Miksi käsite "maidoton" on joskus niin vaikea käsittää? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanni"

Vieras
Meillä ollaan minä ja vanhin lapseni maitoallergikkoja ja etenkin lapseni osalta olen tosi tarkka siitä, että aina kylään/uudelle kaverille mennessä ilmoitan hyvissä ajoin, että MITÄÄN maitoa ei lapselle (tai minullekaan) tarjottavassa ruuassa saa olla. Yleensä tämä ymmärretäänkin, mutta välillä sitten ei millään, vaan luullaan että laktoositon ajaa saman asian.

Tänään tyttömme oli kylässä uudella luokkakaverilla muutaman muun tytön kanssa ja kylään kutsuttaessa kerroin tytöllämme olevan maitoallergian, eli maitoa ei saa ruuassa olla lainkaan. Uuden luokkakaverin äiti kertoi ymmärtävänsä, mutta aiempien huonojen kokemusten vuoksi soitin vielä nyt maanantaina tytön allergiasta ja kerroin, että hyla-tuotteetkaan ei valitettavasti käy, mutta voin kyllä laittaa tytölle ruuan evääksi mukaan. Tämä äiti totesi, että voi tehdä ruokaa, joka sopii kaikille ja kertoi ymmärtävänsä tytön allergian.

Tänään tuli sitten kesken kyläilyn soitto luokkakaverin äidiltä, että tyttö on todella huonovointinen ja oksentelee. Kyselin sitten hiukan ruuasta ja selvisi, että hyla-tuotteita oli käytetty :/ Hän ihmetteli vielä, että kun nimenomaan sanoin hyla-tuotteiden käyvän...

Ei tässä nyt sen vakavampaa, mutta olisi kuitenkin ihan kiva huolehtia sitten allergikosta kunnolla, etenkin kun tarjouduin tuomaan tytölle omat eväät :(

voi kurja... :( Toivottavasti tyttö on nyt kunnossa!

Ei kaikki vaan tiedä...itse raskaana ollessa olen kysynyt tietyistä tuotteista onko pastöroitu ja jo kahdesti olen saanut vastauksen, että kaikki on laktoosittomia...

[QUOTE="sanni";22943385]Meillä ollaan minä ja vanhin lapseni maitoallergikkoja ja etenkin lapseni osalta olen tosi tarkka siitä, että aina kylään/uudelle kaverille mennessä ilmoitan hyvissä ajoin, että MITÄÄN maitoa ei lapselle (tai minullekaan) tarjottavassa ruuassa saa olla. Yleensä tämä ymmärretäänkin, mutta välillä sitten ei millään, vaan luullaan että laktoositon ajaa saman asian.([/QUOTE]

Sitten on nämä mummot ja muut seniorit, jotka eivät suostu ymmärtämään, että juusto on tehty maidosta, eli se on maitoa. Tai että piimä on myös maitotuote. Tai: "Eikö keitettykään maito käy???" Ja sitten sanotaan, että nuoret ovat uusavuttomia.

Toisaalta ennen ei kai tällaisia maitoallergioita tunnettu eikä hoidettu, joten ovat siksi niin käsittämättömiä monille vanhemmille ihmisille.

Sitten on vain niin, että jos ei ole omalle kohdalle mitään ruoka-aineallergioita osunut, ei kertakaikkiaan osaa varoa. Muistan itsekin aikoinaan hankkineeni touhulla laktoositonta maitoa (vierasta varten) pullataikinaan, mutta käytin sitten surutta laktoosillista voita... Ei kertakaikkiaan käynyt mielessäkään. Vasta oma kokemus opettaa monelle, että pitää olla skarppina koko ajan ja että sillä on väliä.

sellaiset joilla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta helposti sekoittavat maitoallergian laktoosi-intoleranssiin ja lyuulevat että hyla sit kävis.Tässä tapauksessa kyl vaikuttais et ihanku ei olis tämä ihminen oikein edes kuunnellut sanomaasi.

SIis en minäkään tajua että ihmiset on oikeasti noin tyhmiä. Miten ei voi tajuta mikä on vähälaktoosinen, mikä laktoositon ja mikä täysin maidoton?
Gluteenittomissa sama.
Ehkä tuota maito hommaa sekoittaa se että aika harva on ihan ehdoton tuon ruokavalion kanssa. Esim meillä kotona laktoositon maito osalla käytössä mutta voivat kylässä kyllä syödä sen yhden jäätelön ilman ongelmia.

Tässäkin oli vielä lisäväärinkäsitys, kun tuo kaverin äiti oli ymmärtänyt sanasi ihan päinvastoin kuin olit sanonut (hyla-tuotteiden sopimisesta). Mutta koska tyttösi on jo koulussa niin varmaan pian hän osaa itsekin olla tarkka syömisistään. Tsemppiä jatkoon!

