miksi jotkut vanhemmat roikkuu aikuisissa lapsissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liljan kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo en mäkään ymmärrä
Mä oon kerran oven kiinni laittan lapsuudenkodissa ja sinne en takas mee asuu niin miks ne mussa roikkuis,en tajuu
Musta vanhempien kuuluu auttaa omaa lastaan jos hällä menee huonost mutta ei ne saa alkaa vaatimaa et nyt sä tuut isänpäivän käymää jos mulla on vaiks muutaki menoo ja elämää
Kyl mustaki jokaisen pitäs saaha päättää mis ja miten viettää päivänsä ja antaa nauttii elämäst eikä jäähä johokii vanhoihi kalkkisten perinteisii jotka mua ei kiinnosta
Käyn muulloin kyl vanhemmill ja jos jotaa tartten meen niille mutta kyl noi onneks on tajuneet et mä elän omaa elämää eikä vaadi minuu kalkkisten juhlii
Onhan noiden tajuttava et ei kukaan jaksa jos kokoajan roikkuu ja ilohan se vaan noille vanhuksille on kun saa mua auttaa

Jus tätä minäkin tarkoitin.
Miksi roikkua lapsissaan kun heillä on oma elämä ja perhe.

Mä en nyt ymmärrä noita vastauksia, joiden mukaan on pakko mennä isänpäiväksi vanhemmilleen. Ei ap perheineen ole tehnyt mitään väärää, että haluavat oman perheen kesken juhlia isänpäivää. Tuskinpa ongelma on sellainen, etteivät he koskaan käy tapaamassa vanhempia vaan, että he yhden päivän haluavat viettää keskenään ja appiukko ei suo sitä heille ja kinuaa vierailua.

Meillä juhlitaan äitien- ja isänpäivät oman perheen kanssa. Omia vanhempia ja isovanhempia muistamme kortein. Tosin meillä on yli 140 km matkaa kaikille, joten tilanne ehkä voisi olla eri jos samassa kaupungissa kävisimme. Silloinkin saattaisimme hyvin käydä lauantaina ja sunnuntaina olla perheen kesken. Käymme usein muuten vanhempia/isovanhempia tapaamassa, joten ongelma ei olisi siinä, että vain juhlapyhinä näkisimme, ehkäpä siksi en ymmärräkään joidenkin vastauksia, jos vanhempia nähdään vain 3 kertaa vuodessa juhlapyhinä.

Kyllä vanhempien pitäisi antaa lapsilleen tilaa, vaikka suvussa olisi mitä tehty ennen, ei aikuiset lapset ole velvollisia toteuttaamaan vanhempien tahtoa ja perinteitä, lapset perustaessaan perheen luovat oman perheen tradiotiot ja ne voivat olla erilaisia kuin heidän lapsuuden perheensä. Mun ystäväpiirissä aika harvalla olisi edes mahdollisuutta käydä molempien vanhempien luona jouluna/isänpäivänä/äitienpäivänä, koska asuvat eri puolilla Suomea, jolloin varsinkin yhden päivän aikana on helpointa ja kivointa olla kotona juhlimassa.

[QUOTE="vieras";29201901]
Kyllä vanhempien pitäisi antaa lapsilleen tilaa, vaikka suvussa olisi mitä tehty ennen, ei aikuiset lapset ole velvollisia toteuttaamaan vanhempien tahtoa ja perinteitä, lapset perustaessaan perheen luovat oman perheen tradiotiot ja ne voivat olla erilaisia kuin heidän lapsuuden perheensä. Mun ystäväpiirissä aika harvalla olisi edes mahdollisuutta käydä molempien vanhempien luona jouluna/isänpäivänä/äitienpäivänä, koska asuvat eri puolilla Suomea, jolloin varsinkin yhden päivän aikana on helpointa ja kivointa olla kotona juhlimassa.[/QUOTE]

Ja ainahan voi siitä syyttää vanhempiaan ja sanoa että katsokaa peiliin miten minut kasvatitte kun näin ajattelen ;)
P.S 140km (yhtensuuntaan) ei ole matka eikä mikään autolla mennessä ;)

Minusta on todella surullista, että ihmiset ei yhtään arvosta vanhempiaan tai appivanhempiaan. :(

Me käytiin isänpäivänä(kin) miehen isän haudalla tirauttamassa kyyneleet. Omia vanhempiani ei seuramme kiinnosta.

Olisin kiitollinen elävästä appiukosta, varsinkin, jos olisi tuollainen, jota kiinnostaa lapsensa. (Sellainen minulla olikin, mutta ei ole enää...)

[QUOTE="liljan kukka";29201888]Jus tätä minäkin tarkoitin.
Miksi roikkua lapsissaan kun heillä on oma elämä ja perhe.[/QUOTE]

Hah. Tuo oli sarkasmia.

