miksi laittaa lapsi hoitoon jos itse on kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Niin, viitaten toiseen keskusteluun missä kysyttiin miksi ei voisi laittaa lasta hoitoon jos itse on kotona, niin miksi laittaa lapsi päiväkotiin jos itse on kotona?

No siksi kun äiti haluaa enemmän aikaa olla täällä palstalla ja se lapsen läsnäolo ja leikkitoiveet ja äitiä koskevat läsnäolovaateet haittaavat ja väsyttävät ja ahdistavat.

Ja jos on nollamaksaja, niin kuka hullu sitä lasta kotona pitää kun päiväkodissa pieni saa ilmaiset virikkeet ja ruuan?

-Jos on tullut uusi vauva (tai vaikkapa kaksoset) ja vanhemman lapsen hoidossaolo tarjoaa todella toivotun ja tarpeellisen lepohetken.
-Vanhemman masennus, muu sairaus tai päihdeongelma jne.
-Asutaan jossain korvessa, jossa ei ole mahdollisuutta viedä lasta leikkimään muiden lasten kanssa. Eli vähän niinkun lapsen sosiaalistaminen.

Nämä tuli nyt äkkiä mieleen. Ja ei tosiaan ole ihan ensimmäinen keskustelu aiheesta.:D

Ja itselläni 1v on hoidossa siksi, koska molemmat käydään töissä. Jaksoin nyt vastata tähän, koska juuri pohdin aiemmassa keskustelussa, "voinko" viedä lapsen hoitoon ensi viikolla vaikka isä on kotona ja olisi kerrankin aikaa tehdä remonttia. Itse olen toipilaana, enkä voi edes nostaa lasta vähään aikaan. Olen ajatellut, että seuraavan lapsen joskus tullessa saatan pitää ainakin ensimmäiset muutaman viikon esikoisen hoidossa, jotta vauvan kanssa lähtee arki ensin sujumaan. Tuskin laitan esikoistakaan muuten hoitoon, jollei uusi vauva satu olemaan joku superhaastava tapaus. Siinä tapauksessa saattaisin viedä lapsen lyhyeksi päiväksi esim. pari kertaa viikossa.

Toi isomman vieminen hoitoon pikkusisaruksen syntyessä on julmaa ja rumaa isompaa kohtaan.

Pitäkää huoli, että teillon vauvoja miettiessä sen verran sitä väkeä ja turvaverkkoa ympärillä tai joku kevyt hoitorakenne, ettei isompaa sisarusta eristetä äidistä ja pienestä joka päivä. Se on armoton asetelma, josta voi alkaa vuosikymmenten mittainen sisarkateus ja esikoisen vieraantuminen äidistä.

itse juuri pohdein samaa. Meillä 1v 3kk ikäinen lapsi joka ollu hoidossa 3kk. Ite oon ollu työtön mutta koulutuksissa. Mies opiskelee. Nyt odotan vauvaa LA toukokuussa joten aijon irtsanoa päiväkodin tänään.

No vaikkapa:
-kuntoutukselliset syyt
-kotona olevan vanhemman sairaus joka estää häntä hoitamasta lasta tai ainakin heikentää sitä hoidon laatua
-paikallisen kielen oppiminen maahanmuuttajaperheissä
-kotona työttömänä oleva vanhempi etsii töitä
-perheessä toinen lapsi jonka sairaus/vamma edellyttää lääkäri ja/tai kuntoutuskäyntejä useasti eikä ole päiväsaikaan lastenhoitajia tarjolla
-kotona oleva vanhempi on niin uupunut että alkaa voimat olemaan äärirajoilla
-isompi lapsi joka ei muualta saa tarpeeksi kavereita ja kavereiden kanssa toimintaa
-vanhempi on muuten syystä tai toisesta kykenemätön tai haluton hoitamaan lastaan

[QUOTE="vieras";25189779]Toi isomman vieminen hoitoon pikkusisaruksen syntyessä on julmaa ja rumaa isompaa kohtaan.

Pitäkää huoli, että teillon vauvoja miettiessä sen verran sitä väkeä ja turvaverkkoa ympärillä tai joku kevyt hoitorakenne, ettei isompaa sisarusta eristetä äidistä ja pienestä joka päivä. Se on armoton asetelma, josta voi alkaa vuosikymmenten mittainen sisarkateus ja esikoisen vieraantuminen äidistä.[/QUOTE]
Miten se isomman hoitoon roudaaminen tutuille tai sukulaisille ei sitten tee lapselle samaa?

uusi vauva ei ole syy hoitoon menolle. Ellei äiti ole syvästi masentunut.
Pitää harkita vauvoja tehdessä myös omat voimavarat ja mahdollisuudet.
Jos ennestään jo paljon ongelmia.

Onko "sallittua" laittaa isompi hoitoon vain pariksi päiväksi viikossa jos päivät lyhyitä? Onko verrattavissa siihen kun toiset ovat kerhossa ja sukulaisilla hoidossa?

[QUOTE="vieras";25189811]uusi vauva ei ole syy hoitoon menolle. Ellei äiti ole syvästi masentunut.
Pitää harkita vauvoja tehdessä myös omat voimavarat ja mahdollisuudet.
Jos ennestään jo paljon ongelmia.[/QUOTE]
Missä tämä on määritelty ainoaksi viralliseksi totuudeksi?

