Miksi jotkut pitävät kaikkia luottotietonsa menettäneitä alimpana pohjasakkana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minda"

Vieras
Kyllä, jotkut luottotiedot menettäneistä ovat sellaisia, että heillä ei ole aikomustakaan maksaa velkojaan ja eletään yhteiskunnan rahoilla mahdollisesti lisää velkaa tehden.

Itsellä on luottotiedot menneet ja ihan omaa syytä, töissä en tuolloin ollut. Aion kuitenkin maksaa kaikki velkani viimeistä senttiä myöden. Olen töissä ja palkasta menee aina ulosottoon rahaa. Reilussa kolmessa vuodessa saan velat maksettua.

Ihmettelen, että miksi mäkin muka olen jotakin pohjasakkaan vain tuon yhden asian takia. Olen kuitenkin töissä, asumme lasten kanssa mukavassa asunnossa vuokralla, on ruokaa, vaatteita jne. Maksan vähäiset laskumme ajallaan enkä tee lisää velkaa. En näe itseäni minään pohjasakkana ja ihmisenä johon ei voi ikinä luottaa missään asiassa. En ole sellainen ihminen. Mun luottotietojen menetyksestä ei edes tiedä kovin moni ihminen, asia kun ei näy ulkoisesti yhtään mitenkään joten te kauhistelijat ja haukkujat voitte ihan hyvin olla hyvinkin läheisesti tekemisissä ihmisten kanssa joilla on luottotiedot menneet.

Vähän nyt realismia peliin eikä aina tuollaista kamalaa hysterisointia ja haukkumista mitä täältä on saanut useasti lukea. Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin te jotkut luulette.

Miksi sanoa, että luottotiedot on menneet ihan ilman omaa syytä, kun se tuskin pitää paikkaansa? Aika pelottava ajatus, että joku voisi tulla ja tehdä minut luottotiedottomaksi. Itse kai siinä jotain tekee ja jättää maksamatta.

[QUOTE="vieras.";29577963]Miksi sanoa, että luottotiedot on menneet ihan ilman omaa syytä, kun se tuskin pitää paikkaansa? Aika pelottava ajatus, että joku voisi tulla ja tehdä minut luottotiedottomaksi. Itse kai siinä jotain tekee ja jättää maksamatta.[/QUOTE]

Miten tämä liittyy mun aloitukseen?

Itsehän Sä olet sössinyt sun asiat. Oliko kiva osteskella kaikkea turhaa vaikka tiesit, ettei ole rahaa.

Niin olen itse sössinyt enkä ole muuta väittänytkään. Mutta miten se muka on sulta pois, miten se vaikuttaa sun elämään? Jotakin vaikutusta sillä ilmeisesti on kun pitää heti ottaa noin hyökkäävä asenne. Otsikossa oli hyvin selvä kysymys johon et kuitenkaan osannut vastata. Kun et pysty perustelemaan mitenkään sitä, että kaikki luottotiedottomat ovat pohjasakkaa koska sä et edes mitenkään erota montaakaan luottotiedotonta muista kaduntallaajista.

Luottotietonsa voi menettää jos on työtön ja jos vielä puolisokin menettää työnsä tai jää muutoin tulot saamatta.Vaikka miten karsii menonsa ja yrittää maksaa laskunsa, niin ei siihen tarvita kuin toisen tulojen poisjääminen joksikin aikaa, niin alamäki alkaa.Tilanteen korjaamiseksi ennalleen voi mennä pidempikin aika.Myös sairastuminen voi romahduttaa talouden.

En pidä pohjasakkana inhimillisiä ihmisiä, ketkä tekevät virheitä - toiset enemmän, toiset vähemmän, jotkut isompia, osa pienempiä virheitä.

Se taas saattaa ärsyttää, jos henkilö ei näe itsessään heikkouksia, vaan syyttää niistä muita/yhteiskuntaa.
Toisaalta, ymmärrän senkin, mutten hyväksy.

• Tykkää
Reactions: Minuli
"Mutta miten se muka on sulta pois, miten se vaikuttaa sun elämään? " No esimerkiksi siten, että minä tai läheiseni voivat omistaa firman jolle olet jättänyt laskusi pystyyn, voimme olla vuokranantajia asunnossa josta olet jättänyt vuokrasi maksamatta..kyllä näitä riittää esimerkkejä kun kaipasit. Jätitkö verosi maksamatta, vai vakuutusmaksusi, no minä makselen niitä kohoavien kustannusten muodossa! Eikä se saatavan perintäkään ilmaista velkojalle ole!

