Miksi lapset eivät enää leiki itse ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyyne Inkeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tyyne Inkeri

Aktiivinen jäsen
15.04.2009
1 002
0
36
siis onko nykyään aina niin että aikuinen istuu lattialla ja leikki ja lapsi vieressä osallistuu ( katsoo ) miten aikuinen laittaa nukelle vaatteet ja tekee ruokaa. Tai ajelee autolla ja rakentaa legoilla.
Minne on hävinnyt se mielikuvitus ja oma itse leikkisen ilo ?

Minne on lapset hävinneet nyt on vain pieniä aikuisia jotka istuu koneella, katsoo filmejä mutta ei osaa leikkiä :/

Aikoinaan kun omatkin oli pieniä keksivät he leikit ihan itse tyttö saattoi istua kirjahyllyn edessä mukanaan kori kissoja ja koiria ja kotina oli 2 alinta hyllyä. Siinä teki tyttö huonekalut pahvista ja tarinat ja seikkailut oli huikeita.
...niin ajattelin vaan tätä taas tänään. :xmas:

Meidän teini-ikäinen tyttö tuli kerran kotiin kaveriltaan ja kertoi oikeasti kauhistuneena, että kaverin 9-vuotias pikkusisko ei enää leiki! Se vaan pitää bileitä yms.

Mä olen yrittänyt "välttää" leikkimistä. En ensinnäkään tykkää siitä ja toiseksi yritän saada lapset käyttämään mielikuvitustaan. Suht hyvin menny. Nytkin pienempi päikkäreillä , isompi tekee isoista tyynyistä sohvalle majaa ja vie sinne leluja. Ikää 3½v.

Kyllä meillä ainakin leikkii.... Nyt kun on kumpikin koulussa ja päivät iltapäiväkerhoineen pitkiä, valittivat että kun ei kerke leikkiä... jätettiin lastenohjelmat katsomatta ja siellä ne koulun jälkeen keskenään leikkivät iltapalaan asti ja tyytyväisiä on. Tarhassakin mainitsivat että hirmu hyviä leikkijöitä ovat.... ja kyllä kun kavereita tulee kylään niin nekin leikkii..

(barbit, bratzit, petshopit, poketit jne) Vilteistä rakennetaan majoja, kirjoista nukeille koteja, vessapaperihylsyistä koiria ja kiikareita jne.... :)

On se vaan tylyä jos aikuinen ei osallistu lapsen leikkeihin! Ei muuta kuin persustat irti koneen äärestä ja leikkimään lasten kanssa.

Tehkää vessapaperirullista nukkeja, kasatkaa pehmolelut ja järjestäkää nukketeatteriesitys sohvan selkämyksen takana, askarrelkaa pahvista ja paperista ja kierrätysmateriaaleista, soittakaa instrumentteja (kattilatkin käy, mutta kannattaa hankkia oikeita soittimia musiikkiliikkeistä, niistä on iloa koko perheelle), ommelkaa pehmoleluja yhdessä, tanssikaa, maalatkaa, tehkää käsitöitä, kirjoittakaa kirjeitä ja postikortteja, pelatkaa lautapelejä, leikkikää ravintolaa tai kokkiohjelmaa kun teette välipalaa, tehkää voileipiin iloisia nauravia naamoja vihanneksilla, keksikää uusia välipalajuomia yhdessä, leipokaa, laittakaa ruokaa, jumpatkaa, käykää puistossa ja juoskaa kilpaa.

Hullutelkaa ja naurakaa lapsen kanssa! Lapsi on pieni vain kerran. Ei ole ihme, jos leikit loppuvat, jos aikuinen ei leiki mukana. Meidän perheessä vanhemmatkin leikkivät yhdessä mitä ihmeellisimpiä leikkejä, ja lapsi leikkii mukana ja nauraa isän ja äidin hassuille jutuille.

niinpäniin, sulla mitään käsitystä paljon rummut jne maksaa? Siis jos ihan oikeet rummut hankkii musiikkiliikkeestä? Sit sen lapsen pitäis alkaa muutenkin soittaa rumpua, ja ne tunnit ei ole halpoja. Jotain leikkirumpuja ymmärränkin, mutta musiikkiliikkeistä oikeita soittimia lapsille jotka eivät niitä osaa soittaa??

Kyllä mun lapset leikkivät. Pojat 9 ja 4, eivät muuta tekisikään kun leikisivät. Ja nyt vajaa 2-vuotias tyttökin jo osaa leikkiä itsekseen.

Ja en itse oikein leiki, mutta leikit eivät näytä olevaan lopuillaan.. :) Ja muuten 9-vuotiaan pojan kaveritkin leikkivät vielä, eivät kaikki luokkakaverit, mutta kavereiksi on valikoitunut juuri niitä lapsellisia :)

Tietysti isommat leikkii itsekseen. Mutta kun lapsi on ainokainen ja ikää yksi ja risat, niin kyllä sen vanhemman on hyvä olla leikissä mukana. Näyttää lapselle leikin mallia...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpäniin:
On se vaan tylyä jos aikuinen ei osallistu lapsen leikkeihin! Ei muuta kuin persustat irti koneen äärestä ja leikkimään lasten kanssa.

