Miksi juuri minulle tämäkin riesa..:´(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Nimittäin gen.herpes...:´( Olen aivan rikki tämän asian kanssa. Haluan vielä useamman lapsen ja nyt tulevat raskaudet pelottaa todella. Kaiken faktan olen lukenut ja estolääkityksen haluaisin loppuraskauteen, mutta kun sekään ei ole tutkitun turvallinen.

Onko täällä ketään kohtalotoveria? 20% ihmisistä tätä virusta kantaa, mutta en tunne ketään joka olisi myöntänyt kärsivänsä tästä p*skasta. Minulla on myös vauva ja jonka puolesta pelkään kun tämä juuri nyt on aktiivisena. Pesen käsiä paljon, mutta silti pelottaa että tartutan hänelle. Ensitartunnan muistan mutta silloin en tajunnut tämän olevan herpestä, nyt vasta uusiutui ja on todettu herpekseksi. Onneksi ei tullut raskauden aikana lähellä synnytystä.

Ahdistaa ja itkettää...

Moi, Itselläni tulossa viides lapsi ja mulla myös tuo kyseinen herpes. Itselläni herpes ei ole "aktiivinen" Viime raskaudessa tuli(raskauden hormoonit jotenkin tekivät) mutta jäi yhteen näppylään eikä sen jälkeen tullut. Sain siihen lääkityksen raskauden loppuun. Estolääkityksiä mulla ei ole ollut, eikä tarvinut mitään erikois juttuja kun ei ole synnytyksen aikaan ollut päällä. Lapsilla ei ole todettu.

Itselläni gen.herpes myös ja raskauden aikana aloitettiin estolääkitys jottei synnytyksessä olisi herpestä. Toimi hyvin tuo estolääkitys. Minulla on vieläpä todella aktiivinen herpes eli joka kuukausi normaalisti ja raskausaikanakin oli varmaan 5kertaa ja kun estolääkityksen aloitin niin siihen loppui. Tavallinen vaiva mistä moni kärsii. Genitaaliherpes ei ole vauvalle raskauden aikana vaarallinen, synnyksessä taas on vaaraksi joten siksi estolääkitys. Ja jos synnytyksen alakessa todetaan rakkulaida, tehdään sectio. Älä huoli, ei mitään hävettävää ja raskausajan pärjäät varmasti.

Sain tartunnan lähes kymmenen vuotta sitten. On tänä aikan uusinut muutaman kerran, mutta nyt ei varmaan viiteen vuoteen enää. Kaksi lasta, joista ensimmäinen syntyi keskosena enkä ehtinyt estolääkitystä edes aloittaa. Siinä synnytyssairaalassa tosin herpeksen tarttumista vauvaan pidettiin niin epätodennäköisenä, ettei estolääkitystä olisi annettu muutenkaan. Jos olisi syntymän aikaan ollut aktiivisena, niin sitten en muista mitä olisivat tehneet. Joka tapauksessa silloinkin olisi synnytetty alateitse. Toinen lapsi syntyi toisessa sairaalassa ja siellä oli käytäntönä syödä estolääkitys. Jonka siis söinkin.

Itseäni herpes ei enää ahdista. Alussa ahdisti paljonkin, mutta nykyään olen asian hyväksynyt. Mies on sillä tavalla asian kanssa sujut, että tietää voivansa saada tartunnan mutta ottaa riskin. Eli kondomia ei käytetä, vaan pidättäydytään seksistä jos minulla on ylimääräisiä kutinoita.. Tähän mennessä hänellä ei oireita ole ollut, eikä kyllä herpes ole minulla uusinutkaan moneen vuoteen.

Sinulle asia taitaa olla melko tuore? Eli vasta sait tietää tartunnasta. Itsellenikin oli suuri sokki alkuun, mutta kuten sanoin, asia ei enää nykyään vaivaa. Ei mieltä, eikä alapäätä.

Kiitos Sinulle vastauksesta...Useimmat tarinat ovat näitä niin hyviä ja lapset ovat terveitä...Mutta aivan kamalaa jos se parin prosentin riski tulisi juuri meidän kohdalle ja lapsi vammautuisi minun takiani..:( Saanko kysyä, onko Sinulla ollut se aktiivisena lapsen vauva-aikana?

Nolottaa edes puhua tästä neuvolassa jos raskaaksi vielä tulen..ihan hirveää kun asia nostetaan sitten aina esille joka tarkastuksessa ja ultrassa. Vaikka niinhän se on paras.

olikin tullut jo useampi vastaus! Kiitos teille!!!!!Ette usko kuinka helpottaa jo tieto siitä etten ole ainut.