Siksi pidän teitä pohjasakkana, että asenteenne on juuri kuten osoitat sen olevan eli "Mutta miten se muka on sulta pois, miten se vaikuttaa sun elämään? "

• Tykkää
Reactions: lettunen
Jos hoitaa asiansa ja ei valehtele tiedoistaan, ei todellakaan ole pohjasakkaa. Mutta ne luottotiedottomat mihin olen törmännyt, 90% heistä valehtelee luottotiedottomuudestaan tai sen syistä silloinkin kun tietää että asia tarkistetaan. Sitä en ymmärrä, paitsi jos luulevat että paskaa puhumalla pitäisi oikeasti saada kaikki.

Se 10% on ihmisiä joiden kanssa asioin mielelläni. Ikävä kyllä hekin saavat usein saman kohtelun tuon valtajoukon takia.

Tuli vielä mieleen että sairauden tai työttömyyden takia luottotietonsa menettäneitä en ole tavannut näissä rehellisissä luottotiedottomissa. Nuorena hölmöilleitä kylläkin. Ja yhden ex-yrittäjän mutta sekin tarina oli valeita täysi.

en pidä pohjasakkana ketään vain siksi ettei ole luottotietoja. monilla ystävilläni ja sisaruksillanikin ne ovat menneet.

mutta kyllä se osoittaa ettei ole elämänhallinta kunnossa. useiden ihmisten kohdalla se kertoo suoranaisesta tyhmyydestä tai välinpitämättömyydestä. jotkut oppivat tietenkin myöhemmin. luottotiedottomuus on tietynlainen rangaistus siitä, että olet tehnyt taloudellisia typeryyksiä, ja yleensähän tuollainen jonkun verran ihmistä leimaa, enkä yhtään ihmettele esimerkiksi vuokranantajien karsastusta tuntemattomia, luottotiedottomia vuokralaisia kohtaan. en usko että hekään minään ihmiskunnan alimpana kastina teitä pitävät, mutta teillä on itse hankittu epäluotettavuuden leima tälläisissä asioissa. tuollainen suhtautuminen mistä puhut nyt kuulostaa enemmän vainoharhaiselta.

Minä en ole ainakaan pohjasakkaa, vaikka menetinkin luottotietoni joitakin vuosia sitten. Minulle oli luvattu töiden jatkumista, meillä meni taloudellisesti hyvin, mutta sitten sairastuin yhtäkkiä vaikeaan paniikkihäiriöön, työsopimustani ei jatkettu, en ollut ehtinyt olla ammattiliitossa riittävän kauaa päästäkseni liiton päivärahalle, enkä kyennyt heti hankkimaan uutta työpaikkaa -> sairastuin myös masennukseen. Siinäpä se soppa olikin. Mies yritti pitää talouden kasassa, ja yritimme maksaa lainaa lainalla pois, mutta senhän tietää, miten sellaisessa käy.. Luottotiedot meni molemmilta. Hävetti ja otti päähän, mutta kun aloin toipumaan, varasimme ajan velkaneuvojalle. Pikkuhiljaa asiat alkoivat selviämään, haimme lainatakausta Takuu-säätiöltä, ja maksoimme kaikki rästit pois, otimme lyhennysvapaata asuntolainoihin, kunnes tuo uusi laina on maksettu. Nyt tuosta on jo useampi vuosi, olemme "kuivilla" ja lainakin on pian maksettu pois. Luottotietoja en ole tarkistanut, luultavasti merkintämme ovat jo poistuneet, mutta tuntuu jotenkin turvalliselta elää edelleen niin, että harkitsee tarkkaan joka ostoksen, ja säästää rahat, velka kun on aina veli ottaessa, veljenpoika maksaessa.

Ja juu, kyllä minäkin halveksin niitä, jotka paskovat asiansa ja naureskelevat vaan. Minua hävettää edelleen, että jouduttiin niin lujille, mutta siitä olen iloinen, että nyt asiat ovat taas paremmin.

Siksi pidän teitä pohjasakkana, että asenteenne on juuri kuten osoitat sen olevan eli "Mutta miten se muka on sulta pois, miten se vaikuttaa sun elämään? "

No mutta kerro nyt miten mun luottotiedottomuus vaikuttaa suhun tai kehenkään muuhun? Miten sä katsot, että sulla on oikeus ylenkatsoa mua ja haukkua mua pohjasakaksi? Jos me tapaisimme toisemme, niin et sä tietäisi että mulla on luottotiedot menneet.