Ja onko isäinpäivänä isällään käyminen roikkumista?

[QUOTE="Tiina";29201921]Ja ainahan voi siitä syyttää vanhempiaan ja sanoa että katsokaa peiliin miten minut kasvatitte kun näin ajattelen ;)
P.S 140km (yhtensuuntaan) ei ole matka eikä mikään autolla mennessä ;)[/QUOTE]

Mitä toi sun kommentti oikein tarkoitti? Ai YLI 140 matkat on niin kevyitä, että meillä ei ole oikeutta olla kotona isänpäivänä vaan, että pitäisi aamuyöstä lähteä liikeelle ja 8 tuntia matkustaa päivän aikana, että jokaisen isän ja ukin luona päästäisiin käymään? Ja siinä sivussa meidän lapset eivät pääsisi juhlimaan rauhassa omaa isäänsä. Mistä näitä idiootteja oiken tulee...

[QUOTE="vieras";29201926]Minusta on todella surullista, että ihmiset ei yhtään arvosta vanhempiaan tai appivanhempiaan. :(

Me käytiin isänpäivänä(kin) miehen isän haudalla tirauttamassa kyyneleet. Omia vanhempiani ei seuramme kiinnosta.

Olisin kiitollinen elävästä appiukosta, varsinkin, jos olisi tuollainen, jota kiinnostaa lapsensa. (Sellainen minulla olikin, mutta ei ole enää...)[/QUOTE]

Eihän sillä, että kotona viettää isänpäivää oman perheen kesken ole mitään tekemistä sillä kunnioituksen kanssa.

• Tykkää
Reactions: rops
Miksei teidän perheen isän isänpäiväperinteisiin voisi kuulua myö se, että käytte katsomassa myös hänen isäänsä, eli lasten isoisää? Ei isoisän näkeminen isänpäivänä tarkoita sitä, että koko päivä pitäisi siellä viettää. Teidän perhe voi rauhassa viettää vaikka isänpäivän aamua jne. lasten kanssa ja iltapäivästä käydä vaikka kaffella isoisän luona.

Jos molemmat isoisät asuvat lähellä, niin kyllä minä kävisin molemmat papat/vaarit moikkaamassa perheen kanssa isänpäivänä.

Mä ajattelin, että tässä ketjussa olis ollu jotain tolkkua, mut eipä ollukkaan :whistle:

Ihan vertailun kannalta AP: mun vanhempia vois sanoa takertuviksi vanhemmiksi... Jos antaisin heille mahdollisuuden, niin pitäis soittaa päivittäin (muuten tulee hätääntynyt naapuri tai poliisi/talonmies oventaakse), käydä sen kerran kuussa lasten kanssa ja joka ikinen rahaliikennetapahtuma kertoa ja tilittää sinne suuntaan. Eivät näe estettä sille, että matkaa sen 500km. Kun eivät he jaksa enää. Jos ei suostuis, niin alkaa itsemurhalla yms uhkailu ja marttyyrimeininki. Puhuisivat myös tuolle meidän 5v:lle että pitää tulla, kun ei tässä kauaa enää olla, että ette kai ehdi hautajaisiinkaan..... :headwall:
Eipä olla tekemisissä.

Mutta että isänpäivänä pitää muistaa, ai kamala, ei sitä voi kestää!

(appiukkoa muistin ilomielin eilen, ovat kasvattaneet niin loistavan pojan, esimerkillään, että siitä jaksan iloita ja kiittää useamminkin kuin kerran vuodessa)

No meillä vietetään kyllä isänpäivää ihan kaikkien yhteisen halun mukaan yhdessä eli isänpäivä on sekä täällä kotona että appiukolla että vielä toisaallakin. Joskus kun on joku päättänyt tehdä oikein ruokatarjottavat niin ollaa oltu "aattona" jossakin. Mutta me tykätäänkin olla isolla porukalla, tää on MEIDÄN perinne :)

Eilen keskusteltiin miehen kanssa tästä aiheesta.

Minun isäni luona käytiin syömässä ja kahvilla, ja kun illalla ajeltiin lasten kanssa kotiin, naurahdin, että jännä miten voi väsyttää tällainen 15 minuutin automatka pilkkopimeässä. Mies sanoi, että ajaisi vaikka maailman ympäri, jos voisi omalle isälleen mennä kylään, mutta minkäs teet, kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet.

Meillä se on niin päin, että mies varmaan suuttuisi, jos sanoisin, etten halua mennä oman isäni luokse isänpäivänä. Tai muulloinkaan.

[QUOTE="liljan kukka";29201789]voi hitto...onko 53v ukko vanhus? se on omat isänpäivänsä saanut viettä äperheensä kanssa koska on meidän nuorempien sukupolvien vuoro?[/QUOTE]

Sitten kun ne vanhemmat sukupolvet ovat kuolleet.

