Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli oireistasi mieleen tauti nimeltä SLE, joka ymmärtääkseni joissain tilanteissa voi aiheuttaa muutoksia selkäydinnesteeseenkin. Kaikki oireesi ainakin täsmäävät. Onko sinulta katsottu mitään reumakokeita?
Minulla on SLE ja se on ollut tosi ärhäkkä lasten ollessa pieniä. Selvittelyvaiheessa luultiin MS-taudiksi tai muuksi neurologiseksi saiaraudeksi, mutta likvor oli minulla puhdas. Olen kuullut, että se voi joskus näyttää epänormaalilta, mutta valitettavasti en tiedä siitä puolesta tarkemmin.
Multa on katsottu vaan verestä reumatekijä joka oli negatiivinen. Olen itse miettinyt myös tuota SLE- vaihtoehtoa mutta täytyy lääkäriltä kysästä ensi käynnillä.
Monilla SLE-potilailla ei näy reumatekijää, mutta sitäkin useammin vasta-aineita (DNA- ja tumavasta-aineet muistuvat mieleeni, ehkä muitakin on). SLE:n aiheuttama tulehdus voi levitä myös keskushermostoon, minullakin on käynyt niin toisen lapsen syntymän jälkeen ja oireet olivat prikulleen samat, lisäksi oli kovia hermosärkyjä ja näköhäiriöitä, muistikatkoksia jne. Oireittesi pohjalta olisi varmasti yksi selviteltävistä mahdollisuuksista. Samantapaisia reumasairauksia on muitakin.
Lääkäriksi en ryhdy, mutta siksi vihjaisen, että monella näitä sairauksia sairastavilla SLE tai muu vastaava reuma on ollut viimeisiä tutkittavia vaihtoehtoja ja hoidon saaminen on kestänyt kauan.