Olen töissä ja asumme tilavassa asunnossa vuokralla. Asunnon sain vuokrattua yksityiseltä vaikka kerroin heti, että on luottotiedot menneet. Sain asunnon vaikka emme olleet vielä tavanneet, tapasimme vasta kun teimme vuokrasopimuksen. Vuokrani olen maksanut aina vaikka muita laskuja onkin mennyt ulosottoon. Lapsella ei ole puutetta nytkään vaikka osa palkastani menee ulosottoon. Muutaman vuoden päästä sitten saankin maksettua velat pois.

Sä et voi sanoa mun asenteesta yhtään mitään koska et mua tunne. Mun asenne on se, että on mun oma vika luottotiedottomuus, se ei vaikuta muihin mitenkään ja itse maksan velkani. Että kerro nyt mikä oikeuttaa sut haukkumaan mua? Kun ei tämä mun luottotiedottomuus vaikuta suhun millään tavalla, kunhat vain haluat edes joskus päästä muiden yläpuolelle kun ei taida rahkeet muuten siihen riittää. No sun asenne vaikuttaa sellaiselta, että kyllä mä olen paljon sun yläpuolella kun mä en ole sellainen, että arvotan ihmiset ennen kuin tiedän heistä paljon mitään. Ja vaikka tietäisin ihmisistä vaikeitakin asioita niin en todellakaan suoralta kädeltä ala tuomitsemaan kuten sä taidat tehdä. Mahtaa sulla olla yksinäinen elämä kun tuolla asenteella karkotat ihmiset ympäriltäsi.

Mun on vaan vaikea käsittää miten täytyy tyriä että luottotiedot menee. Ehkä olen suvaitsematon hölmö sitten.

Itse kun sairastuin ja oli tiukkaa niin sain kyllä sumplittua laskujen maksua aina. Otin ajoissa yhteyttä ja sain maksuaikaa lisää.

Kaikki tekee virheitä. Eri asia oppiiko niistä, sillä on merkitys. Liian moni ei opi.
Lähtökohtaisesti ihmisen tulee kyetä elämään varojen mukaan. Myös silloin kun "elämä yllättää". Sen verran on jo ikää takana että tiedän että 90% ihmisistä kohtaa elämässä yllätyksen. Olkoon se sairaus, työttömyys, mitä ikinä. Osa vaan valitettavasti leijailee siihen saakka pinkit lasit päässä: eihän nyr meille. Mutta kun se elämä yllättää. Suurimman osan meistä jossain kohtaa elämää. Siksi pitää varautua. Siksi pitää ajatella hieman kauas katseisestikin, eikä vaan elää hetkessä. Ei toki paniikon omaisesti ennakoiden, vaan kultaisella keskitiellä

Myönnän siis että hieman kummeksun luottotietonsa menettäneitä. Lähellä juuri yksi tapaus. Ei, ei sitä avioeroa pitänyt tulla. Mutta kun tuli. Nyt kotona lasten kanssa vuosia viettänyt on pulassa. Ei olekaan elättäjää enää. Mutta ei työtäkään. Joskus oli, mutta...ja rahan käyttö eibole seurannut samassa suhteessa tulojen romahdusta. Jos, mitäs jos olisikin hieman pitänyt jalkaa oven raossa työhön? Mitäs jos hieman olisi ajatellut sitä että mies saattaakin lähteä. Ihan vaan hieman omaa ja lasten selustaa turvannut? Surullista tietenkin ja toivon elämän voittavan. Mutta taas yksi esimerkki pers edellä puuhun opettelusta.

Itse en vuokraisi asuntoani luottotiedottomalle - enkä vuokrannut, kun sellainen tapaus oli tässä joitakin vuosia sitten tyrkyllä.

En suinkaan pidä kaikkia luottotiedottomia pohjasakkana - mutta kyllä siinä aika perusteellisesti saa asiansa sotkea, että onnistuu luottotietonsa menettämään! Olen itsekin ollut työttömänä ja joskus unohtanut maksaa luottokorttilaskuni ensimmäisen karhunkin jälkeen. Kyllähän luottokorttikin suljetaan jo kauan ennen luottotietojen menettämistä!

Luottotiedot voi mun mielestä mennä ihan ymmärrettävästi esim. yrittäjällä konkurssin yhteydessä.

Itse olin vastavalmistuneena työttömänä kaurapuurokuurilla parisen viikkoa kun en halunnut kysyä apua läheisiltä. Sen jälkeen tein säästeliäisyydestä harrastuksen ja siitä tulikin ihan hauskaa =) Tosin työttömyyteni kesti vajaa 4kk, eli kovin kauaa en ehtinyt tilanteesta "nauttia".

Yhteistyössä