Kai sinulle on ihan OK, ettei sinun lapsesi tule onnittelemaan sinua äitienpäivänä, kun olet 53v?

Mä en ymmärrä minkä takia isänpäivä perheen kesken ja miehen isän muistaminen ovat toisensa poissulkevia asioita. Eikö sinne papalle voi mennä koko porukalla ja viettää isänpäivää kolmen sukupolven kanssa? Oli ihana näky eilen jääkiekkopelissä kun oli aikuinen mies, hänen isänsä ja isoisänsä yhdessä katsomassa peliä. Tai miksei voi piipahtaa nopeilla kakkukahveilla papan luona ja viettää loppupäivän oman perheen kesken? Tai miksei voi käydä lauantaina papalla ja viettää sunnuntai oman perheen kesken?

Jotenkin tuli tästä ketjusta mieleen kun vapaaehtoinen lapsettomuus-ketjuissa aina selitetään, että on tulossa yksinäinen vanhuus, jos ei tee lapsia. Ei se taida kaikkia siltä yksinäiseltä vanhuudelta pelastaa, että lapsia tekee.

Ap. on ihan selkeästi mustasukkainen miehestään. Miehen perheeseen kuuluu nyt ap. itse, mies ja lapset. Ei muita. Miehellä ei saa olla muita läheisiä sehän saattaa olla ap.lta pois. Muilla käydään silloin kun tarvitaan jotain.
Eihän se väärin oo luoda niitä oman perheen traditioita, mutta ei ne silti pois sulje sitä että teidän pikkumaailmaanne kuuluu muitakin ihmisiä. Ei kannata aina ajatella vain itseään ja omaa napaansa.
Eipä tuo miehesi isä kuulosta normaalia enempää roikkuvan pojassaan. Ei se mitään roikkumista ole jos haluaa lapsenlapsiaan ja poikaansa nähdä ja ilmeisesti myös poikansa vaimoa.
Ehkä miehen isä on huomannut, että sä haluat erottaa pojan perheestään....

Tohon, että voi sitä jokin muu päivä käydä, ettei ole TEIDÄN isänpäivästä siivua pois. Kai teilläkin on oman perheen kesken ne muut 364 päivää vuodessa pelailuun ja tekemiseen. Aika surullista, jos sellaisia puuhaillaan vain markkinamiesten keksiminä äidin- ja isänpäivänä.

joo en mäkään ymmärrä
Mä oon kerran oven kiinni laittan lapsuudenkodissa ja sinne en takas mee asuu niin miks ne mussa roikkuis,en tajuu
Musta vanhempien kuuluu auttaa omaa lastaan jos hällä menee huonost mutta ei ne saa alkaa vaatimaa et nyt sä tuut isänpäivän käymää jos mulla on vaiks muutaki menoo ja elämää
Kyl mustaki jokaisen pitäs saaha päättää mis ja miten viettää päivänsä ja antaa nauttii elämäst eikä jäähä johokii vanhoihi kalkkisten perinteisii jotka mua ei kiinnosta
Käyn muulloin kyl vanhemmill ja jos jotaa tartten meen niille mutta kyl noi onneks on tajuneet et mä elän omaa elämää eikä vaadi minuu kalkkisten juhlii
Onhan noiden tajuttava et ei kukaan jaksa jos kokoajan roikkuu ja ilohan se vaan noille vanhuksille on kun saa mua auttaa

Koska sun vanhemmille sitte alkaa se oma ihqu elämä?

Että niiden ei tarvi olla 24/7 varalla jos heidän peipillä sattuu menee huonosti tai se tarttee jotain, vaan voi esimerkiksi sopia kyläilystä niinkuin yleensä aikuisten ihmisten kanssa? Ja muulloin vois viettää vaiks omaa ihquu...

Mä itse olen miettinyt tuota asiaa, koska itse kuulun niihin, jotka eivät halua mennä appivanhempien luo. Tosin, ei tainnut mies muistaa kyseistä juhlaa ennen lapsia.

Ongelma on se, että appivanhempani, ja etenkin appi, eivät halua tulla toimeen kanssani. En siis kestä sitä jatkuvaa valtataistelua minun perheeni vallasta, joten parempi olla kaukana tiettyjen juhlien aikana.

Itse siis koen, että lapset kyllä tulevat luokseni, jos he haluavat tulla ja kokevat luonani olon mukavaksi.

En itse halua, että lapseni vierailisivat luonani, elleivät halua. En halua luonani käymisen olevan mitään pakkopullaa, joka lähtee syyllistämisestä. Lapseni eivät ole minulle mitään velkaa, itse petaan tulevaisuuteni. Jos olen mukava ja kasvatan lapseni hyvin ja kunnioittaen, tuskin tulee ongelmia.