Tehkää vessapaperirullista nukkeja, kasatkaa pehmolelut ja järjestäkää nukketeatteriesitys sohvan selkämyksen takana, askarrelkaa pahvista ja paperista ja kierrätysmateriaaleista, soittakaa instrumentteja (kattilatkin käy, mutta kannattaa hankkia oikeita soittimia musiikkiliikkeistä, niistä on iloa koko perheelle), ommelkaa pehmoleluja yhdessä, tanssikaa, maalatkaa, tehkää käsitöitä, kirjoittakaa kirjeitä ja postikortteja, pelatkaa lautapelejä, leikkikää ravintolaa tai kokkiohjelmaa kun teette välipalaa, tehkää voileipiin iloisia nauravia naamoja vihanneksilla, keksikää uusia välipalajuomia yhdessä, leipokaa, laittakaa ruokaa, jumpatkaa, käykää puistossa ja juoskaa kilpaa.

Hullutelkaa ja naurakaa lapsen kanssa! Lapsi on pieni vain kerran. Ei ole ihme, jos leikit loppuvat, jos aikuinen ei leiki mukana. Meidän perheessä vanhemmatkin leikkivät yhdessä mitä ihmeellisimpiä leikkejä, ja lapsi leikkii mukana ja nauraa isän ja äidin hassuille jutuille.

jos tällänen ei tule aikuiselta luonnostaan ja sydämestä, niin lapsi kyllä huomaa huijauksen. suutari pysyköön lestissään eli jos ei osaa leikkiä niin ei ole pakko. ei mun lapsuudessa kukaan aikuinen leikkiny eikä niitä ois leikkiin haluttukaan. ja, jokaisella lapsella on myös yksilöllinen mielikuvitus.

Meillä ainakin lapset haluaa leikkiä myös keskenään. Ei se ole paha asia jos lapset viihtyy keskenään, ei millään lailla tylyä. on vain kiva juttu, jos lapsi keksii tekemistä myös itse.
Eikä se tarkoita etteikö vanhemmat leikkisi/touhuaisi myös lasten kanssa.

En usko monen vanhemman edes haluavan kattilasoittimia kotiinsa.. :whistle:

Meillä ei toi 2,5 leiki oikein itse.... Yritän aina johdatella leikkiin, mut ei; "äitiiiiii" "isiiiiiii" kuuluu vaan. On kotihoidossa vielä ja ainut lapsi, johtuisikos siitä..... Kerhoissa kun käydään, leikkii kyllä reippaasti toisten kanssa, mut kotona ei vielä.

Mun äiti luki meille ja joskus leipoi. Ei muuta. Ja kyllä me lapset keksittiin valtavasti tekemistä itsekin. Asuttiin maalla 70-80-luvuilla, ei siis ollut tietokoneita ja telkkarista tuli ½ tuntia ohjelmaa lapsille päivässä. Meillä oli isoja leikkejä joita jatkettiin päiviä. Majoja metsä täynnä, kotileikkejä, barbileikkejä, nukketalo ja leikkimökki. Omilla lapsilla samat olosuhteet, tilaa sekä fyysisesti että henkisesti keksiä ja kehittää. Luen lapsille ja voin heidän kanssaan pelata kun ikä riittää. Mut mun majat on rakennettu ja nuket hoidettu.

On kyllä. Meiltä löytyy itsetehtyjen rumpujen (todella hyviä afrikka- ja intiahenkisiä rumpuja voi todellakin tehdä itse) soittimet koko bändille, mutta se johtuu lähinnä tekemistämme valinnoista autottomuuden, vaatteiden kierrätyksen ja itsetekemisen suhteen. Säästämme paljon rahaa tekemällä itse lähes kaiken mitä voi itse tehdä. Sitä myötä talouteemme on päätynyt erinäisiä työkaluja, soittimia yms., mutta pleikat ja muut ovat jätetty hankkimatta.

Mutta pointtihan ei tosiaan ole pelkästään ostetut soittimet. Niitä voi tehdä itsekin, laittamalla rasioihin ääntä pitäviä erilaisia esineitä, tai rakentamalla.

PS. ei lapsi tarvitse soittotunteja, kappaleita oppii soittamaan ilman nuottejakin ja kalliita oppitunteja. Nimimerkillä kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Meillä ei toi 2,5 leiki oikein itse.... Yritän aina johdatella leikkiin, mut ei; "äitiiiiii" "isiiiiiii" kuuluu vaan. On kotihoidossa vielä ja ainut lapsi, johtuisikos siitä..... Kerhoissa kun käydään, leikkii kyllä reippaasti toisten kanssa, mut kotona ei vielä.

Seura tekee ihmeitä :) Meidän 2v on jo kauan leikkinyt paljon enemmän ja "kehittyneemmin" kun seurannut isompaa. Isompi ei tuossa iässä vielä yksin oikein leikkinyt.

Maailma on muuttunut monessakin mielessä.

Nykyään monet lapset ovat yksinäisempiä kun ei ole pihat täynnä lapsia kuten ennen. Huomasin kun vanhin lapsi täytti 5 vuotta, että yksin leikkiminen ei enää oikein kiinnostanut eikä äitikään kerkeä koko aikaa leikkimään... Kavereiden kanssa leikkisi tuntikausia jos heitä vain olisi vähän useammin saatavilla.

Meillä lapset leikkivät keskenään ja pyrinkin siihen, että olisin (tarvittaessa) vain starttimoottorina ja poistun takavasemmalle mahdollisimman pian. Joskus jään riehumaan ja leikkimään, mutta siitä ei passaa tulla tapa. :saint: Mut on se kivaa, ei voi mitään.

Yhteistyössä