Tuore tieto on..Se ensitulehdus oli kamala mutta eräs th väitti ettei ole herpestä (vaikka olihan se) Itse sitä jo silloin epäilin, mutta luotin ammattilaiseen koska kai sen halusi itsekin kieltää ettei minulla sellaista voisi olla. Nyt sitten tuli rykelmä rakkuloita ja herpekseksi osoittauttui...:/

Itse olen neuvolassa asian sanonut kiertelemättä ja häpeilemättä. Mitään en tälle enää voi ja se siitä. Luulen, että sinulle asia on vielä niin tuore ja siksi tuntuu niin kamalalta. Nimittäin itselleni herpes oli kova paikka alkuun, mutta ei tosiaankaan enää. Alkuun tunsin itseni todella "saastuneeksi ja sekundaksi". Pölhöä..

Oma ensitulehdus oli ihan järkyttävä ja yleislääkäri sen totesi herpekseksi ilman sen kummempia tutkimuksia. Nykyään jos tulee, niin yksi ainoa näppy ja aina samaan paikkaan. Eli ne uudet puhkeamiset ei ole lainkaan niin helvetillisiä, kuin se ensimmäinen.

Mulla myös: Minäkin tunnen itseni tuollaiseksi ja joskus huuliherpeksestä kärsiessäni ajattelin että noh, pienempi paha tämä kuin joku alapään herpes, joka olisi kauheaa jo lapsen teonkin kannalta...nyt minulla sitten on se...

Esikoisen synnytyssairaalassa muistelen heidän puhuneen näppylöiden teippaamisesta, jos herpes olisi ollut aktiivinen. Joka tapauksessa silloinkin olisi alakautta synnytetty. En tiedä mikä lääkäri oli kyseessä (gyne?) , mutta kertoi että herpeksen ollessa aktiivinen synnytyksen aikaan tartunnan riski kuitenkin on niin pieni, ettei sektiota tehdä. Synnytyksestä on jo useampi vuosi, mutta näin oli asia silloin -> alakautta synnytys, oli herpes aktiivisena tai ei.

Anteeksi kun kysyn, ei liity teihin millään lailla vaan erääseen sukulaiseen joilla hirveä perheriita menossa asiasta. Enkä itse tiedä mitä ajatella.

Naisella siis herpes ja mies epäilee uskottomuutta. Tuleeko tuo aina sukupuolikontaktista vai voiko puhjeta muuten?

En tiedä ketä lisäkysymykselläsi tarkoitit, kun tekstisi oli pompannut tuonne toisen tekstin viereen. Minulla on ollut gen.herpes tosi aktiivinen 10v. ja raskausaikanakin siis oli noita useampia. Lääkäri sanoi ettei raskausaikana tartte huolehtia yhtään, oli tai ei ollut näppylöitä. Synnytyksen aikaan tärkeää tarkastaa limakalvot ja synnytystapa sen mukaan. Minulla oli myös lapsen vauva-aikana, eikä todellakaan ole tarttunut vauvaan. Älä huoli, eihän se vauvalle tartu mitenkään enää synnytyksen jälkeen! Tältä osin en ymmärrä huoltasi..
Sinun ei tarvitse hävetä yhtään terveydenhoitajalle kertoa! Kyllä sitä aika monenlaisia juttuja on varmaa kuultu ja genitaaliherpes pienimmästä päästä... Itseläni sama tilanne, että asia ei vaivaa minua enää juuri ollenkaan. Mieheni tietää asiasta eikä hänelle se ole tarttunut vaikka kondomia ei käytössä. Silloin kun rakkuloita on, ei harrasteta yhdyntöjä.

[QUOTE="a p";22708592]hölmö: Rakkuloita ja ihan hirveä kutina/polte. Ensitulehdus on vielä pahempi.[/QUOTE]

Ok! ihan uteliaisuuttani kysyin, kun en varma ollut. Mutta eiköhän sen kanssa opi ihan hyvin elämään, ainakin näistä kommenteista päätellen :) kaikkea hyvää sulle jatkossa.

höpö höpö: Kyllä se valitettavasti voi vauvaan tarttua..:( Myös tämä herpes voi rakkulaeritteestä tarttua esim. käsien kautta vauvalle. Siis jos pesisi huonosti kädet esim.wc käynnin jälkeen ja eritettä olisi jäänyt sormeen, sitten koskisi vauvaa esim.johonkin limakalvolle (suuhun, silmään) tai rikkinäiselle iholle. Mutta tosiaan käsiä pesen erittäin hyvin..

xxx: Kyllä esim huuliherpeksen voi tartuttaa itseltään alapäähän! Ja jos nainen on saanut tartunnan jo vaikka useampi vuosi sitten niin se on voinut jäädä piilemään ja oireilee vasta nyt.

xxx: Kyllä käsittääkseni vaatii sen, että virus siirtyy suoraan limakalvolta limakalvolle. Olen ymmärtänyt, että virus voi jäädä muhimaankin tartunnan jälkeen ja puhjeta vasta myöhemmin, jolloin varsinaista tarttumisajankohtaa on vaikea osoittaa. Ja voihan olla, että ko. naisella tämä ei ole ensipuhkeaminen, vaan on aiemminkin ollut oireita, ei vain ole silloin ajatellut sen olevan herpestä. En oikeasti tiedä, muistelen vain. Faktaa varmasti löytyy vaikka googlella.

