Miksi kolme lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miksi niin moni haluaa nykyään kolme lasta eikä kaksi? Eikö kaksi olisi kätevämpi määrä?
Entä miksi myös oletus tuntuu olevan se kolme? Kahden jälkeen kysytään, että no koskas kolmas?

Onko tämä vain trendi, vai mikä on takana nykyisessä kolmen lapsen yleistymisessä?

Jotkut tykkäävät kolmesta, sillä silloin ei tule asetelmaa, että toinen kahdesta lapsesta olisi se lellitympi ja toinen jäisi ns. ulkopuolelle. Myös joku voi saada kaksi samaa sukupuolta olevaa ja haluavat yrittää vielä sitä toistakin. Itse en tyytyisi kahteen tai kolmeen, kuulostaa jotenkin kauhean vähälle :D

Jotkut tykkäävät kolmesta, sillä silloin ei tule asetelmaa, että toinen kahdesta lapsesta olisi se lellitympi ja toinen jäisi ns. ulkopuolelle.

Mun mielestä taas nimenomaan tulee se asetelma. Yleensä kaksi lyöttäytyy hyviksi kavereiksi ja yksi on aina se kolmas pyörä (esim. nuorin tai eri sukupuolta oleva). Yhtä hyvin vanhemmat saattaa myös ottaa jonkun lellikiksi tai parikin lellikkiä ja yksi on se inhokki (esim. haastavamman temperamentin omaava).

Mun mielestä taas nimenomaan tulee se asetelma. Yleensä kaksi lyöttäytyy hyviksi kavereiksi ja yksi on aina se kolmas pyörä (esim. nuorin tai eri sukupuolta oleva). Yhtä hyvin vanhemmat saattaa myös ottaa jonkun lellikiksi tai parikin lellikkiä ja yksi on se inhokki (esim. haastavamman temperamentin omaava).

No miten sen ottaa, meillä isoveljeni ei asunut kotona, joten minä ja 4 vuotta nuorempi pikkuveli sekä 5,5 vuotta nuorempi oltiin innokkaasti aina leikkimässä yhdessä eikä sitä asetelmaa meille syntynyt. Tosin me oltiin varmaan kaikki noita inhokkeja :D

Monella on nykyään sen verran rahaa, että kolme lasta elättää ihan keveästi. Kotityöt yms. on nykyään myös keveitä, kun on pyykinpesukone, tiskari, monella ei pihatöitä ollenkaan kun taloyhtiö hoitaa ne. Kolme lasta mahtuu vielä autoon, hotellihuoneeseen tai laivahyttiinkin kun pienimmät nukkuu vierekkäin...
Jos lapsista tykkää niin miksei sitten kolmea, kun se on vielä aika helppo määrä.
Ja onhan se vähän muotiakin ja statussymboli, ehkä koska moni paremmin toimeentuleva tekee sen kolme lasta.

[QUOTE="Vieras";26610864]Kolmestakin lapsesta saa ties mitä "asetelmia", jos niikseen on. Yksi lapsista voi valitettavasti saada erityisaseman, jos on esimerkiksi huomattavasti nuorempi kuin muut tai eri sukupuolta.[/QUOTE]

Sitten nini voi käydä. Mieluummin silti olisi kolme lasta kuin kaksi, jos sitä toista syrjittäisiin räikeästi. Jos kolmesta lapsesta yksi on lellipentu, ne kaksi voivat liittoutua keskenään.

Kahdesta minäkin haaveilin ennen.. Kaksi ihanaa sain mutta kun nuorimmainen täytti neljä, vauvakuume iski ja nyt onnellisesti odotan kolmatta sen kummemmin suunnitelematta että haluan just kolme lasta. Kahden jjälkeen sanoin että nyt riittää. Samaa sanon varmaan tämänkin jälkeen mutta vannomatta paras ;)

Nykyään?

Millon tää "trendi" on mielestäsi alkanut?

Ystäväpiirissäni (lähinnä 70-80-luvuilla syntyneitä) hyvin monella on kaksi sisarusta eli on noita kolmilapsisia perheitä ollut ennenkin...

No niitä nyt vaan sattui tulemaan 3.

Mä en ymmärrä sitä, että miettimällä mietitään ja päätetään lapsiluku. Siis kun eikö niitä voi tehdä sitä määrää, mikä milloisessakin tilanteessa hyvältä tuntuu?

Mä joskus teininä haaveilin kahdesta tyttölapsesta. Nyt niitä on kolme. Enkä osaa yhtään sanoa onko lapsilukumme vielä täynnä vai ei. Ollaan jätetty se ihan tarkoituksella avoimeksi. jos kova vauvakuume tulee, niin tehdään vielä se neljäs. Jos ei tule, niin sitten jäädään kolmilapsiseksi perheeksi.

Mä olen aina halunnut monta lasta, väh kuusi mut mies ei ihan niin paljon joten tällä hetkellä kolme on kompromissi :-). Omaa syliä vielä riittää joten toiveissa neljäs joskus vielä :-)

[QUOTE="Nono";26611194]Kaksi siis tilattiin ja kolmas saatiin. :)[/QUOTE]

Sama juttu meillä. Meillä piti olla kaks lasta mutta jostain syystä niitä kuitenki tuossa nyt pyörii 3 :whistle:

Mä monesti mietin että kolmas lapsi olisi kiva, MUTTA..meillä on siis tyttö ja poika. Meidän autoon mahtuu 4, asunto on niin että lapsille on omat huoneet, molemmilla on vakkaripaikat töissä, lapset ovat jo 6 ja 7v, niin jaksaisinko mä enää vauvaa? liikkuminen helppoa ja reipasta, ei tarvitse miettiä ruoka-aikoja jne. Aina kun mennään lomalle, niin hinnat menee 2+2. Lentokoneessa/junassa/dösässä molemmilla lapsilla on aina se "oma" aikuinen/vanhempi tukemassa matkaa jne.
Ja olen sitten vaan todennut itselleni näin on hyvä ja meille paras vaihtoehto, tämä "vain" kaksi lasta! :D
Ja jotenkin tuntuu, ettei meitä ole tarkoitettu kun kahden lapsen vanhemmiksi :)

Yhteistyössä