Väärinkäsitys on varmasti se syy lopulta, mutta ihmettelen kyllä silti hieman kun kerran pariin otteeseen kerroin, että minkäänlainen maito tai maitotuote ei käy - ei edes hyla :/ Et luulisi, että jos ekalla kerralla on mennyt ohi niin toisella edes kuuntelisi sitten...

Lapsi ollaan kyllä opetettu kysymään, että saako syödä tätä, mutta ilmeisesti sitten on unohtunut tai hänelle on sanottu epähuomiossa, että joo.

Meillä törmätään tuontuostakin samaan ongelmaan jopa ammattitaitoisen ravintolahenkilökunnan taholta - ja meillä allergia niin paha ettei maitotilkasta selviä pelkällä oksentelulla vaan se on aina sairaalareissu.

Toisaalta tilanne ON parantunut.
Yhä useampi ihminen ottaa allergiat avkavasti ja tajuaa laktoosittoman ja maidottoman ruokavalion eron.

Kerran sisko haki pullia leipomosta ja kysyi onko mitään maidotonta ja munatonta. Palvelutäti näytti mitkä pullat on maidottomia ja munattomia ja haki vielä leipurin varmistamaan asian. leipuri tuumas että juujuu, ei oo munaa eikä maitua, pelkästään voideltu munalla :headwall:

Meillä törmätään tuontuostakin samaan ongelmaan jopa ammattitaitoisen ravintolahenkilökunnan taholta - ja meillä allergia niin paha ettei maitotilkasta selviä pelkällä oksentelulla vaan se on aina sairaalareissu.

Toisaalta tilanne ON parantunut.
Yhä useampi ihminen ottaa allergiat avkavasti ja tajuaa laktoosittoman ja maidottoman ruokavalion eron.

Ihan totta kyllä, itsellä on kans tytön allergiaa pahempi allergia ja nyt vasta viime aikoina on kyennyt ottamaan hiukan rennommin etenkin ravintolaruuan osalta (vaikka kamalia kömmähdyksiä aina välillä voikin sattua). Tyttö onneksi saa oireiksi "vain" huonovointisuutta, oksentelua ja ihottumaa, että sairaalareissua ei tästä erehdyksestä onneksi taida tulla :)

Termien "vähälaktoosinen" ja "laktoositon" välisen eron ymmärtäminen tuntuu myös olevan joillekin ravitsemusalan ammattilaisille ihan mahdotonta, kun joskus asiaa tiedustellessani olen saanut kuulla jonkun ruoan olevan "vähälaktoositon". Mikä se sellainen on, tuote joka nimenomaan sisältää oikein PALJON laktoosia, vai?!?!

Kurjaa. Meilläkin kävi pari kertaa niin että sanottiin että tässähän on vaan vähän maitoa..nojoo. Onneksi lapsen maitoallergiasta on jo melkein päästy nyt kun ikää on himpun päälle 2v.

Eikö teillä ole yritetty altistaa lasta maidolle vai onko koskaan tarkoituskaan?

Kurjaa. Meilläkin kävi pari kertaa niin että sanottiin että tässähän on vaan vähän maitoa..nojoo. Onneksi lapsen maitoallergiasta on jo melkein päästy nyt kun ikää on himpun päälle 2v.

Eikö teillä ole yritetty altistaa lasta maidolle vai onko koskaan tarkoituskaan?

Ollaan yritetty altistaa muutamaan otteeseen, mutta huonoin tuloksin :( Tytön pikkuveli saatiin altistetuksi just siinä parin vuoden iässä, mutta tytöllä taitaa olla sama kohtalo kuin minulla, maito ei vain yksinkertaisestu sovi :/

Kurjaa. Ei olis vissiin parannut puhua hylasta mitään. Näköjään vain sekotti asiaa. Mutta jos lapsella on todella noin paha maitoallergia, laittaisin tosiaan ne omat eväät mukaan. Tai vaihtoehtoisesti kaverit kyläilisivät teillä siihen asti, kunnes lapsi osaa itse katsoa mitä ruokaa hän voi syödä.

Vaikka olisi miten hyvä tarkoitus tehdä vaikkapa nyt maidotonta ruokaa, ei se käy niin helposti, jos ei ole asiaan tarvinut koskaan perehtyä. Harvalle tulee ensi kerralla mieleen, että nakissa tai vaikkapa margariinissa olisi maitoa.

Tulipa mieleeni tässä vaan että koskeeko maitoallergia myös vuohenmaitoa? Onko se proteiini, mille ollaan allergisia? Mietin vaan kun toistaiseksi kaikki jotka tunnen jotka ei tavallista tai edes hylaa juo, pystyy juomaan vuohenmaitoa. Myös naapurin poika joka muuten juo soijamaitoa. Kaikille laktoosi-intolerantikoille tuntuu ainakin käyvän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22943820:
Tulipa mieleeni tässä vaan että koskeeko maitoallergia myös vuohenmaitoa? Onko se proteiini, mille ollaan allergisia? Mietin vaan kun toistaiseksi kaikki jotka tunnen jotka ei tavallista tai edes hylaa juo, pystyy juomaan vuohenmaitoa. Myös naapurin poika joka muuten juo soijamaitoa. Kaikille laktoosi-intolerantikoille tuntuu ainakin käyvän.

