hyvin laajoilta aloilta ja lähtökohdilta löytyy porukkaa, varmasti tiedät sen :)

Mutta siis mitä merkitystä sillä on, voihan ihan yhtälailla duunari lukea itsensä vaikka tohtoriksi jos näin päättää, onko hän silti ikuisesti duunari koska on sieltä aloittanut..?

[QUOTE="makupala";28022998]Lähtisin väittämään että aika harvasta nirppanokkaisemmasta akateemisesta (heitäkin kun löytyy jokunen) olisi vaihtelemaan vanhusten vaippoja ja seurustelemaan potilaiden kanssa jotka eivät enää selkeästi edes pysty puhumaan mutta kaipaavat silti niin kovasti sosiaalista kanssakäymistä. Veikkaan että siinä vaiheessa muuttuisi myös ääni kellotapulissa sen palkan suhteen..

Tai sitten ne ei haluu vaihtaa kenenkään paskasia vaippoa mitättömällä palkalla. Ehkä ne vaan haluu ajaa uudella autolla uuteen kivaan ravintolaan bisness lounaalle?[/QUOTE]

Nii-in..? Siksikö paskavaippojen vaihtaminen ei ole arvokasta työtä koska tietty ihmisryhmä ei halua sellaista työtä tehdä? En ymmärtänyt nyt ilmeisesti kommenttia, vaiko kysymystä, oliko tässä sellainen..?

Miksi työ jonka voisi tehdä hyvin vaikka ilman koulutusta, esim. monet duunit vanhainkodeissa, eivät ole itse työnä arvostettavia? Lähtisin väittämään että aika harvasta nirppanokkaisemmasta akateemisesta (heitäkin kun löytyy jokunen) olisi vaihtelemaan vanhusten vaippoja ja seurustelemaan potilaiden kanssa jotka eivät enää selkeästi edes pysty puhumaan mutta kaipaavat silti niin kovasti sosiaalista kanssakäymistä. Veikkaan että siinä vaiheessa muuttuisi myös ääni kellotapulissa sen palkan suhteen..

Mä en jotenkin näe että on arvokasta työtä vaikkapa tehdä nollatutkimuksia, vaati se miten paljon erityisosaamista tahansa, mä näen sen enemmänkin varojen ja mahdollisen kyvyn tuhlauksena. Näen paljon arvokkaampana tehdä jotain mitä liian harva arvostaa ja mistä myös palkitaan rahallisesti aivan liian heikosti.

Palkan suuruus määräytyy etupäässä työn asiakkaalle tuottaman lisäarvon eikä työn ikävyyden mukaan. Esimerkiksi vanhusten hoitaminen tuottaa lisäarvoa etupäässä vanhuksille itselleen. Julkisen sektorin tapauksessa työn varsinainen asiakas ei edes ole vanhus itse (verotulot kerätään etupäässä työssäkäyviltä) vaan kunta/valtio, jolla on luonnollisesti insentiivi tuottaa sovitut palvelut mahdollisimman halvalla. On toki hienoa, että tällaisellekin työlle löytyy tekijänsä, mutta on melkoista liioittelua sanoa, että kaikki ovat työssä jonkun suuremman kutsumuksen johdattamana. Miltei kaikki tuntemani sairaanhoitajat olisivat mieluummin lääkäreitä, jos taidot vaan riittäisivät.

[QUOTE="makupala";28022998]
Tai sitten ne ei haluu vaihtaa kenenkään paskasia vaippoa mitättömällä palkalla. Ehkä ne vaan haluu ajaa uudella autolla uuteen kivaan ravintolaan bisness lounaalle?[/QUOTE]

Ensimmäisessä lauseessasi on Goethen sanoin "puudelin ydin" ja tästä johtuen seuraava kysymyksesi on lähinnä retorinen.

Ovat ennen yritystoiminnan aloitusta olleet duunareita, opiskelijoita, akateemisiksikin laskettavia, hyvin laajoilta aloilta ja lähtökohdilta löytyy porukkaa, varmasti tiedät sen :)

Mutta siis mitä merkitystä sillä on, voihan ihan yhtälailla duunari lukea itsensä vaikka tohtoriksi jos näin päättää, onko hän silti ikuisesti duunari koska on sieltä aloittanut..?

Ei, en tiedä. Sinä varmaan tiedät. Kuinka monta kymmentä yrittäjää kuuluu ystävä piiriisi?

[QUOTE="Joopajoo";28023133]Palkan suuruus määräytyy etupäässä työn asiakkaalle tuottaman lisäarvon eikä työn ikävyyden mukaan. Esimerkiksi vanhusten hoitaminen tuottaa lisäarvoa etupäässä vanhuksille itselleen. Julkisen sektorin tapauksessa työn varsinainen asiakas ei edes ole vanhus itse (verotulot kerätään etupäässä työssäkäyviltä) vaan kunta/valtio, jolla on luonnollisesti insentiivi tuottaa sovitut palvelut mahdollisimman halvalla. On toki hienoa, että tällaisellekin työlle löytyy tekijänsä, mutta on melkoista liioittelua sanoa, että kaikki ovat työssä jonkun suuremman kutsumuksen johdattamana. Miltei kaikki tuntemani sairaanhoitajat olisivat mieluummin lääkäreitä, jos taidot vaan riittäisivät.[/QUOTE]

Ei se tee työstä sen arvottomampaa vaikkei jokainen sitä tekevä työtään rakastaisikaan intohimoisesti. Meinaatko tosiaan että jokainen akateeminen tuntee palavaa kutsumusta omaa alaansa kohtaan? Löytyy siltäkin saralta paljon porukkaa jotka ovat päätyneet johonkin koska taidot ei riittäneet siihen mitä todella olisi halunnut tai koska omalla alalla ei töitä riitä jne.

Ja minulle taas ne tuntemani sairaanhoitajat joiden kanssa asiaa on tullut sivuttua ovat sanoneet miten ahdistavaa se alkaa olla kun varsinkin korkeammin koulutetut olettavat jokaisen sh:n haluavan lääkäriksi kun taas heillä itsellään ei ole intressejä lähteä opiskelemaan alalle jossa aito kontakti potilaisiin jää kokonaan puuttumaan ja istutaan vain reseptivihon takana (ei minun sanojani) :D Että erilaista on porukka ;)

[QUOTE="vieras";28023167]Ei, en tiedä. Sinä varmaan tiedät. Kuinka monta kymmentä yrittäjää kuuluu ystävä piiriisi?[/QUOTE]

Kun en ole laskenut. Miten ihmeessä se liittyy mihinkään? *pihalla* Siis tulevatko sinun mielestäsi kaikki yrittäjät suunnilleen samasta amiksesta vai häh, en ollenkaan nyt ymmärrä mikä tässä mättää :D

Kun en ole laskenut. Miten ihmeessä se liittyy mihinkään? *pihalla* Siis tulevatko sinun mielestäsi kaikki yrittäjät suunnilleen samasta amiksesta vai häh, en ollenkaan nyt ymmärrä mikä tässä mättää :D

En minä mitään semmosta ole sanonut. kunhan kysyin kun sinun useat tutut on yrittäjiä niin heräsi mielenkiinto että kuinka paljon niitä tuttava yrittäjiä sitten onkaan. Puhutaanko kymmenistä vai sadoista. :D

Yhteistyössä