Miksi kuukatiset ovat myöhässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saparoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saparoo"

Vieras
Hei!

Olen 17-vuotias ja kuukautiseni ovat olleet melko säännölliset siitä asti kun ne alkoivat. (olin 14-vuotias) Nyt ne ovat kuitenkin viisi päivää myöhässä. Olen normaalipainoinen, enkä ole laihduttanut runsaasti viime aikoina. Minulla on kuitenkin lievä stressi, koska kuukautiseni ovat myöhässä. Olen edelleen neitsyt, mutta jostain syystä pelkään silti olevani raskaana. Sama pelko tulee aina, jos kuukautiseni sattuvat myöhästymään vaikka päivällä.

Toinen kysymykseni koskee raskaaksi tulemista. Eli, jos esim. yleisen vessan vessan pöntöön reunalle on jostain syystä joutunut spermaa ja sormeni osuisivat siihen vahingossa ja sitten koskisin alapäätäni, niin olisiko mahdollista tulla raskaaksi? Voiko siis jotenkin vahingossa tulla raskaaksi, vaikka ei olisi yhdynnässä?

Sen lisäksi haluaisin tietää, tuleeko raskaudesta oireita ensimmäisen kuukauden aikana?

Hei "saparoo"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Tuollainen muutaman päivän heitto kuukautiskierrossa on ihan tavallista, joten odottele vain rauhassa kuukautisten alkamista, et varmaankaan ole raskaana.
Raskaaksi tuleminen on äärimmäisen epätodennäköistä mainitsemallasi tavalla, joten siinä mielessä sinulla ei ole pelkoa raskaaksi tulemisesta. Kuitenkin kannattaa muistaa, että raskaus voi alkaa ilman yhdyntääkin jos esimerkiksi siemennestettä joutuu lähelle emätintäsi esim. pettingin yhteydessä.
Raskaus saattaa oireilla jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.
Kun jossain vaiheessa aloittelet seksin harrastamisen, kannattaa aina muistaa huolellinen ehkäisy niin ei tarvitse turhaan huolehtia ei toivotuista raskauksista.

Yhteistyössä