Samaa miettinyt, itselle tarha on se viimeinen vaihtoehto, eikä koskaan vaihtoehto jos itse olen kotona. Tarhapaikoikoista kun valmiiksi on pulaa, niin en veisi keneltäkään muulta sitä. Ja toki itseäni ärsyttää, että paikkaa on vaikea sada kun olen töihin menossa.

Itse olen työttömänä kotona ja hoitoon vien koska lapsi tarvitsee sitä. On erikoislasten ryhmässä puheen viivästymän takia.
Aikasemmin olin kotona kotihoidontuella (jos joku ihmettelee miten tämä on mahdollista niin oli erikoislupa lastensuojelusta ja päiväkodinjohtajalta) ja lapsi hoidossa, koska olin kolmen pojan yh ja mun oma jaksaminen oli vaakalaudalla.
Lapsi ei tosin ole kuin puolipäivähoidossa. Ja silloin kun olen jossain kurssilla tai kuntouttavassa työtoiminassa niin on koko päivän.

Samaa miettinyt, itselle tarha on se viimeinen vaihtoehto, eikä koskaan vaihtoehto jos itse olen kotona. Tarhapaikoikoista kun valmiiksi on pulaa, niin en veisi keneltäkään muulta sitä. Ja toki itseäni ärsyttää, että paikkaa on vaikea sada kun olen töihin menossa.

Näin minäkin aiemmin ajattelin etten halua viedä tarhapaikkaa keneltäkään, mutta sitten kun tarvittiin hoitopaikkaa, niin oli vain ei oota tarjolla, joten nyt olen tietoisesti niin itsekäs, että en luovu hoitopaikasta, vaikka 5.12 jäin työttömäksi.
Ensi vuonna hoitopaikalle saattaa taas olla tarvetta ennemmin tai myöhemmin

Viimeksi muokattu:
Näin minäkin aiemmin ajattelin etten halua viedä tarhapaikkaa keneltäkään, mutta sitten kun tarvittiin hoitopaikkaa, niin oli vain ei oota tarjolla, joten nyt olen tietoisesti niin itsekäs, että en luovu hoitopaikasta, vaikka 5.12 jäin työttömäksi.
Ensi vuonna hoitopaikalle saattaa taas olla tarvetta ennemmin tai myöhemmin

Voi olla että itsellä käy sama, jos sen tarhapaikan joskus saan. Mukava kotona vaan odotella, sitten valittaa paikasta joka on täysin väärässä suunnassa ja odottaa uudelleen, meillä kun autoa ei ole ja aamulla aikaisin alkaa työvuorot.. Sitä odotellessa tosiaan

Minä laitoin, koska sain kaksoset. Esikoinen erittäin vilkas ja vaatii paljon seuraa ja nyt kun mainitsin päiväkodissa, että voisin hakea heti eskarin jälkeen niin ihan päiväkotihenkilökunta piti parempana, että on päiväkodissa eskarin jälkeen, koska he opettavat mieluummin isommassa ryhmässä olemista ja tämä on lapselle haastavaa, koska alkaa näissä tilanteissa riehua. Meille on lapsen kannalta parempi olla päivähoidossa/eskarissa, jotta näkee onko käytöksen puolesta koulukypsä ensi vuonna. En tiedä onko adhd vai mikä, mutta seurataan päiväkodissa tuota touhua.

[QUOTE="Minä vaan";25189821]Onko "sallittua" laittaa isompi hoitoon vain pariksi päiväksi viikossa jos päivät lyhyitä? Onko verrattavissa siihen kun toiset ovat kerhossa ja sukulaisilla hoidossa?[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia ei sitten vie sinne kerhoon vaan täytyy saada se kunnallinen päivähoitopaikka, joka parhaassa tapauksessa on joltain työssäkäyvältä pois?

Subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi ehdottomasti rajata sellaisiin lapsiin, joilla itselllään tai vanhemmilla on jokin oikea diagnoosi.

Seuraa tarvitsevat lapset voivat osallistua muuhun toimintaan.

koska "hoitoon" on ihan vààrà sanonta. pàivàkoti meillàpàin ei ole hoitopaikka vaan melkein kaikki lapset aloittavat pàivàkodissa 3 vuotiaina ihan muista sysistà. se harva lapsi joka ei ole ollut pàivàkodissa" ennen koulun alkua, on usein jossain mielessà muita sosiaalisesti jàljessà

[QUOTE="mä";25189801]Miten se isomman hoitoon roudaaminen tutuille tai sukulaisille ei sitten tee lapselle samaa?[/QUOTE]

Se on vääjäämättä satunaisempaa, lyhytkestoisempaa ja kodinomaisempaa lähisukulaisten ja/tai lähipiirin ihmisten kanssa olemista. Isosisaruksellekin tällainen on hieno juttu, sillä siinä kehittyy myös lapsen omat ystävyyssuhteet perheen lähipiiriin, jonne isompi lapsi silloin tällöin PÄÄSEE, ei joudu päivittäin.

Olet aika sokea jos et näe eroa päivähoidon ja lähipiirin tarjoaman hoitoavun välillä.

Voi olla että itsellä käy sama, jos sen tarhapaikan joskus saan. Mukava kotona vaan odotella, sitten valittaa paikasta joka on täysin väärässä suunnassa ja odottaa uudelleen, meillä kun autoa ei ole ja aamulla aikaisin alkaa työvuorot.. Sitä odotellessa tosiaan

Ja arvaapas, ketä saat tästä tilanteesta 'kiittää'...??? Minkähän takia ne tarhapaikat mahtaa olla kiven alla?

Yhteistyössä