V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mun äiti luki meille ja joskus leipoi. Ei muuta. Ja kyllä me lapset keksittiin valtavasti tekemistä itsekin. Asuttiin maalla 70-80-luvuilla, ei siis ollut tietokoneita ja telkkarista tuli ½ tuntia ohjelmaa lapsille päivässä. Meillä oli isoja leikkejä joita jatkettiin päiviä. Majoja metsä täynnä, kotileikkejä, barbileikkejä, nukketalo ja leikkimökki. Omilla lapsilla samat olosuhteet, tilaa sekä fyysisesti että henkisesti keksiä ja kehittää. Luen lapsille ja voin heidän kanssaan pelata kun ikä riittää. Mut mun majat on rakennettu ja nuket hoidettu.Alkuperäinen kirjoittaja niinpäniin:On se vaan tylyä jos aikuinen ei osallistu lapsen leikkeihin! Ei muuta kuin persustat irti koneen äärestä ja leikkimään lasten kanssa.
Tehkää vessapaperirullista nukkeja, kasatkaa pehmolelut ja järjestäkää nukketeatteriesitys sohvan selkämyksen takana, askarrelkaa pahvista ja paperista ja kierrätysmateriaaleista, soittakaa instrumentteja (kattilatkin käy, mutta kannattaa hankkia oikeita soittimia musiikkiliikkeistä, niistä on iloa koko perheelle), ommelkaa pehmoleluja yhdessä, tanssikaa, maalatkaa, tehkää käsitöitä, kirjoittakaa kirjeitä ja postikortteja, pelatkaa lautapelejä, leikkikää ravintolaa tai kokkiohjelmaa kun teette välipalaa, tehkää voileipiin iloisia nauravia naamoja vihanneksilla, keksikää uusia välipalajuomia yhdessä, leipokaa, laittakaa ruokaa, jumpatkaa, käykää puistossa ja juoskaa kilpaa.
Hullutelkaa ja naurakaa lapsen kanssa! Lapsi on pieni vain kerran. Ei ole ihme, jos leikit loppuvat, jos aikuinen ei leiki mukana. Meidän perheessä vanhemmatkin leikkivät yhdessä mitä ihmeellisimpiä leikkejä, ja lapsi leikkii mukana ja nauraa isän ja äidin hassuille jutuille.
Sekin voi olla haitaksi jos kaikki toiminta on aikuisesta lähtöisin ja aikuisen kanssa tehtyä. Lapsi ei opi keksimän tekemistä itse, oman mielikuvituksen johdattamana ja tarvitsee aina seuraa.