miksi lapsi ei enää syö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Tytöllä on ikää 16kk ja on ennen ollut todella hyvä syömään, mutta nyt tuntuu, että ei syö mitään. aamulla syö ison pullon (300ml) velliä (mikään muu ei kelpaa). lounaaksi ei suostu syömään mitään vaan sylkee kaikki ulos. välipalaksi menee ehkä jugurtti ja päivällisellä suostuu sitten vähän paremmin syömään ruuan, mutta sitäkin aina jää lautaselle. Iltapalaksi jugurtti ja vähän leipää. Puuroja ei ole suostuut syömään aikoihin.
painokaan ei ollut noussut yhtään vaan jämähtänyt paikoilleen. tätä on varmaan jatkunut pari kuukautta jo.

Ruoan tarve vähenee yli 1-vuotiailla ja on muutenkin vaihtelevaa, samoin kuin pituuskasvu. Painoa tulee myös aika hissukseen. Tietysti asiaan voi nyt vaikuttaa hampaatkin, niitähän "tehdään" viikkotolkulla. Entä syökö itse? Annatko aina syödä itse ja jos ei syö, niin syötätkö? Meillä poika 18kk on nyt alkanut vaatia, että saa syödä itse... Meillä poika on aina syönyt paljon, joskus syö hiukan vähemmän juuri tollain kausittain, mutta aina kuitenkin mielestäni riittävästi. Jotkut eivät syö juuri mitään ja kasvavat silti aivan normaalisti.

Toimiiko lapsesi maha normaalisti?

välillä yrittää syödä itse, mutta luovuttaa aika pian ja sitten syötän. välillä tuntuu ettei osoita minkäänlaita mielenkiintoa ruokaa kohtaan. Maha toimii normaalisti kerran päivässä.

Meillä samanikäisellä pojalla ihan samat kujeet. Hoidossa kuulemma syö ihan hyvin, onneksi. Olen ajatellut, että liittyy muuhunkin tässä lähiaikoina ilmassa olleeseen krännämiseen. Pientä ja vähän suurempaakin oman tahdon opettelua. Eipä kai länsimainen lapsi ruokapöydän ääreen nälkään kuole.

Kun kerran velliä menee hyvin ja lisäksi jugurtti ja leipää ja yksi ruokakin (vaikkakin pieni), niin en olisi huolissani. Etenkin kun maha toimii, niin tuskin on syytä huoleen. Kyllähän se tietysti tympii tarjoilla ruokaa kun se ei kelpaa, mutta varmaan pian tulee taas joku kasvuspurtti ja ruokaa menee enemmän. Ja siis voihan olla että ruokaa alkaa nyt kaikenkaikkiaan menemään vähemmän kun kasvukin hidastuu.

Meillä 1v8kk ikäinen tyttö ja ruokailutilanteet on haastavia. Aamupuuro tai jogurtti menee hyvin. Lounaaksi saa purkkiruoan, jota itse hämmentelee samalla kun syötän. Sotkemiseksi menee. Ei suostuisi syömään, jos ei olisi omaa lusikkaa kädessä ja lautasta siinä ihan käsien ulottuvilla. Päivälliseksi saa jotain omatekoista. Jos ei ole ihan sitä lempiruokaa niin täytyy olla viihdykkeitä ja vähän väliä kääntää huomio pois ruoasta. Iltapuuro samaten menee yleensä vain viihdyttämällä. Eli leluja, kirjoja. Meillä oli esikoisen kanssa samassa iässä samat ongelmat. Eikä koskaan tullut ongelmia noiden lelujen ja kirjojen kanssa. Ne jäi sit omassa tahdissa pois. Mun mielenterveyden kannalta on parempi, että syö, vaikka sitten viihdyttämällä/leikkimällä. Molemmat on nimittäin sen verran pienikokoisia että lääkäriltäkin on tullut kehoite, ettei aterioita saa jäädä väliin.
Kaikki tämä siis johtuu siitä kuuluisasta uhmasta ja suuresta omasta tahdosta.

Yhteistyössä