Todellakin tämä ensimmäinen herpeksen ilmaantuminen on kivuliain ja laajin. Itsellänikin tulee aina yksi rakkula tiettyyn kohtaan silloin kun tulee, maailma ei tähän todellakaan kaadu. Kaikki ilmeisesti ihan järkyttyneitä kun ekan kerran tulee mutta usko pois, sinäkin hyväksyt sen joskus ja opit elämään asian kanssa. Ihan varmasti. Nyt pyyhit mielestäsi koko asian ja uskot siihen että ihan huoletta voit tulla raskaaksi ja synnyttää, asiasta pitää vain mainita jotta mahdollinen estolääkitys aloitetaan raskauden aikana tarvittaessa. Kyllä se siitä, elämää tämä on. Voithan ajatella niinkin että sinulla on VAIN herpes, eikä syöpää tai hiv:tä.

Te ihanat vastanneet, oletteko jutelleet tarkemmin tuosta loppuraskauden lääkekuurista? Siis että onko se varmasti turvallinen kun monessa lähteessä kuitenkin sanotaan ettei siitä ole tutkittua tietoa tarpeeksi raskauden aikana? Aika moni sen on kuitenkin tainut syödä loppuraskaudesta ja annetaanhan vauvoillekin samaa lääkettä tiputuksena jos herpes pääsee tarttumaan.

Olen kyllä tietoinen tuosta, että rakkuloita kosketeltuaan ei saa koskea esim silmään tai suuhun. Rakkulat kun ovat täynnä sitä virusta. Mutta harvoinhan tällaista tulee tehtyä? Siis wc-käynnin yhteydessäkään kosketeltua omaa alapäätään tai niitä rakkuloita. Tai jonkun alapesun jälkeenkin vain normaali käsienpesu kai riittää? En ole ollut kovin huolissani tuosta, että tartuttaisin herpeksen lapsiini, koska en niitä rakkuloita(tai alapäätäni) kovin usein koskettele ja jos kosken, niin pesen kyllä kädet sen jälkeen ihan varmasti. Pesisin, vaikkei herpestä olisikaan.

mulla myös: Noin yritän ajatella mutta tämä ahdistus saa pelkäämään että jostain rakkulaeritettä kuitenkin roiskuu..:/

Joku on laittanut a p nimimerkikseen tuohon "Tarkoitatko että voi tarttua vauvaan raskausaikana?". Minä en sitä ole itse kyllä kysynyt. Ja vastaus: ei tartu vauvaan raskausaikana, joku pieni mahdollisuus on joissakin lähteissä mutta ei pitäisi tarttua.

Anteeksi, se olin minä kuka kirjoitti a p:n nimissä kysymyksen, vahingossa ja ajatuksissani... Älä suotta ahdistu, ei sieltä housuista lennä yleensä mitään muutakaan niin ei kyllä tuota herpestäkään. Kun pidät housut jalassa ja näpit irti rakkuloista niin ei tartu:) Perushygienia, niin kaikki ok!

sain genitaali- herpes tartunnan alkuvuodesta, uusi suhde kyseessä, oireet tuli erittäin kivuliaina. Oireiden kivuliaisuuden vuoksi hakeuduin sukupuolitautien polille, jossa tehtiin tutkimukset. Lääkäri näki heti ensisilmäyksellä herpeksen, vaikka otti kyllä vielä näytteen rakkulasta, ja vuodosta. Sain siihen acyrax-kuurin, jolla lähti joksikin aikaa, kunnes taas uusiutui n 3 viikon päästä, jolloin taas uusi kuuri. sen jälkeen uusinut siten, että 2 rakkulaa tullut, kutissut, mutta hävinnyt aika pian, samaan aikaan saattanut tulla huuleen näppy, joka häviää, kun alapäästäkin.

Kyllä pelottaa mahdollinen tulev raskaus ja synnytyskin, jos herpes on päällä. Rakkulavaiheessa ihan helvetillinen kipu. Ja vielä siitä alkuajasta sen verran, että kuseminen teki niin tuskaa, että pidättelin yön yöi pissaa, ja sitten oli ihan pakko aamullla jo pissata, muuten olisi rakko haljennut. ihan tuskaa. Miehellä tämä on vähäoireinen/lähes oireeton.