Joillakin on niin.
Meillä ei käy eli se on maitoproteiini kaikkien nisäkkäinen maidossa joka on se vaarallinen ainesosa.

Ollaan yritetty altistaa muutamaan otteeseen, mutta huonoin tuloksin :( Tytön pikkuveli saatiin altistetuksi just siinä parin vuoden iässä, mutta tytöllä taitaa olla sama kohtalo kuin minulla, maito ei vain yksinkertaisestu sovi :/

Voi harmi. Mutta onneksi kokoajan ihmisten tietämys paranee näissäkin asioissa ja on niin paljon tuotteita mitä voi käyttää maidon tilalla.

En olekaan kuullut että allergia voi olla geneettinen, aina oppii uutta.

Maidoton ym on niin vaikeita käsittää, että oikeasti on turvallisinta ottaa omat eväät. Tai sitten olla vaan syövinään ja se ei lapselta onnistu.

En minäkään tajua, miksi ne ovat niin vaikeita. Toisaalta, jos puhuttaisiin laudoista tai ruuveista tms, minulle sattuisi vastaavia virheitä ihan solkenaan.

Joillakin on niin.
Meillä ei käy eli se on maitoproteiini kaikkien nisäkkäinen maidossa joka on se vaarallinen ainesosa.

Ok. Käsittääkseni proteiinirakenne on ainakin osittain eri. Vähän niinkuin lehmän ja äidinmaidossakin. Naapurin pojalla ei ole diagnosoitu mitään mutta esim. kaupan laktoosittomatkaan maitojuomat ei käy. Toisaalta pastöroimattomuudesta johtuva, siis säilynyt bakteerikanta kumoaa monia maidon ominaisuuksia, kuten just laktoosin vaikutuksen. Eikä se pilaannu niin nopeasti kuin pastöroitu maito

Tuo nimitys on musta vähän harhaanjohtava. Siitä saa helposti sen kuvan, että on vaan sille maidolle allerginen. Ja jos ei lähipiiristä löydy ketään maitoallergista, niin ei välttämättä ole tietoa, kun ei ole tarvinnut olla asian kanssa tekemisissä. Harmillista teille. Onneksi tietämys näissäkin asioissa taitaa koko ajan lisääntyä

Mun tytöllä on luokkakaveri jonka ruuan pitää olla maidotonta ja luontaisesti gluteenitonta, siis pelkkä gluteeniton ei käy. Alkuun olin kauhuissani kun tyttö tuli meille ja yritin sitten miettiä että mitä hän voi syödä, onneksi on niin fiksu tyttö että tiesi itse, eli hedelmillä ja maapähkinöillä mentiin. No, sitten vanhemmat kysyi että jos tyttö vois tulla yökylään, ja kun kysyin ruoasta niin sanoivat että laktoositon maksalaatikko ja jotkin hernekeitot käy, ja kananmunat aamiaiseksi mutta paistettaessa pitää olla tiettyä margariinia, hedelmiä ja vihanneksia. Lisäksi vein tytön kauppaan ja hän näytti sellaiset murot, mitä voi syödä ja halusi päälle valion marjakeittoja. Tällä ruokavaliolla häntä kestitsin sitten kolmisen vuotta aina kun tuli kylään.

Nyt on tytön ruokavalio käynyt mulle jo tutummaksi että olen voinut laajentaa ruokatarjoilua ranskalaisiin, nakkeihin (pitää olla siis tietynlaisia, kaikki ei käy), soijajugurttiin ja maidottomaan perunamuusiin, niin ja gluteenittomiin kekseihin.

Mutta siis ei todellakaan ole ollut helppoa sisäistää, että mitä ruokaa voi nyt tarjota. Itse en alkuun tajunnut montakaan asiaa. Tyttö itse osaa lukea tuoteselosteet ja sanoa että käykö vai ei, mutta kurjaahan se on pienen lapsen olla koko ajan niin suuressa vastuussa omista syömisistään. Häntä itseäänkin hermostuttaa kun joutuu koko ajan vastaamaan, että tuo käy tai ei. Ja vaikka nykyään hallitsen tän jo paremmin, silti koko ajan ajattelen että tarjoampa tuota, kunnes tajuan että ei voi.

Eli meillä on siis koko ajan sitä maksalaatikkoa jääkaapissa siltä varalta, että jos tyttö meille tulee niin on tarjottavaa :).

Onhan se allergiselle inhottavaa, jos muut ei käsitteitä ymmärrä, mutta jos ei itsellä ole kokemusta niin ei sitä voi välttämättä tietää. On varmasti paljon asioita, joista tekään ette tiedä. Itse en esimerkiksi tiedä mitä eroa on gluteenittomalla ja luontaisesti gluteenittomalla.

Yhteistyössä